| SRRVS: Implementační plán pro strategický cíl 1: Modernizace veřejné správy (2015) |
1.1. | Využití prvků procesního řízení a zavedení standardů vybraných agend |
1.1.1 | Inventarizace agend/činností |
1.1.1.1 | Zpracování inicializačních analýz pro agendy v RPP |
1.1.1.2 | Provedení prioritizace |
1.1.2 | Výběr agend k vypracování procesního popisu/modelu, tvorba modelu, zhodnocení přínosů a nákladů metody |
1.1.2.1 | Finalizace prioritizace (korekce se strategickými cíli gestora) |
1.1.2.2 | Vypracování procesních modelů |
1.1.2.3 | Návrh optimalizačních opatření |
1.1.2.4 | Realizace optimalizačních opatření |
1.1.3 | Standardizace vybraných agend |
1.1.3.1 | Výběr agend k zafixování podle standardu |
1.1.3.2 | Vytvoření standardu agendy |
1.1.3.3 | Legislativní změny – závaznost standardu |
1.1.4 | Návazné aktivity vedoucí k propojení s ostatními specifickými cíli |
1.1.4.1 | Realizace využití výstupu z procesních modelů/standardů pro systémy řízení kvality |
1.1.4.2 | Realizace využití výstupu z procesních modelů/standardů pro hodnocení veřejné správy |
1.1.4.3 | Realizace využití výstupu z procesních modelů/standardů pro financování veřejné správy |
1.2. | Snižování regulatorní zátěže |
1.2.1 | Zlepšení metodické podpory zpracovatelům RIA prostřednictvím zpracování a implementace komplementárních metodik k Obecným zásadám RIA k provádění hodnocení specifických dopadů |
1.2.1.1 | Zpracování dílčích komplementárních metodik k hlavním Obecným zásadám RIA, a to k dílčím tématům zaměřeným na způsob provádění vyhodnocování specifických dopadů |
1.2.1.2 | Zpracování Metodiky pro měření celkových nákladů na plnění povinností vyplývajících z regulace |
1.2.2 | Zlepšení systémových nástrojů a metodické podpory zpracovatelů hodnocení dopadů regulace (RIA) prostřednictvím on-line platformy pro zlepšování kvality zpracovávaných RIA a výukových modelů v metodách RIA dle pokročilosti znalosti zpracovatelů v metodách RIA (e-learning) |
1.2.2.1 | Příprava a otestování e-learningového kurzu v metodách RIA s třemi variantami pokročilosti (základní, střední, pokročilá) |
1.2.2.2 | Příprava a spuštění webové platformy RIA pro prezentaci a sběr příkladů z ČR i zahraničí nejlepší praxe ve zpracování RIA |
1.2.2.3 | Vytvoření on-line platformy modelů/nástrojů pro hodnocení dopadů regulace: tzv. „Inventář modelů“ |
1.2.3 | Příprava a návrh opatření na prevenci nadbytečné regulační zátěže při transpozici evropských předpisů |
1.2.3.1 | Příprava vzorových metodických pokynů do procesu RIA jako komplementární metodiky pro zpracovávání předběžných RIA vyhodnocujících potencionální dopady na ČR u připravovaných návrhů předpisů EU dle vzoru Transpozičního průvodce zpracovaného v podmínkách MPO |
1.2.3.2 | Otestování vzorové metodiky na pilotních projektech ve spolupráci s příslušnými gestory právních předpisů na úrovni EU |
1.2.3.3 | Dopracování vzorové metodiky a její implementace jako závazné metodiky v praxi |
1.2.4 | Analýza dobré praxe v oblasti zpracovávání dopadových studií v rámci zemí EU (případně OECD) - sdílení dobré praxe v RIA (formou workshopů či konferencí) a informací o zpracovávání RIA v zahraničí |
1.2.4.1 | Výběr a analýza vhodných příkladů dobré praxe zpracování RIA ze zahraničí |
