Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
I. "Prioritní oblast"
I.1 "Oblast opatření"
I.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2020-2024

I. Předškolní vzdělávání

I.1 Zápis nové MŠ – navýšení kapacity stávající MŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.1.1 Zápis nového subjektu spádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající spádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), kde kapacity spádových mateřských škol nedostačují k přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
I.1.2 Zápis nového subjektu spádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající spádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových mateřských škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí všech dětí ve věku od 3 do 6 let.
I.1.3 Zápis nového subjektu nespádové mateřské školy, navýšení kapacity stávající nespádové mateřské školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání nespádové mateřské školy na území HMP bude prováděno pouze v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových mateřských škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné. Zápis do rejstříku škol a školských zařízení bude možný pouze v lokalitách (městských částech HMP), ve kterých by zápis jakýchkoliv změn kapacit uvedených v opatření I. 1.3 nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. Roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení, s výjimkou lokalit, ve kterých bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí do MŠ.

I.2 Navyšování kapacit předškolního vzdělávání v místech aktuální potřeby a snižování počtu dětí ve třídách.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.2.1 Podpora výstavby nových objektů a přístaveb stávajících MŠ pro rozšíření kapacit předškolního vzdělávání spádových mateřských škol – pouze v místě dlouhodobé potřeby a v souladu s prioritami DZ ČR.
I.2.2 Případné volné kapacity v mateřských školách využít ke snižování počtu dětí na třídu na 24 dětí.

I.3 Podpora výuky jazyků a rozvoj polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.3.1 Podpora výuky mateřského jazyka (českého).
I.3.2 Podpora pedagogů MŠ ve studiu metodiky výuky cizích jazyků.
I.3.3 Dotace výuky cizího jazyka pro předškoláky.
I.3.4 Podpora polytechnické výchovy a podpora digitálních kompetencí u dětí v mateřských školách za pomoci aktuálních a doporučených metodik.

I.4 Podpora nabídky logopedické péče.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.4.1 Podpora zřizování logopedických tříd pro děti s těžšími vadami řeči.
I.4.2 Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti logopedické péče.

I.5 Podpora integrace dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ).

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.5.1 Podpora zvýšení nabídky vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti vzdělávání dětí s OMJ.
I.5.2 Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ na vstup do základního vzdělávání.
I.5.3 Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v potřebném rozsahu.

I.6 Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním dětí předškolního věku.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.6.1 Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy.
I.6.2 Podpora vzdělávání dětí předškolního věku v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte.
I.6.3 Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti první pomoci při úrazech a zranění dětí způsobených při různých činnostech. Podpora vzdělávání formou zážitkové činnosti.
I.6.4 Podpora tělesné výchovy a sportu v MŠ, včetně podpory sportování dětí s tělesným postižením.

I.7 Podpora spoluúčasti rodičů na činnosti školy a zapojování do společných aktivit.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
I.7.1 Podpora rozvoje forem spoluúčasti a zapojování rodičovské veřejnosti do aktivit realizovaných MŠ a podpora spoluúčasti rodičů (komunity) na programu mateřské školy, a to formou realizace konkrétních projektů, zveřejňování již fungujících příkladů dobré praxe, nalézání nových forem a systémů spolupráce apod.
I.7.2 Podpora zapojení rodičů do procesu přípravy dětí na přechod z předškolního vzdělávání na základní školu s cílem snížit cílenou informovanou kampaní a za pomoci školských poradenských zařízení u zákonných zástupců odklady školní docházky.

II. Základní vzdělávání

II.1 Zápis nové ZŠ – navýšení kapacity stávající ZŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.1.1 Zápis nového subjektu spádové základní školy, navýšení kapacity stávající spádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ) s nedostatečnými kapacitami spádových základních škol pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
II.1.2 Zápis nového subjektu spádové základní školy, navýšení kapacity stávající spádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání spádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v místech (BUC, části MČ), ve kterých lze vzhledem k demografickému vývoji důvodně předpokládat, že kapacity spádových základních škol budou v příštích pěti letech nedostatečné pro přijetí celého populačního ročníku v rámci spádového obvodu dané školy.
II.1.3 Zápis nového subjektu nespádové základní školy, navýšení kapacity stávající nespádové základní školy, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání nespádové základní školy na území HMP bude prováděno pouze v případě reálného zájmu zejména ze strany zákonných zástupců dětí s bydlištěm v přiměřené dojezdové době a zároveň budou-li v přiměřené dojezdové době kapacity nespádových základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují vzdělávání obdobným způsobem, naplněné. Zápis do rejstříku škol a školských zařízení bude možný pouze v lokalitách (městských částech HMP), ve kterých by zápis jakýchkoliv změn kapacit uvedených v opatření II. 1.3 nedošlo k meziročnímu nárůstu kapacit nespádových škol o více jak 1 % z kapacit škol spádových vedených ve školském rejstříku k 31. 8. roku, který předchází roku, v němž má být rozhodováno o zápisu údajů do rejstříku škol a školských zařízení.

II.2 Pravidelná aktualizace školních vzdělávacích programů.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.2.1 Podpora zavádění opatření v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji podle platné krajské koncepce.
II.2.2 Podpora multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání, předání znalosti a o národnostech, etnických minoritách a otázkách migrace v kontextu etických hodnot jejich sociokulturního prostředí.
II.2.3 Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.2.4 Podpora zavedení opatření vyplývající z programu Přípravy občanů k obraně státu (POKOS).
II.2.5 Při realizaci ŠVP podporovat intenzivnější následující oblasti RVP ZV – gramotností, dovedností, schopností a postojů, vytvářejících předpoklady pro aktivní občanství, a demokratické vládnutí. Podpora rozvojových programů v oblasti sebepoznání a soft-skills zejména pro žáky ZŠ (podpora porozumění vlastní osobnosti, posilování silných stránek a skrze to zvýšení motivace ke vhodnému výběru SŠ a dalšímu studiu, aktivní procesy kariérového poradenství na školách).

II.3 Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.3.1 Vytváření podpory žákům s odlišným mateřským jazykem.
II.3.2 Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v odpovídajícím rozsahu.
II.3.3 Zvýšit nabídku vzdělávání pedagogů v oblasti vzdělávání žáků s OMJ.
II.3.4 Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi pracujícími v oblasti multikulturní výchovy a výuky českého jazyka pro cizince, popř. v oblasti odborného poradenství pedagogům.
II.3.5 Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.3.6 Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ v mateřských školách i přípravných třídách základních škol na vstup do základního vzdělávání.
II.3.7 Podpora spolupráce při naplňování aktivit směrem k žákům s OMJ s krajským a Národním metodickým kabinetem Český jazyk a literatura.

