Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky
web ke strategiím

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření (naplňující více cílů, nebo všechny cíle dané oblasti)"

Krajský plán odpadového hospodářství hl. m. Prahy na období 2016-2025, s výhledem do roku 2035 [akt. 2023]

Krajský plán odpadového hospodářství hl. m. Prahy na období 2016-2025, s výhledem do roku 2035 [akt. 2023]
1.Předcházení vzniku odpadů
AMaximálně předcházet vzniku odpadů, snižovat produkci odpadů a spotřebu primárních zdrojů.
aZajistit přístupnou informační základnu o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních.
bZajišťovat a podporovat veřejné osvětové kampaně týkající se zejména předcházení vzniku odpadů, sběru opětovně použitelných movitých věcí a začleňovat tuto problematiku do vzdělávání a odborné přípravy.
cZajišťovat a podporovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových a obecních organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů. Zajistit vytvoření veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek.
dZajišťovat a podporovat veřejné osvětové kampaně týkající se omezení jednorázových plastů, snižování znečištění životního prostředí odpady a začleňovat tuto problematiku do vzdělávání a odborné přípravy.
eZajišťovat a podporovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrozařízení.
fPodporovat vytvoření sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrozařízení.
gZajistit informační a vzdělávací podporu problematiky předcházení vzniku odpadů na všech úrovních.
hProsazovat zavedení problematiky předcházení vzniku odpadů do vzdělávacích programů základních a středních škol, výzkumných programů a výchovných, osvětových a vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí.
iV rámci programu Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty zvážit možnost praktického začlenění problematiky předcházení vzniku odpadů do školních osnov s cílem zvýšit povědomí o problematice.
jZajistit v rámci aktivit kolektivních systémů a systémů zpětného odběru výrobků rozšíření činností k problematice předcházení vzniku odpadů zejména formou informačních kampaní se zaměřením na zvyšování povědomí občanů.
kPropagovat a intenzivně informovat o dostupných dobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení, environmentálního značení, čistší produkce, společenská odpovědnost a další s cílem jejich postupného rozšiřování.
lVytvářet podmínky pro realizaci dobrovolných dohod v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů.
mProsazovat a propagovat důvěryhodné environmentální značení výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu licencí Národního programu environmentálního značení.
nPodporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí a komunitní kompostování biologického odpadu. Program podpory domácího a komunitního kompostování zohledňovat v rámci dotačních programů a jeho naplňování ve spolupráci s obcemi zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství.
oPodporovat takové návrhy, výrobu a používání výrobků, které účinně využívají zdroje, jsou trvanlivé, opravitelné, opětovně použitelné a modernizovatelné; zvlášť se zaměřit se na výrobky obsahující kritické suroviny.
pPodporovat výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska předcházení vzniku odpadů.
qMonitorovat přítomnost látek, které jsou podezřelé a problematické z hlediska recyklace.
rPodporovat technicky a osvětovými kampaněmi organizace a iniciativy, které se zabývají repasováním nebo úpravou použitých výrobků a využívají použité výrobky k novému účelu.
sVhodným způsobem, aniž by byla dotčena práva duševního vlastnictví, vytvořit podmínky k tomu, aby byly dostupné náhradní díly, návody k použití, technické informace nebo další nástroje, programové či jiné vybavení umožňující opravu a opětovné použití výrobků, aniž by byla ohrožena jejich kvalita a bezpečnost.
tPodporovat technicky a osvětovými kampaněmi platformy určené ke sdílení použitých výrobků, jako jsou knihovny věcí a jim podobné, obchodní modely „produkt jako služba“ nebo jiné modely, u nichž výrobci zůstávají vlastníky výrobků nebo nesou odpovědnost za jejich výkonnost během celého životního cyklu a obchodní modely, které minimalizují v rámci prodeje vznik odpadů, jako je bezobalový prodej.
uProsazovat zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin, recyklátů“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou.
vProsazovat možnost zavedení povinných minimálních environmentálních kritérií pro zelené veřejné zakázky.
wPodpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů, snižování množství nebezpečných látek ve výrobcích, využívání „druhotných surovin“ a zvyšování podílu recyklátů ve výrobcích při současném zamezení obsahu nebezpečných látek v nich. Zaměřit se na programy v oblasti zavádění nízkoodpadových technologií a technologií šetřících vstupní primární suroviny v oblasti ekodesignu a prodlužování životnosti výrobků a oblasti udržitelné výstavby a rekonstrukce budov.
