Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
www stránky

MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Oblast"
1 "Strategický cíl"
1.1 "Dílčí cíl"

Strategie resortu Ministerstva zemědělství České republiky 2030+ (2025)

Strategie resortu Ministerstva zemědělství České republiky 2030+ (2025)
Zemědělství
A.1Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství
na přírodní zdroje
A.1.1Stimulace zvyšování podílu vlastní půdy v podnicích, tím zvyšování internalizačních
efektů v zemědělství a rychlejší přesouvání péče o půdu a její vodní režim na soukromé
investování zemědělských podniků. Podpora lokálnímu modelu zemědělství jako strategicky
nutné bezpečnostní pojistky v případě aktuálně rostoucích rizik, ve kterých bude možnost
lokální produkce a lokální dostupnost potravin obyvatelstvu hrát významnou roli (typicky
pandemické či válečné stavy s narušenou logistikou v rámci ČR.
A.1.2Snížení tempa úbytků ZPF ČR, zejména nejkvalitnějších půd, pro zemědělsky
nenávratné developerské využití s negativními dopady do vodního režimu krajiny
A.1.3Rozvoj ŽV, zejména chovu přežvýkavců, jako zdroje organických hnojiv a zavádění
postupů zvyšující podíl množství vnosu organické hmoty v půdě
A.1.4Koncepční přístup v řešení bílkovinné základny pro lidskou výživu
A.1.5Zpřísnění podmínek poskytování zejména důchodových podpor za účelem znemožnění
zneužívání těchto podpor spekulanty a tzv. „sofa farmers“. Zamezit bezpečnostnímu riziku
vstupu třetích zemí zejména těch rizikových na český agrární trh a chránit ho tak před vlivem
nadnárodních firem a dalších mimounijních uskupení.
A.1.6Podpora, zachování a zlepšení biologické rozmanitosti skrze zemědělské postupy
příznivé pro klima a životní prostředí.
A.1.7Do roku 2030 dosáhnout 25% podílu zemědělské půdy obhospodařované v EZ
na celkové rozloze zemědělské půdy v LPIS.
A.1.8Efektivní nakládání s odpady
A.1.9Podpora zavádění vhodných způsobů hospodaření včetně šetrných technologií, smart
farmingu a biotechnologií do zemědělství.
A.1.10Zavádění protierozních technologií a vhodných agrotechnických postupů pro zvýšení
ochrany půdy před vodní a větrnou erozí.
A.1.11Zvyšování efektivity politiky posilováním synergických vazeb nástrojů politiky mezi
blízkými resorty
A.1.12Podstatné zlepšení efektivnosti zemědělského výzkumu, poradenství a vzdělávání
(na bázi AKIS), zaměřeného na vztahy zemědělství k životnímu prostředí.
A.2Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků
A.2.1Pokračující modernizace podniků s důrazem na podporu mikropodniků a malých podniků
jako nejčastější formy zemědělského podnikání v ČR, včetně závlahových systémů,
s důrazem na technologické a výrobkové inovace ve vzájemné spolupráci s dodavatelským
a zpracovatelským sektorem
A.2.2Stabilizovat výměru vegetačně krytých pěstebních ploch.
A.2.3Podstatné zvýšení efektivnosti transferu výsledků zemědělského výzkumu, poradenství
a vzdělávání zaměřeného na procesní, výrobkové i ekonomické aspekty zemědělské výroby
a komplexní podniková řešení s cílem růstu efektivnosti zemědělských podniků.
A.2.4Vytváření podmínek pro zajištění kvalitní generační obměny všech kategorií pracovníků
v zemědělství, včetně managementu podniků.
A.2.5Zvýšení energetické účinnosti.
