Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO VNITRA
MINISTERSTVO VNITRA
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO VNITRA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Specifický cíl"
1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Operační program Azylového, migračního a integračního fondu 2021-2027

1. Posílit a rozvíjet všechny aspekty společného evropského azylového systému včetně jeho vnějšího rozměru

a Zajištění jednotného uplatňování acquis Unie a priorit týkajících se společného evropského azylového systému

Deskriptory:
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
1 Zvyšování kvalifikace odpovědných pracovníků v oblasti azylové politiky ČR ve všech stupních azylového řízení a asistentů soudců na azylových úsecích vybraných krajských soudů
2 Získávání a vyhodnocování relevantních dat v oblasti azylové problematiky a s tím související provádění evaluačních šetření v oblasti efektivity

b V případě potřeby podpora kapacity azylových systémů členských států v oblasti infrastruktury a služeb, a to i na místní a regionální úrovni

Deskriptory:
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.i Evropská unie
1 Posílení administrativní kapacity azylového řízení na všech stupních formou posílení personálních a technických kapacit
2 Rozvoj ubytovacích zařízení pro žadatele o udělení mezinárodní ochrany, zejména rekonstrukce a vybavení, včetně vytváření zázemí pro volnočasové aktivity klientů a rozvoje technicko-provozního zázemí
3 Podpora samostatného života žadatelů o udělení mezinárodní ochrany, např. poskytování sociální asistence (doprovody k lékaři či jiným relevantním subjektům), psychologické podpory či informací ohledně aspektů života v ČR, a to při zohlednění speciálních potřeb zranitelných osob
4 Poskytování právního poradenství pro žadatele o mezinárodní ochranu

c Posílení spolupráce a partnerství se třetími zeměmi za účelem řízení migrace, mimo jiné posílením jejich kapacit pro zlepšení ochrany osob, které potřebují mezinárodní ochranu, v rámci úsilí o celosvětovou spolupráci

Deskriptory:
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Posílení schopnosti ČR získávat a zpracovávat informace v zemích původu, které jsou relevantní k azylovým řízením, zejména vysílání pracovníků na zjišťovací mise
2 Podpora implementace národních programů cílících na podporu třetích zemí (Pomoc na místě, MEDEVAC) posílením administrativního zázemí a informování veřejnosti o přínosech těchto programů

d Poskytování technické a operativní pomoci jednomu nebo několika členským státům, a to i ve spolupráci s EUAA

Deskriptory:
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Navazování a prohlubování spolupráce s členskými státy EU zejména v oblasti všech aspektů migrace a implementace azylového acquis. Sdílení zkušeností a informací
2 Vytvoření specializovaného oddělení zaměřeného na podporu implementace nařízení o EUAA, včetně vysílání expertů na podporu nejvíce zasažených členských států.

2. Posílit a rozvíjet způsoby legální migrace do členských států v souladu s jejich ekonomickými a sociálními potřebami a podporovat účinnou integraci a sociální začleňování státních příslušníků třetích zemí a přispívat k nim

a Podpora rozvoje a provádění politik k podpoře legální migrace a provádění acquis Unie v oblasti legální migrace, včetně sloučení rodiny a prosazování pracovních norem

Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Získávání a analyzování dat v oblasti měření efektivity stávajících integračních opatření v českém kontextu.

b Podpora opatření k usnadnění legálního vstupu a pobytu v ní

Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
1 Rozvoj a pokračování interkulturní služby na úřadech v rámci usnadnění komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a orgánem státní správy ČR, případně jiných institucí
2 Pořízení, údržba, rozvoj a provoz moderních forem dálkové komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a odpovědným orgánem státní správy ČR zejména ohledně pobytových aspektů
3 Rozvoj interkulturních, jazykových a jiných dovedností pracovníků příslušných orgánů státní a veřejné správy
4 Rozšíření nástrojů prezenční formy komunikace mezi státními příslušníky ze třetích zemí a odpovědnými orgány státní správy ČR
5 Modernizace technologického zázemí úřadů činných v komunikaci se státními příslušníky ze třetích zemí s cílem zrychlení správních úkonů zejména v pobytových řízeních a zvýšení standardů bezpečnosti včetně technologických zařízení (např. čteček pro identifikaci nových prvků na dokladech cizinců pro účely práce s novým prvkem vízového štítku dle Nařízení ES 2017/1370 a prováděcího rozhodnutí EK C(2020) 2672)
6 Zajištění informovanosti státních příslušníků třetích zemí pracujících v ČR nebo uvažujících o práci v ČR a jejich zaměstnavatelů o aspektech jejich práv a povinností zejména ohledně pracovně-právních témat

c Podpora integračních opatření zaměřených na sociální a hospodářské začlenění státních příslušníků třetích zemí a ochranných opatření pro zranitelné osoby v souvislosti s integračními opatřeními, usnadňování sloučení rodiny, příprava jejich aktivního zapojení do přijímající společnosti a jejich přijetí touto společností za účasti celostátních a – především – regionálních nebo místních orgánů a organizací občanské společnosti, včetně uprchlických organizací a organizací vedených migranty a sociálních partnerů.

