Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky
web ke strategiím

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast"
1.1 "Cíl"
1.1.1 "Opatření (naplňující více cílů, nebo všechny cíle dané oblasti)"

Krajský plán odpadového hospodářství hl. m. Prahy na období 2016-2025, s výhledem do roku 2035 [akt. 2023]

1. Předcházení vzniku odpadů

A Maximálně předcházet vzniku odpadů, snižovat produkci odpadů a spotřebu primárních zdrojů.

a Zajistit přístupnou informační základnu o problematice předcházení vzniku odpadů na všech úrovních.
b Zajišťovat a podporovat veřejné osvětové kampaně týkající se zejména předcházení vzniku odpadů, sběru opětovně použitelných movitých věcí a začleňovat tuto problematiku do vzdělávání a odborné přípravy.
c Zajišťovat a podporovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných oděvů, textilu, obuvi, hraček, knih, časopisů, nábytku, koberců, nářadí a dalších znovupoužitelných výrobků. Veřejně propagovat činnosti neziskových a obecních organizací zpětně odebírajících výrobky k opětovnému použití a podobných subjektů. Zajistit vytvoření veřejně přístupné sítě (mapy) těchto organizací a středisek.
d Zajišťovat a podporovat veřejné osvětové kampaně týkající se omezení jednorázových plastů, snižování znečištění životního prostředí odpady a začleňovat tuto problematiku do vzdělávání a odborné přípravy.
e Zajišťovat a podporovat šíření informací a osvětových programů za účelem postupného zvyšování množství zpětně odebraných elektrozařízení.
f Podporovat vytvoření sítě servisních středisek pro opravy a další používání elektrozařízení.
g Zajistit informační a vzdělávací podporu problematiky předcházení vzniku odpadů na všech úrovních.
h Prosazovat zavedení problematiky předcházení vzniku odpadů do vzdělávacích programů základních a středních škol, výzkumných programů a výchovných, osvětových a vzdělávacích aktivit související s ochranou a tvorbou životního prostředí.
i V rámci programu Environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty zvážit možnost praktického začlenění problematiky předcházení vzniku odpadů do školních osnov s cílem zvýšit povědomí o problematice.
j Zajistit v rámci aktivit kolektivních systémů a systémů zpětného odběru výrobků rozšíření činností k problematice předcházení vzniku odpadů zejména formou informačních kampaní se zaměřením na zvyšování povědomí občanů.
k Propagovat a intenzivně informovat o dostupných dobrovolných nástrojích (dobrovolné dohody, systémy environmentálního řízení, environmentálního značení, čistší produkce, společenská odpovědnost a další s cílem jejich postupného rozšiřování.
l Vytvářet podmínky pro realizaci dobrovolných dohod v oblastech dotčených Programem předcházení vzniku odpadů.
m Prosazovat a propagovat důvěryhodné environmentální značení výrobků s menším dopadem na životní prostředí s cílem postupného zvyšování počtu licencí Národního programu environmentálního značení.
n Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí a komunitní kompostování biologického odpadu. Program podpory domácího a komunitního kompostování zohledňovat v rámci dotačních programů a jeho naplňování ve spolupráci s obcemi zapracovat do krajských plánů odpadového hospodářství.
o Podporovat takové návrhy, výrobu a používání výrobků, které účinně využívají zdroje, jsou trvanlivé, opravitelné, opětovně použitelné a modernizovatelné; zvlášť se zaměřit se na výrobky obsahující kritické suroviny.
p Podporovat výrobní a průmyslovou sféru ve snaze optimalizovat procesy řízení výroby z hlediska předcházení vzniku odpadů.
q Monitorovat přítomnost látek, které jsou podezřelé a problematické z hlediska recyklace.
r Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi organizace a iniciativy, které se zabývají repasováním nebo úpravou použitých výrobků a využívají použité výrobky k novému účelu.
s Vhodným způsobem, aniž by byla dotčena práva duševního vlastnictví, vytvořit podmínky k tomu, aby byly dostupné náhradní díly, návody k použití, technické informace nebo další nástroje, programové či jiné vybavení umožňující opravu a opětovné použití výrobků, aniž by byla ohrožena jejich kvalita a bezpečnost.
t Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi platformy určené ke sdílení použitých výrobků, jako jsou knihovny věcí a jim podobné, obchodní modely „produkt jako služba“ nebo jiné modely, u nichž výrobci zůstávají vlastníky výrobků nebo nesou odpovědnost za jejich výkonnost během celého životního cyklu a obchodní modely, které minimalizují v rámci prodeje vznik odpadů, jako je bezobalový prodej.
u Prosazovat zohledňování environmentálních aspektů se zaměřením na předcházení vzniku odpadů při zadávání zakázek z veřejného rozpočtu, například zohledňovat požadavky na environmentální systémy řízení, environmentální značení produktů a služeb, upřednostňování znovupoužitelných obalů a další; zohledňovat a upřednostňovat nabídky dokladující použití stavebních materiálů splňujících environmentální aspekty se zaměřením na předcházení vzniku odpadů (environmentální systémy řízení, dobrovolné dohody, environmentální značení); zohledňovat a upřednostňovat nabídky firem dokladující ve své činnosti použití „druhotných surovin, recyklátů“ bezprostředně souvisejících s konkrétní zakázkou.
v Prosazovat možnost zavedení povinných minimálních environmentálních kritérií pro zelené veřejné zakázky.
w Podpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů, snižování množství nebezpečných látek ve výrobcích, využívání „druhotných surovin“ a zvyšování podílu recyklátů ve výrobcích při současném zamezení obsahu nebezpečných látek v nich. Zaměřit se na programy v oblasti zavádění nízkoodpadových technologií a technologií šetřících vstupní primární suroviny v oblasti ekodesignu a prodlužování životnosti výrobků a oblasti udržitelné výstavby a rekonstrukce budov.

