Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PLZEŇSKÝ
KRAJ PLZEŇSKÝ
www stránky

KRAJ PLZEŇSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Část"
1 "Oblast"
1.1 "Cíl"

Rozbalit detaily

Strategie rozvoje Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje a koncepce výkonu regionálních funkcí knihoven v Plzeňském kraji 2014-2020

Strategie rozvoje SVK PK v letech 2014–2020

Digitalizace knihovních fondů, ochrana a zpřístupnění kulturního dědictví

Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
1 Digitalizovat textové dokumenty a shromažďovat digitální dokumenty jako součást kulturního a vědeckého dědictví
2 Vytvořit legislativní, organizační a technické předpoklady trvalého uchovánía zpřístupnění publikovaných digitálních a digitalizovaných dokumentů jako důležité složky kulturního a vědeckého dědictví
3 Optimalizovat systém povinného výtisku (dále jen PV) tištěných dokumentů a zavést systém povinného ukládání elektronických dokumentů (odpovídající dnešnímu PV); zajistit jejich pohotové centrální zpracování a zpřístupnění, podporovat nástroje pro sdílenou katalogizaci
4 Vytvořit podmínky pro zajištění rovného přístupu ke všem druhům publikovaných dokumentů pro účely vzdělávání, výzkumu, vývoje a zpřístupňování kulturního dědictví
5 Zpracovat a realizovat koncepci trvalého uchování a zpřístupnění tradičních textových dokumentů–knihy, periodika, rukopisy, historické fondy, hudebniny

Přístup k informačním zdrojům a službám knihoven

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
6 Vytvořit jednotné rozhraní systému knihoven s cílem zprostředkování všech nabízených služeb z každé knihovny
7 Zabezpečit efektivní dostupnost elektronických informačních zdrojů (dále jen
EIZ) pro podporu VaVaI po roce 2011
8 Zabezpečit efektivní dostupnost EIZ pro širokou veřejnost

Podpora vzdělávání a čtenářské gramotnosti

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
9 Podporovat úlohu knihoven jako přirozených center rozvoje občanských komunit a jejich kreativity
10. Zakotvit podporu zvyšování schopnosti efektivně užívat knihovny ve školských vzdělávacích programech a v koncepci celoživotního učení
11. Propagovat četbu zejména u dětí a mládeže a aktivně podporovat čtenářskou gramotnost realizací aktivit zaměřených na práci s knihou
12. Podporovat vytváření knihovních fondů. Zvýšit objem financování nákupu knihovních fondů v knihovnách ČR a vytvořit tak základní předpoklad pro zlepšení obsahu a kvality veřejných knihovnických a informačních služeb

Rovný přístup ke službám knihoven

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
13. Zlepšit dostupnost knihoven a jejich služeb, prosadit kritériumbezbariérovosti služeb knihoven jako kritérium hodnocení kvality služeb
14. Podporovat knihovny jako garanta rovného přístupu k informačním zdrojům a síti internet
15. Rozvíjet regionální funkce knihoven a formovat krajské systémy knihoven na principu spolupráce knihoven regionu s cílem dosáhnout poskytování standardizované úrovně VKIS11 bez ohledu na velikost obce a lokalitu, v níž knihovna působí

Kvalita, efektivita a marketing služeb knihoven

Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
16. Aktualizovat a zavést do praxe standardy kvality VKIS
17. Zpracovat metodiku ekonomických výzkumů návratnosti investic v knihovnách
18. Podporovat šetření informačních potřeb obyvatel na národní a lokální úrovnia využívat je pro optimalizaci VKIS
19. Podporovat marketingové aktivity centrálních i lokálních služeb systému knihoven

Rozvoj lidských zdrojů

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
20. Zvyšovat kvalifikační úroveň pracovníků knihoven s cílem adaptovat je narychle se měnící odborné nároky jejich profese
21. Intenzivněji využívat dobrovolníky v činnosti knihoven a systém veřejněprospěšných prací

Koncepce výkonu regionálních funkcí Plzeňského kraje na léta 2014–2020

Síť veřejných knihoven v rámci RF v Plzeňském kraji k 30. 11. 2013 v jednotlivých regionech

Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Průběžně udržovat stav sítě knihoven pokud možno na stávající úrovni, s ohledem na místní podmínky a finanční možnosti zřizovatelů knihoven. Všeobecně prezentovat činnost knihoven a využívat k tomu pokud možno všechny dostupné veřejnoprávní prostředky (média, tisk, veřejné akce, setkání starostů, místní propagace apod.).

Automatizace, přístup k internetu a informačním technologiím

Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
S ohledem na možnosti zřizovatelů udržet a popřípadě i zvyšovat počet veřejně přístupných internetových stanic, využívat jednak možnosti bezplatného připojení k internetu pro neziskové subjekty i možnosti připojení k síti svého zřizovatele.

Webová prezentace knihovny

Deskriptory:
XV.c propagace a marketing kultury
Zvýšit procentuální zastoupení na internetu prezentovaných webových stránek jednotlivých knihoven, hlavně neprofesionálních, využívat vlastní domény nebo domény zřizovatele.
Knihovny působící v obcích s počtem obyvatel vyšším než 500 by měly nabízet elektronický katalog knihovny, který může veřejnost využívat prostřednictvím dálkového přístupu.
Klást důraz na kvalitu webových stránek s odkazy na elektronické služby knihoven (OPAC, přístup k databázím, on-line rezervační, objednávkové a informační služby) a zpracovávat je v souladu s pravidly tvorby přístupného webu, s ohledem na potřeby zrakově a sluchově znevýhodněných uživatelů a uživatelů se sníženou hybností rukou nebo poruchami soustředění.

