Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO VNITRA
MINISTERSTVO VNITRA
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO VNITRA

Strategie prevence kriminality 2012-2015

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Snižování míry a závažnosti trestné činnosti a zvyšování pocitu bezpečí občanů
1.1 Snižování rizik a výskytu protiprávní činnosti na úrovni obcí a regionů, včetně oslabování rizikových faktorů, které přispívají k výskytu protiprávního jednání
1.1.1 Realizovat projekt www.prevencekriminality.cz
1.1.2 Provést analýzu podmínek pro spuštění projektu „Prevence do každé rodiny“ a následně ho realizovat
1.1.2 Provést analýzu podmínek pro spuštění projektu „Prevence do každé rodiny“ a následně ho realizovat
1.1.2 Provést analýzu podmínek pro spuštění projektu „Prevence do každé rodiny“ a následně ho realizovat.
1.1.3 Vytvořit metodiku vyhodnocování efektivity dopadů preventivních opatření a stanovení standardů pro jejich realizaci.
1.1.4 Podporovat finančně programy a projekty, které respektují priority a cíle Strategie.
1.1.5 Zpracovat Zásady poskytování dotací ze státního rozpočtu na Program prevence kriminality kraje a Program prevence kriminality měst a obcí.
1.1.6 Pokračovat v realizaci informačních aktivit zaměřených na veřejnost a zvlášť zranitelné, ohrožené a rizikové skupiny, a to v rámci programů prevence kriminality i v rámci specifických projektů.
1.1.7 Podporovat projekty primární prevence formou vyhlašovaných dotačních řízení.
1.2 Integrace efektivní prevence kriminality do výkonu práce v Policii ČR, zejména na základních útvarech
1.2.1 Zpracovat Koncepci prevence kriminality MV a Policie ČR.
1.2.2 Zajistit zapracování problematiky prevence kriminality do vzdělávacích programů Policie ČR na všech úrovních.
1.2.3 Začlenit problematiku prevence negativních jevů ve virtuální komunikaci do vzdělávacích osnov policistů v rámci základní odborné přípravy.
2. Snížení výskytu delikventní činnosti u cílových skupin definovaných ve Strategii, nebo jejich ochrana
2.1 Ohrožené a rizikové děti a mládež
2.1.1 Pokračovat v projektu NKMPPD a získávat další spolupracující subjekty z mediální oblasti. V rámci projektu zejména zahájit spolupráci s nově vznikajícími subjekty z podnikatelské sféry poskytujících různá technická opatření a služby v rámci prevence
2.1.2 Zahájit ostrý provoz zasílání informačních SMS a navázat spolupráci s dalšími mobilními operátory a zapojit je do projektu NKMPPD.
2.1.3 Podpora a specializované poradenství pro rodiny s dětmi, které se dopustily trestné činnosti.
2.1.4 Standardizovat činnost multidisciplinárních týmů pro mládež a uvést ji do souladu se standardem práce týmu pro děti a mládež tak, jak jej definuje přísklušná vyhláška MPSV.
2.1.5 Podílet se na péči o děti bez rodinného zázemí a děti ohrožené. Podpora vzniku a činnosti dětských center a jejich legislativní zakotvení.
2.1.6 Vytvořit krajské plány primární prevence kriminality a rizikového chování.
2.1.7 Zpracovat Strategii prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy na období na léta 2013 – 2018.
2.1.8 Vytvořit standardy specifické primární prevence pro oblast prevence všech forem rizikového chování, rozšíření procesu certifikací na celou oblast primární prevence a vytvoření metodických materiálů.
2.2 Prevence domácího násilí
2.2.1 Vytvořit metodiky a manuály pro práci s násilnou osobou.
2.2.2 Podporovat zřizování nových speciálních výslechových místností podle doporučeného standardu a v místech, kde je prokázáno zřízení takové místnosti jako potřebné.
2.2.3 Inovovat standardy vybavení speciální výslechové místnosti, postup jejich budování a metodiku využívání. Nastavit systém sledování efektivity využívání speciálních výslechových místností a jeho pravidelného vyhodnocování.
2.2.4 Vytvářet specializované týmy pro případy domácího násilí v Policii ČR.
2.3 Prevence obchodování s lidmi
2.3.1 Zajistit podporu projektu Prevence obchodování s lidmi.
3. Efektivní a koordinovaný systém prevence kriminality
3.1 Ministerstvo vnitra koordinuje prevenci kriminality napříč resorty, Policií ČR a dalšími subjekty (územní veřejná správa), a to jak přímo, tak prostřednictvím Republikového výboru.
3.1.1 Vytvořit vzdělávací program v oblasti prevence kriminality pro odborníky z řad justice, vězeňské služby, policie a dalších profesí.
3.1.2 Zajistit průběžné vzdělávání manažerů prevence kriminality a dalších odborníků v aktuálních tématech prevence kriminality a rizikových jevů.
3.1.3 Poskytovat metodickou, konzultační a informační podporu manažerům prevence kriminality krajů při rozvoji krajské a lokální úrovně prevence kriminality.
