Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Oblast"
1 "Strategický cíl"
1.1 "Opatření"

Strategie resortu ministerstva zemědělství s výhledem do roku 2030

Zemědělství

Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje

Podpora nákupu zemědělské půdy farmářům, a to zejména prostřednictvím PGRLF, s preferencí rezidentů v místě lokalizace této půdy

Důsledné dodržování zákona o ochraně ZPF, zpřísnění podmínek převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“

Důsledné uplatňování podmínek Kontroly podmíněnosti (Cross Compliance). Rozšíření a zvýraznění podmínek standardů DZES (především úpravu protierozních opatření například zavedením ochrany proti účinkům větrné erozi, zviditelnění ...

Důsledné plnění opatření, které vyplývá z materiálu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“ schváleného vládou usnesením č. 620/2015

Zavedení nové funkcionality LPIS pro prostorové přednastavení ploch využívaných v ekologickém zájmu pro dosažení maximální účinnosti a vyváženosti ekonomických a environmentálních efektů ochrany vod, půdy, biodiverzity a lesa

Důsledné uplatňování stávajících podmínek tzv. „ozelenění přímých plateb“ (diverzifikace plodin, zachování TTP a vyčlenění ploch v ekologickém zájmu). Návaznost dusík vázajících plodin v rámci EFA na specifickou podporu bílkovinných plodin v rámci ...

Poskytování plateb kompenzujících přírodní znevýhodnění v oblastech LFA

Realizace účinnějších stimulačních/kompenzačních AEKO opatření k ochraně přírodních zdrojů na bázi jejich většího cílení (až „šití na míru“ dílům půdních bloků), včetně nastavení efektivních podpor ekologického a integrovaného zemědělství směrem k ...

Důsledné promítnutí Rámcové vodní směrnice EU do opatření politiky, včetně např. systémů hospodaření v ochranných pásmech vod

Využití plateb vázaných na produkci k podpoře stavů zvířat

Zacílení podpor na zajištění životních podmínek zvířat nad rámce minimálních požadavků

Komplexní hodnocení celospolečenských přínosů a nákladů podporovaných investičních projektů

Umožnění realizace a společenského uznání specifických certifikačních systémů zaměřených na komplexní udržitelný rozvoj krajiny (např. certifikačních systémů na bázi Evropské organizace vlastníků půdy)

Podmínění podpor výstavby a provozu BPS stanoveným minimálním podílem suroviny v podobě zbytkové biomasy včetně odpadů z vlastní ŽV a využitím zbytkového tepla

Specifická podpora trvalých kultur s pozitivními dopady do zachování a zlepšování ekologických a estetických funkcí krajiny, včetně obnovy kultur (např. ovocné sady)

Specifická podpora udržování národních (krajových) odrůd, plemen a odpovídajícího genetického potenciálu

Důsledné plnění opatření, které vyplývají z materiálu „Národní akční plán na snížení používání pesticidů v ČR“ schváleného vládou usnesením č. 660/2012

Zajistit maximální podporu přístupu ke všem informacím v oblasti ochrany půdy, které je možné poskytnout

Zajistit maximální podporu aktualizace a zpřesňování informací v oblasti ochrany půdy

Vytvoření struktury webového informačního systému monitorujícího parametry zemědělského sucha

Zajistit monitoring bilance organické hmoty a pohybu uhlíku v půdním profilu

Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“

Podmínění státní podpory řízení rizik (pojištění a kompenzací za katastrofické povětrnostní a nákazové události) realizací preventivních opatření podniků

Postupná realizace ostatních opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody, zejména obnovy a budování krajinných prvků a malých vodních nádrží, v kombinaci financování ze soukromých a veřejných zdrojů

Podpora doplňkových a synergických vazeb nástrojů politiky mezi blízkými resorty

Podpora výzkumu, vzdělávání a poradenství, zaměřeného na vztahy zemědělství k ŽP (na bázi AKIS)

Důsledně využívat prvky integrované ochrany rostlin jako komplexní opatření proti šíření a negativním vlivům škodlivých organismů

Zajištění komplexního monitoringu kvality zemědělské půdy

Zefektivnění systému Monitoringu eroze

Vytvoření podmínek pro měření odběrů vody pro závlahy

Realizace opatření investičního i provozního charakteru pomáhajících zvýšit retenční schopnost krajiny a předcházet tak dopadům povodní i sucha (zejména v regionech dlouhodobě takto postižených) také cestou zvýšení účinnosti stimulačních opatření ke ...

Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků

Další podpora modernizace podniků, inovací, zlepšování vztahu zemědělství k životnímu prostředí a zpracování produkce v podnicích, podpora investic na realizaci dlouhodobých záměrů vedoucích k restrukturalizaci, zvýšení efektivnosti a dalšímu rozvoji zemědělských podniků, zejména prostředky z programu Zemědělec PGRLF

Podpora vzdělávání a poradenství prostřednictvím systému AKIS, včetně využívání metod skupinového, individuálního či on-line poradenství na bázi benchmarkingu a BAT (nejlepší dostupná technika) a poradenství k vývoji trhů

Přizpůsobování zemědělského školství (rozsahu, struktury, náplně oborů) potřebám zemědělské praxe

Podpora mladým začínajícím zemědělcům přímými platbami, odůvodněnými podporami a preferencemi v investičních opatřeních a zvyšováním „kreditu“ zemědělského povolání

Pokračování v zajištění daňového zvýhodnění převodu majetku souvisejícího se zemědělským podnikáním v rámci generační obměny

Podpora funkčních odbytových organizací a seskupení, zajišťujících nejen nákup vstupů a/nebo odbyt výrobků, ale i komplexní servis včetně poradenství, resp. Podpora „krátkých řetězců“

Trvalá a účinná normativní a kontrolní ochrana zemědělských podniků před deformacemi a falšováním na trhu vstupů i výstupů (monopolizace, kartelové dohody apod.) a včetně poskytování informací o trzích

Za předpokladu snižování důchodových podpor v celé EU i ve třetích zemích, postupné snižování důchodových podpor podniků v ČR při zachování racionální míry podpor vázaných s produkcí komodit, resp. Stavy zvířat

Podpora vstupu kapitálu do koncentrovaného odvětví produkce monogastrů

Zajištění systémově vyváženého finančního rozdělení mezi I. a II. pilířem za přísné podmínky využití ve prospěch řešení strukturálních problémů agrobyznysu, zejména živočišné výroby, produkčních odvětví s vysokou přidanou hodnotou a zpracování ...

Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích

Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků

Co nejširší uplatnění postupně snižovaných přímých plateb vázaných na plochu (SAPS) s racionálním užitím části přímých plateb na vázané podpory společensky citlivých komodit, např. stavů zvířat u přežvýkavců

Uplatnění podmínek ozelenění u podniků dle výměry o. p.

Uplatnění účinné degresivity plateb LFA podle velikosti podniků, při zohlednění jejich poskytování na veškerou příslušnou z. p. podniků

Podpora účinnosti odbytových organizací a seskupení, resp. „krátkých řetězců“.

Trvalá a účinná legislativní ochrana zemědělských podniků před deformacemi na trhu vstupů i výstupů

Využívání přímých plateb jako základního nástroje ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik a využívání PGRLF jako národního nástroje pro efektivní modernizaci a ekonomickou stabilizaci zemědělských podniků

V okamžiku narušení trhu EU využívání opatření pro podporu tržních cen (intervenční nákupy, podpory soukromého skladování a další opatření záchranné sítě)

Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků

Podpora preventivních protipovodňových, resp. vodozádržných opatření v rámci PRV a případně i jiných programů

Podpora krytí vybraných zemědělských rizik

Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou účasti podniků ve fondu těžko pojistitelných rizik

Maximální diferenciace přímých plateb (v rámci dohodnutých pravidel SZP) ve prospěch plateb spojených s produkcí vybraných (citlivých) komodit. Jde zejména o zaměření podpory přežvýkavců a dočasně i cukrovky a dalších komodit definovaných pravidly EU

Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání

Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích

Zmírnění/eliminace dopadů rizik, zejména v případě jejich opakovaného výskytu

Rozvoj využití zemědělské biomasy jako obnovitelného zdroje energie

Podpora využití biopaliv tzv. druhé a třetí generace

Zpracovávat v BPS určitý podíl zemědělských odpadů nebo BRKO

Nastavení podmínek poskytování investičních i provozních podpor BPS pro produkci elektřiny a využití tepla, zejména pokud jde o cíleně pěstovanou zemědělskou biomasu a odpady (využití kejdy apod.) s ohledem na efektivitu jejich využívání ...

Podpora obnovy kotelního fondu na pevnou biomasu v malých lokálních výtopnách

Posílení podpory produkce, zpracování a spotřeby OZE i v integrovaných projektech na lokální/regionální úrovni včetně lokálního/regionálního využití biomasy na výrobu pelet a briket

Přiměřená podpora chovu prasat s vazbou na využití kejdy v BPS

Podpora výrobkových inovací – vývoje a využití biopaliv druhé generace

Zajištění osvěty veřejnosti ve prospěch používání biomasy pro energetické účely

Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu

Trvalé zajištění dostatečných preferencí v důchodových i investičních podporách mikro, malým a středním podnikům

Podpora investic do diverzifikace zemědělských činností, zejména ve sféře partnerství s municipalitami (odpadové hospodářství, komunální služby, lokální energie atd.)

Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání

Ekonomicky odůvodněná a vyvážená investiční podpora odvětví se zvýšenou potřebou lidské práce s preferencí chovu přežvýkavců

Podpora tzv. sociálního zemědělství pro uplatnění handicapovaných osob

Podpora MAS a přístupu LEADER (komunitně vedený místní rozvoj)

Preference investičních podpor pro renovace zemědělských brownfields, pro zvelebení zemědělských usedlostí v intravilánu obcí a diverzifikace (agroturistika ve spojení s ŽV)

Posílení vazeb mezi městem a venkovem prostřednictvím potravin (např. mléko do škol), vzdělávací programy pro žáky městských škol, které je budou seznamovat s přírodou a potravinami (návštěvy farem)

Důsledné uplatňování principu „znečišťovatel platí“ poškozenému (např. erozí půdy, poškozováním cestní sítě apod.) v rámci municipalit

Podpora realizace pozemkových úprav

Případná úprava podmínek nabývaní z. p. s preferencí farmářů – rezidentů

Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti

Podpora inovačních projektů za podmínek vedoucích ke zlepšení vazeb mezi výzkumem a transferem jeho výstupů do praxe; Implementace zemědělského znalostního a informační systém (AKIS)

Podpora chovu plemenných zvířat (podpora vedení plemenných knih, podpora výpočtu plemenných hodnot aj.)

Podpora využívání certifikovaného osiva a sadby formou stanovených podmínek k opatřením v rámci I. pilíře VCS i PRV

Podpora tuzemského šlechtění

Využívání benchmarkingu BAT (best available techniques) a transfer znalostí a výsledků technologického rozvoje do zemědělsko-potravinářské praxe jako hlavní podmínka investičních podpor PRV

Podpora technologických platforem

Udržování a trvalá inovace programu evidence sadů (Registr sadů)

Udržování a aktualizace programu Registru vinic s ohledem na změny vyplývající z evropské i národní právní úpravy a celkové změny filozofie rozvoje vinic

Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství

Přímé platby jako základní opatření ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik

Opatření pro podporu tržních cen (záchranné sítě) v rámci podmínek SZP EU

Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků

Další rozvoj poskytování podpor pojištění hospodářských rizik prostřednictvím programů PGRLF s tím, že krytí vybraných zemědělských rizik bude podmíněno realizací preventivních opatření podniků

Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou realizace preventivních opatření podniků

Stabilita postupů a opatření státu (legislativa, sankce, administrativa apod.)

Zmírnění/eliminace dopadů rizik, zejména v případě jejich opakovaného výskytu

Zvyšování ochrany půdy v době klimatické změny s ohledem na udržitelné hospodaření a na komplexní rozvoj a tvorbu krajiny

Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“

Vytvořit soulad mezi parametry protierozní kalkulačky a protierozní vyhláškou

Vytvoření podmínek pro konsenzus při krajinném plánování

Usilovat o soulad intenzivní zemědělské výroby s ochranou půdy

Vytipování a příprava vzorových podniků zařazených do systému demonstračních farem a jejich využití pro výchovu a vzdělávání

Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních organizací s provázaností na vzdělávací zařízení

Příprava metodiky a vyhlášky pro rekultivaci a snaha o vyšší součinnost s resortem MŽP při aktualizaci legislativy a při dodržování této legislativy

Vytvoření vzorové pachtovní smlouvy

Aktualizace metodiky půdního průzkumu pro vlastníky zemědělské půdy a její rozpracování na všechny vlastnické struktury

Návrh a realizace optimalizačních opatření na základě multikriteriálních analýz

Tvorba databáze údajů o půdě: digitalizace polohy sond, digitalizace databáze popisných informací k sondám a digitalizace půdních okrsků

Naplnění povinnosti ČR vyplývající ze směrnice INSPIRE č. 2007/2/ES

Důsledné dodržování zákona o ochraně ZPF, zpřísnění podmínek převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“

Podpora realizace pozemkových úprav včetně realizace společných zařízení a včetně podpory realizace šetrných způsobů obdělávání půdy, navržených v KoPÚ pro jednotlivé pozemky, na bázi cíleného poradenství. Současně zahrnout realizovaná opatření ...

Potravinářství

Zajištění racionální míry potravinového zabezpečení z hlediska dostatečných zpracovatelských kapacit

Investiční podpory přednostně orientované na naplňování uvedeného cíle

Přísnější podmínky podpor pro vstup kapitálu do potravinářství ve vybraných oborech pro zajištění jeho dlouhodobějšího působení v ČR

Ekologicky šetrný růst efektivnosti a produktivity českého potravinářství

Investiční podpory z evropských i národních zdrojů, přednostně orientované na technologické a výrobkové inovace u mikro, malých a středních podniků

Podpora vstupu kapitálu do potravinářství, avšak s přísnějšími podmínkami podpor pro zajištění dlouhodobějšího působení kapitálu v potravinářství ČR