2. Komunální odpady

A Rozvíjet a intenzifikovat oddělené soustřeďování odpadu (tříděny sběr) pro odpady z papíru, plastů, skla, kovů a biologického odpadu. Zavést oddělené soustřeďování odpadu (tříděný sběr) pro odpady z textilu do 1. ledna roku 2025.

B Do roku 2020 zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace alespoň u odpadů z materiálů jako jsou papír, plast, kov, sklo, pocházejících z domácností, a případně odpady jiného původu, pokud jsou tyto toky odpadů podobné odpadům z domácností.

C Zvýšit úroveň přípravy k opětovnému použití a recyklace komunálního odpadu (55 % v roce 2025, 60 % v roce 2030, 65 % v roce 2035).

D Do roku 2035 snížit množství komunálního odpadu ukládaného na skládky na 10 % (hmotnostních) nebo méně z celkového množství produkovaného komunálního odpadu.

a Plnit povinnosti a podmínky odděleného soustřeďování (tříděného sběru) komunálních odpadů v obcích.
b Důsledně kontrolovat zajištění odděleného soustřeďování (tříděného sběru) využitelných složek komunálního odpadu, minimálně pro papír, plasty, sklo, kovy, biologický odpad a textil.
c Intenzifikovat a optimalizovat oddělené soustřeďování využitelných komunálních odpadů v obcích zvyšováním počtu sběrných nádob a zvyšováním povědomí občanů. Zaměřit se na kvalitu vytříděných využitelných komunálních odpadů.
d Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
e Průběžně vyhodnocovat obecní systém nakládání s komunálními odpady a jeho kapacitní možnosti a navrhovat opatření k jeho zlepšení a zefektivnění.
f Zařazovat vytříděný odpad, získaný v rámci odděleného soustřeďování (tříděného sběru) v obcích, jako komunální odpady (s obsahem obalové složky), tj. skupinu 20 Katalogu odpadů.
g Na úrovni obce informovat alespoň jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování komunálních odpadů, využití a odstranění komunálních odpadů a o nakládání s dalšími odpady v rámci obecního systému. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálních odpadů. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce.
h Na úrovni obce informovat alespoň jednou ročně právnické osoby a fyzické osoby podnikající a účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování odpadů a o nakládání s nimi.
i Informovat právnické a fyzické podnikajících osoby o jejich povinnosti odděleného soustřeďování recyklovatelných a využitelných komunálních odpadů.
j Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s komunálními odpady na obecní a regionální úrovni.
k Podporovat inovativní technologie v oblasti sběru, dotřídění a zpracování komunálních odpadů.
l Podporovat nastavení obecních systémů odpadového hospodářství založených na principu „Zaplať, kolik vyhodíš“ a s tím související nastavení poplatku za komunální odpad ve formě poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. Podporovat obce v budování infrastruktury a zavádění potřebných technologií.

3. Směsný komunální odpad

A Snižovat produkci směsného komunálního odpadu připadající na obyvatele.

B Směsný komunální odpad (po vytřídění materiálově využitelných složek, nebezpečných složek a biologického odpadu) zejména energeticky využívat v zařízeních k tomu určených v souladu s platnou právní úpravou.

a Podporovat budování odpovídající efektivní infrastruktury nutné k zajištění a zvýšení energetického využití nerecyklovatelných zbytkových odpadů, zejména směsného komunálního odpadu.
b Podporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné právní úpravy.
c Umožnit úpravu směsného komunálního odpadu před jeho energetickým využitím nebo odstraněním za účelem získání recyklovatelných složek, a tedy jejich odklonu od ukládání na skládky.
d Umožnit a podporovat dotřídění recyklovatelných odpadů včetně obalů ze směsného komunálního odpadu za účelem jejich recyklace.
e V adekvátní míře energeticky využívat směsný komunální odpad v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné právní úpravy.
f Průběžně vyhodnocovat systém nakládání se směsným komunálním odpadem na obecní a krajské úrovni.