A.2.6Zlepšení odbytové pozice zemědělských podniků vůči odběratelům, tzn. sdružování
do velkých odbytových organizací s významnou vyjednávací silou, ale také rozvoj
alternativních forem odbytu („krátkých řetězců“, apod.) v zemědělských podnicích
a spolupráce mezi zemědělskými, potravinářskými a lesnickými subjekty, včetně společného
využívání zemědělské techniky a technologií menšími zemědělskými subjekty.
A.2.7Podpora diverzifikace zemědělských aktivit pro posílení stability v době komoditních
krizí, aniž by však tato diverzifikace měla negativní dopad na případné podpory ze SZP.
A.2.8Podpora zvyšování přidané hodnoty zemědělských produktů a zlepšení marketingu
zemědělské produkce, rozvoj různých „malých“ segmentů trhu, včetně např. farmářských trhů,
prodeje ze dvora, přímého prodeje zpracovaných výrobků apod.
A.2.9Podmínění podpor výstavby a provozu BPS stanoveným minimálním podílem suroviny
v podobě zbytkové biomasy.
A.3Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků
A.3.1Snížení ekonomicky neodůvodnitelných rozdílů v dopadech důchodových podpor do ekonomiky podniků mezi jednotlivými kategoriemi podniků.
A.3.2Omezení podpor komodit a odvětví, která dosahují dostatečné rentability trhem, nepřispívají k tvorbě vyšší přidané hodnoty, tvorbě pracovních míst či rozvoji venkovských oblastí.
A.3.3Modernizace zemědělských podniků a zlepšení jejich odbytové pozice vůči dodavatelům a odběratelům, resp. rozvoj různých forem „krátkých řetězců“ v zemědělských podnicích, včetně zpracování produkce v podnicích.
A.3.4Využít vhodné dotační nástroje v rámci národní právní úpravy a EU pro podporu citlivých komodit.
A.3.5Podpora propojení výrobní vertikály zemědělec – zpracovatel
A.4Rozvoj využití zemědělské biomasy jako suroviny pro bioekonomiku a OZE
A.4.1Využití potenciálu udržitelné produkce biomasy pro nepotravinářské účely, při zachování ochrany životního prostředí.
A.4.2Rozvoj využití zemědělské biomasy pro výrobu elektřiny a tepla (BPS/biometanizační stanice, výtopny, teplárny apod.).
A.4.3Zvyšování energetické soběstačnosti ČR.
A.4.4Zajištění stanovených cílů ČR v podílu OZE na spotřebě energie a při snižování emisí skleníkových plynů v dopravě a dalších sektorech.
A.4.5Zajištění biomasy pro materiálové využití v rámci rozvoje bioekonomiky.
A.4.6Využití potenciálu opětovného využívání biologicky vyčištěné odpadní vody a využití kalů z ČOV jako zdroje energie a fosforu.
A.5Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu
A.5.1Posilování úlohy a všech forem zemědělských podniků (s důrazem na mikro, malé a střední podniky) v rozvoji zemědělství.
A.5.2Posílení úlohy zemědělství v zaměstnanosti venkova zachováním/rozšiřováním odvětví zemědělství s vyššími nároky na objem a kvalitu lidské práce.
A.5.3Preference přínosu pro lokální a regionální ekonomiku a rozvoj venkovských oblastí.
A.5.4Vytváření pracovních míst v zemědělských podnicích (včetně sociálních farem), i pro osoby hůře uplatnitelné na trhu práce prostřednictvím rozvoje sociálního zemědělství.
A.5.5Další rozšiřování činností zemědělských podniků do nezemědělských aktivit.
A.5.6Posílení úlohy zemědělství ve zvyšování rekreačního potenciálu venkova (vzhled krajiny a obcí, rekreační užití zemědělských komunikací a vodních toků a děl).
A.5.7Posílení úlohy zemědělství ve zvyšování kvality sociálního kapitálu venkova, včetně jeho podílu na společenských akcích venkova, zapojení zemědělců do samospráv obcí a do zájmových sdružení.
A.6Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti
A.6.1Z dlouhodobého hlediska aktivní participace českého zemědělství v Evropském inovačním partnerství (EIP).