Provozní doba pro veřejnost

Deskriptory:
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Motivovat knihovny a zřizovatele k rozšiřování objemu týdenní provozní doby s ohledem na požadavky uživatelů, zároveň se zaměřovat na komunitní činnost knihovny, využívat prostory knihovny pro volnočasové aktivity, k vzájemnému setkávání a tvořivé činnosti.

Tvorba knihovního fondu a informačních zdrojů

Deskriptory:
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XV.a kulturní dědictví
XV.c propagace a marketing kultury
XVII.c veřejné služby
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Základním cílem je udržení vysoké kvality fondů knihovny v souladu s místními potřebami i v souladu se zvyšujícími se standardy. Knihovní fondy by neměly být ideologicky, politicky, ani z náboženských důvodů komerčním tlakem.
S odkazem na indikátor standardu knihovnických služeb usilovat o dosažení optimální 10% roční obnovy knihovního fondu ve volném výběru. V souvislosti s ustanovením „Pravidel poskytování a čerpání finančních prostředků na výkon regionálních funkcí“ bude zapotřebí zaměřit se nejen na dodržování stanovené míry čerpání finančních prostředků na nákup knihovního fondu (min. 25% z dotační částky poskytnuté krajem), ale i na celkovou a dílčí efektivitu nákupu a na kvalitu poskytovaných služeb. To znamená sledovat nabídky nakladatelů i zastoupení svazků v souborech, cirkulaci souborů apod.
S ohledem na požadavky a potřeby uživatelů i ve shodě se zněním schválených „Pravidel“ udržet či zvýšit frekvenci cirkulace souborů i počet knihovních jednotek v souborech.

Financování

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.a finance a finanční trhy
Plzeňský kraj se bude do budoucna snažit o případné navýšení finančních prostředků alokovaných na RF v částce, která zabezpečí plynulý a rovnoměrný rozvoj RFve všech oblastech veřejných a informačních služeb. Pravidelně sledovat a vyhodnocovat čerpání dotace v jednotlivých pověřených knihovnách. Při stanovení výdajů na nákup knihovního fondu se v „Metodickém pokynu MK k vymezení standardu VKIS“ doporučuje zajistit zvyšování částky na nákup KF v návaznosti na zjištěnou inflaci v uplynulém roce.
V co nejvyšší míře využívat grantové programy vyhlášené MK ČR – grantový program VISK, zejména VISK 2 na podporu vzdělávání knihovníků a VISK 3 na podporu automatizace knihoven, grantový program Knihovna 21. století a projekt Česká knihovna určený na podporu produkce české literatury. Sledovat a v rámci možností využívat grantových programů Plzeňského kraje, určených na rozvoj kultury v kraji.
Motivovat zřizovatele malých obecních knihoven k finančnímu spolupodílnictví na obnově knihovních fondů svých knihoven především prostřednictvím příspěvku na pořizování výměnného fondu. Do budoucna je třeba zajistit setkání se zastupiteli obcí a vysvětlovat úlohu zřizovaných knihoven jako kulturních, společenských a komunitních center obcí.

Umístění knihovny v obci, plocha knihovny určená pro uživatele a studijní místa pro uživatele knihoven

Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XVII.c veřejné služby
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Knihovna by měla nabízet své prostory pro studium jednotlivců i skupin, pro volnočasové aktivity i setkávání. Měla by mít dostatek prostoru k zajištění studijních míst pro dospělé, děti a mládež, kde mohou uživatelé pracovat s knihovními dokumenty a informačními zdroji, a to individuálně nebo ve skupině. Tam, kde to místní podmínky umožňují, bude kladen důraz na vytváření čítáren, studoven a míst pro soustředěné studium. Sledovat docházkovou vzdálenost do knihoven, v případě velkého přesahu časové dostupnosti apelovat např. na zřizování poboček.

Pracovníci knihovny a jejich vzdělávání, pořádání seminářů a porad

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
Sledovat vzdělávání u odborných pracovníků knihoven (kurzy, semináře, přednášky, konference apod.) ve smyslu naplňování standardu knihovnických služeb. Ročně každému pracovníku umožnit 48 pracovních hodin vzdělávání, pracovníci působící v knihovnách s rozsahem pracovní doby menším než 10 provozních hodin týdně by měli absolvovat další odborné vzdělávání ročně v rozsahu nejméně 8 pracovních hodin.

Měření spokojenosti uživatelů knihovny

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVII.h participace občanů na veřejné správě
Pravidelně každých 5 let zjišťovat spokojenost uživatelů v knihovnách pomocí standardizovaného dotazníku (ankety). Hodnocení knihovnických služeb provádět zvlášť u uživatelů nad 15 let a u uživatelů do 15 let. Výsledky budou posuzovány a vyhodnocovány podle 5 stupňové škály hodnocení (velmi dobré, dobré, přiměřené, špatné, velmi špatné).

Statistické výkaznictví

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
Pokračovat ve zpracovávání srovnávacích charakteristik a komentářů, vytvářet výstupy pro vnitřní práci knihoven a na základě rozborů výsledků a následných doporučení zkvalitňovat práci knihoven Plzeňského kraje.