Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Specifický cíl"
1 "Dílčí cíl"
1.1 "Opatření"

Implementační plán č. 1.1 Primární prevence nemocí a ochrana veřejného zdraví [akt. 2025]

Implementační plán č. 1.1 Primární prevence nemocí a ochrana veřejného zdraví [akt. 2025]
Primární prevence a ochrana veřejného zdraví
1.1.1Prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění a nastavení podpůrných informačních opatření a nástrojů pro řízení krizových situací
Rozvoj datové a informační základny a informačního systému pro včasný monitoring infekčních nemocí (ISIN) a dalších nově se objevujících zdravotních hrozeb, včetně zavedení monitorovacího systému zaměřeného na klimaticky-senzitivní patogeny a jejich vektory v souvislosti s očekávanými změnami v epidemiologické situaci v důsledku klimatických změn
Rozvoj systému epidemiologické bdělosti za účelem stanovení systému účinných opatření k potlačování nebo likvidaci dané nákazy a predikce případných nových výskytů nákazy, včetně zavedení monitoringu vybraných patogenů a dalších ukazatelů v komunálních odpadních vodách
Tvorba a realizace plánů připravenosti na řešení aktuálních zdravotních hrozeb pro veřejné zdraví se zaměřením na infekční onemocnění
Podpora, prevence, diagnostiky, léčby, surveillance HIV v rámci plnění cílů EU/EEA
(Sustainable Development Goal target 3.3)
Podpora rozvoje infekčních oddělení ve všeobecných nemocnicích
Tvorba a realizace strategie pro omezení výskytu a důsledků antimikrobiální rezistence – Národní antibiotický program ČR.
Snížení spotřeby ATB a změna spotřeby v souladu s WHO AWaRE klasifikaci ATB;
pokles incidence infekci krevního řečiště vyvolaných 3 multirezistentními bakteriemi (v souladu s Evropským akčním plánem)
Rozvoj systému epidemické bdělosti – vytvoření databáze pro sledování syndromové surveillance, další rozvoj vlastností automatického systému hlášení nad stávajícími databázemi, který by vyhodnocoval: ohniska, vč. Emergentních nákaz
Implementace metody sekvenace celého genomu (WGS) infekčních agens do systému epidemiologické bdělosti
1.1.2Vytvoření a implementace národní očkovací strategie jako nástroje pro systematickou prevenci očkováním preventabilních infekčních onemocnění a nastavení organizačního řízení očkovaní a efektivní komunikační strategie
Tvorba národní očkovací strategie
Využití elektronických informačních systémů pro sledování infekčních onemocnění k identifikaci nových trendů v oblasti nemocí, které jsou preventabilní očkováním.
Tvorba a realizace komunikační strategie v oblasti očkování za účelem zvýšit důvěru společnosti v očkování prostřednictvím účinných komunikačních strategií.
Periodická realizace provádění celonárodních imunologických přehledů (sérologické přehledy)
1.1.3Ochrana zdraví obyvatel ČR v kontextu environmentálních rizik (chemické látky, nadměrná hluková zátěž, světelné znečištění, projevy změny klimatu apod.)
Posílení informační základny v oblasti rizik ze životního prostředí prostřednictvím cílených monitorovacích programů a sběr dat relevantních pro vyhodnocení zdravotních rizik a nastavení adekvátních nápravných opatření
Zmapování výskytu azbestového materiálu v budovách v majetku státu a případně veřejných budovách. Cílem je řízení a odstranění rizik v případě zjištění výskytu azbestového materiálu a jeho možného uvolňování do vnitřního prostředí budov.