4. Biologicky rozložitelné odpady a biologicky rozložitelné komunální odpady

A Snížit maximální množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky tak, aby podíl této složky činil v roce 2020 nejvíce 35 % hmotnostních z celkového množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů vyprodukovaných v roce 1995.

B Snižovat množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky (od roku 2021 dále).

a Plnit povinnost obcí stanovit obecně závaznou vyhláškou obce nebo jiným způsobem systém odděleného soustřeďování a nakládání s biologickým odpadem na území obce, a to minimálně pro biologický odpad rostlinného původu, dále plnit povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci zapojení do obecního systému odděleně odkládat biologický odpad, minimálně rostlinného původu.
b Připravit podmínky pro rozšiřování odděleného soustřeďování biologického odpadu živočišného původu tzv. kuchyňského odpadu.
c Plnit povinnost fyzických osob a původců zapojených do obecního systému, biologický odpad odděleně soustřeďovat a předávat k využití podle systému stanoveného obcí, pokud odpady sami nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech.
d Plnit povinnost obcí stanovit obecně závaznou vyhláškou obce nebo jiným způsobem systém odděleného soustřeďování papíru, a plnit povinnost obcí určit místa, kam mohou fyzické osoby a původci zapojení do obecního systému odkládat papír, který produkují jako odpad.
e Plnit povinnost fyzických osob a původců zapojených do obecního systému, papír odděleně soustřeďovat a předávat k využití podle systému stanoveného obcí, pokud odpad sami nevyužijí v souladu se zákonem o odpadech.
f Systém odděleného soustřeďování a nakládání s biologickým odpadem na území obce bude vycházet z technických možností a způsobů využití biologicky rozložitelných odpadů v obci v návaznosti na nakládání s komunálními odpady a biologicky rozložitelnými odpady v regionu. Přičemž mechanicko-biologická úprava a energetické využití biologicky rozložitelné složky obsažené ve směsném komunálním odpadu nenahrazují povinnost obce zavést systém odděleného soustřeďování biologického odpadu a jeho následné využití.
g Důsledně kontrolovat zajištění odděleného soustřeďování biologického odpadu.
h Pravidelně vyhodnocovat zavedený systém odděleného soustřeďování biologického odpadu a nakládání s biologickým odpadem obce a na základě výsledků tento upravovat, aby bylo dosaženo co nejvyššího vytřídění a následného využití.
i Na úrovni obce informovat jednou ročně občany a ostatní účastníky obecního systému nakládání s komunálními odpady o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování biologického odpadu a o nakládání s ním. Součástí jsou také informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku biologického odpadu. Minimálně jednou ročně zveřejnit kvantifikované výsledky odpadového hospodářství obce.
j Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi domácí a komunitní kompostování biologického odpadu fyzických osob.
k Podporovat výstavbu zařízení pro aerobní rozklad, anaerobní rozklad, energetické využití a přípravu k energetickému využití biologicky rozložitelných odpadů. Vytvořit přiměřenou síť těchto zařízení v regionech pro nakládání s odděleně sebranými biologickými rozložitelnými odpady z obcí a od ostatních původců, včetně kalů z čistíren odpadních vod.
l Podporovat technicky a osvětovými kampaněmi využití kompostů vyrobených z biologicky rozložitelných komunálních odpadů k aplikaci do půdy. Vytvořit podmínky k odbytu výstupních produktů ze zpracování odděleně sebraného biologického odpadu, tj. kompostu a digestátu, především pro využití v zemědělské výrobě a také v obcích.
m Podporovat energetické využívání směsného komunálního odpadu v zařízeních pro energetické využití odpadů bez jeho předchozí úpravy, nebo po jeho úpravě následným spalováním/spoluspalováním za dodržování platné právní úpravy.
n Důsledně kontrolovat provoz zařízení na zpracování biologicky rozložitelných odpadů provozovaných v areálu skládky odpadů s cílem zamezit ukládání na skládky těchto odpadů, které je zakázáno ukládat na skládky.
o Důsledně kontrolovat nakládání s odpadem ze stravovacích zařízení a s odpady vedlejších živočišných produktů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 ze dne 21. října 2009 o hygienických pravidlech pro vedlejší produkty živočišného původu a získané produkty, které nejsou určeny k lidské spotřebě, a o zrušení nařízení (ES) č. 1774/2002 (nařízení o vedlejších produktech živočišného původu), v platném znění (dále jen „nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o vedlejších produktech živočišného původu).
p Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s biologicky rozložitelnými odpady na regionální úrovni.
q U odpadů ze zemědělské činnosti podporovat jejich zpracování technologiemi jako je anaerobní rozklad (digesce, fermentace), aerobního rozklad (kompostování) nebo jinými biologickými metodami.