1.2.4.2 | Identifikace a výběr možných postupů na příkladech ze zahraničí pro zpracování dosud chybějících dílčích metodik, např. metodik pro hodnocení dopadů na spotřebitele, využitelné po nutných úpravách v podmínkách ČR |
1.2.4.3 | Organizace vzdělávacích seminářů a konferencí |
1.2.5 | Návrhy opatření na zlepšení způsobu plánování přípravy nové regulace a včasné efektivní kontroly kvality RIA |
1.2.5.1 | Doporučení na způsob přípravy a definice strategických cílů vlády a jeho naplňování prostřednictvím přípravy programového prohlášení vlády se strategickými cíli vlády a Plánu legislativních prací sestaveného na základě Přehledů dopadů návrhu právních předpisů k naplňování těchto strategických cílů |
1.2.5.2 | Zvýšení podílů RIA zpracovávaných před zahájením tvorby paragrafové verze návrhu právní regulace (věcný záměr zákona) a včasné zapojení dotčených subjektů prostřednictvím konzultací do přípravy návrhů prostřednictvím databáze konzultujících organizací (DataKO) |
1.2.5.3 | Zlepšování efektivnosti procesu věcné i metodické kontroly zpracovávaných RIA prostřednictvím pověřené pracovní komise Legislativní rady vlády – Komise RIA |
1.2.5.4 | Návrh na zvýšení transparentnosti procesu přijímání pozměňovacích návrhů k vládním návrhům právních předpisů v parlamentu |
1.2.6 | Zpracování návrhu na zavedení mechanismu systematického pravidelného přezkumu účinnosti právních předpisů na základě ukazatelů zpracovaných v RIA; konsolidace a kodifikace právních předpisů |
1.2.6.1 | Příprava a návrh ukazatelů pro nastavení systému pravidelného přezkumu účinnosti regulace v rámci provádění ex-ante RIA |
1.2.6.2 | Zvýšení dostupnosti konsolidovaných znění právních předpisů pro nejširší veřejnost |
1.2.7 | Realizace 60-ti opatření do 31. 12. 2015 - politika soudržnosti EU |
1.2.7.1 | Spolupráce MPO se zástupci orgánů státní správy při realizaci opatření tak, aby bylo odstraněno/redukováno 60 opatření |
1.2.7.2 | Příprava seznamu opatření na redukci zátěže z pohledu jejich možné podpory v rámci politiky soudržnosti EU v období 2014-2020 |
1.2.7.3 | Zapojení zástupců podnikatelů v rámci pracovní skupiny - Expertní skupina pro snižování AZP (zaměření na cca 10 klíčových opatření zatěžujících podnikatele) |
1.2.7.4 | Předložení zprávy o stavu plnění opatření vládě (k 30.6.2015) |
1.2.7.5 | Předložení zprávy o stavu plnění opatření vládě (k 30.6.2016) |
1.2.8 | Přeměření administrativní zátěže podnikatelů |
1.2.8.1 | Ve spolupráci s vybranými orgány státní správy provede MPO přeměření AZP (obdobně jako v roce 2011) |
1.2.8.2 | Nastavení mechanismu pravidelného vyhodnocování |
1.2.8.3 | Provedení revize Metodiky měření a přeměřování AZP |
1.2.8.4 | Zvážení hlediska sledování jiných ukazatelů vypovídajících o kvalitě podnikatelského prostředí |
1.2.8.5 | Zvážit tvorbu databáze - jednotného sledování IP prostřednictvím elektronicky přístupné databáze vybraným resortům/uživatelům |
1.2.8.6 | Předložit vládě zprávu a doporučení s dalším postupem ve SAZP po roce 2016 |
1.2.9 | Spolupráce se zahraničními partnery - EU, země Evropy iv. navržení systému tzv. zpětné vazby při negativním vývoji jednoho z měřených /hodnocených kritérií v rámci jednotlivých pilířů např. zhoršení hodnoty indikátorů, zhoršení pozice ČR |
1.2.9.1 | Analýza postupů ve SAZP u členských států EU a vybraných zemí Evropy |
1.2.9.2 | Zpracování návrhu nastavení systému hodnocení a měření zátěže podnikatelů |