A.6.2Zlepšení transferu znalostí a výsledků technologického rozvoje do zemědělsko-potravinářské praxe, zejm. v oblasti nižší nákladovosti, vyšší efektivity a zvyšování konkurenceschopnosti produkce.
A.6.3Zaměření na inovace se vztahem k domácímu zemědělství, bez ohledu na způsob jejich zajištění (provenienci).
A.7Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství
A.7.1Řízení předvídatelných i nepředvídatelných rizik.
A.7.2Zmírnění/eliminace dopadů rizik, zejména v případě jejich opakovaného výskytu.
A.7.3Rozvoj uplatnění domácích i unijních režimů jakosti.
A.8Zvyšování ochrany půdy a biodiverzity v době klimatické změny s ohledem na udržitelné hospodaření a na komplexní rozvoj a tvorbu krajiny
A.8.1Důsledné využívání všech možností ochrany půdy v rámci resortní a meziresortní spolupráce.
A.8.2Systém demonstračních farem jako vzor udržitelného systému hospodaření a ochrany půdy v praxi za použití vhodných osevních postupů a technologií, které odpovídají DZES a národní legislativě.
A.8.3Optimalizace velikosti půdních bloků ve vztahu k efektivní zemědělské výrobě a ochraně ZPF
A.8.4Stimulace zvyšování podílu vlastní půdy v podnicích, tím zvyšování internalizačních efektů v zemědělství a rychlejší přesouvání péče o půdu a její vodní režim na soukromé investování zemědělských podniků.
A.8.5Snížení tempa úbytků ZPF ČR, zejména nejkvalitnějších půd, pro zemědělsky nenávratné developerské využití s negativními dopady do vodního režimu krajiny.
A.8.6Urychlení realizace pozemkových úprav, včetně realizace společných zařízení přispívajících ke zvyšování ochrany a kvality půdy a vodního režimu krajiny, a rovněž dosáhnout i zmenšení velikosti půdních bloků především na svazích.
A.8.7Podpořit přirozenou retenci a infiltraci vody v půdě.
A.8.8Zastavení a snížení degradace zemědělské půdy zejména nadměrnou erozí, utužením, úbytkem organické hmoty a kontaminací v exponovaných územích ČR a dále eliminovat vyčerpání živin nevhodnými způsoby obhospodařování. K tomu může přispět rozšíření uhlíkového zemědělství včetně agrolesnictví nebo regenerativního zemědělství.
A.8.9Zavádění protierozních technologií a vhodných agrotechnických postupů pro zvýšení ochrany půdy před vodní a větrnou erozí.
A.8.10Zmírnění negativních dopadů změny klimatu, zejména obnovou a zakládáním krajinných prvků, obnovou přirozených koryt vodních toků a niv a budováním malých vodních nádrží v kombinaci financování ze soukromých a veřejných zdrojů.
Potravinářství
B.1Zajištění racionální míry potravinového zabezpečení z hlediska dostatečných zpracovatelských kapacit
B.1.1Další konsolidace potravinářství, spojená s růstem technologické koncentrace podniků na jedné straně (zejména velkých podniků) a s růstem významu mikro, malých a středních podniků na straně druhé.
B.1.2Pokračování technologické modernizace podniků a procesních inovací u všech velikostí podniků.
B.2Ekologicky šetrný růst efektivnosti a produktivity českého potravinářství
B.2.1Další konsolidace potravinářství, spojená s existencí více druhů odbytu, tj. s pokračováním technologické koncentrace podniků všech velikostí s produkcí především pro nadregionální trhy, resp. s růstem významu malých a středních podniků s produkcí především pro lokální a regionální trhy na straně druhé.
B.2.2Zlepšení logistiky (snížení nákladů na logistiku) v dodávkách zemědělské suroviny i odbytu zpracovaných výrobků.
