Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ

Názvy hierarchických úrovní
"Zásada"
1 "Strategický směr"
1.1 "Rozvojová aktivita"

Rozbalit detaily

Zásady urbánní politiky - Aktualizace 2017

Strategický a integrovaný přístup k rozvoji měst

1 Dokumenty a nástroje strategického rozvoje měst

Deskriptory:
IX.d sociální infrastruktura
XI.a silniční doprava
XI.c železniční doprava
XI.h veřejná doprava
XI.i mobilita
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
uplatňovat integrované strategické dokumenty, programy a plány jako nástroje řízení rozvoje měst a regionů,
využívat komunitní plánování, místní Agendu 21 a další strategické nástroje udržitelného rozvoje měst (např. Smart Cities),
využívat metodu LEADER.

2 Koordinace nástrojů a přístupů k rozvoji měst

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
nadále uplatňovat širší využívání integrovaných přístupů v politice rozvoje měst, zejména v rámci funkčních územních celků,
koordinovat a integrovat aktivity se silnými územními dopady realizované jednotlivými ministerstvy a kraji,
vytvářet metodickou podporu pro strategické řízení měst a regionů,
zapojit integrované přístupy do stávající struktury městského a územního plánování.

3 Integrovaný přístup k řízení rozvoje území

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě
uplatňovat nové formy „spravování území“ (princip víceúrovňové správy území – multilevel governance) založené na vzájemném dialogu všech zainteresovaných subjektů a na zapojení občanů při přípravě strategických programových a územních dokumentů a do rozhodování o zásadních otázkách urbánního rozvoje,
podporovat partnerství a spolupráci v území,
rozvíjet partnerství měst a venkova,
průběžně aktualizovat dopady a naplňování integrovaných nástrojů území.

4 Informační a metodická pomoc při rozvoji měst

Deskriptory:
IV.c investice do VaVaI
IV.j specializované poradenské služby
podporovat výměnu informací a zkušeností na místní a regionální úrovni,
podporovat vzdělávání a odbornost orgánů na krajské a municipální úrovni při rozhodování o strategickém řízení rozvoje měst a regionů,
informovat o uplatňovaných postupech a využívaných nástrojích a rozšiřovat sdílení příkladů dobré praxe, včetně zahraničních,
podporovat výzkum a jeho následnou aplikaci v oblasti městského plánování, ekonomických principech fungování měst a ekonomických dopadech veřejných politik na města a regiony.

Polycentrický rozvoj sídelní soustavy

1 Zaměření podpory a realizace polycentrického rozvoje

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
podporovat vytváření sídelní struktury založené na polycentrickém rozvoji,
podporovat legislativně-právní ukotvení metropolitních oblastí a sídelních aglomerací v předpisech o regionálním rozvoji,
podporovat spolupráci a propojování sítě měst na národní a nadnárodní úrovni,
posilovat rozvojové oblasti a osy republikového významu vymezené PÚR ČR a upřesněné zásadami územního rozvoje jednotlivých krajů a zároveň posilovat rozvojové oblasti a osy nadmístního významu vymezené zásadami územního rozvoje jednotlivých krajů,
posilovat vztahy mezi městy různé velikosti navzájem, mezi městy a venkovskými obcemi a podporovat princip spolupráce mezi obcemi.

2 Vyvážený a polycentrický rozvoj soustavy osídlení

Deskriptory:
XV.a kulturní dědictví
XV.b kulturní památky a umění
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
předcházet negativním projevům suburbanizace (urban sprawl),
předcházet však i případným negativním vlivům reurbanizace (zachování památkově chráněných oblastí a nemovitého dědictví, akceptace vhodnosti a priority revitalizace ve srovnání s novými stavbami, revitalizace deprimovaných městských částí, specifický rozvoj centrálních, případně jiných strategicky významných částí města).

Podpora rozvoje měst jako pólů rozvoje v území

1 Ekonomická, sociální a demografická oblast

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.c rovné příležitosti
VIII.e začleňování cizinců
IX.b sociální péče
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XX.a bezpečnost a veřejný pořádek
podporovat investice do lidského kapitálu - vzdělávání, celoživotní vzdělávání,
vytvářet podmínky pro podporu podnikatelských aktivit a efektivní ekonomickou strukturu,
podporovat konkurenceschopnou, inovační a ekologickou ekonomiku založenou na znalostech a zavádění ekologicky šetrných aktivit a technologií,
vytvářet podmínky k rozvoji vědy a jejích aplikací, výzkumu a inovací, podporovat komunikaci mezi průmyslovou, podnikatelskou a akademickou sférou,
zajišťovat sociální soudržnost, podporovat sociální integraci, prosazovat zvyšování bezpečnosti, prevenci sociálního vyloučení a jakýchkoli forem diskriminace,
udržovat sociální dialog a podporovat solidaritu mezi generacemi,
posílit zastoupení udržitelného cestovního ruchu ve struktuře místní ekonomiky,
podporovat rozvoj městského cestovního ruchu.