2.Komunální odpady
ARozvíjet a intenzifikovat oddělené soustřeďování odpadu (tříděny sběr) pro odpady z papíru, plastů, skla, kovů a biologického odpadu. Zavést oddělené soustřeďování odpadu (tříděný sběr) pro odpady z textilu do 1. ledna roku 2025.
BDo roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace alespoň u odpadů z materiálů jako jsou papír, plast, kov, sklo, pocházejících z domácností, a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto toky odpadů podobné odpadům z domácností.
CZvýšit úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace komunálního odpadu (55 % v roce 2025, 60 % v roce 2030, 65 % v roce 2035).
DDo roku 2035 snížit množství komunálního odpadu ukládaného na skládky na 10 % (hmotnostních) nebo méně z celkového množství produkovaného komunálního odpadu.
aPlnit povinnosti a podmínky odděleného soustřeďování (tříděného sběru) komunálních odpadů v obcích.
bDůsledně kontrolovat zajištění odděleného soustřeďování (tříděného sběru) využitelných složek komunálního odpadu, minimálně pro papír, plasty, sklo, kovy, biologický odpad a textil.
cIntenzifikovat a optimalizovat oddělené soustřeďování využitelných komunálních odpadů v obcích zvyšováním počtu sběrných nádob a zvyšováním povědomí občanů. Zaměřit se na kvalitu vytříděných využitelných komunálních odpadů.
dDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
ePrůběžně vyhodnocovat obecní systém nakládání s komunálními odpady a jeho kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení a zefektivnění.
fZařazovat vytříděný odpad, získaný v rámci odděleného soustřeďování (tříděného sběru) v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů.
gNa úrovni obce informovat alespoň jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce.
hNa úrovni obce informovat alespoň jednou ročně právnické osoby a fyzické osoby podnikající a účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování odpadů a o nakládání s nimi.
iInformovat právnické a fyzické podnikajících osoby o jejich povinnosti odděleného soustřeďování recyklovatelných a využitelných komunálních odpadů.
jPrůběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální úrovni.
kPodporovat inovativní technologie v oblasti sběru, dotřídění a zpracování komunálních odpadů.
lPodporovat nastavení obecních systémů odpadového hospodářství založených na principu „Zaplať, kolik vyhodíš“ a s tím související nastavení poplatku za komunální odpad ve formě poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. Podporovat obce v budování infrastruktury a zavádění potřebných technologií.
3.Směsný komunální odpad
ASnižovat produkci směsného komunálního odpadu připadající na obyvatele.
BSměsný komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečných složek a biologického odpadu) zejména energeticky využívat v zařízeních k tomu určených v souladu s platnou právní úpravou.
aPodporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění a zvýšení energetického využití nerecyklovatelných zbytkových odpadů, zejména směsného komunálního odpadu.
bPodporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné právní úpravy.
cUmožnit úpravu směsného komunálního odpadu před jeho energetickým využitím nebo odstraněním za účelem získání recyklovatelných složek, a tedy jejich odklonu od ukládání na skládky.
dUmožnit a podporovat dotřídění recyklovatelných odpadů včetně obalů ze směsného komunálního odpadu za účelem jejich recyklace.
eV adekvátní míře energeticky využívat směsný komunální odpad v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné právní úpravy.
fPrůběžně vyhodnocovat systém nakládání se směsným komunálním odpadem na obecní a krajské úrovni.