3.1.4 Každoročně vyhlašovat národní nominace na soutěž o Evropskou cenu prevence kriminality a prezentovat vítězný projekt v rámci Best Practice Konference Evropské sítě prevence kriminality.
3.1.5 Metodicky vést oblast situační prevence a v rámci Poradního sboru připravovat a zpracovávat společné strategie.
3.1.6 Na základě požadavků obecní policie zajišťovat jejich vzdělávání v problematice prevence kriminality.
3.1.7 Provedení analýzy efektivního uspořádání finančních toků do oblasti PK.
3.1.8 Nadále zajistit zastoupení České republiky v komisích Organizace spojených národů zaměřených na prevenci kriminality.
3.1.9 Vyhodnotit Strategii prevence kriminality v České republice na léta 2012 až 2015 na základě stanovených evaluačních kriterií.
3.2 Podpora národních specifických projektů a programů.
3.2.1 Vytvořit akreditovaný vzdělávací kurz pro manažery prevence kriminality samospráv.
3.2.2. Podílet se na realizaci bilaterálních a multilaterálních projektů prevence kriminality a závěry zveřejňovat odborné veřejnosti v České republice.
3.2.3 Spolupracovat na realizaci projektu E-Synergie podpořeného z prostředků ESF, jehož realizátorem je Univerzita Palackého v Olomouci.
3.2.4 Vytvořit a akreditovat probační program pro dospělé pachatele domácího násilí s cílem celoplošného využití ze strany justice.
3.2.5 Podporovat osvědčené prvky reintegračních projektů zaměřených na osoby ve výkonu trestu a po propuštění, projekty zaměřené na prevenci recidivy včetně projektu Romský mentor.
3.2.6 Rozšiřovat již existující probační a resocializační programy, vytvářet a pilotovat nové programy.
3.2.7 Podporovat finančně preventivní projekty na téma kyberšikany.
3.3 Vytvoření efektivního a stálého systému sběru, analytického zpracování, předávání a poskytování informací v oblasti prevence kriminality na a mezi všemi úrovněmi subjektů prevence kriminality.
3.3.1 Zpracovat vyčíslení nákladů všech členů výboru vynaložených na prevenci kriminality a také zhodnocení účinnosti jejich aktivit v oblasti prevence kriminality. Za období 2012 – 2015.
3.3.2 Finančně zajistit realizaci reprezentativního výzkumu veřejného mínění zaměřeného na postoje občanů k prevenci kriminality a k bezpečnosti včetně důvěry občanů v bezpečnostní složky.
3.3.3 Realizovat reprezentativní výzkum veřejného mínění zaměřeného na postoje občanů k prevenci kriminality a k bezpečnosti včetně důvěry občanů v bezpečnostní složky.
3.3.4 Zpracovat metodiku pro tvorbu bezpečnostních analýz a koncepcí prevence kriminality na úrovni krajů, měst a obcí.
3.3.5 Připravit a realizovat projekt „Mapy kriminality“, a to v souladu s koncepcí MV a PČR.
3.3.6 Realizovat specifické výzkumy na témata: kriminální kariéra mladistvých, nové jevy v násilné kriminalitě včetně domácího násilí, regionální rozložení kriminality, extremistická hnutí.
3.4 Základní rámec pro prevenci kriminality je odpovídajícím způsobem legislativně ukotven v právním řádu ČR.
3.4.1 Zadat analýzu potřebnosti právní úpravy prevence kriminality, posoudit její výsledky a závěry předložit vládě ČR.
3.4.2 Do návrhu novely zákona o obcích a novely zákona o hlavním městě Praze upravující zřízení bezpečnostních výborů (dle usnesení vlády č. 533/2011) zakomponovat oblast prevence kriminality.
4. Komplexní přístup v komunitách postavený na spolupráci obce, Policie ČR a dalších subjektů
4.1 Program prevence kriminality a extremismu – Úsvit
4.1.1 Vyhodnotit pilotní projekt „Bezpečná lokalita – Bezpečné bydlení“ a zpracovat „Metodiku zabezpečení bytových komplexů na sídlištích“, zajistit její publicitu.
4.1.2 Zajistit realizaci projektu Asistent prevence kriminality podpořeného z OPLZZ včetně aplikace jeho výstupů do praxe.
4.1.3 Zapojit se do mezinárodního projektu „Úspěšná praxe při zvládání komunitních konfliktů ve středním a východoevropském regionu“ a zajistit publicitu jeho výstupům.
4.1.4 Pokračovat v realizaci Programu Úsvit v sociálně vyloučených lokalitách, do řešení problémů zapojit Policii ČR a spolupracovat s Agenturou pro sociální začleňování v romských lokalitách.
4.2 Prevence předluženosti jako kriminogenního faktoru
4.2.1 V rámci Aliance proti dluhům navrhnout systémovou změnu souvisejících zákonů s cílem rozšířit možnosti alternativních způsobů oddlužování osob, které se ocitli v obtížené sociální situaci včetně pachatelů trestné činnosti.
4.2.2 Podporovat finanční vzdělávání s cílem dosáhnout vyšší finanční gramotnosti u veřejnosti i odborníků.