II.4 Podpora výuky cizích jazyků.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.4.1 Podpora grantových programů jazykového vzdělávání.
II.4.2 Podpora mezinárodní spolupráce (například formou zahraničních studijních pobytů) a podpora spolupráce se zahraničními školami.
II.4.3 Podpora soutěží a olympiád.

II.5 Podpora polytechnické výchovy, matematické, finanční, čtenářské a přírodovědné gramotnosti na základních školách a podpora výchovy ke kreativitě.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.5.1 Podpora spolupráce základních škol se středními školami poskytujícími technické, matematické, přírodovědné, umělecké a uměleckoprůmyslové vzdělávání.
II.5.2 Podpora vzdělávání pedagogů a jejich osvěta v oblastech: polytechnické výchovy, matematické gramotnosti, finanční gramotnosti, čtenářské gramotnosti. Dále v oblastech participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky) a v oblasti kreativních přístupů k výuce a rozvoji klíčových kompetencí.
II.5.3 Podpora polytechnických soutěží na základních školách. Podpora matematických soutěží. Podpora soutěží orientovaných na čtenářskou gramotnost. Podpora kreativních a uměleckých soutěží. Podpora soutěží orientovaných na rozvoj klíčových kompetencí.
II.5.4 Podpora spolupráce se sociálními partnery a podpora spolupráce s profesionály z oblasti kulturních a kreativních průmyslů a spolupráce s kulturními institucemi (podniky, kulturní organizace, neziskové organizace a další sociální partneři škol).
II.5.5 Podpora matematické, čtenářské, finanční a přírodovědné gramotnosti na základních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit, včetně podpory participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky), kreativních přístupů k výuce a rozvoje klíčových kompetencí.
II.5.6 Podpora žáků na činnosti školy, posílení aktivit směřujících k zapojení žáků do žákovských parlamentů a aktivit směřujících k vyšší účasti žáků na školních aktivitách, rozvoj nových postupů a procesů zapojování žáků do rozhodování v rámci běžné výuky.
II.5.7 Podpora výchovy ke kreativitě (schopnosti spolupráce, představivosti, vytrvalosti, zvídavosti, disciplinovanosti) a příprava na vstup na pracovní trh.

II.6 Zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a zvyšování jejich prestiže.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.6.1 Pořádání kurzů a seminářů k vybraným tématům – například
dlouhodobými rozvojovými programy pro profesní a osobnostní rozvoj pedagogů, zahrnující tréninky, přímou a reflektovanou praxi ve výuce, včetně partnerské spolupráce ve výuce s experty z praxe, mentoring, supervize a další nástroje profesního a osobnostního rozvoje pedagogů.
II.6.2 Poskytování finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele i HMP na posílení mzdových prostředků.
II.6.3 Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech, včetně dlouhodobých rozvojových programů pro profesní a osobnostní rozvoj pedagogů, které zahrnují tréninky, přímou a reflektovanou praxi ve výuce, včetně partnerské spolupráce ve výuce s experty z praxe mentoring, supervize a další nástroje profesního a osobnostního rozvoje pedagogů.
II.6.4 Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
II.6.5 Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti Přípravy občanů k obraně státu (POKOS).
II.6.6 Podpora osvojování metod participativní výuky u pedagogických pracovníků všech oborových zaměření, výuky k osvojování klíčových kompetencí žáků, výuky ke kreativitě a přípravě žáků na vstup do profesního života.
II.6.7 Podpora uvádějících učitelů pro začínající učitele.
II.6.8 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a průběžná osvěta pedagogických v oblasti formativního hodnocení žáků základních škol.

II.7 Podpora investičních akcí a podpora vybavenosti základních škol.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.7.1 Podpora vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením určené primárně pro výuku.
II.7.2 Modernizace tělocvičen a hřišť s důrazem na bezpečnost a podporu efektivnímu i hospodárnému využití ve volném čase pro sportující veřejnost.
II.7.3 Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech, zejména v digitálních technologiích.
II.7.4 Podpora bezbariérovosti úpravou prostorových dispozic škol a školských zařízení.

II.8 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů a odstraňování vnější diferenciace na základním stupni vzdělávání.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.8.1 Podpora školních poradenských pracovišť pro kariérové a jiné poradenství. Zajišťování jejich dlouhodobé činnosti zejména v lokalitách, kde je zvýšená poptávka po těchto službách nebo činnost takového pracoviště výrazně posílí nedostatečné informační zázemí pro žáky ZŠ.
II.8.2 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost, zajišťování a průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty apod.
II.8.3 Podpora programů ke zvyšování kompetencí a osobnostního rozvoje žáků od 1. Stupně ZŠ. Podporovat tvorbu školních koncepcí kariérového poradenství a sebepoznání pro žáky ZŠ v době, kdy “sami sebe nejvíce poznávají” a mohou (v průběhu dalších let) rozvíjet své silné stránky.
II.8.4 Podpora odstraňování vnější diferenciace na základním stupni vzdělávání metodickým působením MHMP na zřizovatele jednotlivých základních škol, aby nedocházelo k záměrným selekcím v podobě výběrovosti tříd a zaměření tříd na specifickou výuku apod.
II.8.5 Metodická podpora jednotlivých zřizovatelů základních škol ze strany MHMP v úpravě kritérií pro zápis dětí ke vzdělávání v základní škole.
II.8.6 V období platnosti tohoto DZ HMP nebude podporováno navyšování počtu otevíraných tříd 1. ročníků ve víceletých cyklech (8letém a 6letém) na gymnáziích zřizovaných HMP. U ostatních zřizovatelů nebude doporučováno zařazování nových kapacit v rámci víceleté formy vzdělávání na gymnáziích.

II.9 Podpora kreativity, podnikavosti a spoluúčasti žáků na činnosti školy, včetně spoluúčasti žáků na výuce.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.9.1 Podpora tvůrčího, kreativního a participativního prostředí škol a rozvoj spolupráce s místními aktéry a komunitou.
II.9.2 Posílení role kulturních organizací do vzdělávacího procesu žáků jako institucí podporující celoživotní vzdělávání.
II.9.3 Podpora rozvoje kreativity na ZŠ jako prostředek k zodpovědnému výběru další vzdělávací dráhy a dále jako prostředek k řešení sociálních ekonomických a environmentálních problémů.
II.9.4 Podpora žáků na činnosti školy, posílení aktivit směřujících k zapojení žáků do žákovských parlamentů a aktivit směřujících k vyšší účasti žáků na školních aktivitách, rozvoj nových postupů a procesů zapojování žáků do rozhodování v rámci běžné výuky.
II.9.5 Podpora a posílení podnikavosti u žáků základních škol.