4.Biologicky rozložitelné odpady a biologicky rozložitelné komunální odpady
ASnížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995.
BSnižovat množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky (od roku 2021 dále).
aPlnit povinnost obcí stanovit obecně závaznou vyhláškou obce nebo jiným způsobem systém odděleného soustřeďování a nakládání s biologickým odpadem na území obce, a to minimálně pro biologický odpad rostlinného původu, dále plnit povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci zapojení do obecního systému odděleně odkládat biologický odpad, minimálně rostlinného původu.
bPřipravit podmínky pro rozšiřování odděleného soustřeďování biologického odpadu živočišného původu tzv. kuchyňského odpadu.
cPlnit povinnost fyzických osob a původců zapojených do obecního systému, biologický odpad odděleně soustřeďovat a předávat k využití podle systému stanoveného obcí, pokud odpady sami nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech.
dPlnit povinnost obcí stanovit obecně závaznou vyhláškou obce nebo jiným způsobem systém odděleného soustřeďování papíru, a plnit povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci zapojení do obecního systému odkládat papír, který produkují jako odpad.
ePlnit povinnost fyzických osob a původců zapojených do obecního systému, papír odděleně soustřeďovat a předávat k využití podle systému stanoveného obcí, pokud odpad sami nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech.
fSystém odděleného soustřeďování a nakládání s biologickým odpadem na území obce bude vycházet z technických možností a způsobů využití biologicky rozložitelných odpadů v obci v návaznosti na nakládání s komunálními odpady a biologicky rozložitelnými odpady v regionu. Přičemž mechanicko-biologická úprava a energetické využití biologicky rozložitelné složky obsažené ve směsném komunálním odpadu nenahrazují povinnost obce zavést systém odděleného soustřeďování biologického odpadu a jeho následné využití.
gDůsledně kontrolovat zajištění odděleného soustřeďování biologického odpadu.
hPravidelně vyhodnocovat zavedený systém odděleného soustřeďování biologického odpadu a nakládání s biologickým odpadem obce a na základě výsledků tento upravovat, aby bylo dosaženo co nejvyššího vytřídění a následného využití.
iNa úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování biologického odpadu a o nakládání s ním. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku biologického odpadu. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce.
jPodporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí a komunitní kompostování biologického odpadu fyzických osob.
kPodporovat výstavbu zařízení pro aerobní rozklad, anaerobní rozklad, energetické využití a přípravu k energetickému využití biologicky rozložitelných odpadů. Vytvořit přiměřenou síť těchto zařízení v regionech pro nakládání s odděleně sebranými biologickými rozložitelnými odpady z obcí a od ostatních původců, včetně kalů z čistíren odpadních vod.
lPodporovat technicky a osvětovými kampaněmi využití kompostů vyrobených z biologicky rozložitelných komunálních odpadů k aplikaci do půdy. Vytvořit podmínky k odbytu výstupních produktů ze zpracování odděleně sebraného biologického odpadu, tj. kompostu a digestátu, především pro využití v zemědělské výrobě a také v obcích.
mPodporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné právní úpravy.
nDůsledně kontrolovat provoz zařízení na zpracování biologicky rozložitelných odpadů provozovaných v areálu skládky odpadů s cílem zamezit ukládání na skládky těchto odpadů, které je zakázáno ukládat na skládky.
oDůsledně kontrolovat nakládání s odpadem ze stravovacích zařízení a s odpady vedlejších živočišných produktů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 ze dne 21. října 2009 o hygienických pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu a získané produkty, které nejsou určeny k lidské spotřebě, a o zrušení nařízení (ES) č. 1774/2002 (nařízení o vedlejších produktech živočišného původu), v platném znění (dále jen „nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o vedlejších produktech živočišného původu).
pPrůběžně vyhodnocovat systém nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na regionální úrovni.
qU odpadů ze zemědělské činnosti podporovat jejich zpracování technologiemi jako je anaerobní rozklad (digesce, fermentace), aerobního rozklad (kompostování) nebo jinými biologickými metodami.
