Republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území
Republikové priority
14 Ve veřejném zájmu chránit a rozvíjet přírodní, civilizační a kulturní hodnoty území, včetně urbanistického, architektonického a archeologického dědictví. Zachovat ráz jedinečné urbanistické struktury území, struktury osídlení a jedinečné kulturní krajiny, které jsou výrazem identity území, jeho historie a tradice. Tato území mají značnou hodnotu, např. i jako turistické atraktivity. Jejich ochrana by měla být provázána s potřebami ekonomického a sociálního rozvoje v souladu s principy udržitelného rozvoje. V některých případech je nutná cílená ochrana míst zvláštního zájmu, v jiných případech je třeba chránit, respektive obnovit celé krajinné celky. Krajina je živým v čase proměnným celkem, který vyžaduje tvůrčí, avšak citlivý přístup k vyváženému všestrannému rozvoji tak, aby byly zachovány její stěžejní kulturní, přírodní a užitné hodnoty.
14a Při plánování rozvoje venkovských území a oblastí ve vazbě na rozvoj primárního sektoru zohlednit ochranu kvalitních lesních porostů, vodních ploch a kvalitní zemědělské, především orné půdy a ekologických funkcí krajiny.
15 Předcházet při změnách nebo vytváření urbánního prostředí prostorově sociální segregaci s negativními vlivy na sociální soudržnost obyvatel.
16 Při stanovování způsobu využití území v územně plánovací dokumentaci dávat přednost komplexním řešením před uplatňováním jednostranných hledisek a požadavků, které ve svých důsledcích zhoršují stav i hodnoty území. Vhodná řešení územního rozvoje je zapotřebí hledat ve spolupráci s obyvateli území i s jeho uživateli a v souladu s určením a charakterem oblastí, os, ploch a koridorů vymezených v PÚR ČR.
16a Při územně plánovací činnosti vycházet z principu integrovaného rozvoje území, zejména měst a regionů, který představuje objektivní a komplexní posuzování a následné koordinování prostorových, odvětvových a časových hledisek.
17 Vytvářet v území podmínky k odstraňování důsledků hospodářských změn lokalizací zastavitelných ploch pro vytváření pracovních příležitostí zejména v hospodářsky problémových regionech a napomoci tak řešení problémů v těchto územích.
18 Podporovat vyvážený a polycentrický rozvoj sídelní struktury. Vytvářet územní předpoklady pro posílení vazeb mezi městskými a venkovskými oblastmi s ohledem na jejich rozdílnost z hlediska přírodního, krajinného, urbanistického i hospodářského prostředí.
19 Vytvářet předpoklady pro rozvoj, využití potenciálu a polyfunkční využívání opuštěných areálů a ploch (tzv. brownfields průmyslového, zemědělského, vojenského a jiného původu, vč. území bývalých vojenských újezdů). Hospodárně využívat zastavěné území (podpora přestaveb revitalizací a sanací území) a zajistit ochranu nezastavěného území (zejména zemědělské a lesní půdy) a zachování veřejné zeleně, včetně minimalizace její fragmentace. Cílem je účelné využívání a uspořádání území úsporné v nárocích na veřejné rozpočty na dopravu a energie, které koordinací veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území omezuje negativní důsledky suburbanizace pro udržitelný rozvoj území.
20 Rozvojové záměry, které mohou významně ovlivnit charakter krajiny, umísťovat do co nejméně konfliktních lokalit a následně podporovat potřebná kompenzační opatření. S ohledem na to při územně plánovací činnosti, respektovat veřejné zájmy např. ochrany biologické rozmanitosti a kvality životního prostředí, zejména formou důsledné ochrany zvláště chráněných území, lokalit soustavy Natura 2000, mokřadů, ochranných pásem vodních zdrojů, chráněné oblasti přirozené akumulace vod a nerostného bohatství, ochrany zemědělského a lesního půdního fondu. Vytvářet územní podmínky pro implementaci a respektování územních systémů ekologické stability a zvyšování a udržování ekologické stability a k zajištění ekologických funkcí i v ostatní volné krajině a pro ochranu krajinných prvků přírodního charakteru v zastavěných územích, zvyšování a udržování rozmanitosti venkovské krajiny. V rámci územně plánovací činnosti vytvářet podmínky pro ochranu krajinného rázu s ohledem na cílové kvality krajiny a vytvářet podmínky pro využití přírodních zdrojů.
20a Vytvářet územní podmínky pro zajištění migrační propustnosti krajiny pro volně žijící živočichy a pro člověka, zejména při umísťování dopravní a technické infrastruktury a při vymezování ploch pro bydlení, občanskou vybavenost, výrobu a skladování. V rámci územně plánovací činnosti omezovat nežádoucí srůstání sídel s ohledem na zajištění přístupnosti a prostupnosti krajiny, uplatňovat integrované přístupy k předcházení a řešení environmentálních problémů.
21 Vymezit a chránit ve spolupráci s dotčenými obcemi před zastavěním pozemky nezbytné pro vytvoření souvislých ploch veřejně přístupné zeleně v rozvojových oblastech a v rozvojových osách a ve specifických oblastech, na jejichž území je krajina negativně poznamenána lidskou činností, s využitím její přirozené obnovy; cílem je zachování souvislých ploch nezastavěného území v bezprostředním okolí velkých měst, způsobilých pro nenáročné formy krátkodobé rekreace a dále pro vznik a rozvoj lesních porostů a zachování prostupnosti krajiny.
22 Vytvářet podmínky pro rozvoj a využití předpokladů území pro různé formy udržitelného cestovního ruchu (např. cykloturistika, agroturistika, poznávací turistika), při zachování a rozvoji hodnot území. Podporovat propojení míst, atraktivních z hlediska cestovního ruchu, turistickými cestami, které umožňují celoroční využití pro různé formy turistiky (např. pěší, cyklo, lyžařská, hipo).
23 Podle místních podmínek vytvářet předpoklady pro lepší dostupnost území a zkvalitnění dopravní a technické infrastruktury s ohledem na prostupnost krajiny. Při umísťování dopravní a technické infrastruktury zachovat prostupnost krajiny a minimalizovat rozsah fragmentace krajiny; je-li to z těchto hledisek účelné, umísťovat tato zařízení souběžně. U stávající i budované sítě dálnic, kapacitních komunikací a silnic I. třídy zohledňovat i potřebu a možnosti umístění odpočívek, které jsou jejich nedílnou součástí. Zmírňovat vystavení městských oblastí nepříznivým účinkům tranzitní železniční a silniční dopravy, mimo jiné i prostřednictvím obchvatů městských oblastí, nebo zajistit ochranu jinými vhodnými opatřeními v území. Zároveň však vymezovat plochy pro novou obytnou zástavbu tak, aby byl zachován dostatečný odstup od vymezených koridorů pro nové úseky dálnic, silnic I. třídy a železnic, a tímto způsobem důsledně předcházet zneprůchodnění území pro dopravní stavby i možnému nežádoucímu působení negativních účinků provozu dopravy na veřejné zdraví obyvatel (bez nutnosti budování nákladných technických opatření na eliminaci těchto účinků).
24 Vytvářet podmínky pro zlepšování dostupnosti území rozšiřováním a zkvalitňováním dopravní infrastruktury s ohledem na potřeby veřejné dopravy a požadavky ochrany veřejného zdraví a v souladu s principy rozvoje udržitelné mobility osob a zboží, zejména uvnitř rozvojových oblastí a rozvojových os. Možnosti nové výstavby je třeba dostatečnou veřejnou infrastrukturou přímo podmínit. Vytvářet podmínky pro zvyšování bezpečnosti a plynulosti dopravy, ochrany a bezpečnosti obyvatelstva a zlepšování jeho ochrany před hlukem a emisemi, s ohledem na to vytvářet v území podmínky pro environmentálně šetrné formy dopravy (např. železniční, cyklistickou).
