Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PARDUBICKÝ
KRAJ PARDUBICKÝ
www stránky

KRAJ PARDUBICKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Prioritní oblast"
1 "Cíl"
1.1 "Opatření"

Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Pardubického kraje 2019-2021

Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Pardubického kraje 2019-2021
Oblast péče o seniory
B.1Rozvoj kapacit a dostupnosti služeb sociální péče podporujících seniory a jejich pečující osoby v přirozeném prostředí
B.1.1Na 75 % území Pardubického kraje jsou v dostatečné kapacitě dostupné terénní služby sociální péče, které svou časovou dostupností a mírou podpory umožňují seniorům žít v přirozeném prostředí.
B.1.2Kapacity ambulantních služeb pro seniory jsou zachovány minimálně na úrovni roku 2018.
B.1.3Pardubický kraj (OSV KrÚ) má zpracovaný záměr rozvoje ambulantních služeb pro seniory ve vazbě na strategické dokumenty obcí a MAS, rozvoj terénních služeb sociální péče, poptávce po službách ze stran potencionálních uživatelů apod.
B.1.4V každém okrese Pardubického kraje jsou dostupná lůžka pobytové formy odlehčovacích služeb pro seniory8 minimálně v počtu 5.
B.1.5Je zajištěna podpora pečujících osob při poskytování péče prostřednictvím základního sociálního poradenství služeb a případně dalších aktivit Pardubického kraje.
B.2Zajištění kapacit služeb sociální péče o seniory s vysokou mírou podpory
B.2.1V území každé OPR je dostupná kapacita pobytových služeb sociální péče pro seniory s vysokou mírou podpory, kteří nemohou žít ve svém přirozeném prostředí.
B.2.2Na území každého okresu jsou dostupná tzv. lůžka okamžitého přijetí v rámci registrovaných kapacit pobytových služeb sociální péče, která umožní přijmout zájemce o službu, jehož situace vyžaduje akutní zajištění péče.
B.2.3Pardubický kraj má pro účely plánování sítě sociálních služeb vytvořen systém mapování zájemců o pobytové služby sociální péče.
B.3Zajištění péče o osoby, které mají kromě potřeby bydlení rovněž potřebu péče a na jejichž problémy a potřeby, resp. jejich kombinaci současná síť služeb nedokáže dostatečně reagovat.
B.3.1Na území Pardubického kraje je dostupné pobytové zařízení služeb sociální péče, které poskytuje péči osobám z cílové skupiny, v minimální kapacitě 20 lůžek v roce 2021.
B.3.2Na území Pardubického kraje jsou dostupné sociální služby, které (ve spolupráci s dalšími veřejnými službami zejména v oblasti zdravotní péče a bydlení) poskytují péči osobám z cílové skupiny.
Oblast péče o osoby se zdravotním postižením
C.1Rozvoj kapacit a dostupnosti služeb sociální péče podporujících osoby se zdravotním postižením a jejich pečující osoby v přirozeném prostředí
C.1.1Na 75 % území Pardubického kraje jsou v dostatečné kapacitě dostupné terénní služby sociální péče, které svou časovou dostupností a mírou podpory umožňují osobám se zdravotním postižením žít v přirozeném prostředí.
C.1.2Terénní služby sociální péče poskytují i krátkodobou péči (tj. v rozsahu od 1 hodiny setkání) nebo péči charakteru odlehčení schopnou reagovat na akutní požadavek zajištění péče ze strany pečující osoby.
C.1.3Síť ambulantních služeb sociální péče pro osoby se zdravotním postižením pokrývá 70 % obcí s rozšířenou působností Pardubického kraje a poskytuje péči osobám se středně těžkou, těžkou případně i úplnou závislostí na péči jiné osoby.
C.1.4V každém okrese Pardubického kraje jsou dostupné odlehčovací služby v pobytové formě pro osoby se zdravotním postižením.
C.2Včasná intervence a podpora osob pečujících o děti se zdravotním postižením
C.2.1Na 100 % území Pk je dostupná služba rané péče pro cílové skupiny dětí se zdravotním postižením a jinak ohroženým vývojem.