Zvýšení účinnosti ochrany před deformacemi trhu ve vztahu k odběratelům potravinářské produkce, zejména obchodním řetězcům, a tím dosáhnout především zvýšení spravedlnosti v rozložení obchodních rizik mezi dodavateli a obchodem. Aktualizace zákona o významné tržní síle

Podpora potravinářského výzkumu a realizace jeho výsledků v praxi, včetně projektů spolupráce v rámci výrobkové vertikály

Podpora programů spolupráce odborného středního a vysokého školství s výrobními podniky

Podpora mikropodniků (zjednodušení označování výrobků, podpora regionálních potravin a marketing zaměřený na regionální potraviny)

Posilování významu potravinářství na domácím trhu a růst jeho exportní výkonnosti

Investiční podpory, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky a výrobkové inovace

Rozvoj marketingu českých potravin, při zvýšení organizační i finanční spoluúčasti soukromé sféry

Legislativní a administrativní předpoklady pro počáteční rozběh specifických soukromých systémů kvality produkce ve vazbě na domácí surovinu

Podpora exportu především prostřednictvím státních institucí (typu EGAP apod.), pomoci při hledání trhů v třetích zemích a marketingových a propagačních podpor v zahraničí

Trvalá kvalitní a důrazná činnost orgánů kontroly agrární produkce a další optimalizace jejích procesů

Vzdělávání široké veřejnosti ohledně výroby, složení a kvality potravin

Zvýšení významu potravinářství v zaměstnanosti a rozvoji venkova

Investiční podpory modernizace a inovací přispívající k růstu konkurenceschopnosti, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky v ekonomicky citlivých regionech

Podpora rozvoje zpracovatelských kapacit zemědělských podniků a všech forem „krátkých řetězců“

Podpora rozvoje regionálních prodejních sítí potravinářských podniků (např. formou příspěvku na zřízení prodejních prostor)

Podpora zpracování domácí bioprodukce

Podpora „České technologické platformy pro potraviny“ v činnostech, vedoucích k naplňování uvedeného cíle

Podpora zpracovatelů v regionu, optimalizace logistických a dopravních podmínek

Tvorba potravinářské právní úpravy zohledňující podmínky malých zpracovatelských kapacit

Důraz na zvyšování bezpečnosti potravin a ochranu spotřebitelů

Marketingová podpora mikro, malých a středních regionálních podnikatelů produkujících kvalitní výrobky v souladu se zdravým životním stylem

Pravidelné periodické kontroly potravin v celém řetězci

Podpora firem s příklady dobré praxe

Výzkum zaměřený na bezpečnost potravin, funkčních potravin

Zapojení SŠ i VŠ do výzkumu kvality potravin

Podpora Projektu ovoce a zelenina do škol a Projektu mléko do škol

Oblast agrárního zahraničního obchodu

Zvýšení exportní výkonnosti zejména produktů s vyšší přidanou hodnotou a hledání nových odbytišť mimo EU

Cílení proexportní podpory na vybrané prioritní země

Optimální fungování a další rozšiřování sítě zemědělských diplomatů ve třetích zemích

Zvýšení podpory účasti firem na mezinárodních veletrzích a výstavách se zvláštním zaměřením na kontinuitu účastí MZe ČR na světově nejvýznamnějších akcích

Pokračování v aplikaci dotačního programu MZe „Podpora účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí“

Zvýšení podílu projektů na podporu ekonomické diplomacie v oblasti zemědělství a potravinářství

Realizace podnikatelských misí ministra zemědělství do třetích zemí

Realizace incomingových misí zahraničních partnerů do ČR ve spolupráci s oborovými svazy a komorami

Vzdělávání a osvěta zemědělsko-potravinářské veřejnosti o možnostech exportu do třetích zemí

Zvýšení celkového zapojení komor a svazů z oblasti zemědělství a potravinářství do podpory exportu

Součinnost s MPO a MZV v proexportní politice státu, zejm. s ohledem na mapu oborových příležitostí

Širší zpřístupnění služeb ČEB a EGAP zemědělsko-potravinářským podnikům

Využití prostředků propagační politiky EU

Lesní hospodářství

Trvale udržitelné hospodaření v lesích za soustavného zlepšování jejich stavu

Omezování fragmentace lesů, minimalizace trvalých záborů (odnětí) nebo omezení výstavbou (zejména plošných nebo liniových dopravních nebo energetických staveb)

Prevence erozního ohrožení, protipovodňová prevence (realizace opatření meliorací a hrazení bystřin ve veřejném zájmu podle §35 zákona o lesích, zadržování vody v lesních částech povodí, prevence erozního ohrožení s využitím opatření PRV, protipovodňová a protipožární prevence)

Hospodářské využívání a podpora stanovištně a sukcesně vhodných druhů dřevin, mimo jiné s využíváním přirozené obnovy

Zlepšování degradovaných půd dlouhodobě antropicky zatěžovaných zejména vlivem imisí (biologická meliorace – zvyšováním podílu melioračních dřevin, chemická meliorace – vápnění a hnojení lesních porostů)