B.2.3Další technologická modernizace podniků, zejména na bázi procesních inovací a ve vztahu a ve spolupráci s inovačními aktivitami zemědělských podniků.
B.2.4Zlepšení transferu výzkumu do potravinářství s důrazem na biopotraviny.
B.2.5Podpora zajišťování špičkových odborníků v technologických profesích a jejich vzdělávání.
B.2.6Podpora „České technologické platformy pro potraviny“ v činnostech, vedoucích k naplňování uvedeného cíle.
B.3
Posilování
významu potravinářství na domácím trhu a růst jeho exportní výkonnosti
B.3.1Zvýšení důrazu na kvalitu a bezpečnost české potravinářské produkce.
B.3.2Realizace výrobkových a procesních inovací v potravinářství, zlepšení transferu výzkumu do potravinářství.
B.3.3Efektivní a důrazný marketing české potravinářské produkce doma i v zahraničí.
B.3.4Podpora exportu českých potravin s vyšší přidanou hodnotou na bázi účinných proexportních opatření.
B.3.5Vzdělávání spotřebitelů s důrazem na aspekty domácí zaměstnanosti a kvality.
B.3.6Zvýšení produkce a rozvoj trhu s biopotravinami a dalších produktů se specifickou certifikací kvality.
B.4Zvýšení významu potravinářství v zaměstnanosti a rozvoji venkova
B.4.1Růst významu mikro, malých a středních potravinářských podniků, zejména v ekonomicky citlivých regionech, včetně zpracování zemědělské produkce na farmách, u prvovýrobců a domácích výrobců.
B.4.2Rozvoj regionálních a místních prodejen a trhů.
B.5Zkracování potravinových řetězců při obchodování s potravinami mezi všemi články potravinového řetězce
B.5.1Podpora rozvoje zpracovatelských kapacit zemědělských podniků a všech forem „krátkých potravinových řetězců“.
B.6Důraz na zvyšování bezpečnosti potravin a ochranu spotřebitelů
B.6.1Podpora výrobců kvalitních a bezpečných potravin.
B.6.2Zlepšení povědomí spotřebitelů o zdravé výživě a složení stravy v souladu se zdravým životním stylem.
B.6.3Efektivní dozor nad trhem s potravinami.
Agrární zahraniční obchod
C.1Zvýšení exportní výkonnosti zejména produktů s vyšší přidanou hodnotou a hledání nových odbytišť mimo EU
C.1.1Zvýšení podílu exportu produktů s vyšší přidanou hodnotou.
C.1.2Zvýšení podílu agrárního exportu20 mimo EU.
C.1.3Navýšení hodnoty vývozu do zemí mimo EU.
Lesní hospodářství
D.1Zajistit vyrovnané plnohodnotné plnění všech funkcí lesa pro budoucí generace
D.1.1Rozvíjet udržitelné obhospodařování lesů využívající přírodě bližší modely hospodaření jako součást ochrany hodnot, péče a využití krajiny.
D.1.2Motivovat a finančně podporovat vlastníky lesů k trvale udržitelnému obhospodařování jejich lesů a k naplňování služeb veřejnosti.
D.1.3Podporovat pozitivní vodní a uhlíkovou bilanci krajiny.
D.1.4Přizpůsobit stavy zvěře stavu vývoji lesních ekosystémů a to tak, aby nedocházelo k jejich nadměrnému poškození.
D.1.5Využít zejména státem vlastněných lesů pro plnění mimoprodukčních funkcí.
D.2S ohledem na probíhající klimatickou změnu zvyšovat biodiverzitu a ekologickou stabilitu lesních ekosystémů při zachování produkční funkce
D.2.1Podporovat zvyšování různorodosti druhové, věkové a prostorové struktury lesa pro zajištění dlouhodobé stability lesa, včetně zvyšování podílu vhodných dřevin v lesních porostech.
D.2.2Podporovat zachování kvality genofondu domácích lesních dřevin s důrazem na využití biotechnologií.
