| Implementační plán č. 1.1 Primární prevence nemocí a ochrana veřejného zdraví [akt. 2025] |
| Primární prevence a ochrana veřejného zdraví |
| 1.1.1 | Prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění a nastavení podpůrných informačních opatření a nástrojů pro řízení krizových situací |
| Rozvoj datové a informační základny a informačního systému pro včasný monitoring infekčních nemocí (ISIN) a dalších nově se objevujících zdravotních hrozeb, včetně zavedení monitorovacího systému zaměřeného na klimaticky-senzitivní patogeny a jejich vektory v souvislosti s očekávanými změnami v epidemiologické situaci v důsledku klimatických změn |
| Rozvoj systému epidemiologické bdělosti za účelem stanovení systému účinných opatření k potlačování nebo likvidaci dané nákazy a predikce případných nových výskytů nákazy, včetně zavedení monitoringu vybraných patogenů a dalších ukazatelů v komunálních odpadních vodách |
| Tvorba a realizace plánů připravenosti na řešení aktuálních zdravotních hrozeb pro veřejné zdraví se zaměřením na infekční onemocnění |
| Podpora, prevence, diagnostiky, léčby, surveillance HIV v rámci plnění cílů EU/EEA
(Sustainable Development Goal target 3.3) |
| Podpora rozvoje infekčních oddělení ve všeobecných nemocnicích |
| Tvorba a realizace strategie pro omezení výskytu a důsledků antimikrobiální rezistence – Národní antibiotický program ČR.
Snížení spotřeby ATB a změna spotřeby v souladu s WHO AWaRE klasifikaci ATB;
pokles incidence infekci krevního řečiště vyvolaných 3 multirezistentními bakteriemi (v souladu s Evropským akčním plánem) |
| Rozvoj systému epidemické bdělosti – vytvoření databáze pro sledování syndromové surveillance, další rozvoj vlastností automatického systému hlášení nad stávajícími databázemi, který by vyhodnocoval: ohniska, vč. Emergentních nákaz |
| Implementace metody sekvenace celého genomu (WGS) infekčních agens do systému epidemiologické bdělosti |
| 1.1.2 | Vytvoření a implementace národní očkovací strategie jako nástroje pro systematickou prevenci očkováním preventabilních infekčních onemocnění a nastavení organizačního řízení očkovaní a efektivní komunikační strategie |
| Tvorba národní očkovací strategie |
| Využití elektronických informačních systémů pro sledování infekčních onemocnění k identifikaci nových trendů v oblasti nemocí, které jsou preventabilní očkováním. |
| Tvorba a realizace komunikační strategie v oblasti očkování za účelem zvýšit důvěru společnosti v očkování prostřednictvím účinných komunikačních strategií. |
| Periodická realizace provádění celonárodních imunologických přehledů (sérologické přehledy) |
| 1.1.3 | Ochrana zdraví obyvatel ČR v kontextu environmentálních rizik (chemické látky, nadměrná hluková zátěž, světelné znečištění, projevy změny klimatu apod.) |
| Posílení informační základny v oblasti rizik ze životního prostředí prostřednictvím cílených monitorovacích programů a sběr dat relevantních pro vyhodnocení zdravotních rizik a nastavení adekvátních nápravných opatření |
| Zmapování výskytu azbestového materiálu v budovách v majetku státu a případně veřejných budovách. Cílem je řízení a odstranění rizik v případě zjištění výskytu azbestového materiálu a jeho možného uvolňování do vnitřního prostředí budov. |
| Vliv rizikových faktorů na zdraví zaměstnanců v jednotlivých kategorií práce |
| Zmapování výskytu poranění ostrými předměty, včetně rizikových činností s ostrými kontaminovanými předměty |
| Rozvoj hygienických registrů a předávání informací veřejnosti ve vztahu k ochraně veřejného zdraví prostřednictvím vhodných informačních kanálů a edukace veřejnosti o možných škodlivých vlivech životního prostředí |
| Realizace Systému monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí |
| Další rozvoj strategických hlukových map a navazujících akčních plánů |