Vytvoření dotačních titulů podporujících obnovu lesa stanovištně vhodnými dřevinami (včetně dřevin odolných proti suchu)

Obnovit jednotný ucelený systém poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtové kapitoly MZe, včetně titulů dosud poskytovaných z rozpočtů krajů

Zajistit softwarové řešení systému pro vyplácení dotací ve všech odvětvích v gesci MZe, včetně lesního hospodářství

Vytvořit komplexní aplikaci založenou na geografickém IS pro administraci plošných lesnických opatření, která umožní podávat a administrovat geoprostorové žádosti, provádět softwarové kontroly a kontroly na místě

Vytvořit komplexní webovou aplikaci určenou pro podporu rozhodovacích procesů orgánů státní správy lesů na všech úrovních rozhodování

Zabezpečit pokračování vývoje robustního informačního a datového centra zajišťujícího správu a dostupnost všech relevantních datových kolekcí pořizovaných napříč resortem lesního hospodářství. Datové úložiště bude určeno pro poskytování informací a ...

V návaznosti na výsledky druhého cyklu NIL upřesnit těžební výhledy

Motivovat vlastníky lesa k zapojení do Národního programu ochrany a reprodukce genofondu lesních dřevin a k naplňování cílů tohoto programu, zejména pak zajistit dostatek uznaných zdrojů reprodukčního materiálu a reprodukci těchto zdrojů

Optimalizovat dostupnost reprodukčního materiálu požadovaného původu pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin

Ve spolupráci s největšími vlastníky lesa (zejména státními lesy) optimalizovat smluvní pěstitelství (jasné zadání a jistota odběru pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin)

Zajištění plošné (pro širokou veřejnost) i cílené (pro odbornou veřejnost) osvětové a informační činnosti týkající se významu trvale udržitelného obhospodařování lesů

Vytvoření sítě demonstračních objektů trvale udržitelného obhospodařování v lesích v různých formách vlastnictví

Komplexní řešení strukturálních nedostatků ve vlastnictví lesů ve formě legislativní, finanční a osvětové podpory arondace lesů

Prostřednictvím PGRLF v oblasti pojištění stabilizovat rizika hospodaření vážící se k této činnosti

Prostřednictvím podpůrných programů PGRLF nadále podporovat konkurenceschopnost a rozvoj subjektů podnikajících v oblasti lesního hospodářství a zpracování dřeva

Spolupracovat se strategicky významnými odbornými lesnickými školami. Spolupodílet se na tvorbě a změnách v jejích školních vzdělávacích programech tak, aby absolventi škol byli v souladu s aktuálními požadavky trvale udržitelného hospodaření v lesích

Konkurenceschopnost hodnotového řetězce založeného na lesním hospodářství

Analyzovat současnou spotřebu dřeva v ČR

Zhodnotit dostupnou legislativu týkající se využívání dřeva a dřevěných výrobků

Zrevidovat technické normy platné pro využívání dřeva

Vytvořit ekonomické nástroje státu směřující materiálové toky dřeva k tuzemskému zpracování s cílem posílit hodnotový řetězec (daňovou výtěž)

Analyzovat a navrhnout optimalizaci daňových nástrojů pro podporu využívání a zpracovávání dřeva v ČR

Podporovat informační a osvětové kampaně pro veřejnost a vzdělávací akce pro architekty a jiné odborné skupiny pracující se dřevem

Zachovat nediskriminační přístup ke dřevu pocházejícího z lesů ve vlastnictví státu pro všechny skupiny jeho zpracovatelů“

Ve spolupráci s nejvýznamnějšími vlastníky lesů navrhnout motivační nástroj pro nové investice do dřevozpracujícího průmyslu

Zajistit odpovídající PR sektoru zdůrazňující využívání obnovitelných zdrojů, příznivý vliv na krajinu, ekosystémové služby a přírodu

Pravidelně hodnotit a postupně zpřesňovat statistická data zahraničního obchodu s dřevem a dřevařskými výrobky

Formou zákona založit lesnicko-dřevařský fond, který bude podporovat shora uvedené dílčí cíle a opatření, konkrétně: ...

Rybářství

Zachování konkurenceschopné a ekonomicky životaschopné tradiční akvakultury s pozitivními mimoprodukčními funkcemi

Podporovat a využívat národní dotace a účelné využívání dotačních titulů EU

Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření

Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství

Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.)

Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky

Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi

Zajistit vyhodnocování predačního tlaku a koordinovanost postupu v problematice rybožravých predátorů

Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření

Podporovat polointenzivní chov ryb v rybnících v takovém složení obsádky, která bude omezovat možnosti zvýšeného výskytu invazivních druhů (např. karas stříbřitý, střevlička východní)

Posilování technologického rozvoje, inovací a předávání znalostí v sektoru akvakultury včetně souvisejícího zpracování, investice do vývoje moderní intenzivní technologie chovu umožňující udržitelnou produkci ryb při nízké spotřebě vody a minimálním zatížení životního prostředí a zajištění welfare ...

Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace

Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření

Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství

Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.)

Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky

Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi

Zajistit stabilní, druhově rozmanitá rybí společenstva v rybářských revírech

Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace

Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství

Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi

Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky

Zajistit vyhodnocování predačního tlaku a koordinovanost postupu v problematice rybožravých predátorů

Zajistit vhodné podmínky pro výskyt ryb v rybářských revírech

Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace

Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství

Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky

Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi

Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků

Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření

Zajistit součinnost uživatelů rybářských revírů společně s kompetentními orgány státní správy při řešení problematiky činností MVE

Podporovat výstavbu ČOV (nejlépe i s terciálním stupněm čištění)

Zvýšit zájem a využití potenciálu rekreačního rybolovu v rámci regionálního rozvoje a podpora vzdělání a komunikace

Využívat národní dotace a dotace EU

Propagace rekreačního rybářství prostřednictvím masmédií

Zajistit koordinovanost zájmů zemědělské politiky s politikou životního prostředí pro dosažení zájmů rybářské politiky

Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi

Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků

Včelařství

Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění včelstev v krajině k zajištění biologické rovnováhy v opylení kulturních a planě rostoucích rostlin a podporovat přísuny včelstev k zemědělským plochám

Využívaní dotačních podpor z evropských fondů a národních zdrojů pro začínající a stávající včelaře

Napomáhat opatřením, která povedou k rozšíření a zkvalitnění včelí pastvy, a současně ke zvyšování biodiverzity krajiny

Kvalitním a zodpovědným chovem včel zajistit dostatečné stavy zdravých včelstev pro opylování zemědělských entomofilních plodin a zachování biodiverzity krajiny

Myslivost

Optimalizace početních stavů jednotlivých druhů zvěře podle věku a pohlaví v souladu se zájmy a požadavky vlastníků a nájemců honebních pozemků a přírodními podmínkami krajiny, které umožňují přirozený vývoj populací a ekosystémů bez škod zvěří

Změny v legislativě (zejména ve vztahu k praseti divokému)

Důsledná kontrola skutečných početních stavů zvěře a odlovených kusů

Schvalování plánu lovu ze strany držitele honitby a státní správy myslivosti

Změna vyhlášky – prodloužení doby lovu mláďat

Sankce za neplnění plánu lovu

Úprava vyhlášky zařazující honitby do jakostních tříd a to ve vztahu k reálným a únosným početním stavům, s ohledem na aktuální stav potravní nabídky zatížení krajiny a akceptovatelné přirozené škody

Usilovat o změnu tváře dnešní jednostranně intenzivně využívané kulturní krajiny jako životního prostředí nejen lidí, ale i volně žijících živočichů a zvěře ve prospěch vyšší mozaikovitosti (diverzita krajinné matrice a plošek); hospodaření v krajině (střídání plodin, rozčlenit současné velkoplošné hospodaření)

Úprava legislativních předpisů a dotačních titulů v návaznosti na strategické cíle vytyčené koncepčními dokumenty

Prohloubit, příp. zpřístupnit, stanovit a připravit dostupné dotační tituly EU i národních dotací, a to jak pro zemědělsky či lesnicky hospodařící subjekty, tak i uživatele honiteb a nestátní neziskové organizace zabývající se myslivostí

Podnítit změny v rostlinné výrobě, zvláště pak vyšší pestrosti pěstovaných plodin na menších půdních celcích

Vytváření vhodných stanovišť s dostatkem vody a přirozené potravy

Snižování predačního tlaku na populace drobné zvěře důsledným lovem lišky obecné, prasete divokého a místně jezevce lesního, dále pak usmrcováním v přírodě nežádoucích druhů: mývala severního, psíka mývalovitého a norka amerického

Dotační politika při vypouštění drobné zvěře do volné přírody s citlivým přístupem ochrany genofondu autochtonních populací

Získávání údajů v rámci ročního statistického zjišťování Mysl (MZe) 1 – 01

Zvýšit obecné povědomí o funkci myslivosti v oblasti péče o přírodu, podporu komunikace s veřejností a vzdělávání

Vzdělávání a pořádání kulturních akcí

Využívat kapacity, zemědělských, lesnických, rybářských a veterinárních škol pro zvyšování odbornosti myslivců i státní správy

Vodní hospodářství

Zkvalitnění prevence před povodněmi

Předložit vládě k projednání návrh na zabezpečení finančních prostředků na realizaci uvedených opatření v rámci programu Prevence před povodněmi

Předložit vládě zásady pro vypořádávání práv k nemovitostem pro využití k realizaci vodních děl nadregionálního významu