2 Doprava a technická infrastruktura

Deskriptory:
XI.a silniční doprava
XI.b vodní doprava
XI.c železniční doprava
XI.e multimodální doprava
XI.f inteligentní dopravní systémy
XI.h veřejná doprava
XI.j bezpečnost v dopravě
XI.k nemotorová doprava
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
využívat brownfields k budování nové infrastruktury ve městech – otázkou revitalizace brownfields je nutné se zabývat i z důvodu udržení kvality prostředí ve městech, ale také z důvodu nadměrné rozpínavosti měst, která je patrná v některých případech,
koncentrovat finanční prostředky na modernizaci a dobudování dopravní a technické infrastruktury sídel, v případě silniční dopravní infrastruktury upřednostnit před novou výstavbou aplikace telematiky za účelem optimalizace kapacity stávající dopravní infrastruktury,
zajišťovat dostupnou veřejnou dopravu a rozvíjet integrované dopravní systémy s napojením do širšího území regionu, včetně zajištění bezbariérovosti pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace,
snižovat dopady dopravy do složek životního prostředí a na zdraví obyvatelstva,
zvyšovat atraktivitu městské hromadné a příměstské dopravy,
zlepšovat využití a funkčnost uličního prostoru i z pohledu městské mobility,
při reurbanizaci vnímat potřebu nalezení možností vložení do uličního prostoru funkční MHD,
podporovat rozvoj infrastruktury pro nemotorovou dopravu,
zajistit propojení individuální a veřejné dopravy v rámci příměstské dopravy (systémy P&R u kapacitních železničních tratí v předměstském prostoru a u kapacitních systémů MHD),
pro města nad 40 tis. obyvatel je doporučeno zpracovávat strategické plány udržitelné městské mobility (SUMP) a zajistit jejich implementaci.

3 Veřejný prostor

Deskriptory:
I.d průmyslové zóny
I.e rekonstrukce podnikatelské infrastruktury (brownfileds)
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XIX.j bezpečnost a ochrana při práci
ve vazbě na strategii Politiky architektury a stavební kultury České republiky zvyšovat atraktivitu měst a kvalitu veřejných prostranství, upřednostňovat výstavbu směřující ke kompaktnímu městu a podporovat smíšené funkce využití území; podporovat udržování kulturního dědictví v oblasti urbanismu a architektury,
zlepšovat využití a uspořádání území, zvyšovat kvalitu veřejných prostor v územích ohrožených rezidenční segregací,
efektivně využívat staré průmyslové areály a upadající plochy, provádět jejich asanaci a smysluplnou, udržitelnou regeneraci,
efektivně využívat veřejný prostor pro sportovní a podobné aktivity pomáhající v prevenci vzniku nemocí a ochraně zdraví,
dbát na vytváření bezbariérového prostředí.

4 Veřejné služby a bydlení

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
XIII.a zdravotnická infrastruktura
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XV.b kulturní památky a umění
XVI.d dostupné bydlení
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
rozvíjet občanskou vybavenost, zvyšovat její kvalitu a bezbariérovou přístupnost (zdravotnická zařízení, školská zařízení, zařízení v oblasti sociální péče, kulturní zařízení, sportoviště aj.), podporovat výstavbu a modernizaci vzdělávací infrastruktury MŠ, ZŠ, SŠ při zohlednění demografických trendů a požadavků trhu práce,
vytvářet kulturní politiku a podmínky pro rozvoj kulturních a jiných aktivit pro využívání volného času,
podporovat zdravé, vyhovující a cenově dostupné nesegregované bydlení.

5 Veřejná správa

Deskriptory:
V.c infrastruktura ICT
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.a finance a finanční trhy
posilovat IT gramotnost a využívání informačních technologií ke zlepšení řízení rozvoje města a zkvalitnění veřejných služeb,
zvyšovat efektivitu veřejné správy zaváděním moderních metod kvality řízení a angažovat samosprávy v jejich praktickém využívání,
posilovat schopnost samosprávy koordinovat místní partnerství a komunikovat s občany a podporovat participaci místních komunit a spolků na plánování a rozhodování o využití území,
udržet zdravé finance a posílit využívání finančních nástrojů.

