Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO VNITRA
MINISTERSTVO VNITRA
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO VNITRA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Pilíř"
1.1 "Oblast"
1.1.1 "Úkol"

Koncepce boje proti extremismu pro rok 2015

zobrazit:   oblast   cil   skupinu   aktivitu

1. Komunikací proti demagogii

1.1 Otevřené a zodpovědné zpravodajství a PR

1.1.1 Pravidelně aktualizovat stávající informační a analytické materiály na webových
stránkách. Zajistit jejich snadnou dostupnost. Pravidelně publikovat zprávy o scéně od
Odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra.
1.1.2 Aktivně kontaktovat novináře a zodpovědně jim poskytovat informace s přidanou
hodnotou. V případě informování o extremistické agresi volit ofenzivní přístup
zohledňující, respektive předvídající, možné dopady těchto násilností. Platí zásada nulové
tolerance vůči násilnostem ze strany extremistů.
1.1.3 Korektně informovat o pachatelích z hlediska národnosti, respektive etnicity.

1.2 Internet bez nenávistné propagandy

1.2.1 Pokračovat v činnosti policejní internetové Helpline pro hlášení nelegálního
a nežádoucího obsahu pro veřejnost. Na konci roku 2015 činnost Helpline vyhodnotit.
1.2.2 Komunikovat s komerčními subjekty v případě výskytu nelegálních extremistických
obsahů na Internetu hostovaných na serverech třetích zemí. Ministerstvu vnitra poskytne
součinnost v případě potřeby a v rámci své působnosti Ministerstvo průmyslu a obchodu.

1.3 Protiextremistická kampaň

1.3.1 Pokračovat v realizaci celostátní kampaně upozorňující na problematiku násilí z nenávisti,
zaštítěnou Agenturou pro sociální začleňování.

2. Vědomostí proti totalitářům

2.1 Vzdělávání žáků a učitelů

2.1.1 Podpora projektů primární prevence na školách a školských zařízeních zaměřených na
prevenci kriminality, kde jednou z priorit je i oblast extremismu.
2.1.2 Plnit úkoly v Národní strategii primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na
období 2013-2018.
2.1.3 Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence
rizikového chování ve školách, školských zařízeních a v zařízeních pro výkon ústavní
nebo ochranné výchovy zaměřené na oblast prevence extremismu.
2.1.4 Stávající informační a analytické materiály v rámci primární prevence extremismu na
webových stánkách pravidelně aktualizovat a doplňovat.
2.1.5 Poskytovat všestrannou pomoc a podporu při provádění stávajících preventivních,
vzdělávacích projektů ze strany Ministerstva vnitra a Policie ČR.

3. Jednotná protiextremistická platforma

3.1 Prevence

3.1.1 Zpracovat novou Strategii prevence kriminality v České republice na období 2016 až
2020, která bude reagovat na aktuální i trvale zvýšené bezpečnostní rizika.
3.1.2 Zajistit podporu projektům zvyšujícím bezpečí v sociálně problémových lokalitách a
nedávat tak záminky kritikům úrovně bezpečnosti vedoucích až k extremistickým
názorům a projevům. Především se bude jednat o zajištění podpory projektům Asistent
prevence kriminality a Domovník – preventista a jejich šíření do dalších potřebných
lokalit.
3.1.3 Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Policií ČR a Úřadem vlády ČR připraví aktivity
zaměřené na podporu obětí lichvy, prevenci lichvy a na zvýšení efektivity odhalování a
vyšetřování případů lichvy. Tyto aktivity se budou konat v průběhu roku 2015 za
participace obcí a jejich odborných pracovníků (terénní sociální pracovník, kurátor pro
dospělé, romský poradce) a za účasti nestátních neziskových organizací.
3.1.4 V činnosti bude pokračovat „Pracovní skupina pro řešení problémů sociálně vyloučených
lokalit“, bude nadále monitorovat plnění již uložených úkolů ke zvýšení bezpečí
v sociálně vyloučených lokalitách, identifikovat problémy dosud nedostatečně řešené
a iniciovat jejich řešení.
3.1.5 Prohlubovat aktivní integrační politiku, pokračovat v projektech integrace cizinců.
3.1.6 Vyvíjet a následně podporovat zavádění probačních programů pro mladistvé pachatele,
které jsou cíleny na snížení projevů násilí a dále podporovat (rozšiřovat, inovovat) týmy pro mládež, tzn. podporovat multidisciplinární přístup k řešení kriminality mládeže
spojené s projevy násilí, včetně extremismu.