Realizace efektivních technických protipovodňových opatření (upřednostňována opatření směřující ke zvýšení retence)

Podporovat opatření v oblastech s potenciálně významným povodňovým rizikem

Ve spolupráci s MŽP a se zapojením s. p. Povodí aktualizovat kvantifikaci počtů ohrožených obyvatel a majetku na základě map s významným povodňovým rizikem a ze znalosti záplavových území pro různé úrovně povodňových situací v souladu s naplňováním požadavků Povodňové směrnice

Legislativně zajistit nezbytnost stanoviska správce povodí k územně plánovací dokumentaci

Realizace opatření směřujících ke zvýšení retenční schopnosti krajiny uvedených v kap. A.1

Zmírnění následků sucha v souvislosti se změnou klimatu

Navržení zvýšení počtu lokalit s rezervou státní půdy v územích s identifikovanými problémy za sucha

Zahájit přípravu realizace technických a přírodě blízkých opatření v suchem nejohroženějších lokalitách

Dokončení administrace současného dotačního titulu a připravit navazující dotační titul určený k podpoře rekonstrukcí, modernizací a rozvoje závlah

Připravit nový dotační titul, jehož hlavním cílem bude podpora zvýšení retence vody v krajině prostřednictvím posílení retenčních schopností půdy, obnovy stávajících rybníků, výstavby nových rybníků a malých vodních nádrží, podpora obnovy historicky ...

Vytvořit institucionální strukturu (subjekt), který by zabezpečil údržbu a provoz HOZ a přivaděčů závlahových vod, a tím bezkonfliktně podpořil hospodaření na z. p.

Zadat výzkumný projekt (se zapojením s. p. Povodí, ČHMÚ, VÚMOP, VÚV TGM), který na základě scénářů vývoje klimatu rozpracuje možnosti posílení vodních zdrojů v nejohroženějších oblastech. Financování z NAZV (alternativně z TA ČR)

Zadat výzkumný projekt k praktickému řešení recyklace vyčištěné odpadní vody (k využití pro zavlažování, jako užitkovou vodu, atd.)

Širší uplatnění a kontrola dodržování standardů DZES

Udržitelná péče o vodní zdroje ČR

Zajistit podporu na provoz a údržbu vodních cest prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury („SFDI“) úpravou zákona o SFDI pro správce vodních cest

Iniciovat legislativní obnovení dotací na kapitálové dovybavení, které na rozdíl od stávajících investičních dotací umožňuje zahrnutí dotace do pořizovací ceny vzniklého majetku

V návaznosti na vládou schválený materiál (usnesení č. 620 z roku 2015) „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“ připravit dvě novely vodního zákona: ...

Podpora a regulace oboru vodovodů a kanalizací pro zabezpečení vodohospodářských služeb obyvatelstvu

Zvýšit dohled a kontrolní činnost s ohledem na vysoký počet vlastnických a provozovatelských subjektů. Tento dohled bude adresný. MZe vydá každoročně publikaci „Vodovody a kanalizace ČR – ekonomika, ceny, informace“, v rámci které budou doplněny údaje ...

Zajistit koordinaci regulujících subjektů zřízením centralizovaného místa pro metodickou pomoc při vyřizování stížností, námětů a žádostí o vysvětlení v rámci problematiky VaK. Tato role bude doplněna „poradním orgánem“, který by obsahoval zástupce ...

Zpracovat metodiku benchmarkingu pro obor vodovodů a kanalizací a v souvislosti s tím sjednotit data majetkové a provozní evidence

Zpracovat analýzu sociální únosnosti aktuálních reálných cen pro vodné a pro stočné a jejich dopady na výdaje jednotlivých skupin domácností, včetně návrhu případné úpravy pravidel regulace cen

Zajištění aktualizace PRVKÚ ČR podle průběžných aktualizací PRVKÚK v návaznosti na opatření vyplývajících z Plánu povodí

Zajistit administraci současného dotačního titulu „Podpora výstavby a technického zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ a připravit nový dotační titul pro zajištění plynulého pokračování

Připravit navazující dotační titul k podpoře odstraňování případných povodňových škod na infrastruktuře VaK

Zlepšení stavu vodních ekosystémů prostřednictvím realizace opatření z Plánů povodí

Prověřit možné způsoby financování provozního monitoringu z jiných zdrojů než jsou výnosy s. p. Povodí

Zajistit aktualizaci Národních plánů povodí pro období 2021– 2027 (souběžně budou pořízeny Plány dílčích povodí a Plány mezinárodních povodí)

V rámci realizace opatření na zlepšení stavu vodních ekosystémů využít Programy opatření obsažené v plánech povodí

Zajistit opatření na zlepšení hydromorfologického stavu a na zlepšení situace drobných vodních toků (koryt a břehů) k dosažení dobrého ekologického stavu prostřednictvím správců vodních toků