24a Na územích, kde dochází dlouhodobě k překračování zákonem stanovených hodnot imisních limitů pro ochranu lidského zdraví, je nutné předcházet dalšímu významnému zhoršování stavu. V územích, kde nejsou hodnoty imisních limitů pro ochranu lidského zdraví překračovány, vytvářet územní podmínky pro to, aby k jejich překročení nedošlo. Vhodným uspořádáním ploch v území obcí vytvářet podmínky pro minimalizaci negativních vlivů koncentrované výrobní činnosti na bydlení. Vymezovat plochy pro novou obytnou zástavbu tak, aby byl zachován dostatečný odstup od průmyslových nebo zemědělských areálů.
25 Vytvářet podmínky pro preventivní ochranu území a obyvatelstva před potenciálními riziky a přírodními katastrofami v území (záplavy, sesuvy půdy, eroze, sucho atd.) s cílem jim předcházet a minimalizovat jejich negativní dopady. Zejména zajistit územní ochranu ploch potřebných pro umísťování staveb a opatření na ochranu před povodněmi a pro vymezení území určených k řízeným rozlivům povodní. Vytvářet podmínky pro zvýšení přirozené retence srážkových vod v území a využívání přírodě blízkých opatření pro zadržování a akumulaci povrchové vody tam, kde je to možné s ohledem na strukturu osídlení a kulturní krajinu, jako jedno z adaptačních opatření v případě dopadů změny klimatu.
V území vytvářet podmínky pro zadržování, vsakování i využívání srážkových vod jako zdroje vody a s cílem zmírňování účinků povodní a sucha.
Při vymezování zastavitelných ploch zohlednit hospodaření se srážkovými vodami.
26 Vymezovat zastavitelné plochy v záplavových územích a umisťovat do nich veřejnou infrastrukturu jen ve zcela výjimečných a zvlášť odůvodněných případech. Vymezovat a chránit zastavitelné plochy pro přemístění zástavby z území s vysokou mírou rizika vzniku povodňových škod.
27 Vytvářet podmínky pro koordinované umísťování veřejné infrastruktury v území a její rozvoj a tím podporovat její účelné využívání v rámci sídelní struktury, včetně podmínek pro rozvoj digitální technické infrastruktury. Vytvářet rovněž podmínky pro zkvalitnění dopravní dostupnosti obcí (měst), které jsou přirozenými regionálními centry v území tak, aby se díky možnostem, poloze i infrastruktuře těchto obcí zlepšovaly i podmínky pro rozvoj okolních obcí ve venkovských oblastech a v oblastech se specifickými geografickými podmínkami.
Při územně plánovací činnosti stanovovat podmínky pro vytvoření výkonné sítě osobní i nákladní železniční, silniční, vodní a letecké dopravy, včetně sítí regionálních letišť, efektivní dopravní sítě pro spojení městských oblastí s venkovskými oblastmi, stejně jako řešení přeshraniční dopravy, protože mobilita a dostupnost jsou klíčovými předpoklady hospodářského rozvoje ve všech regionech.
28 Pro zajištění kvality života obyvatel zohledňovat potřeby rozvoje území v dlouhodobém horizontu a nároky na veřejnou infrastrukturu, včetně veřejných prostranství. Návrh a ochranu kvalitních městských prostorů a veřejné infrastruktury je vhodné řešit ve spolupráci veřejného i soukromého sektoru s veřejností.
29 Zvláštní pozornost věnovat návaznosti různých druhů dopravy. Vytvářet územní podmínky pro upřednostňování veřejné hromadné, cyklistické a pěší dopravy. S ohledem na to vymezovat plochy a koridory nezbytné pro efektivní integrované systémy veřejné dopravy nebo městskou hromadnou dopravu, umožňující účelné propojení ploch bydlení, ploch rekreace, občanského vybavení, veřejných prostranství, výroby a dalších ploch, s požadavky na kvalitní životní prostředí. Vytvářet tak podmínky pro rozvoj účinného a dostupného systému, který bude poskytovat obyvatelům rovné možnosti mobility a dosažitelnosti v území. S ohledem na to vytvářet podmínky pro vybudování a užívání vhodné sítě pěších a cyklistických cest, včetně doprovodné zeleně v místech, kde je to vhodné.
30 Úroveň technické infrastruktury, zejména dodávku vody a zpracování odpadních vod je nutno koncipovat tak, aby splňovala požadavky na vysokou kvalitu života v současnosti i v budoucnosti.
31 Vytvářet územní podmínky pro rozvoj decentralizované, efektivní a bezpečné výroby energie z obnovitelných zdrojů, šetrné k životnímu prostředí, s cílem minimalizace jejich negativních vlivů a rizik při respektování přednosti zajištění bezpečného zásobování území energiemi.
32 Článek zrušen.
Rozvojové oblasti a rozvojové osy
38 Kritéria a podmínky pro rozhodování o změnách v území
a Možnosti využití stávající veřejné infrastruktury a potřebu jejího dalšího rozvoje a dobudování při současném respektování přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území,
b rozvoj bydlení při upřednostnění rozvoje uvnitř zastavěného území a předcházení prostorové sociální segregaci, fragmentaci krajiny nově vymezenými zastavitelnými plochami a záborům ploch veřejné zeleně a dalších prvků přírodního charakteru sloužící svému účelu,
c nové využití nevyužívaných průmyslových, skladových, dopravních a jiných ploch,
d řešení rekultivace a revitalizace opuštěných areálů a ploch (např. předcházející těžbou, průmyslovým využitím, armádou apod.), účelnou organizaci materiálových toků a nakládání s odpady,
e zachování a rozvoj společenské funkce tradičních městských center,
f ochranu a využití rekreačního potenciálu krajiny,
g minimalizování ovlivnění přírodních a krajinných hodnot území.
39 Úkoly pro územní plánování
a Při respektování republikových priorit územního plánování umožňovat v rozvojových oblastech a rozvojových osách intenzivní využívání území v souvislosti s rozvojem veřejné infrastruktury. Z tohoto důvodu v rozvojových oblastech a v rozvojových osách vytvářet podmínky pro umístění aktivit mezinárodního a republikového významu s požadavky na změny v území a tím přispívat k zachování charakteru území mimo rozvojové oblasti a rozvojové osy.
b Úkoly, stanovené pro jednotlivé rozvojové oblasti a rozvojové osy, musí být převzaty do územně plánovací dokumentace krajů a obcí.
c Kraje v zásadách územního rozvoje dle potřeby upřesní vymezení rozvojových oblastí a rozvojových os v rozlišení podle území jednotlivých obcí, popřípadě jednotlivých katastrálních území, při respektování důvodů vymezení dotyčných rozvojových oblastí a rozvojových os. V případě rozvojových os a oblastí je možné tyto osy nebo oblasti vymezit i pouze v části katastrálního území.
d V zásadách územního rozvoje nebo při jejich aktualizacích, podle konkrétních podmínek a možností území, zohlednit Strategii regionálního rozvoje ČR 2021+ a vymezení center osídlení vyššího řádu a sídelní struktury podle územně analytických podkladů.
e V zásadách územního rozvoje nebo při jejich aktualizacích postupovat mimo jiné v souladu s Programy zlepšování kvality ovzduší, pokud to zmocnění pro obsah zásad územního rozvoje uvedené v právních předpisech umožňuje .