II.10 Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním žáků.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
II.10.1 Podpora vzdělávání pedagogů ZŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy.
II.10.2 Podpora vzdělávání žáků v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte.
II.10.3 Podpora tělesné výchovy a sportu v ZŠ, včetně podpory sportování dětí s tělesným postižením.

III. Základní umělecké vzdělávání

III.1 Zápis nové ZUŠ – navýšení kapacity stávající ZUŠ – zápis nového místa poskytování vzdělávání na území HMP v místech aktuální a dlouhodobé potřeby do rejstříku.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
III.1.1 Zápis nového subjektu základní umělecké školy (ZUŠ), navýšení kapacity stávající ZUŠ do rejstříku nebude podporován, v případě, že v době rozhodování o žádosti bude podíl kapacit ZUŠ na populaci ve věku 6-18 překračovat 20% na celém území HMP. Zřízení nové ZUŠ, popřípadě zvýšení kapacity stávající ZUŠ bude možné pouze za současného recipročního snížení kapacity jiné ZUŠ na území HMP.
III.1.2 Zápis nového subjektu ZUŠ, navýšení kapacity stávající ZUŠ do rejstříku bude podporován, pouze v případě, že v době rozhodování o žádosti nebude podíl kapacit ZUŠ na populaci ve věku 6-18 překračovat 20% na celém území HMP. Zvýšení kapacity stávající ZUŠ bude možné pouze v souladu s demografickým vývojem, stávajícími kapacitami ZUŠ a jejich obsazeností na území HMP. Zvyšování kapacit ZUŠ na území HMP bude možné pouze do dosažení 20% podílu kapacit ZUŠ na populaci 6-18 let.
III.1.3 V případě aktuální potřeby budou zřizována odloučená pracoviště ZUŠ stávajících ZUŠ v dynamicky se rozvíjejících oblastech HMP v rámci BS a na základě demografické analýzy.
III.1.4 Zpracování aktuální analýzy dostupnosti základního uměleckého vzdělávání v rámci HMP.

III.2 Zahraniční prezentace žáků ZUŠ, mobilita a podpora projektů ZUŠ.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
III.2.1 Spolupráce se zahraničními školami.
III.2.2 Spolupráce a výměna zkušeností mezi jednotlivými ZUŠ.
III.2.3 Podpora grantových projektů.

III.3 Podpora a rozvoj vzdělávání seniorů na ZUŠ prostřednictvím Akademie umění a kultury pro seniory HMP.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
III.3.1 Zvyšování počtu míst a udržení kapacit v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP a Akademiích pro seniory, včetně rozšiřování možností vzdělávací nabídky a podpora materiálního zázemí pro výuku.

IV. Střední vzdělávání

IV.1 Zápisy nových středních škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit středních škol.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.1.1 Zápis nového subjektu SŠ, případně zápis nového místa poskytovaného vzdělávání SŠ v rámci území HMP budou do rejstříku škol a školských zařízení prováděny pouze v odůvodněných případech s ohledem na dostupnost stávajících kapacit SŠ, na potřebách trhu práce a demografickém vývoji na území HMP a v jeho zázemí.
Přičemž zápis nové SŠ, případně zápis nového místa poskytovaného vzdělávání může být realizováno pouze v případech, je-li naplňováno některé z opatření IV. 1.3.
IV.1.2 Kapacitu SŠ bude možné navýšit pouze s ohledem na stávající naplněnost dané školy, kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce a demografického vývoje. Přičemž kapacita může být navýšena pouze v případech, je-li naplňováno některé z opatření IV. 1.3.
IV.1.3 Zápis nového oboru vzdělání, navýšení kapacity stávajícího oboru vzdělání bude možné pouze v případech dále popsaných.

IV.2 Podpora technických oborů, matematické a přírodovědné gramotnosti.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.2.1 Účinná propagace dlouhodobě požadovaných oborů vzdělání trhem práce.
IV.2.2 Rozvoj a pokračování v programu podpory odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy, který obsahuje kampaně ŘEMESLO ŽIJE! a ODBORNOST ŽIJE!
IV.2.3 Podpora čtenářské gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit.
IV.2.4 Podpora komunikace středních odborných škol s podniky, firmami a profesionály v daném oboru – včetně oblasti kreativních průmyslů a dalších sociálních partnerů v daném oboru.
IV.2.5 Komunikační propojení středního školství se školami základním.
IV.2.6 Podpora kontaktů s odbornými školami evropských zemí zejména formou odborných stáží.
IV.2.7 Podpora matematické, finanční a přírodovědné gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit.
IV.2.8 Podpora participativních metod výuky (učení zážitkem, spolupráce s profesionály z praxe v rámci výuky), kreativních přístupů k výuce a rozvoje klíčových kompetencí.

IV.3 Podpora výuky cizích jazyků.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.3.1 Podpora grantových programů jazykového vzdělávání.
IV.3.2 Pokračování v Metropolitním programu středoškolské jazykové výuky – zvýšení hodinové dotace pro výuku jazyků.
IV.3.3 Podpora soutěží a olympiád.
IV.3.4 Podpora mezinárodní spolupráce a spolupráce se zahraničními školami.

IV.4 Podpora inovace školních vzdělávacích programů.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.4.1 Stanovování klíčových kompetencí žáků ve spolupráci se zaměstnavateli, profesními sdruženími a odbornými cechy.
IV.4.2 Transformace oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce.
IV.4.3 Odborná spolupráce s vysokými školami a ústavy AV ČR.
IV.4.4 Podpora sportovních a tělovýchovných programů jako prevence rizikového chování.
IV.4.5 Podpora zavedení opatření vyplývající z programu Přípravy občanů k obraně státu (POKOS).

IV.5 Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.5.1 Zajištění jazykové podpory pro žáky s odlišným mateřským jazykem.
IV.5.2 Zajištění efektivní komunikace s rodiči (využívání komunitních tlumočníků, překlady materiálů).

IV.6 Podpora spolupráce se zaměstnavateli, sociálními partnery a spolupráce s partnery z oblasti kulturních a kreativních průmyslů.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.6.1 Vytváření prostředí pro rozsáhlejší spolupráci podnikatelských subjektů, profesních společenstev, škol, sociálních partnerů, včetně spolupráce s partnery z oblasti kulturních a kreativních průmyslů.
IV.6.2 Podpora dalšího vzdělávání učitelů na pracovištích smluvních firem a odborné stáže – včetně přímé spolupráce na výuce s profesionály z kulturních a kreativních průmyslů a dalšími relevantními sociálními partnery.
IV.6.3 Podíl zaměstnavatelů na tvorbě ŠVP a hodnocení žáků z hlediska kompetencí získaných v praktickém vyučování a odborném výcviku.
IV.6.4 Analýza stavu a možností zavedení prvků duálního vzdělávání na území HMP v pilotních školách a ve spolupráci se zaměstnavateli.