5. Potravinové odpady

A Předcházet vzniku potravinových odpadů a snižovat jejich množství na všech úrovních potravinového řetězce.

a Provádět a podporovat osvětu s cílem zvyšovat povědomí veřejnosti o otázkách souvisejících s předcházením vzniku potravinového odpadu a zlepšit povědomí spotřebitelů o významu dat spotřeby a minimální trvanlivosti.
b Analyzovat podmínky pro darování pokrmů z restaurací a stravoven v zájmu jejich využití.
c Podporovat funkci a činnost potravinových bank.
d Přistoupit ke sledování množství potravinového odpadu vzniklého v prvovýrobě, při zpracovávání a výrobě, v maloobchodě a jiných způsobech distribuce potravin, v restauracích a stravovacích službách a v domácnostech a dále sledování nakládání s těmito odpady a sledování toku potravin, které byly přerozděleny pro lidskou spotřebu, nebo které byly zpracovány na krmivo.
e Podporovat činnosti a osvětu neziskových a charitativních organizací a dalších iniciativ v oblasti předcházení vzniku potravinových odpadů.
f Vytvářet podmínky pro uzavírání dobrovolných dohod v oblasti předcházení vzniku a snižování množství potravinových odpadů na úrovni producentů, zpracovatelů, prodejců a distributorů potravin, zejména v sektoru veřejného stravování a obchodního prodeje.
g Podpora programů výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti předcházení vzniku odpadů z potravin.

6. Stavební a demoliční odpady

A Zvýšit do roku 2020 nejméně na 70 % hmotnosti míru přípravy k opětovnému použití a recyklace stavebních a demoličních odpadů a jiných druhů jejich materiálového využití u stavebních a demoličních odpadů kategorie ostatní s výjimkou v přírodě se vyskytujících materiálů uvedených v Katalogu odpadů) pod katalogovým číslem 17 05 04 (zemina a kamení).

B Zvyšovat materiálové využití stavebních a demoličních odpadů s výjimkou zemin, kamení, jalové horniny a hlušiny (2021 a dále).

a Zajistit oddělené soustřeďování stavebního demoličního odpadu přinejmenším pro dřevo, minerální složky (beton, cihly, dlaždice a keramiku, kameny), kov, sklo, plasty a sádru při odstraňování stavby, provádění stavby nebo údržbě stavby tak, aby byla při dalším nakládání s těmito odpady zajištěna nejvyšší možná míra jejich opětovného použití a recyklace.
b Zajistit povinné používání recyklátů splňujících požadované stavební normy, jako náhrady za přírodní zdroje, v rámci stavební činnosti financované z veřejných zdrojů, pokud je to technicky a ekonomicky možné.
c Zamezit využívání neupravených stavebních a demoličních odpadů, s výjimkou výkopových zemin a hlušin bez nebezpečných vlastností.

7. Nebezpečné odpady

A Snižovat měrnou produkci nebezpečných odpadů.

B Zvyšovat podíl materiálově využitých nebezpečných odpadů.

C Minimalizovat negativní účinky při nakládání s nebezpečnými odpady na lidské zdraví a životní prostředí.

D Odstranit staré zátěže, kde se nacházejí nebezpečné odpady.

a Průběžně vyhodnocovat systém nakládání s nebezpečnými odpady na krajské úrovni.
b Motivovat veřejnost k oddělenému soustřeďování nebezpečných složek komunálních odpadů.
c Ve spolupráci s příslušnými orgány provádět účinnou osvětu o vlivu nebezpečných vlastností odpadů na zdraví člověka a životní prostředí včetně vytvoření metodik.
d Zvýšit v případě potřeby počet zařízení na využívání nebezpečných odpadů a zařízení na úpravu odpadů ke snižování a odstraňování nebezpečných vlastností.
e Zavést systém podpory pro výstavbu nových inovativních technologií a modernizaci stávajících technologií pro využívání a úpravu nebezpečných odpadů.
f Podporovat bezpečné odstranění starých zátěží.
g Důsledně kontrolovat množství nebezpečných odpadů používaných jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládek odpadů.

8. Obaly a obalové odpady

A Zvýšit celkovou recyklaci obalů na úroveň 70 % do roku 2025.

B Zvýšit celkové využití odpadů z obalů na úroveň 75 % do roku 2025.

C Zvýšit celkovou recyklaci obalů na úroveň 75 % do roku 2030.

D Zvýšit celkové využití odpadů z obalů na úroveň 80 % do roku 2030.

E Zajistit recyklaci a využití obalových odpadů (cílové hodnoty pro různé materiály obalů jsou uvedeny v tabulce).