40 OB1 Metropolitní rozvojová oblast Praha
a Koordinovat rozvoj a využití území hlavního města Prahy a Středočeského kraje s důrazem na řešení problémů suburbanizace, včetně odpovídající veřejné infrastruktury. (úkol ÚP)
b Pořídit územní studie řešící zejména vzájemné vazby veřejné infrastruktury. (úkol ÚP)
c Pořídit ve vzájemné koordinaci územní studie řešící problémy suburbanizace, zejména hierarchizaci sídelní struktury a nekoncepční rozvoj. (úkol ÚP)
41 OB2 Metropolitní rozvojová oblast Ostrava
42 OB3 Metropolitní rozvojová oblast Brno
Pořídit územní studie řešící zejména vzájemné vazby veřejné infrastruktury. (úkol ÚP)
43 OB4 Rozvojová oblast Hradec Králové/Pardubice
44 OB5 Rozvojová oblast Plzeň
45 OB6 Rozvojová oblast Ústí nad Labem
46 OB7 Rozvojová oblast Liberec
Řešit územní souvislosti napojení oblasti na modernizované železniční tratě ve směru na Prahu. (úkol ÚP)
47 OB8 Rozvojová oblast Olomouc
48 OB9 Rozvojová oblast Zlín
49 OB10 Rozvojová oblast České Budějovice
50 OB11 Rozvojová oblast Jihlava
51 OB12 Rozvojová oblast Karlovy Vary
52 OS1 Rozvojová osa Praha–Plzeň–hranice ČR/Německo (–Nürnberg)
53 OS2 Rozvojová osa Praha–Ústí nad Labem–hranice ČR/Německo (–Dresden)
54 OS3 Rozvojová osa Praha–Liberec–hranice ČR/Německo, Polsko (–Görlitz/Zgorzelec)
55 OS4 Rozvojová osa Praha–Hradec Králové/Pardubice (podél dálnice D11)–Trutnov–hranice ČR/Polsko (–Wroclaw). Další větev rozvojové osy je Praha–Kolín–Chvaletice–Pardubice (podél železničního spojení Praha–Kolín–Pardubice)
56 OS5 Rozvojová osa Praha–(Kolín)–Jihlava–Brno
56a OS5a Rozvojová osa Praha–Jihlava
57 OS6 Rozvojová osa Praha–Benešov–Tábor–České Budějovice–hranice ČR/Rakousko (–Linz)
58 OS7 Rozvojová osa Ústí nad Labem–Chomutov–Karlovy Vary–Cheb–hranice ČR/Německo (–Bayreuth)
59 OS8 Rozvojová osa Hradec Králové/Pardubice–Moravská Třebová–Mohelnice–Olomouc–Přerov
60 OS9 Rozvojová osa Brno–Svitavy/Moravská Třebová
61 OS10 Rozvojová osa (Katowice–) hranice Polsko/ČR–Ostrava–Lipník nad Bečvou–Olomouc–Brno–Břeclav–hranice ČR/Slovensko (–Bratislava)
62 OS11 Rozvojová osa Lipník nad Bečvou–Přerov–Uherské Hradiště–Břeclav–hranice ČR/Rakousko
63 OS12 Rozvojová osa Zlín–hranice ČR/Slovensko (–Púchov)
64 OS13 Rozvojová osa Ostrava–Třinec–hranice ČR/Slovensko (–Žilina)
Specifické oblasti
67 Kritéria a podmínky pro rozhodování o změnách v území
a Řešení stávajících problémů a střetů a předcházení potenciálním problémům a střetům různých zájmů ve využití území,
b ochranu specifických přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území,
c využití specifického potenciálu oblasti k jejímu rozvoji,
d zkvalitnění veřejné, zejména dopravní a technické infrastruktury,
e posílení a stabilizaci sociálně ekonomického rozvoje,
f umísťování investic důležitých pro rozvoj oblasti.
68 Úkoly územního plánování
a Kraje v zásadách územního rozvoje dle potřeby upřesní vymezení specifických oblastí v rozlišení podle území jednotlivých obcí, případně s ohledem na charakter daného území podle jednotlivých katastrálních území a výjimečně, ve zvláště odůvodněných případech, i podle částí katastrálních území, při respektování důvodů vymezení a kritérií a podmínek pro rozhodování jednotlivých specifických oblastí; upřesněné specifické oblasti se mohou překrývat s upřesněnými rozvojovými oblastmi nebo osami pouze výjimečně a jen ve zvláště odůvodněných případech,
b kraje a obce postupují při pořizování územně plánovací dokumentace v souladu s kritérii a podmínkami pro rozhodování o změnách v území,
c úkoly, stanovené pro jednotlivé specifické oblasti, musí být převzaty do územně plánovací dokumentace krajů a obcí,
d kraje prověří možnosti dalšího rozvoje specifických oblastí mj. s ohledem na periferní polohu území, zejm. zlepšováním dopravní dostupnosti vnitřních periferií a příhraničních oblastí.
69 SOB1 Specifická oblast Šumava
a Využití rekreačního potenciálu oblasti, (kritérium)
b rozvoj zejména ekologického zemědělství, lesnictví a dřevozpracujícího průmyslu, (kritérium)
c zlepšení dopravní dostupnosti území, zejména přeshraničních dopravních vazeb. (kritérium)
Při tvorbě resortních dokumentů zohlednit specifika oblasti a cílenými programy podporovat rozvoj zejména ekologického zemědělství, ekologických forem rekreace, zpracování místních surovin, místních tradičních řemesel. (úkol úřady)
a Identifikovat hlavní póly a střediska ekonomického rozvoje oblasti a vytvářet zde územní podmínky pro zkvalitnění a rozvoj dopravní a technické infrastruktury, bydlení a občanského vybavení, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro rozvoj dopravní dostupnosti území a rozvoj přeshraničních dopravních tahů mezinárodního a republikového významu, (úkol ÚP)
c vytvářet územní podmínky pro propojení systému pěších a cyklistických tras se sousedními státy a koncepčního rozvoje systému dálkových tras, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro rozvoj celoroční rekreace a cestovního ruchu, dřevozpracujícího průmyslu a místních tradičních řemesel, zejména vymezením vhodných lokalit a stanovením podmínek pro umísťování těchto aktivit v koordinaci s ochranou přírody a krajiny, (úkol ÚP)
e vytvářet územní podmínky pro rozvoj ekologických forem dopravy včetně železniční, (úkol ÚP)
f vytvářet územní podmínky pro dopravní propojení středisek cestovního ruchu mezi sebou, zohledňujícího jak potřeby územního rozvoje, tak i předměty a cíle ochrany NP a CHKO Šumava. (úkol ÚP)
70 SOB2 Specifická oblast Beskydy
a Ochranu ložiska kvalitního černého uhlí Frenštát jako rezervy pro případné využití budoucími generacemi v souladu s potřebami udržitelného rozvoje území, (kritérium)
b rozvoj rekreace, (kritérium)
c restrukturalizaci ekonomiky, (kritérium)
d zlepšení dopravní dostupnosti zejména příhraničních oblastí, (kritérium)
e lepší a udržitelné využívání přírodních podmínek pro rozvoj území (např. rozvoj ekologického zemědělství a dřevozpracujícího průmyslu), (kritérium)
f územní podmínky pro zajištění koordinace udržitelného rozvoje turistiky a ochrany biologické a krajinné rozmanitosti Karpat zejména v příhraničních oblastech. (kritérium)
Při tvorbě resortních dokumentů zohlednit specifika oblasti a cílenými programy podporovat zejména restrukturalizaci ekonomiky, rozvoj rekreace, turistiky a cyklistiky, zpracování místních surovin a rozvoj řemesel a lidové umělecké a řemeslné výroby. (úkol úřady)
a Vytvářet územní podmínky pro umísťování aktivit spojených s restrukturalizací ekonomiky, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro zlepšení dopravní dostupnosti hraničních oblastí se Slovenskem, (úkol ÚP)
c vytvářet územní podmínky pro rozvoj systému přeshraničních pěších a cyklistických tras, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro rozvoj rekreace, (úkol ÚP)
e chránit v ÚPD území pro modernizaci a rekonstrukci silnice I/11, I/68 v úseku MÚK D48 – státní hranice v souladu s rozvojovými aktivitami oblasti, (úkol ÚP)
f vytvářet územní podmínky pro zemědělskou výrobu podhorského a horského charakteru, zejména vymezením vhodných lokalit pro zatravňování a pastvinářství. (úkol ÚP)
71 SOB3 Specifická oblast Jeseníky–Králický Sněžník
a Rozvoj rekreace a lázeňství, (kritérium)
b lepší a udržitelné využívání přírodních podmínek pro rozvoj území (např. rozvoj ekologického zemědělství a dřevozpracujícího průmyslu), (kritérium)
c zlepšení dopravní dostupnosti území, (kritérium)
d snížení povodňových rizik a sucha. (kritérium)
Při tvorbě resortních koncepcí zohlednit specifika oblasti a cílenými programy podporovat zejména restrukturalizaci ekonomiky, lázeňství, ekologické formy zemědělství, rekreace, turistiky a cyklistiky, zpracování místních surovin, dřevozpracující průmysl a rozvoj řemesel a lidové umělecké a řemeslné výroby. (úkol úřady)