Deskriptory:
VIII.a aktivní začleňování
VIII.e začleňování cizinců
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
1 Podpora provozu a další rozvoj aktivit CPIC, která poskytují komplexní služby v oblasti integrace (např. právní poradenství, sociální poradenství, kurzy sociokulturní orientace, kurzy českého jazyka, síťování aktérů integrace v daném regionu)
2 Zajištění výuky kurzů českého jazyka pro státní příslušníky ze třetích zemí ve více úrovních pokročilosti (včetně zavádění on-line řešení) s důrazem na dostupnost pro co nejširší spektrum klientů, usnadnění přípravy státních příslušníků ze třetích zemí na povinné jazykové zkoušky
3 Zajištění informovanosti státních příslušníků ze třetích zemí o dostupných integračních aktivitách ČR. Zejména formou terénního poradenství, vytvoření informačního systému pro komunikaci se státními příslušníky ze třetích zemí a nových forem informačních a komunikačních nástrojů (sociální sítě, vlogy, atp.)
4 Podpora integrace státních příslušníků ze třetích zemí ve zranitelném postavení do české společnosti (např. přes zajištění hlídaní dětí při jazykových a jiných kurzech, rekvalifikační kurzy pro rodiče na mateřské dovolené), včetně zpracování analýz a evaluací v této problematice
5 Akce na informování většinové společnosti včetně akcí pořádaných či spolupořádaných státními příslušníky ze třetích zemí o problematice azylu, integrace a návratů s cílem poskytnout nezkreslené informace
6 Pomoc státním příslušníkům ze třetích zemí s uplatněním na trhu práce, například formou poradenství v této oblasti (včetně poradenství při ztrátě zaměstnání) či asistencí s uznáváním kvalifikace
7 Poskytování další nezbytné podpory státním příslušníkům třetích zemí pro zvýšení jejich šance na úspěšnou integraci
8 Podpora síťování a výměny know-how v oblasti integračních opatření mezi jednotlivými aktéry integrace, návrhy nových opatření a jejich pilotní testování

3. Přispívat k boji proti nelegální migraci, zlepšit účinné, bezpečné a důstojné navracení a zpětné přebírání, jakož i přispívat k účinnému počátečnímu začlenění ve třetích zemích a prosazovat ho

a Zajištění jednotného uplatňování acquis Unie a priorit politiky týkajících se infrastruktury, postupů a služeb

Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Zajišťování odpovídající kvality zařízení pro zajištění cizinců v souladu s mezinárodními, unijními (včetně schengenských evaluací) a českými standardy, včetně provozního zázemí a zajištění případných hygienických a bezpečnostních opatření (při zohlednění potřeb osob se zdravotním postižením nebo se sníženou orientací v prostoru)
2 Posílení interkulturních mediačních dovedností a kompetencí správy a zaměstnanců zařízení, včetně možnosti zřízení pozice interkulturního mediátora
3 Podpora kontrolních orgánů působících na poli zaměstnanosti (např. SÚIP), vč. posílení jejich kapacit, za účelem zvyšování efektivity odhalování a potírání nelegálního zaměstnávání a pracovního vykořisťování státních příslušníků ze třetích zemí, ve smyslu opatření stanovených směrnicí o minimálních normách pro sankce a opatření vůči zaměstnavatelům za neoprávněně pobývajících státních příslušníků třetích zemí (2009/52/ES)
4 Implementace relevantních IT modelů agentury Frontex do českého prostředí
5 Poskytování právního poradenství osobám, které nesplňují nebo již nesplňují podmínky pobytu

b Podpora integrovaného a koordinovaného přístupu k řízení navracení na úrovni Unie a členských států a k rozvoji kapacit pro účinné, důstojné a udržitelné navracení a omezování faktorů motivujících k neoprávněné migraci

Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
XX.i Evropská unie
1 Navazovat odbornou spolupráci s vysokými školami v relevantních oborech či nestátními neziskovými organizacemi a spolupracovat v provádění studií a sběru dat
2 Realizace dobrovolných návratů a analýza trendů v této oblasti
3 V nezbytných případech realizace nucených návratů

c Podpora asistovaného dobrovolného návratu, vyhledávání rodinných příslušníků a reintegrace, při respektování zájmu nezletilých osob

Deskriptory:
VIII.e začleňování cizinců
XX.e zahraniční pomoc a mezinárodní spolupráce
1 Posilovat informovanost státních příslušníků ze třetích zemí o možnostech dobrovolných návratů, například formou terénní práce nebo on-line komunikačních prostředků;
2 Rozvoj stávající infrastruktury dobrovolných návratů a jejich provádění
3 Rozvoj a provádění konceptu reintegrace za účelem zvýšení udržitelnosti návratu

4. Posílit solidaritu a spravedlivé rozdělení odpovědnosti mezi členské státy, zejména s těmi členskými státy, které jsou migračními a azylovými problémy zasaženy nejvíce, a to i prostřednictvím praktické spolupráce