IV.7 Podpora zvyšování a prohlubování kvalifikace pedagogů a posilování jejich prestiže.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.7.1 Poskytování finančních prostředků z rozpočtu HMP na mzdové prostředky pedagogům.
IV.7.2 Podpora výměny pedagogických zkušeností v rámci mezinárodních projektů.
IV.7.3 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v potřebných tématech.
IV.7.4 Propagovat povolání pedagogů jako nezbytnou, důležitou a společensky považovanou profesi.
IV.7.5 Podpora začínajících pedagogů při možnosti získání nájemní smlouvy k bytu ve vlastnictví HMP z kvóty pro učitele, v případě, že pedagog bude mít platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou sjednanou se školou zřizovanou HMP.
IV.7.6 Navázání užší spolupráce středních škol a vysokoškolských pracovišť (fakult) připravujících budoucí pedagogy při vzájemné výměně informací a podpoře činností, které budou směřovat k vyšší profesní zdatnosti budoucích pedagogů.
IV.7.7 Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
IV.7.8 Podpora osvojování metod participativní výuky u pedagogických pracovníků všech oborových zaměření, výuky k osvojování klíčových kompetencí žáků, výuky ke kreativitě a přípravě žáků na vstup do profesního života.
IV.7.9 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a průběžná osvěta pedagogických pracovníků v oblasti formativního hodnocení žáků středních škol.

IV.8 Podpora investičních akcí, vybavení škol a školských zařízení, digitalizace a inovace výukových pomůcek.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.8.1 Podpora pořízení nového vybavení a techniky pro specializované učebny (jazykové, počítačové, laboratoře apod.).
IV.8.2 Podpora pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení pro školy s důrazem na co největší zapojení nových technologií ve výuce.
IV.8.3 Podpora inovace a pořízení technologií a zařízení, které je důležité pro udržení standardu odborného a praktického vyučování.
IV.8.4 Podpora technologického vybavení, odborných pracovišť a dílen pro udržení standardu moderní profesní výuky.
IV.8.5 Podpora udržení opatření vytvořená Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020
IV.8.6 Podpora zavádění elektronických vzdělávacích materiálů, podpora vytváření aktuálních vzdělávacích obsahů a podpora jejich sdílení mezi školami. Podpora zavádění inovativních prvků do výuky v podobě elektronických a digitálních nástrojů.
IV.8.7 Podpora bezbariérovosti úpravou prostorových dispozic škol a školských zařízení.

IV.9 Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.9.1 Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací související se školou.
IV.9.2 Podpora kariérového poradenství na školách, podpora zavádění nových prvků poskytování poradenství a ucelení kariérového poradenství v rámci poskytování komplexní poradenské služby žákům.

IV.10 Podpora kreativity, podnikavosti a spoluúčasti žáků na činnosti školy, včetně spoluúčasti žáků na výuce.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.10.1 Podpora tvůrčího, kreativního a participativního prostředí škol a rozvoj spolupráce s místními aktéry a komunitou.
IV.10.2 Posílení role kulturních organizací do vzdělávacího procesu žáků jako institucí podporující celoživotní vzdělávání.
IV.10.3 Podpora rozvoje kreativity na SŠ jako prostředek k lepšímu uplatnění na trhu práce a dále jako prostředek k řešení sociálních ekonomických a environmentálních problémů.
IV.10.4 Podpora žáků na činnosti školy, posílení aktivit směřujících k zapojení žáků do žákovských parlamentů a aktivit směřujících k vyšší účasti žáků na školních aktivitách, rozvoj nových postupů a procesů zapojování žáků do rozhodování v rámci běžné výuky.
IV.10.5 Podpora a posílení podnikavosti u žáků středních škol. Obnovení vzdělávacího programu „K podnikání“ nebo podpora obdobné alternativy (např. program „Můžeš podnikat“).

IV.11 Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním žáků.

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
IV.11.1 Podpora vzdělávání pedagogů SŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy.
IV.11.2 Podpora tělesné výchovy a sportu ve středních školách, včetně podpory sportování žáků s tělesným postižením.

V. Vyšší odborné vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích

V.1 Zápisy nových vyšších odborných škol, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit vyšších odborných škol (VOŠ).

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.1.1 Zápis nového subjektu VOŠ, navýšení kapacity stávající VOŠ, popřípadě zápis nového místa poskytování vzdělávání VOŠ na území HMP bude prováděno pouze ve výjimečných a ojedinělých případech a s ohledem na demografický vývoj, naplněnost a dostupnost stávajících kapacit a s ohledem na budoucí potřeby trhu práce.
V.1.2 Kapacitu VOŠ bude možné navýšit pouze s ohledem na stávající naplněnost dané školy, kvalitu školy s přihlédnutím k uplatnitelnosti absolventů školy na trhu práce a potřeb trhu práce a demografického vývoje. Přičemž kapacita může být navýšena pouze v případě zachování stávajících kapacit oborů vzdělání v rámci kraje.
V.1.3 Obory vyššího odborného vzdělání s unikátním obsahem nebo obory VOŠ jedinečné v rámci ČR, jejichž oborová kapacita není postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce, budou v rámci navyšování stávajících kapacit nebo zápisu nové vyšší odborné škol nebo nového místa poskytování vzdělávání do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány s ohledem na naplněnost a dostupnost stávajících kapacit s přihlédnutím k neregionální povaze těchto oborů.
V.1.4 Z důvodu dostatečných kapacit konzervatoří nebudou po dobu platnosti DZ HMP v oblasti konzervatoří do rejstříku škol a školských zařízení zapisovány nové školy, nová místa poskytování vzdělávání ani navýšení kapacit. Úprava kapacit stávajících konzervatoří na území HMP bude možná pouze v případě zániku jiného subjektu vykonávající činnost konzervatoře s aktivními obory vzdělání a za předpokladu, že k tomu budou relevantní důvody a vhodné materiální a prostorové podmínky.

V.2 Podpora vyššího odborného vzdělávání při realizaci opatření vedoucích k funkčnímu a inovativnímu systému vyššího odborného vzdělávání.

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.2.1 Podpora odborné přípravy studentů v souladu s potřebami kvalifikačních požadavků trhu práce a odbornosti budoucích absolventů.
V.2.2 Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli a relevantními partnery.
V.2.3 Podpora nastavení optimálních podmínek pro spolupráci VOŠ s VŠ s cílem zvýšení odbornosti budoucích absolventů VOŠ.
V.2.4 Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech prohlubování a rozšiřování poznatků v příslušném oboru.

V.3 Podpora vzdělávání v konzervatořích při realizaci opatření vedoucích inovativním vzdělávacím metodám a mobilitě účastníků vzdělávání v konzervatořích.