C.2.2Rodinám s dětmi se zdravotním postižením jsou dostupné služby a aktivity umožňující sdílení zkušeností, rozvoj rodičovských kompetencí, psycho-relaxační aktivity apod.
C.3Podpora sociálního začleňování a pracovního uplatnění osob se zdravotním postižením
C.3.1Kapacity služeb sociální prevence (tlumočnické služby, sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením, sociálně terapeutické dílny, sociální rehabilitace) jsou zachovány minimálně na úrovni roku 2018.
C.3.2Na území Pardubického kraje je dostupná pobytová forma sociální rehabilitace, jejímž cílem je rozvoj schopností a dovedností uživatelů vedoucí k co nejmenší závislosti a samostatnému bydlení.
C.3.3Na území Pardubického kraje je dostupná ambulantní služba pro osoby se zdravotním postižením způsobeným poškozením mozku.
C.3.4Pardubický kraj podporuje aktivity a projekty zaměřené na sociální ekonomiku a zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
C.4Zajištění péče o osoby se zdravotním postižením s vysokou mírou potřebné péče a podpory
C.4.1V území každého okresu je dostupná kapacita pobytových služeb sociální péče pro osoby s mentálním případně kombinovaným postižením s vysokou mírou podpory
C.4.2Na území kraje je dostupná kapacita pobytových služeb sociální péče pro osoby s tělesným onemocněním, neurodegenerativním onemocněním a chronickým onemocněním pro osoby s vysokou mírou podpory.
C.4.3Na území kraje je dostupná kapacita pobytových služeb sociální péče pro děti se zdravotním postižením s vysokou mírou podpory.
C.4.4Na území kraje je dostupná kapacita pobytových služeb sociální péče pro osoby s potřebou péče, které opouští zdravotnická zařízení akutní či následné péče bez zajištění následné péče v přirozeném prostředí ani pobytových sociálních službách.
C.4.5Na území kraje je dostupná kapacita sociálních služeb pro osoby (zpravidla s lehkým mentálním postižením, poruchou osobnosti, poruchou chování apod.) s potřebou bydlení, aktivizace a režimových opatření.
C.5Dostupnost poradenských služeb pro osoby se zdravotním postižením a jejich blízké
C.5.1V každém okrese je dostupná služba odborného sociálního poradenství pro osoby se zdravotním postižením.
C.6Zajištění specifické péče o osoby s poruchou autistického spektra
C.6.1Na území celého kraje jsou dostupné služby rané péče a sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi poskytující specifickou podporu osobám s PAS, jejich rodinám a dalším blízkým osobám
C.6.2Na území celého kraje jsou dostupné kapacity osobní asistence, případně terénní formy odlehčovacích služeb pro cílovou skupinu osob s PAS (děti i dospělí).
C.6.3V roce 2021 jsou na území kraje dostupné minimálně dvě zařízení odlehčovacích služeb v pobytové formě.
C.6.4Dospělým osobám s PAS jsou dostupné služby podporující jejich sociální začleňování, samostatný život, vstup a udržení se na trhu práce, zařizování osobních záležitostí apod.
C.6.5Na území Pardubického kraje jsou dostupné pobytové služby sociální péče dospělé osoby s PAS, které nemohou žít ve svém přirozeném prostředí.
Oblast péče o děti, mládež, rodinu
D.1Rozvoj sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi
D.1.1Kapacita SAS pro rodiny s dětmi je udržena minimálně na úrovni roku 2019 (dle schválených kapacit služeb v projektu „Rozvoj SAS v Pardubickém kraji“).
D.1.2SAS pro rodiny s dětmi jsou rozvíjeny tak, aby intenzita spolupráce s rodinou a její délka odpovídala potřebám rodiny a dítěte.