Vliv rizikových faktorů na zdraví zaměstnanců v jednotlivých kategorií práce
Zmapování výskytu poranění ostrými předměty, včetně rizikových činností s ostrými kontaminovanými předměty
Rozvoj hygienických registrů a předávání informací veřejnosti ve vztahu k ochraně veřejného zdraví prostřednictvím vhodných informačních kanálů a edukace veřejnosti o možných škodlivých vlivech životního prostředí
Realizace Systému monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí
Další rozvoj strategických hlukových map a navazujících akčních plánů
1.1.4Prevence užívání návykových látek, realizace screeningu, časné diagnostiky a krátké intervence v oblasti závislostního chování
Podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární prevence z hlediska působnosti resortu zdravotnictví vedoucí ke snížení míry užívání tabáku/nikotinu, rizikové konzumace alkoholu a dalších návykových látek v populaci, a ke snížení zdravotních a sociálních dopadů závislostí, včetně medializace této problematiky a snahy o zohlednění mezinárodních doporučení a závazků v této oblasti
Zvyšování psychické odolnosti dětí a mladistvých prostřednictvím vzdělávacího programu jako prevence závislostního chování
Zajištění pravidelného proškolení zdravotnických pracovníků v provádění včasné diagnostiky a krátkých intervencí v oblasti závislostního chování
Systémová podpora zvýšení motivace pro realizaci krátké intervence v oblasti závislostního chování zdravotnickým personálem
1.1.5Tvorba Národního programu zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti, monitoring zdravotní gramotnosti, pohybové aktivity a sedavého chování a podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí
Implementace Národního programu podpory zdravotní gramotnosti realizací schválených intervenčních projektů
Zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti v oblasti rizikových faktorů působením na populaci ve spolupráci s lékaři primární péče
Podpora pedagogických pracovníku a studentů pedagogických a tělovýchovných fakult se zaměřením na zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti u žáků a realizace školení
Podpora zdravotnických pracovníků a studentů zdravotnických škol, vč. lékařských fakult ve zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti obyvatel a podpoře zdraví
Podpora pohybové aktivity a programů na zastavení nárůstu nadváhy a obezity u dětí a dospělých a medializace tohoto tématu
Monitoring pohybové aktivity a sedavého chování u české populace
Prevence vzniku posturálních vad u dětí, které jsou důsledkem jednostranné statické zátěže pohybového aparátu ve spojení s pohybovou inaktivitou. Poruchy pohybového aparátu dospělé populace se zakládají v dětském věku a jsou příčinou nejdéle trvajících pracovních neschopností a zdravotních kontraindikací. Vzhledem k sedavému způsobu života dětské populace a k nedostatečnému pohybovému režimu, lze vznik posturálních vad u dětí zařadit mezi tzv. neinfekční choroby dětského věku s hromadným výskytem
Podpora udržitelného a zdravého institucionálního stravování
Podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí, vč. snížení celkové i předčasné úmrtnosti na tato onemocnění
Podpora rovného přístupu ke zdraví
Realizace průzkumu zdravotní gramotnosti v ČR
Vytvoření meziresortní pracovní skupiny pro komunikaci se zaměstnavateli a spotřebiteli v oblasti podpory zdravotní gramotnosti
Posílit primordiální a primární prevenci s důrazem na zdravé prostředí, zdravý životní styl a sociální determinanty zdraví.
1.1.6Vybudování a rozvoj center prevence ve zdravotnických zařízeních
Vytvoření metodického zázemí pro založení a následný provoz center prevence ve zdravotnických zařízeních
Pravidelný monitoring zdravotního stavu populace
1.1.7Vybudování a rozvoj Národního zdravotnického informačního portálu
Dokončení produkční verze systému Národního zdravotnického informačního portálu (NZIP)
Správa, tvorba a aktualizace obsahu Národního zdravotnického informačního portálu
Vývoj nových funkcionalit Národního zdravotnického informačního portálu, včetně e-learningového modulu
1.1.8Připravenost orgánů ochrany veřejného zdraví na krize pro veřejné zdraví národního a mezinárodního významu
Tvorba a realizace plánů připravenosti na řešení aktuálních zdravotních hrozeb, se zvláštním zaměřením na další než biotické hrozby.