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
V.3.1 Podpora zahraničních stáží a mobilit účastníků vzdělávání v konzervatořích.
V.3.2 Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci s relevantními partnery.
V.3.3 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků zajišťujících výuku odborných i všeobecných předmětů v oblasti inovativních vzdělávacích metod s podporou inovativních výukových pomůcek a prostředků.

VI. Speciální vzdělávání, školská poradenská zařízení

VI.1 Zápisy nových základních škol speciálních, nových míst poskytování vzdělávání nebo navyšování kapacit základních škol speciálních, zápis nových oborů vzdělání Základní škola speciální.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.1.1 Zápis nového subjektu školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebude podporován vyjma případů vycházejících z reálné potřeby navyšování kapacit těchto škol v HMP. Reálná potřeba zápisu nového subjektu bude doložena skutečnostmi, které budou predikovat dlouhodobou potřebu vzniku nové školy na určitém území HMP.
VI.1.2 Do rejstříku škol a školských zařízení nebude na území HMP zapisován nový obor vzdělání 79-01-B/01 Základní škola speciální vyjma případů vycházejících z reálné potřeby navyšování kapacit tohoto oboru. Nový obor vzdělání Základní škola speciální nebude také zapisován tam, kde by nedošlo k naplnění minimálního počtu žáků ve třídě stanoveného právním předpisem. Reálná potřeba zápisu nového oboru vzdělání Základní škola speciální bude doložena skutečnostmi, které budou predikovat aktuální potřebu zápisu nového oboru vzdělání.

VI.2 Zápisy nových subjektů školských poradenských zařízení, nových míst poskytování školských služeb.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.2.1 Zápis nových míst poskytování školských služeb (PPP, SPC) bude prováděn pouze v odůvodněných případech, s ohledem na demografický nárůst, kapacity a dostupnost stávajících školských poradenských zařízení na území HMP.
VI.2.2 Zápis nového subjektu školského poradenského zařízení (PPP, SPC) nebude podporován. Aktuální potřeby pokrytí školskými poradenskými službami bude možné realizovat posílením personálních kapacit stávajících školských poradenských zařízení na území HMP.

VI.3 Zachování sítě školských poradenských zařízení na území HMP (PPP, SPC).

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.3.1 Podpora zvyšování odborných kompetencí pracovníků poradenských zařízení.
VI.3.2 Podpora spolupráce mezi poradenskými zařízeními, školami, školskými zařízeními a dalšími subjekty poskytujícími služby dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami.

VI.4 Podpora a zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.4.1 Zvyšování odborné kvalifikace pedagogů, zajištění odpovídajících materiálně technických podmínek a potřebných kapacit škol, optimalizace vzdělávací nabídky škol.
VI.4.2 Podpora individuální integrace dětí a žáků vyžadujících vysokou míru podpůrných opatření s asistentem pedagoga.
VI.4.3 Zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP.

VI.5 Podpora programů primární prevence v PPP a zefektivnění podpory školských poradenských zařízení.

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
IX.c sociální prevence
VI.5.1 Podpora dalšího vzdělávání psychologů a speciálních pedagogů oblasti primární prevence.
VI.5.2 Metodická podpora PPP a školám v oblasti prevence rizikového chování, metodické vedení metodiků prevence.
VI.5.3 Provázání programů s dalšími subjekty působícími v této oblasti.
VI.5.4 Zpracování analýzy pro efektivní diagnostiku a poradenskou činnost školských poradenských zařízení při posuzování školní zralosti dětí předškolního věku s cílem snížení udělení odkladů pro povinnou školní docházku.

VI.6 Péče o ohrožené děti na území HMP.

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
VI.6.1 Podpora vzájemné spolupráce dětských domovů s organizacemi působícími v sociální, zdravotnické, pedagogicko-psychologické oblasti za účelem zkvalitňování péče o děti v tomto druhu školského zařízení.

VI.7 Rozšíření nabídky vzdělávacích akcí v oblasti vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.7.1 Podpora zvyšování odborných kompetencí managementu škol a pedagogických pracovníků ve školách hlavního vzdělávacího proudu v souvislosti s integrací dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.7.2 Podpora zvyšování odborné kvalifikace pedagogů ve školách.
VI.7.3 Pořádání odborných konferencí a seminářů pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení.

VII. Zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity

VII.1 Zápis nových školských zařízení pro zájmové vzdělávání, zvyšování kapacit školních družin a školních klubů.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.1.1 Zápis nových školních družin do rejstříku nebo školních klubů nebo zvyšování jejich kapacity bude umožněno pouze v případě, že činnost školní družiny nebo školního klubu bude vykonávat nebo vykonává stejná právnická osoba, jako činnost příslušné školy.
VII.1.2 Zápis nebo zvýšení kapacit školních družin a školních klubů bude umožněn pouze v návaznosti na naplněnost školy žadatele, přiměřeně k počtu žáků 1. Stupně ZŠ (u školních družin) a žáků 2. Stupně ZŠ, nižšího stupně šestiletého nebo osmiletého gymnázia nebo odpovídajících ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře (u školních klubů) v míře odpovídající demografickému vývoji cílové skupiny – účastníků zájmového vzdělávání, potřebnosti, dostupnosti a poptávce. V případě, kdy tato školní družina nebo školní klub bude zajišťovat zájmové vzdělávání i pro žáky jiných škol, lze při zápisu nové školní družiny nebo školního klubu nebo zvýšení jejich kapacity přihlédnout ke kapacitám školních družin nebo školních klubů a naplněnosti škol v daném místě na území BUC nebo MČ.
VII.1.3 Zápis nového školního klubu nebo zvýšení jeho kapacity se přihlédne ke skutečnosti, zda v místě působí středisko volného času nebo školní klub. Povolení zápisu nového střediska volného času bude návazné na demografický vývoj účastníků zájmového vzdělávání v místě s přihlédnutím ke skutečnosti, zda v místě působí středisko volného času nebo školní klub. Do rejstříku škol a školských zařízení nebude zapisován nový školní klub ani nebude rozšiřována kapacita stávajícího školního klubu tam, kde působí středisko volného času (nebo školní klub) zajišťující v dostatečné míře zájmové vzdělávání, a naopak tam, kde působí školní klub (nebo středisko volného času) zajišťující v dostatečné míře zájmové
vzdělávání, nebude zapisováno nové středisko volného času.
VII.1.4 Magistrát hlavního města Prahy stanovuje hodnotu maximálního meziročního zvýšení kapacit u školních družin 40 %. Stanovená hodnota maximálního meziročního zvýšení kapacit školních družin nepřesahuje 1,2 násobek nejvyššího meziročního zvýšení kapacit školních družin zapsaných v období od školního roku 2015/2016 do školního roku 2018/2019. Meziroční zvýšení kapacit školních družin bude možné provádět pouze do výše uvedené hodnoty.
VII.1.5 Střediska volného času (SVČ) nebudou do rejstříku zapisována. S ohledem na počet dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a v závislosti na demografickém vývoji na určitém území HMP (MČ, BUC, pochůzkou dostupné místo poskytování služeb) bude možné případné posílení kapacit SVČ pouze u existujících školských subjektů s přihlédnutím k případným alternativám zájmového vzdělávání, které jsou v oblasti dostupné (služby jiných školských zařízení). V případě, že je v místě zajištována dostatečná služba zájmového vzdělávání, nebude posílení kapacit SVČ podporováno.