D.2Rozvoj poradenských a krizových služeb
D.2.1V každém okrese Pardubického kraje je dostupná služba odborného sociálního poradenství příp. krizové pomoci pro ohrožené rodiny
D.2.2Služby odborného sociálního poradenství, příp. krizové pomoci jsou zapojeny do systému tzv. Cochemské praxe
D.2.3Na území každého okresu je dostupná služba azylové domy pro rodiče a rodiny s dětmi
D.3Dostupnost služeb pro mladé dospělé opouštějící náhradní rodinnou péči a ústavní výchovu
D.3.1Na území Pardubického kraje je dostupná terénní, příp. ambulantní služba pro dospívající a mladé dospělé opouštějící náhradní rodinnou péči a ústavní výchovu
D.3.2Na území Pardubického kraje je dostupná pobytová služba pro dospívající a mladé dospělé opouštějící náhradní rodinnou péči a ústavní výchovu
D.4Dostupnost nízkoprahových služeb pro děti a mládež
D.4.1V lokalitách s vysokým počtem dětí ohrožených sociálním vyloučením jsou dostupné nízkoprahové služby pro děti a mládež
D.5Koordinace a rozvoj kvality systému péče o ohrožené rodiny zacílený na řešení problému rodiny
D.5.1Je vytvořen a aplikován systém spolupráce služeb pro ohrožené rodiny a děti.
D.5.2Hodnocení efektivity sociálních služeb pro ohrožené rodiny a jejich financování zohledňuje výsledky na straně klienta.
D.5.3Jsou rozvíjeny služby a systémy péče v souladu se strategií transformace péče o ohrožené děti a rodiny
Oblast péče o osoby s duševním onemocněním
E.1Rozvoj kapacit a dostupnosti služeb sociální prevence podporujících osoby s duševním onemocněním při jejich začleňování do společnosti
E.1.1V každém okrese Pardubického kraje je zajištěna dostupnost služeb sociální rehabilitace, příp. dalších služeb sociální prevence, na úrovni standardu péče poskytované v Centrech duševního zdraví, tj. 9,00 úvazku sociálního pracovníka nebo pracovníka v sociálních službách na 100 000 obyvatel
E.1.2Dostupnost služeb sociální prevence mimo služby splňující standard CDZ bude zachována minimálně na úrovni roku 2018.
E.1.3Na území Pardubického kraje je dostupná kapacita sociální rehabilitace zaměřená na uplatnění osob s duševním onemocněním na trhu práce.
E.1.4Na území Pardubického kraje je dostupná kapacita podporovaného bydlení pro osoby s duševním onemocněním na úrovni 13 míst na 100 00 obyvatel.
E.2Zajištění kapacit služeb sociální péče pro osoby s duševním onemocněním, zejména osoby s vysokou mírou potřebné péče v oblasti sebeobsluhy, péče o vlastní osobu apod.
E.2.1Na území Pardubického kraje jsou dostupné pobytové služby sociální péče pro osoby s duševním onemocněním, které nemohou, byť přechodně, žít ve svém přirozeném prostředí ani za podpory terénních a ambulantních služeb.
E.2.2Terénní služby sociální péče jsou dostupné osobám s duševním onemocněním.
E.2.3Dostupnost pobytové služby sociální péče (domovy se zvláštním režimem) pro osoby s duševní poruchou v seniorském věku je v roce 2021 na území každé ORP.
E.3Zajištění koordinace péče o osoby s duševním onemocněním a naplňování strategie transformace psychiatrické péče.
E.3.1Pardubický kraj aktivně naplňuje cíle a opatření Krajského plánu sítě služeb pro lidi s duševním onemocněním, který je regionálním strategickým dokumentem naplňování Strategie reformy psychiatrické péče.
E.3.2Je definován regionální standard kvality služeb pro osoby s duševním onemocněním a aplikován do praxe sociálních služeb.
E.3.3Provozní doba a způsob poskytování sociálních služeb zajišťuje dostupnost potřebné péče a pomoci osobám s duševním onemocněním tak, aby mohly žít ve svém přirozeném prostředí.
E.3.4Je zpracován pilotní projekt pro práci s duálními diagnózami v rámci systému sociálních služeb.
Oblast péče o osoby ohrožené užíváním návykových látek
F.1Dostupnost služeb harm reduction pro osoby ohrožené závislostí
F.1.1Na území všech okresů Pardubického kraje jsou dostupné terénní služby harm reduction (terénní programy) pro osoby ohrožené závislostí
F.1.2Služby harm reduction jsou v každém okrese Pardubického kraje zajištěny samostatným terénním týmem v kapacitě 2,00 úvazku pracovníků přímé péče.
F.1.3Ve městě Pardubice je dostupné kontaktní centrum pro osoby ohrožené užíváním návykových látek
F.2Rozvoj poradenství a služeb podporujících léčbu a resocializaci osob ohrožených užíváním návykových látek
F.2.1Na území Pardubického kraje jsou dostupné služby odborného sociálního poradenství a následné péče pro osoby ohrožené užíváním návykových látek a jejich blízké
F.2.2Zařízení služeb odborného sociálního poradenství a následné péče pro osoby ohrožené užíváním návykových látek a jejich blízké jsou dostupné v okrese Ústí nad Orlicí
F.2.3Na území Pardubického kraje je dostupné jedno zařízení pro uživatele návykových látek v pobytové formě
F.3Rozvoj služeb v souladu s národní strategií protidrogové politiky a strategií protidrogové politiky Pardubického kraje
F.3.1Pardubický kraj má schválenou krajskou strategii protidrogové politiky na období 2020 - 2028
F.3.2Pardubický kraj má zřízenu komisi Rady Pardubického kraje pro koordinaci protidrogové politiky
Oblast péče o osoby sociálně vyloučené a osoby v obtížné životní situaci
G.1Poradenství a pomoc osobám v obtížné životní situaci
G.1.1V každém okrese Pardubického kraje je dostupné odborné sociální poradenství pro osoby v obtížné životní situaci
G.1.2V každém okrese Pardubického kraje je dostupné odborné sociální poradenství pro osoby předlužené
G.1.3Na území Pardubického kraje je dostupná služba pro oběti domácího násilí a jiné trestné činnosti
G.1.4Na území Pardubického kraje je dostupná služba telefonické krizové pomoci
G.2Podpora osob ohrožených sociálním vyloučením z důvodu ztráty bydlení a krizové situace spojené se ztrátou bydlení
G.2.1Na území Pardubického kraje je dostupná pobytová služba pro jednotlivce, rodiny a rodiče s dětmi
G.2.2Na území Pardubického kraje je dostupná pobytová služba krizové pomoci
G.3Minimalizace rizik sociálního vyloučení a jejich dopadů
G.3.1V územích s vyšším výskytem sociálně vyloučených osob, osob bez domova, včetně sociálně vyloučených příslušníků etnických menšin a sociálně vyloučených lokalitách je dostupná služba terénní programy
G.3.2V územích s vyšším výskytem sociálně vyloučených osob, osob bez domova, včetně sociálně vyloučených příslušníků etnických menšin je dostupná služba nízkoprahová denní centra
G.3.3V obcích s nejvyšším počtem osob bez domova a osob sociálně vyloučených je dostupná služba noclehárny
Oblast řízení a financování sociálních služeb
H.1Plánování a řízení sítě sociálních služeb
H.1.1Pardubický kraj v souladu s legislativou a v souladu s Pravidly řízení a koordinace Sítě sociálních služeb Pardubického kraje definuje a aktualizuje síť sociálních.
H.1.2Pardubický kraj má zpracovány nástroje pro kontrolu efektivity poskytování sociálních služeb
H.1.3Je zpracován střednědobý plán rozvoje sociálních služeb na období 2022 - 2024
H.2Financování sociálních služeb
H.2.1Je zachována finanční podpora sociálních služeb z rozpočtu Pardubického kraje.
H.2.2Financování sociálních služeb je realizováno transparentním a nediskriminujícím způsobem
H.2.3Pardubický kraj využívá zdroje financování sociálních služeb ze zdrojů mimo rozpočet kraje