D.2.3Přechod od velkoplošných pasečných modelů hospodaření k maloplošným a nepasečným hospodářským způsobům s maximálním využitím kvalitní přirozené obnovy, za trvalého krytí porostní půdy lesem.
D.2.4Podporovat hospodaření v lese s cílem zachovat a zvyšovat biologickou rozmanitost lesů.
D.2.5Podporovat ponechávání přiměřeného podílu tlejícího dřeva, těžebních zbytků a habitatových stromů v lese pro zachování biodiverzity a ochranu půdy.
D.3Zajistit konkurenceschopnost lesního hospodářství a navazujících odvětví a jejich význam pro regionální rozvoj a podporu vyššího využívání dřeva
D.3.1Snížit množství legislativních omezení hospodaření v lesích.
D.3.2Uskutečnit zásadní reformu státní správy lesů.
D.3.3Podporovat proces scelování lesních majetků za účelem efektivnější správy lesů
D.3.4Finančně zohlednit vlastníkům lesů ekosystémové služby poskytované veřejnosti.
D.3.5Podporovat používání dřeva jako obnovitelné suroviny prostřednictvím naplňování cílů Surovinové politiky pro dřevo.
D.3.6Posílit význam lesního hospodářství v regionech.
D.3.7Podpora rozvoje dřevozpracujícího průmyslu a dalších navazujících odvětví.
D.4Posilovat význam poradenství, vzdělávání, výzkumu a inovací v lesním hospodářství
D.4.1Podporovat rychlý transfer výstupů výzkumu do lesnické praxe, mimo jiné i zaváděním inovativních postupů v návaznosti na místní specifické podmínky hospodaření.
D.4.2Zlepšit obsah a kvalitu všech stupňů lesnického vzdělávání, včetně celoživotního učení.
D.4.3Rozvíjet poradenství a osvětu.
D.4.4V souladu s koncepcí aktualizovat/definovat priority výzkumu, vývoje a inovací v sektoru lesního hospodářství.
Rybářství
E.1Zachování konkurenceschopné a ekonomicky životaschopné tradiční akvakultury s pozitivními mimoprodukčními funkcemi
E.1.1Zvýšení konkurenceschopnosti a odolnosti tradiční akvakultury.
E.1.2Zvýšit spotřebu sladkovodních ryb v ČR.
E.1.3Diverzifikovat činnosti rybářských podniků.
E.1.4Vstup nových chovatelů do akvakultury.
E.1.5Zvýšení podílu zpracovaných ryb.
E.1.6Udržet a posílit environmentální (mimoprodukční) přínosy rybníků.
E.1.7Snížit predační tlak rybožravých predátorů, zejména kormorána velkého a vydry říční, na únosnou mez.
E.1.8Obnova a výstavba nových rybníků využívaných pro chov ryb polointenzivním způsobem.
E.1.9Snížit zabahnění rybníků a vodních nádrží určených k chovu ryb v ČR s cílem zlepšit jejich produkční i mimoprodukční funkce.
E.1.10Zamezit nežádoucímu šíření invazních druhů.
E.1.11Zamezení erozních smyvů, končících ve vodotečích a recipientech (vodní nádrže, rybníky, vodní toky).
E.2Posilování technologického rozvoje, inovací a předávání znalostí v sektoru akvakultury včetně souvisejícího zpracování, investice do vývoje moderní intenzivní technologie chovu umožňující udržitelnou produkci ryb při nízké spotřebě vody a minimálním zatížení životního prostředí a zajištění welfare chovaných ryb
E.2.1Zřizování moderních recirkulačních zařízení produkujících vyšší objem ryb.
E.2.2Rozvinutí intenzivní akvakultury založené na aplikaci moderních inovativních metod šetrných k ŽP.
E.2.3Zvýšení přidané hodnoty produkce.
E.2.4Inovace a vývoj nových produktů pro trh.