1.2.10 | Stanovení jasné gesce za centrální koordinaci agendy snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy |
1.2.10.1 | Stanovení centrálního koordinátora agendy snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy na MV |
1.2.10.2 | Stanovení útvarů odpovědných za spolupráci s MV v oblasti snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy v rámci jednotlivých ústředních správních orgánů |
1.2.11 | Zpracování analýzy současného stavu snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy |
1.2.11.1 | Zpracování analýzy současného stavu snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy v ČR |
1.2.11.2 | Analýza postupů v oblasti snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy v ostatních zemích EU (ve spolupráci se zahraničními partnery) |
1.2.11.3 | Zpracování komparativní studie obdobných projektů úspěšně realizovaných v zahraničí (kvalitativních, kvantitativních, kombinovaných) |
1.2.12.4 | Vyhodnocení analýz a jejich promítnutí do dalšího postupu |
1.2.12 | Příprava a implementace specifických projektů zaměřených na snižování regulatorní zátěže občanů a veřejné správy |
1.2.12.1 | Vyhodnocení proveditelnosti postupů a projektů úspěšně realizovaných v zahraničí v podmínkách ČR, výběr vhodných postupů k realizaci (např. Časová cestovní mapa, Občan proti byrokracii, Životní situace, Zmapování, změření a snížení nejintenzivnější byrokratické zátěže dopadající na občany) |
1.2.12.2 | Příprava dílčích implementačních plánů vybraných postupů / projektů |
1.2.12.3 | Realizace vybraných postupů / projektů |
1.2.13 | Revize či rozpracování metodik měření administrativní zátěže občanů a veřejné správy |
1.2.14.1 | Vyhodnocení vhodnosti dosud zpracovaných metodik používaných pro měření administrativní zátěže podnikatelů, resp. specializované Metodiky měření administrativní zátěže s odchylkami pro občany (důraz na časovou náročnost), zpracované mezinárodním Pracovním týmem pro snižování administrativní zátěže občanů |
1.2.14.2 | Rozhodnutí o případném zpracování nové, komplexní metodiky pro měření administrativní zátěže občanů aplikovatelné v ČR |
1.2.14.3 | Příp. zpracování nové, komplexní metodiky pro měření administrativní zátěže občanů a ověření metodiky na vzorku |
1.2.14 | Revize stávající právní základny s cílem zjištění možnosti zjednodušení situace, snížení či odstranění regulatorní zátěže dopadající na občany a veřejnou správu |
1.2.14.1 | Vytipování konkrétních procesů a předpisů v gesci jednotlivých ústředních správních úřadů s vysokým potenciálem pro úplné zrušení regulatorní zátěže dopadající na jejich základě na občany a veřejnou správu |
1.2.14.2 | Analýza možností zjednodušení či zrušení stávající právní úpravy s cílem snížit regulatorní zátěž občanů a veřejné správy |
1.2.14.3 | Příprava a realizace souvisejících legislativních změn |
1.3. | Rozšíření metod kvality ve veřejné správě |
1.3.1 | Zpracování analýz stavu řízení kvality ve veřejné správě (jedním z výstupů analýz bude stanovení přínosů a nákladů, které bude předloženo k projednání Radě vlády pro veřejnou s právu) |
1.3.1.1 | Zpracování analýzy využívání metod kvality na úrovni ústřední státní správy |
1.3.1.2 | Zpracování analýzy využívání metod kvality na úrovni územních samosprávných celků |
1.3.2 | Metodika řízení kvality na rovni ústřední státní správy |