a Identifikovat hlavní póly a střediska ekonomického rozvoje oblasti a vytvářet zde územní podmínky pro zkvalitnění a rozvoj dopravní a technické infrastruktury, bydlení a občanského vybavení, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro zlepšení dopravní dostupnosti území a přeshraničních dopravních tahů, zejména na Kladsko, (úkol ÚP)
c vytvářet územní podmínky pro rozvoj systému pěších a cyklistických tras a propojení systému se sousedním Polskem, koncepčního rozvoje systému dálkových tras, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro rozvoj rekreace a cestovního ruchu, dřevozpracujícího průmyslu a ekologického zemědělství, (úkol ÚP)
e vytvářet územní podmínky pro zemědělskou výrobu podhorského a horského charakteru, zejména vymezením vhodných území pro zatravňování a pastvinářství, (úkol ÚP)
f řešit územní souvislosti napojení Jeseníků směrem na Ostravu, (úkol ÚP)
g vytvářet územní podmínky pro umístění staveb, technických a přírodě blízkých opatření ke snížení povodňových rizik, včetně opatření na horní Opavě s údolní nádrží Nové Heřminovy. (úkol ÚP)
72 SOB4 Specifická oblast Karvinsko
a Možnosti využití nerostných zdrojů v souladu s udržitelným rozvojem území, (kritérium)
b rozvoj krátkodobé rekreace, (kritérium)
c restrukturalizaci stávající ekonomiky při využití brownfields pro umísťování dalších ekonomických aktivit a vytváření pracovních příležitostí, (kritérium)
d kvalitu ovzduší Karvinska. (kritérium)
a Vytvářet územní podmínky pro regeneraci sídel, zejména pro přestavbu zastavěného území, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro rekultivaci a revitalizaci devastovaných ploch a brownfields za účelem vyhledávání ploch vhodných k využití pro ekonomické aktivity a pro rekreaci, (úkol ÚP)
c koncepčně řešit začlenění ploch rekultivovaných po těžbě, s přihlédnutím k možnosti začlenit kvalitní biotopy do územního systému ekologické stability, (úkol ÚP)
d chránit před zastavěním plochy nezbytné pro vytvoření souvislých veřejně přístupných zelených pásů, vhodných pro nenáročné formy krátkodobé rekreace a dále pro vznik a rozvoj lesních porostů a zachování prostupnosti krajiny, (úkol ÚP)
e prověřit možnosti umístění průmyslové zóny o velikosti cca 100 až 200 ha, včetně prověření možností využití ploch brownfields, (úkol ÚP)
f vytvářet v rozsahu možností územního plánování územní podmínky pro zlepšování kvality ovzduší se zohledněním programů zlepšování kvality ovzduší. (úkol ÚP)
73 SOB5 Specifická oblast Mostecko
a Řešení rozporů mezi zájmy těžby uhlí, energetické a průmyslové výroby a ohrožením území devastací krajiny, (kritérium)
b rekultivaci devastované krajiny a její využití pro krajinné, sídelní, výrobní a rekreační funkce pro dlouhodobou i krátkodobou rekreaci, (kritérium)
c restrukturalizaci a větší diverzifikaci stávající ekonomiky, pro revitalizaci ploch typu brownfields, výstavbu nových průmyslových zón a vytváření dalších nových pracovních příležitostí. (kritérium)
Při tvorbě resortních dokumentů zohlednit specifika oblasti a cílenými programy podporovat znovuvyužití rekultivovaných ploch po těžbě. (úkol úřady)
a Vytvářet územní podmínky pro nutnou obnovu krajiny, jejího vodního režimu, obnovu dopravního systému a pro polyfunkční využití území (vodní hospodářství, zemědělství, les, rekreace, sport, bydlení apod.) s ohledem na specifické podmínky jednotlivých území, (úkol ÚP)
b s cílem obnovy kulturní krajiny a polyfunkčního využití území vytvářet územní podmínky pro vznik jezer ve zbytkových jamách povrchových uhelných lomů, velkých souvislých ploch zeleně s rekreační funkcí i specifických zemědělských ploch, (úkol ÚP)
c v případě rozšíření povrchové těžby hnědého uhlí stanovit rámce mezí únosnosti území a regulativy pro zachování vyváženosti tří pilířů udržitelného rozvoje území a pro ochranu kulturních, sídelních, přírodních a krajinářských hodnot, pro celkovou stabilizaci sídelní struktury, (úkol ÚP)
d vymezit a chránit před zastavěním plochy nezbytné pro vytvoření souvislých veřejně přístupných zelených pásů, vhodných pro nenáročné formy krátkodobé rekreace a dále pro vznik a rozvoj lesních porostů a zachování prostupnosti krajiny. (úkol ÚP)
74 SOB6 Specifická oblast Krušné hory
a Řešení stávajících i potenciálních střetů těžebních aktivit s ochranou přírody a krajiny a zemědělského a lesního půdního fondu a ochranou a rozvojem sídel, (kritérium)
b vyšší využití rekreačního potenciálu oblasti, (kritérium)
c snižování znečištění životního prostředí, (kritérium)
d pokračování procesu obnovy lesních porostů, (kritérium)
e posílení sociálně ekonomického rozvoje, restrukturalizaci a větší diverzifikaci ekonomiky a podporu podnikání, (kritérium)
f rozvoj lesnictví, ekologického zemědělství, rekreace a cestovního ruchu, (kritérium)
g účinnou územní regulaci překotného rozvoje výstavby větrných elektráren, především v Ústeckém kraji, (kritérium)
h zřízení institucionální ochrany přírodních a krajinných hodnot, (kritérium)
i ochranu specifických přírodních, kulturních a civilizačních hodnot území. (kritérium)
a Zohlednit specifika oblasti při tvorbě resortních dokumentů a cílenými programy podporovat rozvoj rekreace a cestovního ruchu, ekologických forem dopravy, služeb a obnovu lesních porostů a tím přispět ke snížení nezaměstnanosti v oblasti. (úkol úřady)
b Podporovat ekonomické aktivity přispívající ke stabilizaci a rozvoji osídlení, podporovat návrat drobného podnikání do Krušných hor a funkci rekreačního zázemí nejen pro obyvatele pánevní oblasti kraje, ale i sousedního území Saska. (úkol úřady)
a Identifikovat hlavní póly ekonomického rozvoje oblasti a vytvářet zde územní podmínky pro rozvoj rekreační funkce Krušných hor a zkvalitnění dopravní a technické infrastruktury, bydlení a občanského vybavení, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro rozvoj dopravní dostupnosti území a přeshraničních dopravních tahů, (úkol ÚP)
c vytvářet územní podmínky pro ekonomický rozvoj, zejména lesnictví, ekologického zemědělství, rekreace a cestovního ruchu, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro pokračování procesu obnovy lesních porostů, (úkol ÚP)
e účinným způsobem regulovat a zamezit rizikům překotně se rozvíjející výstavby větrných elektráren, včetně souvisejících zařízení (přístupových komunikací, vyvedení energetického výkonu apod.), jak z hlediska minimalizace vlivů na životní prostředí, krajinu a osídlení, tak z hlediska funkčnosti větrných elektráren v systému zásobování elektrickou energií, především v Ústeckém kraji, (úkol ÚP)
f vytvářet územní podmínky pro posílení koordinace cestovního ruchu v SOB6 Krušné hory a lázeňství v OB12 Karlovy Vary. (úkol ÚP)
75 SOB7 Specifická oblast Krkonoše–Jizerské hory
a Rovnoměrné, diferencované, úměrné a vyvážené využívání lidského, přírodního i ekonomického, zejména rekreačního potenciálu oblasti, (kritérium)
b zmírnění střetů nadměrného zatížení území rekreací a cestovním ruchem v souladu se zájmy ochrany přírody a krajiny, zejména v hlavních střediscích, především v období hlavní sezóny a vytváření podmínek rozvoje pro rozvoj šetrných forem rekreace a cestovního ruchu i mimo hlavní střediska, (kritérium)
c zlepšení dopravní dostupnosti území a přeshraničních dopravních vazeb, (kritérium)
d koordinovaný rozvoj ekonomických aktivit, zejména cestovního ruchu, preferování aktivit šetrných k životnímu prostředí. (kritérium)