Péče o městské životní prostředí

1 Zdravé životní prostředí

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.b nakládání s odpady
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.d regenerace znečištěných oblastí
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
XII.j jakost povrchových a podpovrchových vod
přijímat opatření ke zlepšování stavu jednotlivých složek životního prostředí,
uplatňovat integrované přístupy k předcházení a řešení environmentálních problémů zejména řešením jejich příčin,
omezovat zábory zelených ploch.

2 Změna klimatu

Deskriptory:
II.e obnovitelné zdroje energie
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.g omezování hluku a vibrací
XII.h odvádění a čištění odpadních vod
XII.i ochrana akumulace vod a vodních zdrojů
přijímat opatření k předcházení negativních dopadů změny klimatu (např. ozelenění střech, rozvoj sídelní zeleně, realizace vodních prvků v sídlech, systém nakládání s dešťovými vodami aj.),
snižovat emise skleníkových plynů,
podporovat zvyšování energetické účinnosti a snižování závislosti na fosilních palivech.

3 Udržitelné využívání přírodních zdrojů

Deskriptory:
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
XII.b nakládání s odpady
XVI.b energetická náročnost bydlení
efektivně využívat zdroje a energii, především zvyšovat energetickou účinnost/dosahovat energetických úspor v budovách určených především pro bydlení a ve veřejných budovách,
předcházet vzniku odpadů a zlepšovat jejich využívání dle hierarchie nakládání s odpady.

4 Péče o přírodu a krajinu

Deskriptory:
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XII.c ochrana a sanace půdy
XII.e ochrana přírody a krajiny, chráněná území
XII.f biodiverzita
XII.g omezování hluku a vibrací
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
XVIII.a zemědělství
XVIII.g voda v zemědělské krajině
pečovat o krajinu a chránit přírodní prostředí ve městech a v silně urbanizované krajině (města a příměstské oblasti),
podporovat rozvoj zelené infrastruktury, například prostřednictvím omezení záboru zelených ploch, rozvojem a péčí o systémy sídelní zeleně (včetně např. ÚSES, Natura 2000, ZCHÚ) umisťování zelených pásů kolem městských sídel a dodržování principu „zeleň za zeleň“,
chránit plochy zeleně (včetně zeleně na sídlištích a ve vnitroblocích starší obytné zástavby) a selektivně i nezastavěných pozemků s potenciálem naplnění rekreačních a ekologických funkcí v zájmu udržitelného rozvoje systému sídelní zeleně,
zavést standardy pro podíl ploch zeleně v urbanizovaných územích v souladu s cíli Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR 2016 – 2025,
chránit území lokalit soustavy Natura 2000, podporovat druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin včetně jejich biotopů a omezovat šíření invazních druhů,
snižovat rizika pro volně žijící živočichy (např. nárazy ptáků do skleněných ploch) a podporovat výstavbu zohledňující výskyt živočichů ve městech (birdsfriendly budovy, budovy s nabídkou hnízdění či úkrytů pro ptáky a netopýry, zelené fasády, tvorba biotopů pro plazy, obojživelníky či opylovače v rámci vegetačních úprav).

6 Environmentální vzdělávání a informovanost veřejnosti

Deskriptory:
IV.j specializované poradenské služby
VI.h další vzdělávání
podporovat environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu, poskytovat poradenství a podporovat výměnu zkušeností a osvědčených postupů v oblasti péče o životní prostředí,
zvyšovat povědomí obyvatel o problémech a významu ochrany životního prostředí,
podporovat samosprávy a občanské aktivity a iniciativy, které přispívají k posílení biodiverzity ve městech,
zvyšovat povědomí obyvatel o problémech a významu ochrany životního prostředí, včetně lokalit soustavy Natura 2000.

Zajištění implementace Nové městské agendy

Je třeba připravit rámec pro její implementaci, která bude reflektovat výše uvedené zásady. V době zpracování aktualizace Zásad urbánní politiky nebyla diskuze na nadnárodní úrovni v tak pokročilé fázi, aby bylo možné tuto zásadu rozpracovat. Bude proto součástí samostatného dokumentu, který se po schválení stane přílohou aktualizovaných Zásad urbánní politiky.

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí