| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Plzeňského kraje 2024-2028 |
| Rozvoj regionálního školství - průřezová opatření |
| 1 | Vzdělávání pro udržitelnost |
| 2 | Digitální vzdělávání |
| 3 | Klíčové kompetence pro celoživotní učení |
| 4 | Well-being, duševní zdraví, bezpečné prostředí a podpora pohybových aktivit |
| 5 | Zajištění potřebných kapacit středních škol a jejich oborové struktury odpovídající potřebám trhu práce |
| 6 | Spolupráce v území |
| Strategie rozvoje regionálního školství v kraji |
| A | Předškolní vzdělávání |
| A.1 | Dostupné předškolní vzdělávání v souladu se zákonnou nárokovostí od 3 let věku dítěte |
| A.2 | Redukce počtu odkladů povinné školní docházky |
| B | Základní vzdělávání |
| B.1 | Podpora obcí při zajišťování povinného základního vzdělávání |
| B.2 | Prevence a intervence předčasných odchodů ze základního vzdělávání |
| B.3 | Mezinárodní spolupráce základních škol |
| C | Střední a vyšší odborné vzdělávání |
| C.1 | Zkvalitnění vzdělávání na školách |
| C.2 | Spolupráce mezi školami všech stupňů |
| C.3 | Rozvoj spolupráce škol se zaměstnavateli |
| C.4 | Přizpůsobení nabídky vyšších odborných škol potřebám v území |
| D | Rozvoj pedagogických, didaktických a manažerských kompetencí pracovníků ve vzdělávání |
| D.1 | Podpora ředitelů a širšího vedení škol v oblasti strategického řízení |
| D.2 | Podpora implementace strategického řízení ve školách |
| D.3 | Podpora stávajících učitelů a pracovníků ve školství |
| D.4 | Spolupráce se vzdělávacími institucemi v oblasti přípravy učitelů |
| E | Rovný přístup a efektivní podpora pro všechny žáky bez rozdílu |
| E.1 | Účelná a smysluplná integrace žáků se SVP |
| E.2 | Podpora speciálního školství na území kraje |
| E.3 | Podpora zajištění bezbariérového přístupu v budovách škol a školských zařízení |
| E.4 | Zajištění kvality a dostupnosti poradenských služeb |
| E.5 | Zvýšení kvality, personálního a finančního zajištění ŠPP |
| E.6 | Podpora škol a školských zařízení pro práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky |
| E.7 | Podpora nadaných a mimořádně nadaných žáků |
| E.8 | Podpora škol v oblasti vzdělávání dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem |
| E.9 | Spolupráce klíčových partnerů v oblasti vzdělávání dětí/žáků s odlišným mateřským jazykem |
| F | Náhradní výchovná péče a prevence rizikového chování |
| F.1 | Meziresortní spolupráce na úrovni kraje při realizaci poskytované péče o ohrožené děti v resortu školství |
| F.2 | Pobytová zařízení komunitního typu |
| F.3 | Snahy o úpravu legislativy týkající se ústavní výchovy na základě poznatků z praxe |
| F.4 | Rozvoj efektivní, systémové, provázané, jednotné a kooperující spolupráce všech subjektů participujících na oblasti primární prevence, a to na horizontální i vertikální úrovni |
| F.5 | Realizace a finanční podpora dalšího vzdělávání ŠMP, pedagogických pracovníků, MP v PPP i NNO v oblasti prevence rizikového chování a supervize |
| G | Vzdělávání v celoživotní perspektivě |
| G.1 | Podpora kompetencí pro řízení vlastní kariéry (CMS) |
| G.2 | Zvýšení účasti obyvatel v celoživotním učení/vzdělávání |
| G.3 | Propojení všech složek vzdělávání – formálního, zájmového, uměleckého a neformálního vzdělávání |
| G.4 | Podpora školských zařízení pro zájmové vzdělávání, základní umělecké vzdělávání a organizací pracujících s dětmi a mládeží |
| Strategie dalšího rozvoje sítě škol a školských zařízení |
| Kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury budoucí vzdělávací nabídky škol |