VII.2 Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.2.1 Systémové a komplexní řešení problematiky volného času dětí a mládeže prostřednictvím metodického vedení a finanční podpory aktivit.
VII.2.2 Udržení a rozvoj kvality výchovně vzdělávacích a rekreačních činností pro děti a mládež.
VII.2.3 Vytváření a rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež.
VII.2.4 Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání.
VII.2.5 Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání.
VII.2.6 Spolupráce se školami v oblasti využití volného času dětí a mládeže.
VII.2.7 Systematické hodnocení kvality nabídky a využití finančních prostředků příjemců finanční podpory HMP.
VII.2.8 Podpora zkvalitňování prostředí školních družin, např. přesunem třídy družiny z budovy školy do budov na školních zahradách – venkovní třídy. Podpora trávení volného času po školním vyučování na čerstvém vzduchu. Zpracování koncepce využití prostor v rámci základních škol s cílem řešit problematiku potřeby zázemí školních družin ve vztahu (souvislosti) k potřebě dlouhodobého uvolňování (využívání) kmenových tříd pro základní vzdělávání.

VII.3 Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VII.3.1 Zřízení odloučeného pracoviště některého ze stávajících DDM zřizovaných HMP v městské části Praha 1.
VII.3.2 Podpora a rozvoj stávajících DDM zřizovaných HMP a dalšího rozvoje venkovních víceúčelových volnočasových areálů DDM.
VII.3.3 Podpora volnočasových aktivit, jakožto účelného využití volného času, žáků středních škol praktických (v době po ukončení vyučování) a vytvořit tím cílené výchovné působení v osvojování v dopoledních hodinách.

VIII. Jazykové vzdělávání, školská zařízení a služby

VIII.1 Zřizování nových škol a rozšiřování kapacit škol s právem státní jazykové zkoušky.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.1.1 Pro období platnosti DZ HMP nebudou zapisovány do rejstříku škol a školských zařízení nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky (JŠ).
VIII.1.2 Nebude podporováno navyšování kapacit ve vzdělávacích programech škol s právem státní jazykové zkoušky.
VIII.1.3 Do rejstříku rovněž nebudou zapisována nová místa výkonu stávajících JŠ.

VIII.2 Podpora školských zařízení a služeb.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
VIII.2.1 Zápis nových školských zařízení, zapisovaných školských služeb a kapacity nových školských zařízení, případně kapacity zapisovaných školských služeb bude prováděn na základě přiměřeného počtu dětí, žáků, studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a demografickému vývoji na konkrétním území a specifikovaných lokalitách.
VIII.2.2 Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení.
VIII.2.3 Školská výchovná a ubytovací zařízení budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení.
VIII.2.4 Podpora domovů mládeže a internátů ve smyslu školského výchovného zařízení s cílem dalšího rozvoje pedagogické činnosti pracovníků domovů mládeže a internátů a také rozvoje mimoškolních / volnočasových aktivit pro klienty.
VIII.2.5 Podpora modernizace vybavení domovů mládeže a internátů s cílem vytvořit vhodné podmínky pro vzdělávání a ubytování klientů a také vhodné pracovní prostředí pro tamní pracovníky.
VIII.2.6 Podpora zařízení školního stravování v různých oblastech jejich činnosti. Metodická podpora pro oblast implementace legislativních změn souvisejících se školním stravováním.
VIII.2.7 Podpora vzdělávání zaměstnanců školních jídelen, zejména vedoucích školních jídelen, ohledně zdravého a udržitelného životního stylu.
VIII.2.8 Podpora stavebních a technických úprav školských zařízení, které povedou k bezbariérovému přístupu.

IX. Preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova, odborná péče v dětských domovech

IX.1 Podpora efektivní péče o ohrožené děti a podpora odborné péče v dětských domovech.

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.1.1 Podpora multidisciplinárního přístupu v péči o ohrožené děti vedoucího k pozitivním výsledkům ve výchově a vzdělávání v dětských domovech.
IX.1.2 Podpora vzdělávacích aktivit pro pracovníky dětských domovů s cílem zvýšení jejich profesních kompetencí.
IX.1.3 Zajištění bytů pro rodinné skupiny dětských domovů v běžné občanské zástavbě.
IX.1.4 Zajištění cvičných a startovacích malometrážních bytů pro 18leté a starší klienty DD zřizovaných HMP.

IX.2 Podpora klientů ústavní a ochranné výchovy, vzdělávání pedagogických pracovníků při práci s dětmi které jsou klienty ústavní ochranné výchovy.

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.2.1 Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků formou kurzů, mentoringu, konáním cílené praxe a dalších forem pro práci s klienty ústavní a ochranné výchovy.
IX.2.2 Podpora strukturovaného rozšiřování
sítě středisek výchovné péče zřizovaných MŠMT jako detašovaných pracovišť při již existujících zařízeních a propojování činnosti středisek výchovné péče se školskými poradenskými zařízeními (SPC, PPP).
IX.2.3 Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a školská zařízení pro výkon ochranné výchovy budou zapisována pouze v případech nutnosti zajištění odpovídajících služeb na území HMP s ohledem na existující síť těchto specifických zařízení a rovněž s ohledem na probíhající rozvoj specializovaných služeb, které jsou/budou poskytovány ambulantně – tj. v závislosti na postupném budování sítě středisek výchovné péče na území HMP a v zázemí města.

X. Průřezová témata

X.1 Podpora zkvalitňování výuky cizích jazyků na všech stupních a typech škol.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.1.1 Udržení, finanční posílení a další rozvoj metropolitního programu středoškolské jazykové výuky v jeho maximálně možném rozsahu a jeho případný další rozvoj podle aktuální potřeby škol.
X.1.2 Spolupráce se zahraničními školami při realizaci výměnných programů pro žáky a pedagogy v zahraničních školách.
X.1.3 Podpora organizace jazykových, stáží, výjezdů a soutěží.