E.2.5Inovace technologií v podnicích.
E.2.6Snížit koncentraci mikropolutantů v chovných vodách, které mají negativní vliv na vývoj rybí populace.
E.3Zajistit stabilní, druhově rozmanitá rybí společenstva v rybářských revírech
E.3.1Rybí společenstva v rybářských revírech nebudou nadměrně ohrožována rybožravými predátory.
E.3.2Druhově a věkově rozmanitá, přirozeně se rozmnožující rybí společenstva v rybářských revírech na území ČR.
E.3.3Stabilizovat a zvýšit početnost populací úhoře říčního na území ČR. Provádět a zajistit pokračování podpory zarybňování úhořem říčním.
E.3.4Rybníkáři a uživatelé rybářských revírů mající možnost využívat veřejné finanční prostředky za účelem náhrad škod způsobených predátory nebo nepříznivými klimatickými podmínkami.
E.3.5Rybářské revíry poskytují rybím společenstvům vhodné podmínky pro jejich dlouhodobě udržitelný rozvoj.
E.3.6Rybí společenstva v rybářských revírech a další vodní organismy mohou migrovat ve vodních tocích na území ČR.
E.3.7Vlastníci MVE dodržují stanovené minimální průtoky v tocích a mají zavedená účinná opatření zabraňující turbínové mortalitě na rybách.
E.4Zvýšit zájem a využití potenciálu rekreačního rybolovu v rámci regionálního rozvoje a podpora vzdělání a komunikace
E.4.1Zvýšit zájem rekreačního rybolovu u dětí a mládeže.
E.4.2Zvýšit zájem obyvatelstva o doprovodnou a často dobrovolnou činnost související s rekreačním rybářstvím.
E.4.3Zvýšit povědomí široké laické veřejnosti o aktuálních problémech rekreačního rybářství.
E.4.4Zajistit dostatečnou a účinnou kontrolu vlastníků MVE a zvýšit sankce za nedodržování minimálních průtoků v tocích.
E.4.5Posilovat součinnost rybářských organizací a orgánů státní správy s vědeckými institucemi.
E.4.6Posilovat mezinárodní spolupráci.
Včelařství
F.1Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění včelstev v krajině k zajištění biologické rovnováhy v opylení kulturních a planě rostoucích rostlin a podporovat přísuny včelstev k zemědělským plodinám a za účelem podpory biodiverzity krajiny
F.1.1Zdokonalovat současný systém vzdělávání za účelem zvyšování odborné úrovně chovatelů včel.
F.1.2Podporovat regionální vzdělávací aktivity, včetně center a vzdělávacích programů pro nevčelařskou a začínající včelařskou veřejnost.
F.1.3Vytvářet podmínky pro udržitelný chov včel u jednotlivých chovatelů a podporovat rentabilitu chovu včel.
F.1.4Propagovat spotřebu českého medu a prodej tuzemských včelích produktů.
F.1.5Podporovat výzkumné úkoly ve včelařství; řešit zásadní úkoly související se zdravotním stavem včel.
F.1.6Podporovat šlechtitelskou práci v chovu včelích matek.
Myslivost
G.1Optimalizace početních stavů jednotlivých druhů zvěře podle věku a pohlaví v souladu se zájmy a požadavky vlastníků a nájemců honebních pozemků a přírodními podmínkami krajiny, které umožňují přirozený vývoj populací a ekosystémů bez škod zvěří.
G.1.1Státem řízená regulace početních stavů druhů zvěře umožňující širší využití přirozené obnovy lesních porostů a eliminaci škod zvěří v lesích a na zemědělských pozemcích.
G.2Zvýšit obecné povědomí o funkci myslivosti v oblasti péče o přírodu, podporu komunikace s veřejností a vzdělávání.