1.3.2.1 | Zpracování variant řešení metodiky zavádění řízení kvality |
1.3.2.2 | Příprava návrhu usnesení vlády k navržené metodice zavádění systému řízení kvality a jeho předložení ke schválení |
1.3.2.3 | Zpracování metodického doporučení pro vzdělávání v oblasti řízení kvality zaměstnanců ústřední státní správy |
1.3.2.4 | Pilotní aplikace metodiky zavádění systému řízení kvality |
1.3.2.5 | Implementace metodiky zavádění systému řízení kvality |
1.3.3 | Metodická podpora metod kvality na úrovni územních samosprávných celků |
1.3.3.1 | Zpracování variant řešení doporučených metodik řízení kvality pro územní samosprávné celky, zhodnocení z pohledu nákladů, přínosů a dopadů |
1.3.3.2 | Vypracování metodického doporučení k zavádění/ rozvoji metod řízení kvality pro územní samosprávné celky |
1.3.3.3 | Zpracování metodického doporučení pro vzdělávání zaměstnanců ÚSC v oblasti řízení kvality |
1.3.3.4 | Implementace metod kvality v organizacích územní samosprávy |
1.3.3.5 | Realizace vzdělávání (ÚSC) |
1.3.3.6 | Přenášení dobré praxe, propagace metod kvality |
1.3.4 | Strategické řízení a plánování ve veřejné správě |
1.3.4.1 | Implementace metodických nástrojů strategické práce (Metodika přípravy veřejných strategií apod.) |
1.3.4.2 | Rozvoj technických nástrojů strategické práce (Databáze strategií apod.) |
1.3.4.3 | Další nástroje pro rozvoj strategické práce |
1.3.4.4 | Metodická podpora, vzdělávání a další činnosti zkvalitňující strategickou práci |
1.3.4.5 | Podpora pořízení dokumentů územního rozvoje |
1.4. | Zavedení systému hodnocení veřejné správy |
1.4.1 | Stanovení jasné gesce za měření (včetně sběru dat) a hodnocení výkonu veřejné správy |
1.4.1.1 | Stanovení gestora za celkové měření (včetně sběru dat) a vyhodnocení výkonu veřejné správy |
1.4.1.2 | Stanovení orgánů veřejné moci, které budou podléhat hodnocení veřejné moci, včetně stanovení útvaru odpovědného za dodání dat v rámci hierarchie jednotlivých orgánů veřejné moci |
1.4.2 | Zpracování analýzy hodnocení a měření výkonu veřejné správy |
1.4.2.1 | Zhodnocení současného stavu měření a hodnocení veřejné správy v ČR |
1.4.2.2 | Zhodnocení systémů měření a hodnocení výkonu VS, používaných v zahraničí, zejména pak v zemích EU |
1.4.2.3 | Zpracování analýzy |
1.4.3 | Nastavení systému hodnocení a měření |
1.4.3.1 | Navržení řešení k měření a hodnocení výkonu veřejné správy na základě provedené analýzy |
1.4.3.2 | Zpracování návrhu nastavení systému hodnocení a měření |
1.4.3.3 | Zhodnocení a posouzení potřeby legislativního zpracování vybraného řešení |
1.4.3.4 | Rozhodnutí o způsobu financování navrženého řešení |
1.4.4 | Navržení způsobu implementace navrženého řešení |
1.4.4.1 | Případná příprava legislativního předpisu |
1.4.4.2 | Zpracování návrhu usnesení vlády k navrženému systému hodnocení VS (bude zahrnovat i úkol tvorby metodiky) a jeho předložení vládě ke schválení |
1.4.4.3 | Tvorba metodik k vybranému řešení |
1.4.5 | Implementace navrženého řešení |
1.4.5.1 | Sběr dat dle stanovených milníků |
1.4.5.2 | Každoroční zpracování „výročních zpráv o stavu veřejné správy za kalendářní rok“ |
1.4.5.3 | Předložení Výroční zprávy vládě ke schválení |
1.4.5.4 | Provedení hodnocení dopadů, nákladů a přínosů ex post po dvou letech fungování systému měření
a hodnocení výkonu veřejné správy |