3.2 Města a obce

3.2.1 Pořádat konzultační dny pro zpracovatele shromažďovací agendy na krajské úrovni.
3.2.2 Průběžně doplňovat na webových stránkách Ministerstva vnitra informace
ke shromažďovací agendě.
3.2.3 Provést novelu zákona o právu shromažďovacím legislativním procesem a metodicky vést
úředníky příslušných orgánů státní správy a policisty v nové právní úpravě.

4. Odbornost a imunita

4.1 Vzdělávání policistů

4.1.1 Školení velitelů bezpečnostních opatření.
4.1.2 Školení pro specialisty Služby kriminální policie a vyšetřování.
4.1.3 Vzdělávacích aktivitách pro členy Antikonfliktních týmů včetně celostátního instruktážně
metodického zaměstnání.

4.2 Organizační opatření v Policii ČR

4.2.1 V oblasti institucionálního zabezpečení plnit Mimořádné opatření „Extremismus 2015“.
4.2.2 Klást důraz na operativní rozpracovávání extremistické trestné činnosti. Při získávání
poznatků klást důraz nejen na činnost Služby kriminální policie a vyšetřování, ale zaměřit
pozornost k projevům extremismu ze strany pořádkové policie v rámci běžného výkonu
služby. Seznamovat policisty základních útvarů o možnosti kontaktovat specialisty na
extremismus k zajištění správného kvalifikování a ujednocení postupu ve vyšetřování, a
zároveň včasné informovanosti specialistů o trestné činnosti s extremistickým podtextem.
4.2.3 Využívat analytické podpory Národního kontaktního bodu pro terorismus. Bude platit
hlásná povinnost Krajských ředitelství policie vůči Útvaru pro odhalování organizovaného
zločinu.
4.2.4 Klást důraz na spolupráci specialistů na extremismus a styčných důstojníků pro menšiny.
4.2.5 Zaměřit se na trestnou činnost s extremistickým podtextem na Internetu a sociálních
sítích.
4.2.6 Klást zvýšený důraz na rozněcování náboženské nesnášenlivosti.
4.2.7 Klást zvýšený důraz na přímé akce levicových extremistů.
4.2.8 Dokončit Soubor doporučených postupů vyšetřování trestných činů s extremistickým
podtextem a zajistit distribuci v rámci Policie ČR.
4.2.9 Připravit podmínky pro změny ve struktuře policejních pracovních skupin „Extrem“ za
účelem zvýšení efektivity, flexibility a samotné operability.
4.2.10 Zprovoznit nový informační systém odpovídající současným technickým možnostem.

4.3 Vzdělávání soudců a státních zástupců

4.3.1 Zařadit problematiku extremismu, rasismu a xenofobie do vzdělávacího plánu Justiční
akademie v roce 2015, zaměřit se na příčiny těchto jevů i na procesní opatření v boji proti
nim (interdisciplinární přístup, mezinárodní srovnání, oběti trestné činnosti
s extremistickým podtextem, ukládání adekvátních trestů, specifika dotazování).

4.4 Systémové a paušální zamezení infiltrace extremistů

4.4.1 Pokračovat v nastavených opatřeních proti infiltraci extremistů do bezpečnostních sborů
(Policie ČR, Hasičský záchranný sbor ČR, Vězeňská služba ČR, Celní správa ČR)
a Armády ČR. Tímto jsou myšleny lustrace, preventivní, vzdělávací, organizační,
legislativní či jiné aktivity.

5. Efektivně a korektně proti násilí

5.1 Bezpečnostní opatření při extremistických akcích

5.1.1 Prohlubovat spolupráci pořádkové policie a Služby kriminální policie a vyšetřování
při bezpečnostních opatřeních, zejména v oblasti předávání informací mezi jednotlivými
součástmi. Týká se to především instruktáží policistů pořádkových jednotek
před bezpečnostním opatřením ze strany specialistů na extremismus k zájmovým osobám,
rizikům vyplývajícím u účasti konkrétních extremistických subjektů a osob z řad
extremistů.
5.1.2 Důsledně postihovat trestnou činnosti během shromáždění s extremistickým prvkem.
Zaměřit se na extremisty, hooligans a mladé výtržníky. Důsledně dokumentovat a
následně vyhodnocovat trestnou činnost.
5.1.3 Využívat v rámci zvládání extremistických akcí metody policejní práce „Low profile
policing“ a strategii „3D“1. V praxi jde zejména o efektivní a bezpečné využívání
Antikonfliktních týmů.
5.1.4 Při předcházení extremistickým akcím komunikovat a spolupracovat s partnery ze
samosprávy i neziskového sektoru.

5.2 Oběti trestné činnosti z nenávisti

5.2.1 Usilovat o implementaci příkladů dobré praxe z konceptu hate (bias) crimes.
Spolupracovat s nestátními a mezinárodními institucemi. Zohlednit ustanovení zákona
o obětech trestné činnosti v policejní praxi.