G.2.1Administrativně nekomplikovanými státními podporami motivovat NNO k popularizaci myslivecké tradice a aktivity jako odborné a prospěšné služby nejen přírodě, ale i společnosti, a tím i rozšířit povědomí a prohloubit vědomosti o přírodě především u mladé generace. Obrátit tím trend úbytku myslivců jako hospodářů v krajině.
G.2.2Zvýšení odbornosti myslivců i zaměstnanců státní správy myslivosti pro podpoření rozvoje myslivosti a respektování právních norem.
Vodní hospodářství
H.1Zkvalitnění prevence před povodněmi
H.1.1Administrace IV. a V. etapy programu Prevence před povodněmi.
H.1.2Projednat variantní možnosti pojištění na povodňové škody.
H.1.3Zlepšování retenční schopnosti krajiny v souladu s cíli A.1.
H.2Zmírnění následků hydrologického sucha v souvislosti se změnou klimatu
H.2.1Připravit návrh aktualizace Generelu LAPV v návaznosti na přípravu aktualizace NPP.
H.2.2Zajistit rekonstrukce a rozvoj závlahových systémů v oblastech historicky nejpostihovanějších suchem, kde trvají vhodné podmínky pro zemědělskou produkci.
H.2.3Podpořit realizaci opatření ke zlepšení stavu povodí z hlediska retence vody, včetně výstavby a rekonstrukce rybníků, malých vodních nádrží a obnovy zaniklých vodních děl (rybníků), tam, kde to bude z hlediska bilance (výpar) účelné.
H.2.4Připravit návrh na způsob správy hlavního odvodňovacího zařízení, včetně regulace odtoků a rovněž správu závlahových systémů, včetně možností odstraňování nevyužívaných odvodňovacích systémů, kde to vlastníci půdy akceptují.
H.2.5Spolupracovat s MŽP na NAP adaptace na změnu klimatu, který vychází z adaptační strategie.
H.2.6Strategie zajištění vodních zdrojů pro budoucí období pro situaci nepříznivého vývoje změn klimatu.
H.2.7Zajistit realizaci opatření ke zmírnění dopadů sucha, zejména urychlit rozhodování o řešení zabezpečenosti vodárenských zdrojů buď propojením soustav, anebo výstavbou další akumulace ve vodních nádržích, případně vhodným dočištěním vypouštěných odpadních vod k následnému využívání, např. pro závlahy.
H.2.8Podpořit realizaci opatření ke zlepšení stavu urbanizovaných částí povodí s cílem zlepšit jejich vodní bilanci, zejména uplatňovat v plánech rozvoje měst a obcí zadržování srážkových vod.
H.3Udržitelná péče o vodní zdroje ČR
H.3.1Zabezpečit změnu účetních předpisů tak, aby bylo opět možné stavby vybudované z dotací účetně odepisovat (zejména protipovodňová opatření), a tak je zahrnovat do ceny povrchové vody a vytvářet zdroje pro jejich obnovu.
H.3.2Zajistit úpravu způsobu stanovení ceny za odběr povrchové vody za účelem zatápění umělých prohlubní terénu (zbytkových jam po těžbě nerostů).
H.3.3Zařadit oddíl k podpoře opatření na ochranu před suchem do legislativy.
H.4Podpora a regulace oboru vodovodů a kanalizací pro zabezpečení vodohospodářských služeb obyvatelstvu
H.4.1Posilovat regulaci a kontrolu v oboru vodovodů a kanalizací uplatněním benchmarkingu v rámci organizační struktury MZe.
H.4.2Pokračovat v dotačních podporách pro infrastrukturu vodovodů, kanalizací, úpraven vody a ČOV.
H.5Zlepšení stavu vodních ekosystémů prostřednictvím realizace opatření z plánů povodí
H.5.1Prověřit možnost financování provozního monitoringu povrchových vod z jiných zdrojů.
H.5.2Zpracovat další etapu plánů povodí.
H.5.3Zajišťovat naplňování opatření ke zlepšení stavu vodních zdrojů ČR obsažených v plánech povodí.