F Zajistit oddělené soustřeďování (tříděný sběr) 77 % jednorázových plastových nápojových lahví uvedených na trh do roku 2025.

G Zajistit oddělené soustřeďování (tříděný sběr) 90 % jednorázových plastových nápojových lahví uvedených na trh do roku 2029.

H Zajistit obsah recyklátu v nápojových lahvích z PET minimálně 25 % do roku 2025.

I Zajistit obsah recyklátu v plastových nápojových lahvích minimálně 30 % do roku 2030.

J Zajistit do července roku 2024, aby nádoby na nápoje, které mají uzávěry a víčka vyrobené z plastu, mohly být uváděny na trh pouze tehdy, pokud uzávěry a víčka zůstanou během fáze určeného použití výrobků připevněny k nádobě.

a Zachovat a rozvíjet stávající integrovaný systém odděleného soustřeďování (tříděný sběr) komunálních odpadů, včetně jejich obalové složky a podporovat další rozvoj tohoto systému.
b Podporovat nakládání s obalovými odpady dle hierarchie odpadového hospodářství.
c Podporovat zavádění opakované použitelných obalů.
d Důsledně kontrolovat zajištění odděleného soustřeďování (tříděného sběru) v obcích pro využitelné složky komunálních odpadů, minimálně komodit: papír, plasty, sklo a kovy.
e Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
f Průběžně vyhodnocovat nakládání s obaly v rámci obecního systému k nakládání s komunálními odpady, kapacitní možnosti systému a navrhovat opatření k jeho zlepšení.
g Průběžně vyhodnocovat obecní systém nakládání s komunálními odpady na regionální úrovni.

9. Odpadní elektrozařízení

A Dosahovat vysoké úrovně zpětného odběru odpadních elektrozařízení - v míře 65 % od roku 2021 a dále (dle tabulky cílových hodnot).

B Zajistit vysokou míru přípravy k opětovnému použití, recyklace a využití odpadních elektrozařízení (dle tabulky cílových hodnot).

a Zachovat a dále rozvíjet funkční systém zpětného odběru odpadních elektrozařízení za účelem zajištění splnění cílů.
b Podporovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů v rámci systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství zpětně odebraných odpadních elektrozařízení.
c U výrobků, u kterých je to možné, nastavit a efektivně provádět ekomodulaci prostřednictvím výrobců a kolektivních systémů.
d Prohlubovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systém nakládání s komunálními odpady.
e Lépe zabezpečit stávající sběrnou infrastrukturu proti krádežím a nelegální demontáži odpadních elektrozařízení.
f Zvyšovat dostupnost a počet míst zpětného odběru odpadních elektrozařízení a zveřejňovat je v Registru míst zpětného odběru.
g Zintenzivnit informační kampaně a osvětu o správném nakládání s odpadními elektrozařízeními.
h Dodržovat hierarchii odpadového hospodářství s upřednostněním opětovného použití elektrozařízení ze strany státních i soukromých institucí.
i Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
j Podporovat výzkum a vývoj nových technologických postupů a recyklačních technologií se zaměřením na využití odpadních elektrozařízení.

10. Odpadní baterie a akumulátory

A Zvyšovat úroveň zpětného odběru odpadních přenosných baterií a akumulátorů - v minimální míře 45 %.

B Dosahovat vysoké recyklační účinnosti procesů recyklace odpadních baterií a akumulátorů (dle tabulky cílových hodnot).

a Zachovat a dále rozvíjet funkční systém zpětného odběru odpadních baterií a akumulátorů za účelem zajištění splnění cílů.
b Podporovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů v rámci systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství zpětně odebraných odpadních baterií a akumulátorů.
c Prohlubovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů s komunální sférou a posilovat vazbu sběrné sítě na obecní systém nakládání s komunálními odpady.
d Zintenzivnit informační kampaně a osvětu o správném nakládání s odpadními bateriemi.
e Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
f Podporovat výzkum a vývoj recyklačních technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí a nákladově efektivní.
g Podporovat bezpečné nakládání s odpadními bateriemi s obsahem lithia nebo jeho sloučenin.

11. Odpadní pneumatiky

A Zvýšit úroveň zpětného odběru odpadních pneumatik (dle tabulky cílových hodnot).

B Dosahovat vysoké míry využití při zpracování odpadních pneumatik - 100 %.