5.Potravinové odpady
APředcházet vzniku potravinových odpadů a snižovat jejich množství na všech úrovních potravinového řetězce.
aProvádět a podporovat osvětu s cílem zvyšovat povědomí veřejnosti o otázkách souvisejících s předcházením vzniku potravinového odpadu a zlepšit povědomí spotřebitelů o významu dat spotřeby a minimální trvanlivosti.
bAnalyzovat podmínky pro darování pokrmů z restaurací a stravoven v zájmu jejich využití.
cPodporovat funkci a činnost potravinových bank.
dPřistoupit ke sledování množství potravinového odpadu vzniklého v prvovýrobě, při zpracovávání a výrobě, v maloobchodě a jiných způsobech distribuce potravin, v restauracích a stravovacích službách a v domácnostech a dále sledování nakládání s těmito odpady a sledování toku potravin, které byly přerozděleny pro lidskou spotřebu, nebo které byly zpracovány na krmivo.
ePodporovat činnosti a osvětu neziskových a charitativních organizací a dalších iniciativ v oblasti předcházení vzniku potravinových odpadů.
fVytvářet podmínky pro uzavírání dobrovolných dohod v oblasti předcházení vzniku a snižování množství potravinových odpadů na úrovni producentů, zpracovatelů, prodejců a distributorů potravin, zejména v sektoru veřejného stravování a obchodního prodeje.
gPodpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů z potravin.
6.Stavební a demoliční odpady
AZvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti míru přípravy k opětovnému použití a recyklace stavebních a demoličních odpadů a jiných druhů jejich materiálového využití u stavebních a demoličních odpadů kategorie ostatní s výjimkou v přírodě se vyskytujících materiálů uvedených v Katalogu odpadů) pod katalogovým číslem 17 05 04 (zemina a kamení).
BZvyšovat materiálové využití stavebních a demoličních odpadů s výjimkou zemin, kamení, jalové horniny a hlušiny (2021 a dále).
aZajistit oddělené soustřeďování stavebního demoličního odpadu přinejmenším pro dřevo, minerální složky (beton, cihly, dlaždice a keramiku, kameny), kov, sklo, plasty a sádru při odstraňování stavby, provádění stavby nebo údržbě stavby tak, aby byla při dalším nakládání s těmito odpady zajištěna nejvyšší možná míra jejich opětovného použití a recyklace.
bZajistit povinné používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady za přírodní zdroje, v rámci stavební činnosti financované z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné.
cZamezit využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů, s výjimkou výkopových zemin a hlušin bez nebezpečných vlastností.
7.Nebezpečné odpady
ASnižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů.
BZvyšovat podíl materiálově využitých nebezpečných odpadů.
CMinimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdraví a životní prostředí.
DOdstranit staré zátěže, kde se nacházejí nebezpečné odpady.
aPrůběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na krajské úrovni.
bMotivovat veřejnost k oddělenému soustřeďování nebezpečných složek komunálních odpadů.
cVe spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik.
dZvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností.
eZavést systém podpory pro výstavbu nových inovativních technologií a modernizaci stávajících technologií pro využívání a úpravu nebezpečných odpadů.
fPodporovat bezpečné odstranění starých zátěží.
gDůsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů.
8.Obaly a obalové odpady
AZvýšit celkovou recyklaci obalů na úroveň 70 % do roku 2025.
BZvýšit celkové využití odpadů z obalů na úroveň 75 % do roku 2025.
CZvýšit celkovou recyklaci obalů na úroveň 75 % do roku 2030.
DZvýšit celkové využití odpadů z obalů na úroveň 80 % do roku 2030.
EZajistit recyklaci a využití obalových odpadů (cílové hodnoty pro různé materiály obalů jsou uvedeny v tabulce).
FZajistit oddělené soustřeďování (tříděný sběr) 77 % jednorázových plastových nápojových lahví uvedených na trh do roku 2025.