| 1.1.4 | Prevence užívání návykových látek, realizace screeningu, časné diagnostiky a krátké intervence v oblasti závislostního chování |
| Podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární prevence z hlediska působnosti resortu zdravotnictví vedoucí ke snížení míry užívání tabáku/nikotinu, rizikové konzumace alkoholu a dalších návykových látek v populaci, a ke snížení zdravotních a sociálních dopadů závislostí, včetně medializace této problematiky a snahy o zohlednění mezinárodních doporučení a závazků v této oblasti |
| Zvyšování psychické odolnosti dětí a mladistvých prostřednictvím vzdělávacího programu jako prevence závislostního chování |
| Zajištění pravidelného proškolení zdravotnických pracovníků v provádění včasné diagnostiky a krátkých intervencí v oblasti závislostního chování |
| Systémová podpora zvýšení motivace pro realizaci krátké intervence v oblasti závislostního chování zdravotnickým personálem |
| 1.1.5 | Tvorba Národního programu zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti, monitoring zdravotní gramotnosti, pohybové aktivity a sedavého chování a podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí |
| Implementace Národního programu podpory zdravotní gramotnosti realizací schválených intervenčních projektů |
| Zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti v oblasti rizikových faktorů působením na populaci ve spolupráci s lékaři primární péče |
| Podpora pedagogických pracovníku a studentů pedagogických a tělovýchovných fakult se zaměřením na zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti u žáků a realizace školení |
| Podpora zdravotnických pracovníků a studentů zdravotnických škol, vč. lékařských fakult ve zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti obyvatel a podpoře zdraví |
| Podpora pohybové aktivity a programů na zastavení nárůstu nadváhy a obezity u dětí a dospělých a medializace tohoto tématu |
| Monitoring pohybové aktivity a sedavého chování u české populace |
| Prevence vzniku posturálních vad u dětí, které jsou důsledkem jednostranné statické zátěže pohybového aparátu ve spojení s pohybovou inaktivitou. Poruchy pohybového aparátu dospělé populace se zakládají v dětském věku a jsou příčinou nejdéle trvajících pracovních neschopností a zdravotních kontraindikací. Vzhledem k sedavému způsobu života dětské populace a k nedostatečnému pohybovému režimu, lze vznik posturálních vad u dětí zařadit mezi tzv. neinfekční choroby dětského věku s hromadným výskytem |
| Podpora udržitelného a zdravého institucionálního stravování |
| Podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí, vč. snížení celkové i předčasné úmrtnosti na tato onemocnění |
| Podpora rovného přístupu ke zdraví |
| Realizace průzkumu zdravotní gramotnosti v ČR |
| Vytvoření meziresortní pracovní skupiny pro komunikaci se zaměstnavateli a spotřebiteli v oblasti podpory zdravotní gramotnosti |
| Posílit primordiální a primární prevenci s důrazem na zdravé prostředí, zdravý životní styl a sociální determinanty zdraví. |
| 1.1.6 | Vybudování a rozvoj center prevence ve zdravotnických zařízeních |
| Vytvoření metodického zázemí pro založení a následný provoz center prevence ve zdravotnických zařízeních |
| Pravidelný monitoring zdravotního stavu populace |
| 1.1.7 | Vybudování a rozvoj Národního zdravotnického informačního portálu |
| Dokončení produkční verze systému Národního zdravotnického informačního portálu (NZIP) |
| Správa, tvorba a aktualizace obsahu Národního zdravotnického informačního portálu |
| Vývoj nových funkcionalit Národního zdravotnického informačního portálu, včetně e-learningového modulu |
| 1.1.8 | Připravenost orgánů ochrany veřejného zdraví na krize pro veřejné zdraví národního a mezinárodního významu |