C Dosáhnout následující míry recyklace a přípravy k opětovnému použití odpadních pneumatik (dle tabulky cílových hodnot).

a Rozvíjet funkční systém zpětného odběru odpadních pneumatik za účelem zajištění splnění cílů.
b Podporovat spolupráci výrobců a kolektivních systémů v rámci systému zpětného odběru, například s ohledem na kvalitu a kontrolu evidovaných dat, dostupnost sběrné sítě pro spotřebitele nebo realizaci osvětových a informačních kampaní s cílem zvýšení množství zpětně odebraných odpadních pneumatik.
f Umožnit spolupráci výrobců a kolektivních systémů s obcemi.
g Zvyšovat počet míst zpětného odběru pneumatik.
i Zintenzivnit informační kampaně a osvětu na podporu správného nakládání s odpadními pneumatikami, za účelem minimalizace odkládání pneumatik mimo místa zpětného odběru.
j Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.
k Podporovat výzkum a vývoj recyklačních a dalších zpracovatelských technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí a nákladově efektivní.

12. Vozidla s ukončenou životností

A Dosahovat vysoké míry využití při zpracování vozidel s ukončenou životností (autovraků) (dle tabulky cílových hodnot).

a Podporovat sběr a zpracování vybraných vozidel s ukončenou životností z prostředků vybraných na základě emisního poplatku.
b Podporovat výzkum, vývoj, inovaci a implementaci postupů a technologií s pozitivním vlivem na zvýšení úrovně materiálového a energetického využití odpadů vzniklých při zpracování vozidel s ukončenou životností se zaměřením na využití surovin.
c Sběrná místa pro vybraná vozidla s ukončenou životností a informace o místech zveřejňovat prostřednictvím Registru míst zpětného odběru.
d Zintenzivnit informační kampaně a osvětu na podporu správného nakládání s vybranými vozidly s ukončenou životností.
e Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.

13. Kaly z čistíren komunálních odpadních vod

A Využívat kaly z čistíren komunálních odpadních vod materiálově se zaměřením zejména na využití fosforu, aplikovat vysoce kvalitní kaly do půdy a využívat kaly energeticky.

B Snižovat množství rizikových látek v kalech z čistíren komunálních odpadních vod.

a Sledovat a hodnotit množství kalů z čistíren komunálních odpadních vod a množství těchto kalů využitých k aplikaci na půdu (kompostování a přímé použití kalů na zemědělské půdě).
b Důsledně kontrolovat legislativně stanovené mikrobiologické a chemické parametry upravených kalů určených k aplikaci na půdu.
c Podporovat z veřejných zdrojů investice spojené s technologiemi nakládání s kaly z čistíren odpadních vod zejména předcházení vniku reziduí při zachování potenciálu kalů jako zdroje živin (fosfor a další) a organických látek, včetně energetického využívání kalů z čistíren komunálních odpadních vod s odpovídající produkcí kalů.
d Podporovat a upřednostňovat využití kalů z čistíren komunálních odpadních vod vznikajících v kraji.
e Podporovat výzkum zaměřený na monitorování obsahu reziduí léčiv, přípravků osobní hygieny a ostatních rizikových látek (mikroplasty) v odpadních vodách a jejich průniku do kalů z čistíren komunálních odpadních vod včetně výzkumu zaměřeného na možnost předcházení těchto látek v odpadních vodách.
f Provádět a podporovat osvětové kampaně zaměřené zejména na veřejnost, k odstraňování léčiv, chemických prostředků a odpadů v souladu s právními předpisy v této oblasti, tj. odstraňování mimo kanalizační sítě.

14. Odpadní oleje

A Zvyšovat materiálové a energetické využití odpadních olejů.

a Zabránit mísení olejů v místech jejich vzniku s jinými odpady nebo látkami, realizovat vhodné soustřeďování a skladování olejů s ohledem na jejich následné využití.
b Odpadní oleje přednostně regenerovat a recyklovat, oleje nevhodné k materiálovému využití energeticky využívat v souladu s platnou právní úpravou.
c Dodržovat hierarchii odpadového hospodářství.
d Důsledně kontrolovat dodržování hierarchie odpadového hospodářství.

15. Odpady ze zdravotnické a veterinární péče

A Minimalizovat negativní účinky při nakládání s odpady ze zdravotnické a veterinární péče na lidské zdraví a životní prostředí.

a S odpady ze zdravotní a veterinární péče s nebezpečnými vlastnostmi nakládat v souladu s hierarchií odpadového hospodářství a dle dostupných technologií s upřednostněním nejlepších dostupných technik.
b Podporovat výstavbu a modernizaci kapacit pro bezpečné energetické využití nebo spalování odpadů ze zdravotní péče (ostatních i nebezpečných) a zlepšovat připravenost a odolnost na podobné situace jako byla pandemie COVID-19.
c Navázat spolupráci se zainteresovanými stranami v oblasti osvěty nakládání s odpady ze zdravotnických, veterinárních a jím podobných zařízení s cílem zabezpečit nakládání s odpadem z těchto zařízení v souladu s platnou právní úpravou se zaměřením zejména na důsledné oddělování od odpadu komunálního a zařazování odpadu do kategorie dle jeho skutečných vlastností.