GZajistit oddělené soustřeďování (tříděný sběr) 90 % jednorázových plastových nápojových lahví uvedených na trh do roku 2029.
HZajistit obsah recyklátu v nápojových lahvích z PET minimálně 25 % do roku 2025.
IZajistit obsah recyklátu v plastových nápojových lahvích minimálně 30 % do roku 2030.
JZajistit do července roku 2024, aby nádoby na nápoje, které mají uzávěry a víčka vyrobené z plastu, mohly být uváděny na trh pouze tehdy, pokud uzávěry a víčka zůstanou během fáze určeného použití výrobků připevněny k nádobě.
aZachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém odděleného soustřeďování (tříděný sběr) komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému.
bPodporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie odpadového hospodářství.
cPodporovat zavádění opakované použitelných obalů.
dDůsledně kontrolovat zajištění odděleného soustřeďování (tříděného sběru) v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy.
eDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
fPrůběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci obecního systému k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení.
gPrůběžně vyhodnocovat obecní systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni.
9.Odpadní elektrozařízení
ADosahovat vysoké úrovně zpětného odběru odpadních elektrozařízení - v míře 65 % od roku 2021 a dále (dle tabulky cílových hodnot).
BZajistit vysokou míru přípravy k opětovnému použití, recyklace a využití odpadních elektrozařízení (dle tabulky cílových hodnot).
aZachovat a dále rozvíjet funkční systém zpětného odběru odpadních elektrozařízení za účelem zajištění splnění cílů.
bPodporovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů v rámci systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství zpětně odebraných odpadních elektrozařízení.
cU výrobků, u kterých je to možné, nastavit a efektivně provádět ekomodulaci prostřednictvím výrobců a kolektivních systémů.
dProhlubovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systém nakládání s komunálními odpady.
eLépe zabezpečit stávající sběrnou infrastrukturu proti krádežím a nelegální demontáži odpadních elektrozařízení.
fZvyšovat dostupnost a počet míst zpětného odběru odpadních elektrozařízení a zveřejňovat je v Registru míst zpětného odběru.
gZintenzivnit informační kampaně a osvětu o správném nakládání s odpadními elektrozařízeními.
hDodržovat hierarchii odpadového hospodářství s upřednostněním opětovného použití elektrozařízení ze strany státních i soukromých institucí.
iDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
jPodporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií se zaměřením na využití odpadních elektrozařízení.
10.Odpadní baterie a akumulátory
AZvyšovat úroveň zpětného odběru odpadních přenosných baterií a akumulátorů - v minimální míře 45 %.
BDosahovat vysoké recyklační účinnosti procesů recyklace odpadních baterií a akumulátorů (dle tabulky cílových hodnot).
aZachovat a dále rozvíjet funkční systém zpětného odběru odpadních baterií a akumulátorů za účelem zajištění splnění cílů.
bPodporovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů v rámci systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství zpětně odebraných odpadních baterií a akumulátorů.
cProhlubovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systém nakládání s komunálními odpady.
dZintenzivnit informační kampaně a osvětu o správném nakládání s odpadními bateriemi.
eDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
fPodporovat výzkum a vývoj recyklačních technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí a nákladově efektivní.
gPodporovat bezpečné nakládání s odpadními bateriemi s obsahem lithia nebo jeho sloučenin.
11.Odpadní pneumatiky
AZvýšit úroveň zpětného odběru odpadních pneumatik (dle tabulky cílových hodnot).
BDosahovat vysoké míry využití při zpracování odpadních pneumatik - 100 %.