H.5.4Příprava systému podpor pro pohotové odstranění povodňových škod na vodních dílech a vodních tocích pro případ výskytu povodní.
H.6Zkvalitnění činnosti státní správy, zajištění veřejně dostupných informací o vodním hospodářství a rozvoj „public relations“
H.6.1Vytvořit trvalý vzdělávací a popularizační systém o významu, využívání a potřebě ochrany vody v ČR, zaměřený hlavně na širokou laickou veřejnost, a především děti a mládež.
H.6.2Realizovat ve spolupráci s MŽP další rozvoj projektu „Rozvoj ISVS – VODA“ (společný meziresortní portál pro zákonné evidence v gesci MZe a MŽP).
H.6.3Rozvoj informačního systému vodovodů a kanalizací (IS VaK).
H.6.4Vytvořit a dále rozvíjet informační systém melioračních staveb (ISMS) propojený s LPIS.
H.6.5Zabezpečit ve spolupráci s ČÚZK a MŽP sjednocení prezentace sítě vodních toků ve vazbě na výchozí datový zdroj geometrie – ZABAGED na informačních portálech (CEVT/DIBAVOD/ZABAGED).
H.6.6Posílit chápání strategického významu vody jako nezbytného faktoru k přežití, dopravního komunikačního prostředku i faktoru možného ohrožení v souvislosti se sílícím napětím ve světě a hrozbám terorismu.
H.6.7Průběžné vzdělávání pracovníků státní a veřejné správy.
H7 Udržitelné financování státních podniků Povodí
H.7.1Zařadit státní podniky Povodí mezi příjemce poplatku za odebrané množství podzemní vody.
Věda, výzkum a vzdělávání
I.1Zajistit dostatek talentů pro výzkum ve výzkumných organizacích podporovaných MZe
I.1.1Podpořit zapojení mladých vědců a vědkyň do výzkumu.
I.1.2Pro hodnocení výstupů aplikovaného VaVaI využívat kritéria společenské relevance jako je inovativnost, přínosy pro společnost a potenciál uplatnění výsledku.
I.1.3Podpořit excelenci v resortním VaVaI a zajistit využití jejich výsledků pro praxi.
I.1.4Podpořit vydavatelskou činnost a využívání informačních médií.
I.2Podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou
I.2.1Podpořit komunikaci a popularizaci výsledků zemědělského výzkumu a jeho potřebnosti pro ČR.
I.2.2Podpořit interdisciplinaritu a komplexní řešení problémů a spolupráci výzkumných týmů, propojení vzniklých platforem, inkubátorů a oborových center transferu technologií.
I.2.3Podpořit zapojení českých institucí VaVaI do mezinárodních struktur a programů, zvýšit podíl mezinárodní spolupráce ve výzkumu, vývoji a inovacích a ve větší míře využít finančních prostředků poskytovaných ze strukturálních fondů EU.
I.2.4Programovou podporou VaVaI podmínit spoluprací výzkumných organizací a soukromého sektoru a uživatelů výsledků VaVaI.
I.2.5Podporovat podniky k budování vazeb na střední školy s cílem zajistit jejich studentům kvalitní praxi.
I.3Zvýšit komerční využití výsledků VaVaI a znalostí výzkumných organizací
I.3.1Zvýšit úroveň koordinace při řízení VaVaI v oblasti agrárního sektoru.
I.3.2Využít poradenský systém k informovanosti veřejnosti o výsledcích.
Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek
J.1Uplatňování společensky odpovědného zadávání
Zaměstnanost
Podpora osob zdravotně postižených a osob znevýhodněných na trhu práce
Pracovní podmínky
Podpora malého a středního podnikání
Podpora vzdělávání a přípravy na zaměstnání
Podpora nákupu místních, kvalitních a bio potravin
Životní prostředí
Podpora využití podílu dřeva ve stavebních zakázkách