| Tvorba a realizace plánů připravenosti na řešení aktuálních zdravotních hrozeb, se zvláštním zaměřením na další než biotické hrozby. |
| Příprava a realizace hodnotící návštěvy Public Health Emergency Preparedness Assessment (PHEPA). |
| Analýza stavu připravenosti subjektů zapojených do řízení mimořádných událostí v oblasti veřejného zdraví v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady 2371/2022 a následná aktualizace strategických dokumentů a postupů. |
| Využití epidemiologického zpravodajství (Epidemic Intelligence) s implementací umělé inteligence (AI) pro efektivnější monitoring a analýzu zdravotních hrozeb. |
| Reforma hygienické služby, zejména novelizace zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví. |
| 1.1.9 | Strategický a udržitelný rozvoj orgánů ochrany veřejného zdraví z pohledu ochrany zdraví při práci |
| Revize legislativního rámce v oblasti státního zdravotního dozoru a jeho metodické podpory – zjednodušení a aktualizace předpisů, odstranění duplicit a posílení preventivní funkce dozoru, podpora systematické metodické podpory pracovníků KHS, včetně přístupu k jednotným výkladům a odbornému vzdělávání. |
| Vytvoření národní platformy pro spolupráci mezi státem, zaměstnavateli, odbornými společnostmi a univerzitami v oblasti pracovního zdraví
pro systematickou výměnu informací, koordinaci opatření a formulaci společných cílů v oblasti ochrany zdraví při práci. |
| Vyhlášení Podniku podporující zdraví -
Titul „Podnik podporující zdraví“ může sloužit jako pozitivní motivace pro zaměstnavatele, kteří systematicky podporují zdraví svých zaměstnanců nad rámec zákonných požadavků. |
| Rozvoj interaktivních on-line nástrojů pro sebehodnocení pracovišť a vzdělávání zaměstnanců. |
| Zapojení ochrany zdraví při práci do rámce ESG a cílů udržitelného rozvoje (SDGs)
jako nedílné součásti sociální dimenze udržitelného podnikání. Integrace této oblasti do ESG reportingu posílí zodpovědnost firem vůči zaměstnancům a veřejnosti. |
| Zajištění udržitelnosti a systematického financování – vymezení dlouhodobé investiční strategie do lidských a technologických kapacit KHS. |
| 1.1.10 | Modernizace technického a administrativního zázemí orgánů ochrany veřejného zdraví |
| Přijetí novely zákona o ochraně veřejného zdraví |
| Zajištění administrativního a technického zázemí pro orgány ochrany veřejného zdraví |
| 1.1.11 | Zvýšení potenciálu samoléčby k zajištění spolehlivého přístupu k zdravotní péči a udržitelného zdravotního systému |
| Vytvoření zákonné definice samoléčby a její ukotvení v legislativě |
| Edukace veřejnosti a zvýšení zdravotní gramotnosti ohledně sebepéče a samoléčby se zaměřením na samodiagnózu a kompetence pro správné užívání volně prodejných léčivých přípravků |
| Vytvoření jednotných a státem garantovaných doporučených postupů pro samoléčbu běžných a méně závažných onemocnění pro laickou veřejnost |
| Tvorba a realizace komunikační strategie v oblasti samoléčby |
| Podpora programů zapojení zaměstnavatelů do péče o zdraví zaměstnanců včetně samoléčby. Zavedení Health day. |
| 1.1.12 | Zajistit systematickou podporu, ochranu a propagaci kojení jako klíčové součásti prevence a ochrany veřejného zdraví, s důrazem na sociokulturní, ekonomický, environmentální, lidskoprávní a genderový rozměr kojení |
| Ukotvit kojení jako prioritu zdravotní politiky s vysokou návratností investic a zásadním významem pro zlepšení a udržení zdraví populace |
| Zajistit dostatečnou legislativní ochranu kojení a regulaci marketingu náhrad mateřského mléka v souladu s požadavky Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka a navazujících rezolucí |
| Propagovat kojení jako zdraví prospěšnou a společensky hodnotnou praxi a aktivně předcházet stigmatizaci kojících žen, včetně kojení na veřejnosti. |