CDosáhnout následující míry recyklace a přípravy k opětovnému použití odpadních pneumatik (dle tabulky cílových hodnot).
aRozvíjet funkční systém zpětného odběru odpadních pneumatik za účelem zajištění splnění cílů.
bPodporovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů v rámci systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství zpětně odebraných odpadních pneumatik.
fUmožnit spolupráci výrobců a kolektivních systémů s obcemi.
gZvyšovat počet míst zpětného odběru pneumatik.
iZintenzivnit informační kampaně a osvětu na podporu správného nakládání s odpadními pneumatikami, za účelem minimalizace odkládání pneumatik mimo místa zpětného odběru.
jDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
kPodporovat výzkum a vývoj recyklačních a dalších zpracovatelských technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí a nákladově efektivní.
12.Vozidla s ukončenou životností
ADosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků) (dle tabulky cílových hodnot).
aPodporovat sběr a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností z prostředků vybraných na základě emisního poplatku.
bPodporovat výzkum, vývoj, inovaci a implementaci postupů a technologií s pozitivním vlivem na zvýšení úrovně materiálového a energetického využití odpadů vzniklých při zpracování vozidel s ukončenou životností se zaměřením na využití surovin.
cSběrná místa pro vybraná vozidla s ukončenou životností a informace o místech zveřejňovat prostřednictvím Registru míst zpětného odběru.
dZintenzivnit informační kampaně a osvětu na podporu správného nakládání s vybranými vozidly s ukončenou životností.
eDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
13.Kaly z čistíren komunálních odpadních vod
AVyužívat kaly z čistíren komunálních odpadních vod materiálově se zaměřením zejména na využití fosforu, aplikovat vysoce kvalitní kaly do půdy a využívat kaly energeticky.
BSnižovat množství rizikových látek v kalech z čistíren komunálních odpadních vod.
aSledovat a hodnotit množství kalů z čistíren komunálních odpadních vod a množství těchto kalů využitých k aplikaci na půdu (kompostování a přímé použití kalů na zemědělské půdě).
bDůsledně kontrolovat legislativně stanovené mikrobiologické a chemické parametry upravených kalů určených k aplikaci na půdu.
cPodporovat z veřejných zdrojů investice spojené s technologiemi nakládání s kaly z čistíren odpadních vod zejména předcházení vniku reziduí při zachování potenciálu kalů jako zdroje živin (fosfor a další) a organických látek, včetně energetického využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod s odpovídající produkcí kalů.
dPodporovat a upřednostňovat využití kalů z čistíren komunálních odpadních vod vznikajících v kraji.
ePodporovat výzkum zaměřený na monitorování obsahu reziduí léčiv, přípravků osobní hygieny a ostatních rizikových látek (mikroplasty) v odpadních vodách a jejich průniku do kalů z čistíren komunálních odpadních vod včetně výzkumu zaměřeného na možnost předcházení těchto látek v odpadních vodách.
fProvádět a podporovat osvětové kampaně zaměřené zejména na veřejnost, k odstraňování léčiv, chemických prostředků a odpadů v souladu s právními předpisy v této oblasti, tj. odstraňování mimo kanalizační sítě.
14.Odpadní oleje
AZvyšovat materiálové a energetické využití odpadních olejů.
aZabránit mísení olejů v místech jejich vzniku s jinými odpady nebo látkami, realizovat vhodné soustřeďování a skladování olejů s ohledem na jejich následné využití.
bOdpadní oleje přednostně regenerovat a recyklovat, oleje nevhodné k materiálovému využití energeticky využívat v souladu s platnou právní úpravou.
cDodržovat hierarchii odpadového hospodářství.
dDůsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
15.Odpady ze zdravotnické a veterinární péče
AMinimalizovat negativní účinky při nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péče na lidské zdraví a životní prostředí.
aS odpady ze zdravotní a veterinární péče s nebezpečnými vlastnostmi nakládat v souladu s hierarchií odpadového hospodářství a dle dostupných technologií s upřednostněním nejlepších dostupných technik.
bPodporovat výstavbu a modernizaci kapacit pro bezpečné energetické využití nebo spalování odpadů ze zdravotní péče (ostatních i nebezpečných) a zlepšovat připravenost a odolnost na podobné situace jako byla pandemie COVID-19.
cNavázat spolupráci se zainteresovanými stranami v oblasti osvěty nakládání s odpady ze zdravotnických, veterinárních a jím podobných zařízení s cílem zabezpečit nakládání s odpadem z těchto zařízení v souladu s platnou právní úpravou se zaměřením zejména na důsledné oddělování od odpadu komunálního a zařazování odpadu do kategorie dle jeho skutečných vlastností.