X.2 Zkvalitňování vybavenosti a modernizace informačních technologií ve vzdělávání.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.2.1 Podpora pořízení nových a modernizace stávajících informačních technologií určených zejména pro výuku žáků ve školách.
X.2.2 Výchova žáků k bezpečnému užívání ICT – posílení účasti škol na projektu „Kraj pro bezpečný internet“.
X.2.3 Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti informačních technologií a pro získávání nových poznatků z této oblasti.
X.2.4 Podpora zavádění otevřeného software.

X.3 Podpora aktivit k posílení prevence rizikového chování a podpora sociálního klimatu ve školách.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
IX.c sociální prevence
XX.b kriminalita a prevence kriminality
X.3.1 Rozšiřování spolupráce škol s protidrogovými koordinátory a neziskovými organizacemi.
X.3.2 Rozšiřování spolupráce poskytovatelů primární prevence.
X.3.3 Rozšiřování a zkvalitňování preventivních aktivit.
X.3.4 Podpora komplexního systému primární prevence rizikového chování na území hl. m. Prahy.
X.3.5 Rozšiřování spolupráce škol s rodiči.
X.3.6 Důsledná prevence v oblasti kyberšikany, a to i ve vztahu k pedagogickým pracovníkům.

X.4 Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení v oblasti EVVO.

Deskriptory:
VI.f lidské zdroje VaV
X.4.1 Realizace studií k výkonu specializovaných činností v oblasti EVVO pro školní koordinátory EVVO.
X.4.2 Realizace seminářů a pracovních seminářů EVVO s důrazem na aktivizující metody výuky (např. projektová, problémová a kooperativní výuka, integrovaná tematická výuka, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování).
X.4.3 Podpora pedagogů k realizaci EVVO přímo ve výuce (mentoring, využívání metodických materiálů a serverů EVVO apod.).
X.4.4 Setkávání koordinátorů EVVO a dalších pracovníků škol a školských zařízení s cílem výměny a předávání zkušeností.

X.5 Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.5.1 Posilování síťování a partnerství škol.
X.5.2 Výměna a sdílení příkladů dobré praxe (semináře apod.) a propojení neformálního, zájmového a odborného vzdělávání, které bude zaměřené na inovace a efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
X.5.3 Rozšiřování spolupráce mezi školami vzájemně, školami a dalšími organizacemi za účelem realizace EVVO.

X.6 Zajištění výuky v bezprostředním kontaktu s přírodou, podpora zřizování venkovních učeben a badatelen pro výuku obsahující informace o EVVO.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.6.1 Zavádění výuky v terénu a v přírodě do širšího spektra vyučovaných předmětů.
X.6.2 Využívání školních prostor k tvorbě a úpravě zahrad, učeben v přírodě, arboret, demonstračních objektů, naučných stezek, atd. (a to i ve spolupráci se žáky) pro efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
X.6.3 Podpora škol v přírodě.
X.6.4 Podpora výstavby a zřizování environmentálních školních zahrad.
X.6.5 Podpora výstavby a realizace venkovních učeben a badatelen.

X.7 Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.7.1 Podpora pedagogů v tvorbě a realizaci Školních programů EVVO.
X.7.2 Podpora environmentálního zaměření škol s důrazem na mateřské školy.
X.7.3 Vytváření a realizace ekologických výukových programů (EVP) pro školy a školská zařízení.
X.7.4 Vytváření a realizace dlouhodobých programů EVVO pro školy a školská zařízení.

X.8 Rozvoj mimoškolní činnosti pro děti a mládež.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
X.8.1 Rozšiřování nabídky mimoškolních akcí a aktivit za účelem zapojení dětí a mládeže do ochrany životního prostředí.
X.8.2 Podpora environmentálně zaměřených letních táborů a soustředění dětí a mládeže.
X.8.3 Vzdělávání vedoucích zájmových oddílů a kroužků specializovaných na EVVO a ochranu životního prostředí.

X.9 Zkvalitňování výuky nadaných dětí, žáků a studentů.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
X.9.1 Rozšiřování služeb pro nadané děti, žáky a studenty ve školách i školských zařízeních.
X.9.2 Podpora škol orientujících své ŠVP na nadané děti, žáky a studenty.
X.9.3 Podpora PPP v práci s nadanými dětmi, žáky a studenty.
X.9.4 Vytvoření konkrétních opatření a zařazení aktivit do Školské inkluzivní koncepce kraje (ŠIKK) a implementace nových opatření ŠIKK na území HMP.
X.9.5 Vytvoření koncepce pro zřízení „Pražského talentcentra“ s cílem sjednocení přístupu k talentovaným žákům na území HMP.
X.9.6 Zřízení Pražského talentcentra.

X.10 Podpora zavedení a udržení systému celoživotního učení na území HMP.

Deskriptory:
VI.i celoživotní učení
X.10.1 Podpora center celoživotního vzdělávání na středních, vyšších odborných i vysokých školách.
X.10.2 Zavádění optimálního počtu míst v ZUŠ a dalších školách pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP a v Akademiích pro seniory.
X.10.3 Koordinace činnosti center celoživotního vzdělávání.
X.10.4 Podpora vzniku tzv. autorizovaných osob ve školách zřízených HMP na území HMP v rámci Národní soustavy kvalifikací.
X.10.5 Podpora různých forem zapojení škol zřizovaných HMP do Národní soustavy kvalifikací.
X.10.6 Podpora rekvalifikačních kurzů a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost, na základě všeobecné potřebnosti takové vzdělávací aktivity realizovat, ve středních a vyšších odborných školách zřízených HMP.
X.10.7 Volné sdílení učebních materiálů vydaných školami: pilotní projekt otevřených vzdělávacích materiálů na pražských středních školách.
X.10.8 Zřízení nových center celoživotního vzdělávání ve školách a školských zařízeních zřízených HMP.
X.10.9 Podpora spolupráce středních, vyšších odborných a vysokých škol formou síťování a spolupráce při utváření a realizaci nabídek pro další vzdělávání.
X.10.10 Podpora a rozvoj kariérového poradenství v celoživotní perspektivě formou podpory vzniku funkčních platforem partnerství relevantních partnerů v oblasti dalšího vzdělávání.

X.11 Zkvalitňování výuky pro žáky se specifickými poruchami učení a chování.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.g ústavní a ochranná výchova
VI.h další vzdělávání
X.11.1 Rozšiřování cílených služeb pro děti, žáky a studenty se SPU (SPUCH) ve školách i školských zařízeních.
X.11.2 Podpora škol orientujících své ŠVP na děti, žáky a studenty s SPU.
X.11.3 Podpora PPP v práci se žáky s SPU.
X.11.4 Vytvoření konkrétních opatření a zařazení aktivit do Školské inkluzivní koncepce kraje (ŠIKK) a implementace nových opatření ŠIKK na území HMP.
X.11.5 Důraz na efektivní omezení nadužívání podpůrných opatření u žáků s SPU formou účinné diagnostiky a práce s rodinou a školou – konkrétní opatření stanovit v rámci ŠIKK za účasti všech základních aktérů, kteří provádí přiznávání podpory.