Při tvorbě resortních dokumentů zohlednit specifika oblasti a cílenými programy podporovat rozvoj zejména ekologického zemědělství, ekologických forem rekreace, zpracování místních surovin, místních tradičních řemesel apod. (úkol úřady)
a V ostatních sídlech mimo stávající rekreační střediska vytvářet územní podmínky pro zkvalitnění a rozvoj dopravní a technické infrastruktury, bydlení a občanského vybavení, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro rozvoj takových odvětví a aktivit, které budou diferencovaně a harmonicky a v souladu s požadavky ochrany přírody a krajiny využívat lidský, přírodní i ekonomický potenciál celého území a zvláštnosti jeho různých částí a které budou zmírňovat střety nadměrného zatížení území cestovním ruchem se zájmy ochrany přírody, (úkol ÚP)
c vytvářet územní podmínky pro zajišťování udržitelnosti využívání rekreačního potenciálu oblasti, zejména s ohledem na regulaci zatížení cestovním ruchem, především pro rozvoj měkkých forem rekreace s ohledem na možnost celoročního využití, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro zlepšení dopravní dostupnosti území uvnitř i přes hranice, (úkol ÚP)
e vytvářet územní podmínky pro zlepšení technické a dopravní infrastruktury, zejména pro rozvoj ekologických forem dopravy, (úkol ÚP)
f zohlednit výstupy ze schválené Integrované strategie rozvoje regionu Krkonoše. (úkol ÚP)
75a SOB8 Specifická oblast Sokolovsko
a Možnosti využití nerostných surovin v souladu s udržitelným rozvojem území, (kritérium)
b restrukturalizaci a větší diverzifikaci stávající ekonomiky při využití brownfields pro umisťování ekonomických aktivit a vytváření pracovních příležitostí, (kritérium)
c rekultivaci devastované krajiny a její využití pro přírodní, výrobní, sídelní a rekreační funkce, (kritérium)
d kvalitu ovzduší. (kritérium)
Při tvorbě resortních dokumentů zohlednit specifika oblasti a cílenými programy podporovat restrukturalizaci ekonomiky, rozvoj území, polyfunkční využití obnovované krajiny a znovuvyužití ploch po těžbě. (úkol úřady)
a Vytvářet územní podmínky pro rekultivaci a revitalizaci devastovaných ploch a brownfields za účelem vyhledávání ploch vhodných k využití pro ekonomické aktivity a rekreaci, (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro obnovu krajiny včetně jejích přírodních hodnot, jejího vodního režimu, obnovu a budování dopravního systému, obnovu prostupnosti krajiny a pro polyfunkční využití území (vodní hospodářství, zemědělství, les, výroba, služby, bydlení, rekreace, sport apod.) s ohledem na specifické podmínky jednotlivých území, (úkol ÚP)
c těžbu nerostů koordinovat s dalšími funkcemi využití území a minimalizovat v rozsahu možností územního plánování její negativní dopady na okolní území, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro regeneraci sídel a přestavbu zastavěného území, (úkol ÚP)
e v rozsahu možností územního plánování vytvářet územní podmínky pro zlepšování kvality ovzduší. (úkol ÚP)
75b SOB9 Specifická oblast, ve které se projevuje aktuální problém ohrožení území suchem
a Podporu přirozeného vodního režimu v krajině, (kritérium)
b posilování odolnosti a rozvoj vodních zdrojů, (kritérium)
c zajištění rovnováhy mezi užíváním vodních zdrojů a jejich přirozenou obnovitelností, (kritérium)
d účinné snižování a odstraňování znečištění vody z plošných i bodových zdrojů znečištění, které omezují využívání povrchových a podzemních vod, (kritérium)
e rozvoj a údržbu vodohospodářské infrastruktury, pro zabezpečení požadavků na dodávky vody v proměnlivých hydrologických podmínkách (zejm. při nedostatku srážek, zmenšení průtoků ve vodních tocích, poklesu vody v půdě a poklesu hladiny podzemních vod), (kritérium)
f bránit zhoršování stavu vodních útvarů, úbytku mokřadů, větrné a vodní erozi půdy, degradaci a desertifikaci půdy, (kritérium)
g prohloubení koordinace územního plánování, krajinného plánování, vodohospodářského plánování a pozemkových úprav, (kritérium)
h rozvoj zelené infrastruktury v zastavěném a nezastavěném území obcí a následnou péči o ní. (kritérium)
a Prověřit možnosti rozvoje vodohospodářské infrastruktury pro zabezpečení požadavků na dodávky vody v období nepříznivých hydrologických podmínek, vč. možnosti budování nových, zejm. povrchových zdrojů vody a cílenými programy a dotacemi podporovat rozvoj a údržbu této infrastruktury, (úkol úřady)
b cílenými programy a dotacemi podporovat opatření ke zvyšování retenčních schopností krajiny i urbanizovaných území, (úkol úřady)
c cílenými programy a dotacemi podporovat k vodnímu režimu šetrné hospodaření v krajině, zejména vhodné osevní postupy, vhodnou skladbu plodin a vhodný způsob obdělávání půdy, (úkol úřady)
d cílenými programy a dotacemi podporovat opatření vedoucí ke zmenšování velikosti půdních bloků, zejména orné půdy, jako důležitého faktoru ovlivňujícího odtokové poměry v území, zejména rychlost odtoku vody z krajiny a půdní erozi. (úkol úřady)
a Vytvářet územní podmínky pro podporu přirozeného vodního režimu v krajině a zvyšování jejích retenčních a akumulačních vlastností, zejm. vytvářením územních podmínek pro vznik a zachování odolné stabilní vyvážené pestré a členité krajiny, tj. krajiny s vhodným poměrem ploch lesů, mezí, luk, vodních ploch a vodních toků (zejména neregulované vodní toky s doprovodnou zelení), cestní sítě (s doprovodnou zelení), a orné půdy (zejm. velké plochy orné půdy rozčleněné mezemi, cestní sítí, vsakovacími travními pruhy), (úkol ÚP)
b vytvářet územní podmínky pro revitalizaci a renaturaci vodních toků a niv a pro obnovu ostatních vodních prvků v krajině, (úkol ÚP)
c vytvářet územní podmínky pro hospodaření se srážkovými vodami v urbanizovaných územích, tj. dbát na dostatek ploch sídelní zeleně a vodních ploch určených pro zadržování a zasakování vody, (úkol ÚP)
d vytvářet územní podmínky pro zvyšování odolnosti půdy vůči větrné a vodní erozi, zejm. zatravněním a zakládáním a udržováním dalších protierozních prvků, např. větrolamů, mezí, zasakovacích pásů a příkopů, (úkol ÚP)
e vytvářet územní podmínky pro rozvoj a údržbu vodohospodářské infrastruktury, pro zabezpečení požadavků na dodávky vody v období nepříznivých hydrologických podmínek, zejm. pro infrastrukturu k zajištění dodávek vody z oblastí s příznivější vodohospodářskou situací a s ohledem na místní podmínky pro budování nových zejm. povrchových zdrojů vody, (úkol ÚP)
f pro řešení problematiky sucha, zejm. tak jak je specifikováno výše v písm. a) až e) (příp. navrhovat i další vhodná opatření pro obnovu přirozeného vodního režimu v krajině) využívat zejména územní studie krajiny. (úkol ÚP)
Koridory a plochy dopravní infrastruktury
79 Kritéria a podmínky pro rozhodování o změnách v území
a Zajištění vyšší kvality dopravy, např. zvýšení přepravní rychlosti dopravy a atraktivity železniční dopravy,
b minimalizování konfliktů s ochranou přírody a krajiny, kulturními a civilizačními hodnotami v území,
c respektování požadavků mezinárodních dohod a Nařízení Evropského parlamentu a Rady o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě TEN-T.
80 Úkoly územního plánování
a Kraje v zásadách územního rozvoje upřesní vymezení ploch a koridorů dopravní infrastruktury, při respektování důvodů vymezení a kritérií a podmínek pro rozhodování,
b kraje a obce zajistí územní ochranu vymezených koridorů a ploch v navazující územně plánovací dokumentaci upřesněním koridorů a ploch pro umístění záměru nebo územní rezervou ,
c kraje a obce postupují při pořizování územně plánovací dokumentace v souladu s kritérii a podmínkami pro rozhodování o změnách v území,
d kraje při pořizování územně plánovací dokumentace řeší územní souvislosti vymezených koridorů a ploch.