16.Odpady a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů
APředat veškerá zařízení a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do konce roku 2025 do zařízení pro nakládání s odpady a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do této doby dekontaminovat.
BOdstranit odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů v držení zařízení pro nakládání s odpady do konce roku 2028.
aLehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů a objemem náplně menším než 5 l předat do zařízení pro nakládání s tímto druhem odpadu nebo je dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025.
17.Odpady s obsahem persistentních organických znečišťujících látek
AZvýšit povědomí o perzistentních organických znečišťujících látkách a jejich účincích na lidské zdraví a životní prostředí.
BOmezit vstup perzistentních organických znečišťujících látek z odpadů s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021 ze dne 20. června 2019 o perzistentních organických znečišťujících látkách (přepracované znění), v platném znění.
aRealizovat informační kampaně zaměřené na možnost výskytu perzistentních organických znečišťujících látek v odpadech.
bIdentifikovat zdroje možných úniků perzistentních organických znečišťujících látek do životního prostředí.
18.Odpady s obsahem azbestu
AMinimalizovat možné negativní účinky při nakládání s odpady s obsahem azbestu na lidské zdraví a životní prostředí.
aProvádět trvalou osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání s odpady s obsahem azbestu a hygieny práce při nakládání s azbestem.
19.Vedlejší produkty živočišného původu a biologicky rozložitelné odpady z kuchyní a stravoven
ASnižovat množství biologického odpadu z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu ve směsném komunálním odpadu, které jsou původem z domácností, veřejných stravovacích zařízení (restaurace, občerstvení) a centrálních kuchyní (nemocnice, školy a další obdobná zařízení).
BSprávně nakládat s biologickým odpadem z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu a snižovat tak negativní účinky spojené s nakládáním s nimi na lidské zdraví a životní prostředí.
aPodporovat vytvoření systému odděleného soustřeďování, pravidelného sběru a svozu biologického odpadu z kuchyní, stravoven a z domácností a vedlejších produktů živočišného původu do povolených zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren.
bZajistit podmínky pro oddělené soustřeďování a sběr použitých stolních olejů a tuků původem z veřejných stravovacích zařízení, centrálních kuchyní a domácností.
cPodporovat rozvoj systému odděleného soustřeďování, sběru a svozu biologického odpadu z kuchyní, stravoven a použitých stolních olejů a tuků od původců a z domácností.
dPodporovat rozvoj zařízení pro zpracování biologického odpadu z kuchyní, stravoven, odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné produkty pro technické využití) a zařízení kompostáren vybavených technologií pro hygienizaci odpadu podle požadavků nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o vedlejších produktech živočišného původu.
eDůsledně kontrolovat nakládání s biologickým odpadem z kuchyní a stravoven a s vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o vedlejších produktech živočišného původu.
fProvádět a podporovat osvětové kampaně k nakládání s biologickým odpadem z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s právními předpisy v této oblasti.
20.Odpady železných a neželezných kovů
AZpracovávat kovové odpady a výrobky s ukončenou životností na materiály za účelem náhrady primárních surovin.
aRozšiřovat počet míst zpětného odběru výrobků s ukončenou životností v rámci systémů zpětného odběru a rozšířené odpovědnosti výrobců, za účelem získání většího množství surovin strategických vzácných kovů.
bPodporovat rozvoj moderních kvalitních technologií zpracování výrobků s ukončenou životností v kraji.
cKontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren kovového odpadu.
dPodporovat rozvoj technologií pro účinnější separaci železných a neželezných kovů pocházejících z energetického nebo materiálové využití odpadů.
ePodporovat maximální využití ocelového šrotu v České republice a Evropské unii za účelem posílení oběhového hospodářství.