X.12 Podpora zavádění nových opatření směřujících k rovnému přístupu ke vzdělávání.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.12.1 Podpora participace všech aktérů vzdělávací politiky pro oblast rovného přístupu ke vzdělávání při realizaci Školské inkluzivní koncepce kraje s návrhem opatření relevantních pro území HMP.
X.12.2 Podpora individualizace výuky (zejména u jedinců ohrožených nerovným přístupem ke vzdělávání) a zavádění formativního hodnocení formou vzdělávání pedagogických pracovníků.
X.12.3 Omezení odchodu žáků ze základního vzdělávání na víceletá gymnázia – formou nerozšiřování kapacit víceletých gymnázií a postupným zatraktivněním a zkvalitňováním výuky na ZŠ.

X.13 Podpora mobilit žáků, studentů a pedagogů a podpora mezinárodní spolupráce škol a školských zařízení.

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.h další vzdělávání
X.13.1 Zachování a případné rozšíření grantového programu „Programy celoměstské podpory vzdělávání na území hlavního města Prahy“.
X.13.2 Podpora mezinárodní spolupráce škol a školských na území HMP zařízení formou administrace žádostí o podporu, metodické a odborné podpory, sdílením kontaktů na zahraniční partnery a další.
X.13.3 Podpora mobilit managementu škol a pedagogických pracovníků formou krátkých inspirativních cest „Inspirativní autobus“ k návštěvám zřizovatelů a škol v rámci Evropy.
X.13.4 Podpora podávání žádostí škol a školských zařízení do programu Erasmus+, zavedení odpovídající podpory ze strany věcně příslušných odborů MHMP.

XI. Podpora zřizovatelů, managementu škol, pedagogických a nepedagogických pracovníků

XI.1 Podpora pedagogických pracovníků, jejich vzdělávání, zvyšování jejich kvalifikace a prestiže.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
XI.1.1 Posilování mzdových prostředků pro pedagogické i nepedagogické pracovníky ve školách zřízených HMP a MČ.
XI.1.2 Zajištění nájemních bytů ve vlastnictví HMP významným navýšením kvóty profese „pro učitele“ z bytového fondu HMP, jako motivační benefit pro výkon profese učitele ve školách zřízených HMP, případně MČ a za podmínek stanovených zvláštními pravidly.
XI.1.3 Zajištění náborových bytů pro nové učitele a nepedagogické pracovníky – tvorba nového programu pro přidělování bytů z kvóty profese „pro učitele“.
XI.1.4 Rozšíření ankety „Pražský učitel“ i na školy dalších zřizovatelů a prezentace pedagogického povolání veřejnosti jako povolání se společenskou prestiží.
XI.1.5 Podpora DVPP pedagogických pracovníků v oblasti jejich zájmů v rámci programů vyhlášených HMP.
XI.1.6 Podpora začínajících učitelů prostřednictvím interních i externích mentorů a cíleného vzdělávání v oblasti vedení týmů, prací s jednotlivci a v koncepčním myšlení.
XI.1.7 Podpora pedagogických pracovníků v oblasti získání kompetencí v aplikaci kreativního myšlení a kreativity do běžné výuky.
XI.1.8 Podpora DVPP a autoevaluace v oblasti uplatňování formativního hodnocení žáků (studentů).

XI.2 Podpora řídících pracovníků a širšího managementu škol na všech úrovních.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
XI.2.1 Vytvoření metodické podpory řídících pracovníků škol a školských zařízení s cílem sestavit baterii opatření pro všechny typy a druhy škol a školských zařízení, která cíleně povedou k efektivnímu odstranění administrativní zátěže řídících pracovníků.
XI.2.2 Podpora vzdělávání řídících pracovníků (včetně zástupců ředitelek/ředitelů) ve vedení lidí „leadershipu“.
XI.2.3 Metodická podpora a pomoc školám a školským zařízením při realizaci projektů a podpor z fondů EU, dotací a rozvojových programů, která bude poskytována Pražským inovačním institutem.
XI.2.4 Podpora síťování škol a výměny zkušeností a dobré praxe mezi řídícími pracovníky škol a školských zařízení prostřednictvím sdílení informací, stáží, hospitací a jinými vhodnými nástroji.
XI.2.5 Podpora náboru, vzdělávání a odborná metodická pomoc (například při změně právních předpisů, metodiky účtování apod.) směřující k nepedagogickým pracovníkům na úrovni vedoucích ekonomických a hospodářských pozic.

XI.3 Podpora zřizovatelů škol a školských zařízení, snížení přebujelé administrativy ve školách a podpora metodického vedení na všech úrovních.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
XI.3.1 Vytvoření platformy pro pravidelné setkávání neveřejných zřizovatelů škol a školských zařízení.
XI.3.2 Podpora místního a krajského akčního plánování na území HMP s cílem sběru témat a příkladů dobré praxe, které lze využít i v rámci jiných MAP (MČ) a případně provazovat s KAP.
XI.3.3 Metodická podpora a pomoc školám a školským zařízením při odstraňování administrativní zátěže, která lze přenést mimo vzdělávací instituci.

XII. Řízení školského systému na území HMP

XII.1 Podpora řízení školského systému na území HMP v souladu se zaváděním nových opatření Strategií 2030+.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
XII.1.1 Spolupráce na přípravě a tvorbě Strategie vzdělávací politiky 2030+ (Strategie 2030) formou zapojení jako aktivního připomínkového místa.
XII.1.2 Zavedení nového typu spolupráce s MŠMT na úrovni společného pracovního týmu (MHMP + MŠMT + další relevantní partneři) s přesným rozdělením úkolů a kompetencí.
XII.1.3 Spolupráce MHMP v rámci pracovní skupiny k problematice odstraňování duplicitních zjišťování dat v oblasti školství a k problematice systémového nastavení procesů vzájemného sdílení dat mezi institucemi, které provádí zjišťování dat v oblasti školství.
XII.1.4 Spolupráce MHMP, krajů a MŠMT na návrhu legislativních změn v oblasti přenesené působnosti krajských úřadů a MHMP s cílem posílení výkonu přenesené působnosti v určitých oblastech školského systému a zavedení efektivní poradensko-metodické podpory školám a školským zařízením v území s provázáním se zkušeností z jiných krajů.
XII.1.5 Podpora principu evidence-based policy zavedením odborných a analytických kapacit na zastřešujících úrovních školského systému v rámci MHMP a dalších institucí HMP.