16. Odpady a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů

A Předat veškerá zařízení a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do konce roku 2025 do zařízení pro nakládání s odpady a odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů do této doby dekontaminovat.

B Odstranit odpady s obsahem polychlorovaných bifenylů v držení zařízení pro nakládání s odpady do konce roku 2028.

a Lehce kontaminovaná zařízení a zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů a objemem náplně menším než 5 l předat do zařízení pro nakládání s tímto druhem odpadu nebo je dekontaminovat nejdéle do konce roku 2025.

17. Odpady s obsahem persistentních organických znečišťujících látek

A Zvýšit povědomí o perzistentních organických znečišťujících látkách a jejich účincích na lidské zdraví a životní prostředí.

B Omezit vstup perzistentních organických znečišťujících látek z odpadů s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1021 ze dne 20. června 2019 o perzistentních organických znečišťujících látkách (přepracované znění), v platném znění.

a Realizovat informační kampaně zaměřené na možnost výskytu perzistentních organických znečišťujících látek v odpadech.
b Identifikovat zdroje možných úniků perzistentních organických znečišťujících látek do životního prostředí.

18. Odpady s obsahem azbestu

A Minimalizovat možné negativní účinky při nakládání s odpady s obsahem azbestu na lidské zdraví a životní prostředí.

a Provádět trvalou osvětu a kontrolu dodržování bezpečného nakládání s odpady s obsahem azbestu a hygieny práce při nakládání s azbestem.

19. Vedlejší produkty živočišného původu a biologicky rozložitelné odpady z kuchyní a stravoven

A Snižovat množství biologického odpadu z kuchyní a stravoven a vedlejších produktů živočišného původu ve směsném komunálním odpadu, které jsou původem z domácností, veřejných stravovacích zařízení (restaurace, občerstvení) a centrálních kuchyní (nemocnice, školy a další obdobná zařízení).

B Správně nakládat s biologickým odpadem z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu a snižovat tak negativní účinky spojené s nakládáním s nimi na lidské zdraví a životní prostředí.

a Podporovat vytvoření systému odděleného soustřeďování, pravidelného sběru a svozu biologického odpadu z kuchyní, stravoven a z domácností a vedlejších produktů živočišného původu do povolených zpracovatelských zařízení, zejména bioplynových stanic a kompostáren.
b Zajistit podmínky pro oddělené soustřeďování a sběr použitých stolních olejů a tuků původem z veřejných stravovacích zařízení, centrálních kuchyní a domácností.
c Podporovat rozvoj systému odděleného soustřeďování, sběru a svozu biologického odpadu z kuchyní, stravoven a použitých stolních olejů a tuků od původců a z domácností.
d Podporovat rozvoj zařízení pro zpracování biologického odpadu z kuchyní, stravoven, odpadních olejů a tuků, zvláště zařízení sloužících k výrobě energie (bioplynové stanice, zpracování na bionaftu nebo jiné produkty pro technické využití) a zařízení kompostáren vybavených technologií pro hygienizaci odpadu podle požadavků nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o vedlejších produktech živočišného původu.
e Důsledně kontrolovat nakládání s biologickým odpadem z kuchyní a stravoven a s vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1069/2009 o vedlejších produktech živočišného původu.
f Provádět a podporovat osvětové kampaně k nakládání s biologickým odpadem z kuchyní a stravoven a vedlejšími produkty živočišného původu v souladu s právními předpisy v této oblasti.

20. Odpady železných a neželezných kovů

A Zpracovávat kovové odpady a výrobky s ukončenou životností na materiály za účelem náhrady primárních surovin.

a Rozšiřovat počet míst zpětného odběru výrobků s ukončenou životností v rámci systémů zpětného odběru a rozšířené odpovědnosti výrobců, za účelem získání většího množství surovin strategických vzácných kovů.
b Podporovat rozvoj moderních kvalitních technologií zpracování výrobků s ukončenou životností v kraji.
c Kontrolovat a vyhodnocovat fungování sběren kovového odpadu.
d Podporovat rozvoj technologií pro účinnější separaci železných a neželezných kovů pocházejících z energetického nebo materiálové využití odpadů.
e Podporovat maximální využití ocelového šrotu v České republice a Evropské unii za účelem posílení oběhového hospodářství.

21. Vytváření sítě zařízení k nakládání s odpady

A Vytvořit a koordinovat komplexní, přiměřenou a efektivní síť zařízení pro nakládání s odpady na území České republiky.

a Průběžně vyhodnocovat síť zařízení pro nakládání s odpady na krajské úrovni.
b Na základě aktuálního stavu plnění cílů Plánu odpadového hospodářství hlavního města Prahy stanovovat potřebná zařízení pro nakládání s odpady v kraji.
c Na základě aktuálního stavu plnění cílů Plánu odpadového hospodářství České republiky stanovovat preferovaná a k podpoře z veřejných zdrojů doporučovaná zařízení pro nakládání s odpady.