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83) Článek zrušen.
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83a) ŽD1
RS4 úsek (Dresden–) hranice Německo/ČR–Lovosice/Litoměřice–Praha.
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy. Prověřit možnost připojení Ústí nad Labem na koridor pro vysokorychlostní železniční dopravu se zastávkou pro dálkovou dopravu, dořešit vstupy/výstupy do/z Prahy, zabezpečit přeshraniční koordinaci s Německem. Prověřit napojení odbočné větve Praha–Kralupy nad Vltavou–Most. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor v úseku Praha–Lovosice/Litoměřice–Ústí nad Labem–hranice ČR/Německo (–Dresden) pro vysokorychlostní železniční dopravu. (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83b) ŽD2
RS4 úsek Praha–Kralupy nad Vltavou–Most.
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit územní rezervu, případně vymezit koridor pro vysokorychlostní železniční dopravu. (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83c) ŽD3
RS2 úsek Brno–Šakvice–Břeclav–hranice ČR/Rakousko, Slovensko (–Wien/Bratislava).
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy Brno–Šakvice a případné územní změny na stávajícím koridoru. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor vysokorychlostní železniční dopravy v úseku Brno–Šakvice–Břeclav–hranice ČR/Rakousko, Slovensko (–Wien/Bratislava). (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83d) ŽD4
RS1 úsek Praha–Brno.
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy Praha–Brno s napojením Jihlavy a s upřesněním úseku Praha-Běchovice–Poříčany. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor vysokorychlostní železniční dopravy v úseku Praha–Poříčany–Brno. (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83e) ŽD5
RS1 úsek Prosenice–Ostrava–hranice ČR/Polsko (–Katowice) včetně dopravně bezkolizního napojení RS1 na stávající trať směr Ostrava-Vítkovice–Havířov–Český Těšín.
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy. (úkol úřady)
a Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor vysokorychlostní železniční dopravy v úseku (Přerov–) Prosenice–Ostrava-Svinov. (úkol ÚP)
b Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit územní rezervu, případně vymezit koridor pro vysokorychlostní železniční dopravu v úseku Ostrava-Svinov–hranice ČR/Polsko (–Katowice). (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83f) ŽD6
RS1 úsek Brno–(Přerov)–Prosenice.
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit územní rezervu, případně vymezit koridor pro vysokorychlostní železniční dopravu. (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83g) ŽD7
RS3 úsek Praha–Beroun.
Minimalizovat dopady na CHKO Český Kras a další přírodní hodnoty v území. (kritérium)
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor vysokorychlostní železniční dopravy v úseku Praha–Beroun. (úkol ÚP)
Koridory vysokorychlostní železniční dopravy – (83h) ŽD8
RS5 úsek Praha–Hradec Králové–hranice ČR/Polsko (–Wrocław).
Připravit podklady pro vymezení koridoru vysokorychlostní železniční dopravy. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit územní rezervu, případně vymezit koridor pro vysokorychlostní železniční dopravu. (úkol ÚP)
Koridor konvenční železniční dopravy – (84) ŽD9
Trať úsek Beroun–Praha.
Koridor konvenční železniční dopravy – (85) ŽD10
Trať úsek Praha–Benešov–Veselí nad Lužnicí–České Budějovice–Horní Dvořiště–hranice ČR/Rakousko (–Linz).
Koridor konvenční železniční dopravy – (86) Článek zrušen.
Koridor konvenční železniční dopravy – (87) ŽD11
a) Trať úsek Dětmarovice–Karviná–Český Těšín.
b) Trať úsek Hranice na Moravě–Valašské Meziříčí–Vsetín–Horní Lideč–hranice ČR/Slovensko (–Púchov).
Koridor konvenční železniční dopravy – (88) ŽD12
Trať úsek Děčín–Ústí nad Labem-Střekov–Lysá nad Labem–Kolín–Havlíčkův Brod, včetně Libické spojky.
Koridor konvenční železniční dopravy – (89) ŽD13
Trať úsek Brno–Blažovice–Přerov, odbočná trať úsek Kojetín–Kroměříž–Hulín a úsek Otrokovice–Zlín–Vizovice.
Koridor konvenční železniční dopravy – (90) ŽD14
Trať úsek Pardubice–Hradec Králové.
Koridor konvenční železniční dopravy – (91) ŽD15
Trať úsek Karlovy Vary–Ostrov.
Koridor konvenční železniční dopravy – (92) ŽD16
Trať úsek Plzeň–Strakonice–České Budějovice–České Velenice–hranice ČR/Rakousko (–Wien).
Koridor konvenční železniční dopravy – (93) Článek zrušen.
Koridor konvenční železniční dopravy – (94) ŽD17
Trať úsek Plzeň–Domažlice–hranice ČR/Německo (–Regensburg).
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor. (úkol ÚP)
Koridor konvenční železniční dopravy – (95) ŽD18
Trať úsek Choceň–Ústí nad Orlicí.
Koridor konvenční železniční dopravy – (95a) ŽD19
Trať úsek (Zawidów–) hranice Polsko/ČR–Liberec–(Turnov)–Mladá Boleslav a vybraná spojení v úseku Mladá Boleslav–Praha.
Připravit podklady pro vymezení koridoru železničního spojení v úseku Mladá Boleslav–Liberec–hranice ČR/Polsko (–Zawidów). (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor železničního spojení v úseku Praha–Mladá Boleslav–Liberec–hranice ČR/Polsko (–Zawidów). (úkol ÚP)
Koridor konvenční železniční dopravy – (95b) ŽD20
Trať úsek Ostrava-Svinov–Havířov–Český Těšín.
Koridor konvenční železniční dopravy – (95c) ŽD21
Trať úsek Česká Třebová–Brno.
Připravit podklady pro vymezení koridoru. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor. (úkol ÚP)
Koridor konvenční železniční dopravy – (95d) ŽD22
Trať úsek Velký Osek–Hradec Králové–Choceň.
Připravit podklady pro vymezení koridoru. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor. (úkol ÚP)
Koridor konvenční železniční dopravy – (95e) ŽD23
Úsek Praha – Benešov
Připravit podklady pro vymezení koridoru. (úkol úřady)
Na základě vybraných variant Ministerstvem dopravy vymezit koridor. (úkol ÚP)
Silniční doprava - (96)
Úkolem PÚR ČR v této části je zejména vytvořit podmínky pro dokončení základní sítě dálnic a dalších kapacitních komunikací a silnic I. třídy, umožňující převést na ně část zátěže intenzívní dopravy.
Koridor dálnice – (96a) SD1
D1 úsek Říkovice–Přerov.
Koridor dálnice – (97) SD2
D11 úsek Hradec Králové–Smiřice–Jaroměř–Trutnov–hranice ČR/Polsko (–Wałbrzych).
Koridor dálnice – (99) SD4
Dálnice D0 (Pražský okruh, silniční okruh kolem Prahy) propojuje na rozhraní Hlavního města Prahy a Středočeského kraje jednotlivé mezinárodní a republikové trasy do Prahy.
Vymezit koridor v ZÚR. (úkol ÚP)
Koridor dálnice – (100) Článek zrušen.
Koridor dálnice – (101) SD5
D49 úsek Fryšták–Zlín–Vizovice.
Koridor dálnice – (102) Článek zrušen.
Koridor dálnice – (103) SD6
D6 úseky Nové Strašecí–Karlovy Vary, Cheb–hranice ČR/Německo (–Bayreuth).
Prověřit ve spolupráci s Ministerstvem dopravy a Ministerstvem kultury vymezení koridoru pro obchvat Karlových Varů pro odlehčení páteřního průtahu silnice I/6 a I/13 Karlovými Vary. Výsledky prověření zohlednit v navazujících ÚPD. (úkol ÚP)
Koridor dálnice – (104) SD7
D35 úseky Úlibice–Hradec Králové, Opatovice nad Labem–Vysoké Mýto–Moravská Třebová–Mohelnice a D35 úsek Křelov–Břuchotín–Olomouc (Slavonín).