21.Vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady
AVytvořit a koordinovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení pro nakládání s odpady na území České republiky.
aPrůběžně vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na krajské úrovni.
bNa základě aktuálního stavu plnění cílů Plánu odpadového hospodářství hlavního města Prahy stanovovat potřebná zařízení pro nakládání s odpady v kraji.
cNa základě aktuálního stavu plnění cílů Plánu odpadového hospodářství České republiky stanovovat preferovaná a k podpoře z veřejných zdrojů doporučovaná zařízení pro nakládání s odpady.
22.Rozhodování při přeshraniční přepravě, dovozu a vývozu odpadů
ANeohrožovat v důsledku přeshraničního pohybu odpadů lidské zdraví, životní prostředí a plnění povinností nebo závazných cílů České republiky vyplývajících z evropských právních předpisů.
23.Omezení odkládání odpadů mimo místa k tomu určená a zajištění nakládání s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl
AOmezit odkládání odpadů mimo místa k tomu určená.
BZajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl.
aStanovit odpovědnost majiteli nemovité věci, na které se nachází odpad, jehož původce není znám, aby zamezil návozu dalších odpadů.
bNastavit systém financování nakládání s odpadem (úklidu odpadu), jehož původce není znám.
cPovinnost vlastníka nemovité věci, ve které byla provozovna původce odpadu nebo odpadové zařízení, aby zajistil odklizení umístěného odpadu, pokud tak v případě ukončení činnosti neučiní původce nebo provozovatel zařízení.
dPovinnost mít zajištěno další nakládání s komunálními a stavebními a demoličními odpady v okamžiku jejich vzniku.
eEfektivní tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů.
fZapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady.
gAktivní zapojení výrobců při tvorbě programů marketingových kampaní pro spotřebitele jejich produktů nebo služeb.
hEfektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství.
iZaměřit kontrolu na neoprávněné využívání obecního systému k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických osob podnikajících.
jZapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby podnikající do obecních systémů nakládání s odpady.
kInformovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená.
lOptimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění veřejných prostranství).
mZavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů v okolí sběrných hnízd a kontejnerů.
nVyužívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená.
24.Omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí
ADosáhnout do roku 2026 v porovnání s rokem 2022 snížení spotřeby vybraných plastových výrobků na jedno použití (upřesněno tabulkou).
BNeuvádět na trh výrobky z oxo-rozložitelných plastů a vybrané plastové výrobky na jedno použití (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).
CSprávně označovat vybrané plastové výrobky na jedno použití na jejich obalech nebo samotných výrobcích (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).
DZavést systémy rozšířené odpovědnosti výrobce pro vybrané plastové výrobky na jedno použití (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).
EZajistit osvětu a informovanost spotřebitelů a podnícení odpovědného spotřebitelského chování za účelem snížení množství odhozených odpadů z plastových výrobků na jedno použití (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).
aProvádět osvětu a poskytovat informace pro dosažení cíle kvantitativního snížení spotřeby vybraných plastových výrobků na jedno použití.
bPro uvedené výrobky provádět informační kampaně a osvětu.
cProvádět osvětu a poskytovat informace o dostupnosti opětovně použitelných alternativ, systémech opětovného použití uvedených plastových výrobků na jedno použití a lovných zařízení a o způsobech nakládání s odpady z uvedených plastových výrobků na jedno použití a lovných zařízení, jakož i o osvědčených postupech správného nakládání s odpady, které neohrožují lidské zdraví a nepoškozují životní prostředí.
dPoskytovat informace o negativních dopadech zbavování se odpadů mimo místa
určená k odkládání odpadu a jiného nevhodného odstraňování odpadů z uvedených plastových výrobků na jedno použití a lovných zařízení obsahujících plasty na životní prostředí, zejména na mořské prostředí.