22. Rozhodování při přeshraniční přepravě, dovozu a vývozu odpadů

A Neohrožovat v důsledku přeshraničního pohybu odpadů lidské zdraví, životní prostředí a plnění povinností nebo závazných cílů České republiky vyplývajících z evropských právních předpisů.

23. Omezení odkládání odpadů mimo místa k tomu určená a zajištění nakládání s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl

A Omezit odkládání odpadů mimo místa k tomu určená.

B Zajistit správné nakládání s odpady odloženými mimo místa k tomu určená a s odpady, jejichž vlastník není znám nebo zanikl.

a Stanovit odpovědnost majiteli nemovité věci, na které se nachází odpad, jehož původce není znám, aby zamezil návozu dalších odpadů.
b Nastavit systém financování nakládání s odpadem (úklidu odpadu), jehož původce není znám.
c Povinnost vlastníka nemovité věci, ve které byla provozovna původce odpadu nebo odpadové zařízení, aby zajistil odklizení umístěného odpadu, pokud tak v případě ukončení činnosti neučiní původce nebo provozovatel zařízení.
d Povinnost mít zajištěno další nakládání s komunálními a stavebními a demoličními odpady v okamžiku jejich vzniku.
e Efektivní tvorba programů osvěty a výchovy na úrovni samospráv měst a obcí včetně podpory, zejména formou zajištění financování těchto programů.
f Zapojení veřejnosti do programů a akcí vedoucích k formování pozitivního postoje k udržení čistoty prostředí a správného nakládání s odpady.
g Aktivní zapojení výrobců při tvorbě programů marketingových kampaní pro spotřebitele jejich produktů nebo služeb.
h Efektivně využívat udělování pokut za znečišťování veřejných prostranství.
i Zaměřit kontrolu na neoprávněné využívání obecního systému k nakládání s odpady ze strany právnických osob a fyzických osob podnikajících.
j Zapojovat na základě smlouvy právnické osoby a fyzické osoby podnikající do obecních systémů nakládání s odpady.
k Informovat občany a podnikatelské subjekty o možnostech pokutování za aktivity spojené s odkládáním odpadů mimo místa k tomu určená.
l Optimálně nastavit systém a logistiku sběru a svozu odpadů na úrovni obcí (směsného komunálního odpadu, vytříděných složek komunálních odpadů, objemného nebo nebezpečného odpadu, odpadů z odpadkových košů z veřejných prostranství a čištění veřejných prostranství).
m Zavést na úrovni obcí komunikační kanály, přes které by občané měli možnost hlásit nelegálně uložené odpady na veřejných prostranstvích nebo přechodné uložení odpadů v okolí sběrných hnízd a kontejnerů.
n Využívat institutu veřejně prospěšných prací či institutu veřejné služby ze strany samospráv obcí pro zajištění úklidu a obsluhy veřejných prostranství včetně aktivit spojených s odstraňováním odpadů odložených mimo místa k tomu určená.

24. Omezení dopadu některých plastových výrobků na životní prostředí

A Dosáhnout do roku 2026 v porovnání s rokem 2022 snížení spotřeby vybraných plastových výrobků na jedno použití (upřesněno tabulkou).

B Neuvádět na trh výrobky z oxo-rozložitelných plastů a vybrané plastové výrobky na jedno použití (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).

C Správně označovat vybrané plastové výrobky na jedno použití na jejich obalech nebo samotných výrobcích (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).

D Zavést systémy rozšířené odpovědnosti výrobce pro vybrané plastové výrobky na jedno použití (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).

E Zajistit osvětu a informovanost spotřebitelů a podnícení odpovědného spotřebitelského chování za účelem snížení množství odhozených odpadů z plastových výrobků na jedno použití (skupiny výrobků jsou upřesněny v tabulce).

a Provádět osvětu a poskytovat informace pro dosažení cíle kvantitativního snížení spotřeby vybraných plastových výrobků na jedno použití.
b Pro uvedené výrobky provádět informační kampaně a osvětu.
c Provádět osvětu a poskytovat informace o dostupnosti opětovně použitelných alternativ, systémech opětovného použití uvedených plastových výrobků na jedno použití a lovných zařízení a o způsobech nakládání s odpady z uvedených plastových výrobků na jedno použití a lovných zařízení, jakož i o osvědčených postupech správného nakládání s odpady, které neohrožují lidské zdraví a nepoškozují životní prostředí.
d Poskytovat informace o negativních dopadech zbavování se odpadů mimo místa
určená k odkládání odpadu a jiného nevhodného odstraňování odpadů z uvedených plastových výrobků na jedno použití a lovných zařízení obsahujících plasty na životní prostředí, zejména na mořské prostředí.