Koridor dálnice – (107) SD9
D4 úsek Příbram–Nová Hospoda.
Koridor dálnice – (108) SD10
D7 úsek Slaný–Louny–Postoloprty.
Koridor dálnice – (109) SD11
D55 úseky Olomouc–Přerov a dále Otrokovice–Napajedla–Uherské Hradiště–Hodonín–D2.
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně vytvářet podmínky pro průchod územím s minimálními dopady na životní prostředí, především v místě střetu s Bzeneckou Doubravou–Strážnickým Pomoravím. (kritérium)
Koridor dálnice – (109a) SD12
D48 úsek Bělotín–Frýdek-Místek–Český Těšín–hranice ČR/Polsko(–Kraków).
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (110) Článek zrušen.
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (110a) SD13
Silnice I. třídy I/49 úsek Vizovice–Horní Lideč–hranice ČR/Slovensko (–Púchov).
Pro udržení homogenity tahu silnice I. třídy navazující na dálniční úsek je třeba zajistit, aby křížení byla řešena pouze formou mimoúrovňových křižovatek (MÚK) včetně křížení se železnicí. Při vazbách na okolní území je třeba dbát na skutečnost, že se bude jednat o silnici s přístupem pouze pro motorová vozidla (omezený přístup). Minimalizovat dopady na krajinný ráz a migrační prostupnost krajiny. (kritérium)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (111) SD14
Silnice I. třídy I/35 úsek Palačov–Lešná–Valašské Meziříčí, I/57 úsek Valašské Meziříčí–Vsetín–Pozděchov.
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně vytvářet podmínky pro převedení dopravy směrem na Valašské Meziříčí a odlehčení lázeňskému území Teplic nad Bečvou při minimalizaci dopadu na životní prostředí. (kritérium)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (112) Článek zrušen.
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (113) Článek zrušen.
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (114) SD15
Silnice I. třídy I/35 úsek Turnov–Rovensko pod Troskami–Úlibice.
Vymezit návrhový koridor pro novou kapacitní komunikaci I/35. (úkol ÚP)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (115) SD16
Silnice I. třídy I/11, I/59, I/67, I/68 úsek Bohumín–Karviná–Havířov–Třanovice–Mosty u Jablunkova–hranice ČR/Slovensko (–Žilina).
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně sledovat posílení obsluhy území (propojení dálnic D1 a D48 a velkých měst Bohumín, Karviná, Havířov a Třinec) a vazby na Slovensko a jeho dálniční síť na severu při minimalizaci dopadu na životní prostředí. (kritérium)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (116) Článek zrušen.
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (117) SD17
Silnice I. třídy I/38 úsek (Mladá Boleslav)–D10–Nymburk–Poděbrady–D11–Kolín–Čáslav–Golčův Jeníkov–Havlíčkův Brod–D1–Jihlava–Znojmo–Hatě–hranice ČR/Rakousko (–Wien).
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně sledovat posílení obsluhy území zejména v kraji Vysočina při minimalizaci dopadu na životní prostředí. (kritérium)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (118) Článek zrušen.
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (119) SD18
Silnice I. třídy I/13 úsek Ostrov–Chomutov.
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně sledovat zkvalitnění obsluhy území s městy Ostrov–Klášterec nad Ohří–Kadaň–Chomutov a propojení dálnic D6 a D7 při minimalizaci dopadu na životní prostředí. (kritérium)
Připravit aktuální podklady pro vymezení koridoru pro přeložku silnice I. třídy v úseku Ostrov – hranice kraje, s ohledem na komplikované územní podmínky. (úkol úřady)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (120) SD19
Silnice I. třídy I/13 úsek D8–Děčín–Česká Lípa–Svor–Bílý Kostel nad Nisou.
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území přednostně sledovat zkvalitnění obsluhy území při uspokojivém vyřešení problémů průchodu silnice I/13 územím dvou CHKO. Minimalizovat zásahy do CHKO Labské pískovce a CHKO České Středohoří. (kritérium)
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (121) SD20
Kapacitní komunikace úsek Brno–Moravská Třebová.
Koridory silnic I. třídy a kapacitních komunikací – (122) SD21
a) Kapacitní komunikace úsek (Plzeň)–D5–Nepomuk–Blatná–D4(Nová Hospoda)–Písek–Vodňany–České Budějovice;
b) Kapacitní komunikace úsek Písek–Tábor–D3–Pelhřimov–D1.
Prověřit za spolupráce s Ministerstvem dopravy možnost řešení úseku silnice I/20 Písek–Vodňany–České Budějovice jako kapacitní komunikace. (úkol ÚP)
Vodní doprava – (123) VD1
Labe: Pardubice–hranice ČR/Německo (–Dresden).
a Prověřit reálnost a účelnost splavnění a potřeb zlepšování parametrů vodních cest využívaných včetně případného stanovení podmínek pro vytvoření územních rezerv. (úkol úřady)
b Prověřit možnosti minimalizace dopadů splavnění na životní prostředí. (úkol úřady)
Zohlednit závěry vyplývající ze splněného úkolu pro ministerstva a jiné ústřední správní úřady. (úkol ÚP)
Vodní doprava – (124) VD2
Vodní cesta využívaná na Vltavě v úseku Mělník (soutok s Labem)–Praha–Třebenice.
Zohlednit závěry vyplývající ze splněného úkolu pro ministerstva a jiné ústřední správní úřady. (úkol ÚP)
Vodní doprava - (124a) VD3
Vodní cesta využívaná na Vltavě v úseku Třebenice–České Budějovice.
Podle splněného úkolu MD v kapitole 7.3 vymezí kraje koridor pro vodní cestu v úseku Třebenice–České Budějovice. (úkol ÚP)
Vodní doprava - (125) Článek zrušen.
Vodní doprava - (126) Článek zrušen.
Vodní doprava - (127) Článek zrušen.
Vodní doprava - (128) Článek zrušen.
Kombinovaná doprava - (129) Článek zrušen.
Kombinovaná doprava - (130)
Veřejné terminály a přístavy s vazbou na logistická centra (dále VTP)
Při rozhodování a posuzování záměrů na změny v území zohledňovat aktuální dostupnost dopravních módů pro předpokládané veřejné terminály a dále přednostně zohledňovat přepravní proudy a možnost jejich přesunu pomocí VTP mimo zvláště chráněná území přírody, lokality soustavy NATURA 2000 a významné koncentrace bydlení. (kritérium)
Prověřit územní podmínky pro umístění rozvojového záměru a podle výsledků prověření vymezit plochu nebo zajistit ochranu území vymezením územních rezerv, případně vymezením ploch pro vnitrozemské říční přístavy v Praze, Děčíně, Ústí nad Labem, Lovosicích, Mělníku a následně v Pardubicích. (úkol ÚP)
Letiště - (131) L1
Nová paralelní vzletová a přistávací dráha (VPD), vzletové a přibližovací prostory (VPP) letiště Praha-Ruzyně včetně souvisejících odbavovacích kapacit, modernizace zázemí a bezpečnosti provozu letiště.
Záměr nové paralelní vzletové a přistávací dráhy koordinovat se záměrem napojení letiště Praha-Ruzyně na železniční síť. Po realizaci nové paralelní vzletové a přistávací dráhy prověřit možnost dalšího využití dráhy 12/30. (kritérium)
a V závislosti na potřebách rozvoje letiště Praha-Ruzyně řešit územní rozvoj dotčených obcí. (úkol ÚP)
b Řešit napojení letiště na další druhy dopravy (přednostně železniční síť). (úkol ÚP)
Letiště - (132) L2
Prodloužení a rozšíření stávající vzletové a přistávací dráhy, vzletové a přibližovací prostory letiště Karlovy Vary včetně nutného zvětšení samotného zázemí letiště.
a V závislosti na potřebách rozvoje letiště Karlovy Vary řešit územní rozvoj dotčených obcí. (úkol ÚP)
b Řešit napojení letiště na další druhy dopravy. (úkol ÚP)
Letiště - (133) Článek zrušen.