Příprava a realizace hodnotící návštěvy Public Health Emergency Preparedness Assessment (PHEPA).
Analýza stavu připravenosti subjektů zapojených do řízení mimořádných událostí v oblasti veřejného zdraví v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady 2371/2022 a následná aktualizace strategických dokumentů a postupů.
Využití epidemiologického zpravodajství (Epidemic Intelligence) s implementací umělé inteligence (AI) pro efektivnější monitoring a analýzu zdravotních hrozeb.
Reforma hygienické služby, zejména novelizace zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
1.1.9Strategický a udržitelný rozvoj orgánů ochrany veřejného zdraví z pohledu ochrany zdraví při práci
Revize legislativního rámce v oblasti státního zdravotního dozoru a jeho metodické podpory – zjednodušení a aktualizace předpisů, odstranění duplicit a posílení preventivní funkce dozoru, podpora systematické metodické podpory pracovníků KHS, včetně přístupu k jednotným výkladům a odbornému vzdělávání.
Vytvoření národní platformy pro spolupráci mezi státem, zaměstnavateli, odbornými společnostmi a univerzitami v oblasti pracovního zdraví
pro systematickou výměnu informací, koordinaci opatření a formulaci společných cílů v oblasti ochrany zdraví při práci.
Vyhlášení Podniku podporující zdraví -
Titul „Podnik podporující zdraví“ může sloužit jako pozitivní motivace pro zaměstnavatele, kteří systematicky podporují zdraví svých zaměstnanců nad rámec zákonných požadavků.
Rozvoj interaktivních on-line nástrojů pro sebehodnocení pracovišť a vzdělávání zaměstnanců.
Zapojení ochrany zdraví při práci do rámce ESG a cílů udržitelného rozvoje (SDGs)
jako nedílné součásti sociální dimenze udržitelného podnikání. Integrace této oblasti do ESG reportingu posílí zodpovědnost firem vůči zaměstnancům a veřejnosti.
Zajištění udržitelnosti a systematického financování – vymezení dlouhodobé investiční strategie do lidských a technologických kapacit KHS.
1.1.10Modernizace technického a administrativního zázemí orgánů ochrany veřejného zdraví
Přijetí novely zákona o ochraně veřejného zdraví
Zajištění administrativního a technického zázemí pro orgány ochrany veřejného zdraví
1.1.11Zvýšení potenciálu samoléčby k zajištění spolehlivého přístupu k zdravotní péči a udržitelného zdravotního systému
Vytvoření zákonné definice samoléčby a její ukotvení v legislativě
Edukace veřejnosti a zvýšení zdravotní gramotnosti ohledně sebepéče a samoléčby se zaměřením na samodiagnózu a kompetence pro správné užívání volně prodejných léčivých přípravků
Vytvoření jednotných a státem garantovaných doporučených postupů pro samoléčbu běžných a méně závažných onemocnění pro laickou veřejnost
Tvorba a realizace komunikační strategie v oblasti samoléčby
Podpora programů zapojení zaměstnavatelů do péče o zdraví zaměstnanců včetně samoléčby. Zavedení Health day.
1.1.12Zajistit systematickou podporu, ochranu a propagaci kojení jako klíčové součásti prevence a ochrany veřejného zdraví, s důrazem na sociokulturní, ekonomický, environmentální, lidskoprávní a genderový rozměr kojení
Ukotvit kojení jako prioritu zdravotní politiky s vysokou návratností investic a zásadním významem pro zlepšení a udržení zdraví populace
Zajistit dostatečnou legislativní ochranu kojení a regulaci marketingu náhrad mateřského mléka v souladu s požadavky Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka a navazujících rezolucí
Propagovat kojení jako zdraví prospěšnou a společensky hodnotnou praxi a aktivně předcházet stigmatizaci kojících žen, včetně kojení na veřejnosti.