Připravit „spící“ dotační tituly, které bude možno otevřít bezprostředně po povodních tak, aby bylo možné v co nejkratším možném termínu započít s odstraňováním povodňových škod

Zkvalitnění činnosti státní správy, zajištění veřejně dostupných informací o vodním hospodářství a rozvoj „public relations“

Zajistit financování projektu k realizaci moderních informačních a komunikačních technologií

Zajistit ve spolupráci s MŽP jednotnou prezentaci všech výstupních dat prostřednictvím jednoho meziresortního systému

Zajistit další funkčnost, podporu, rozvoj a financování systému pro podporu vzájemného přenosu informací, evidencí a dokumentů mezi jednotlivými subjekty prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií

Zajistit realizaci požadavků stanovených zákonem č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů a vyhláškou č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích

Zajistit ve spolupráci s ČÚZK a MŽP jednotnou prezentaci říční sítě vycházející z geometrie ZABAGED, která bude státem garantovaná a bude plnit úlohu jediného uznávaného datového zdroje a nastavit přesná pravidla spravování takové prezentace

Pokračovat v osvětě veřejnosti o nenahraditelném významu vody, vodních zdrojů a vodních děl, jejich ochraně, dostupnosti, zachování a využívání, a o opatřeních proti hydrologickým extrémům souvisejících se změnou klimatu

Problematiku rozpracovat do každoročních programů využitelných pro vzdělávání pracovníků vodoprávních úřadů a starostů a zastupitelů malých obcí

Věda a výzkum

Zajistit dostatek talentů pro výzkum ve výzkumných organizacích podporovaných MZe

Finančně podporovat instituce podle dosažených výsledků

MZe ve spolupráci s Českou akademií zemědělských věd v rámci dvou veřejných soutěží oceňuje nejlepší realizovaný výsledek výzkumu a experimentálního vývoje a mladé vědecké pracovníky (Ceny ministra)

Uplatňovat systém hodnocení výstupů výzkumu

Zajistit další rozvoj IS NAZV MZe, ve kterém jsou technicky zajišťovány veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji a hodnocení periodických a závěrečných zpráv řešených výzkumných projektů

Podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou

Zabezpečení předávání údajů stanovených zákonem č. 130/2002 Sb. Do Informačního systému VaVaI Rady pro výzkum a vývoj Úřadu vlády ČR

Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních stakeholderů, kteří by jasně formulovali aktuální a reálné problémy, na které je nutné obrátit pozornost resortního výzkumu

Zvýšit komerční využití výsledků VaVaI a znalostí výzkumných organizací

Vytvořit Infobanku výzkumu MZe

Rozvoj právní a administrativní činnosti MZe

Zajištění kvalitního a komplexního právního a legislativního servisu

Vyšší zapojení kvalitních dopadových studií do tvorby legislativy

Širší zapojení odborné veřejnosti a nevládních organizací zastupujících zainteresovanou veřejnost, včetně plné transparentnosti při zveřejňování připravované legislativy

Plná koordinovanost a řízení činností odvolacích a přezkumných komisí

Rozšíření elektronizace informačních systémů pro právní a legislativní činnosti, včetně zapojení se do projektů eLegislativa a eSbirka

Nastavení procesů a proškolení ohledně ochrany duševního vlastnictví a jednotná licenční podpora v rámci MZe, resortních organizací i nevládního sektoru

Spravedlivé, uspokojivé a trvalé řešení majetkových vztahů k půdě a dalšímu zejména zemědělskému majetku ve vlastnictví státu či resortních organizací

Legislativními a právními opatřeními přispívat k úspěšnému uzavření zemědělských restitucí, zejména v kontextu zákona o půdě a zákona o SPÚ

Dosažení rozhodnutí o téměř 100 % výměry zemědělské a lesní půdy v rámci církevních restitucí v roce 2016 a následném vyřešení zbývajících nejsložitějších případů v delším horizontu v návaznosti na soudní řízení

Uskutečnění výmazu z obchodního rejstříku u všech zbývajících resortních státních podniků v likvidaci

Uplatňování společensky odpovědného zadávání

Za účelem postupného prosazení, řízení a vyhodnocování uplatňování principů společensky odpovědného zadávání zavede MZe propracovaný systém koordinace veřejných zakázek v resortu, včetně centrálního zadávání veřejných zakázek v případě komodit, kde je to výhodné vzhledem k hospodárnosti procesu

Cílem systému koordinace a kontroly veřejných zakázek v resortu bude v rámci širší supervize a metodické podpory veřejných zakázek i dohled nad uplatňování výše uvedených principů, koordinace a sdílení dobré praxe

V maximální míře bude podporován princip transparentnosti a zveřejňování informací o veřejných zakázkách v širokém významu, včetně resortního multiprofilu, jakož i elektronizace a maximální rychlost zadávacího řízení