Letiště - (133a) L3
Prodloužení a rozšíření stávající vzletové a přistávací dráhy, vzletových a přibližovacích prostorů letiště Brno-Tuřany, včetně nutného zvětšení samotného zázemí letiště.
a V závislosti na potřebách rozvoje letiště Brno-Tuřany řešit územní rozvoj dotčených obcí. (úkol ÚP)
b Řešit napojení letiště na další druhy dopravy. (úkol ÚP)
Koridory a plochy technické infrastruktury a souvisejících rozvojových záměrů
137 Kritéria a podmínky pro rozhodování o změnách v území:
a Naplnění mezinárodních i vnitrostátních požadavků na diverzifikaci přepravních cest,
b zajištění odpovídajících parametrů přenosových soustav a jejich spolehlivosti a bezpečnosti, včetně bezpečného skladování,
c v případě příhraničních rozvojových záměrů zajištění jejich koordinace se zahraničními systémy,
d minimalizování konfliktů s ochranou přírody a krajiny a kulturními a civilizačními hodnotami v území,
e respektování požadavků mezinárodních dohod a Nařízení Evropského parlamentu a Rady EU o hlavních směrech pro transevropské energetické sítě TEN-E a unijní seznam projektů společného zájmu.
138 Úkoly územního plánování:
a Kraje v zásadách územního rozvoje zpřesní vymezení ploch a koridorů technické infrastruktury, při respektování důvodů vymezení a kritérií a podmínek pro rozhodování,
b kraje a obce zajistí územní ochranu vymezených koridorů a ploch v navazující územně plánovací dokumentaci upřesněním koridorů a ploch pro umístění záměru nebo územní rezervou,
c kraje při pořizování územně plánovací dokumentace řeší územní souvislosti vymezených koridorů a ploch.
Elektroenergetika – (139) E1
Koridor pro vedení 400 kV Otrokovice–Vizovice–Střelná–hranice ČR/Slovensko
(–Povážska Bystrica).
Při posuzování a rozhodování záměrů vytvářet podmínky pro průchod územím s minimalizací dopadů na životní prostředí, a to především v úseku Vizovických vrchů–Střelná–hranice ČR/ Slovensko (–Považská Bystrica). (kritérium)
Po splnění úkolů pro ministerstva prověřit územní podmínky pro umístění rozvojového záměru a podle výsledků prověření zajistit ochranu území pro tento rozvojový záměr vymezením územní rezervy, případně vymezením koridoru. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (140) E2
Plocha pro elektrickou stanici 400/110 kV Vítkov a koridory pro dvojité vedení 400 kV Hradec–Vernéřov, Vernéřov–Vítkov, Vítkov–Přeštice.
Elektroenergetika – (141) E3
Koridor pro dvojité vedení 400 kV Prosenice–Nošovice s odbočením do elektrické stanice Kletné, včetně souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic Prosenice, Nošovice a Kletné.
Elektroenergetika – (142) E4a
Plocha pro rozšíření včetně koridorů pro vyvedení elektrického a tepelného výkonu včetně potřebné infrastruktury elektráren Temelín, Ledvice, Počerady, Prunéřov, Tušimice, Dětmarovice, Mělník a Dukovany, včetně plochy vodní nádrže pro zajištění dlouhodobého provozu Dukovan (v případě její nezbytnosti) a koridorů pro propojení s nejbližší rozvodnou.
Prověřit reálnost, případně proveditelnost rozvojového záměru lokality pro umístění plochy vodní nádrže pro zajištění dlouhodobého provozu Dukovan. (úkol úřady)
a Vytvářet územní podmínky pro rozvoj veřejné infrastruktury, související a podmiňující změny v území vyvolané rozšířením elektrárny Temelín a Dukovany. (úkol ÚP)
b Na základě splnění úkolu pro MPO prověřit územní podmínky pro umístění rozvojového záměru vodní nádrže pro zajištění dlouhodobého provozu Dukovan s ohledem na minimalizaci dopadů na ochranu přírody a krajiny a podle výsledků prověření zajistit vymezení územní rezervy. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (143) E4b
Plocha pro Blahutovice včetně koridoru pro vyvedení elektrického výkonu a potřebné vodní nádrže.
a Prověřit proveditelnost rozvojového záměru včetně případné plochy pro umístění vodní nádrže. (úkol úřady)
b Prověřit následně možnost vyvedení tepelného výkonu. (úkol úřady)
Ponechat v ZÚR územní rezervu pro rozvojový záměr a po prověření Ministerstvem průmyslu a obchodu vymezit územní rezervu pro vyvedení tepelného výkonu. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (144) E5
Plocha pro novou elektrickou stanici 400/110 kV Praha-sever a koridor pro její napojení do přenosové soustavy nasmyčkováním na stávající vedení 400 kV Výškov–Čechy-střed.
Elektroenergetika – (145) Článek zrušen.
Elektroenergetika – (146) E7
Koridor pro dvojité vedení 400 kV Kočín–Mírovka, včetně souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic.
Elektroenergetika – (147) E8
Plocha pro novou elektrickou stanici 400/110 kV Rohatec a koridor pro připojení vyvedení výkonu z elektrické stanice do přenosové soustavy vedením 400 kV Otrokovice–Rohatec a nasmyčkování vedení Sokolnice–hranice ČR/Slovensko (–Križovany) do elektrické stanice Rohatec.
Elektroenergetika – (148) Článek zrušen.
Elektroenergetika – (149) E10
Koridory pro vedení 400 kV Výškov–Chotějovice a dále koridory pro dvojitá vedení 400 kV v trasách Výškov–Babylon a Babylon–Bezděčín, včetně související plochy pro rozšíření elektrické stanice Výškov.
Upřesnit plochy a koridory pro uskutečnění záměru v navazující územně plánovací dokumentaci formou umožňující realizaci. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (150) Článek zrušen.
Elektroenergetika – (150a) E12
Koridor pro dvojité vedení 400 kV v souběhu se stávajícím vedením Slavětice–Sokolnice a související plochy pro rozšíření elektrických stanic Slavětice a Sokolnice.
Elektroenergetika – (150b) E13
Koridor pro dvojité vedení 400 kV Sokolnice–hranice ČR/Rakousko a související plochy pro rozšíření elektrické stanice Sokolnice.
Prověřit územní podmínky pro umístění rozvojového záměru a podle výsledků prověření zajistit ochranu území pro tento rozvojový záměr tak, aby bylo minimalizováno narušení hodnot území, pro které bylo prohlášeno světovou kulturní a přírodní památkou UNESCO, a minimalizováno narušení předmětů a cílů ochrany CHKO Pálava vymezením koridoru a ploch. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (150c) E14
Koridory pro dvojité vedení 400 kV Čechy-střed–Chodov a Čechy-střed–Týnec a související plochy pro rozšíření elektrických stanic 400/110 kV Týnec a Čechy-střed.
Elektroenergetika – (150d) E15
Koridory pro dvojité vedení 400 kV Týnec–Krasíkov a Krasíkov–Prosenice a související plochy pro rozšíření elektrických stanic 400/110 kV Týnec, Krasíkov a Prosenice.
Elektroenergetika – (150e) E16
Koridor pro dvojité vedení 400 kV Nošovice–hranice ČR/Slovensko (–Varín) včetně souvisejících ploch pro rozšíření elektrické stanice Nošovice.
Elektroenergetika – (150f) E17
Koridory pro dvojité vedení 400 kV Hradec–Chrást a Chrást–Přeštice včetně souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic 400/110 kV Hradec, Chrást a Přeštice.
Elektroenergetika – (150g) E18
Koridory pro dvojité vedení 400 kV Hradec–Výškov, Hradec–Řeporyje a Hradec–Mírovka a ploch pro rozšíření elektrických stanic 400/110 kV Hradec, Výškov, Řeporyje a Mírovka.
Elektroenergetika – (150h) E19
Koridory pro dvojité vedení 400 kV Otrokovice–Sokolnice a Prosenice–Otrokovice a souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic 400/110 kV Prosenice, Otrokovice a Sokolnice.
Na základě splněného úkolu ministerstvy prověřit územní podmínky pro umístění rozvojového záměru a podle výsledků prověření zajistit ochranu území pro tento rozvojový záměr vymezením územních rezerv, případně vymezením koridorů a ploch. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (150i) E20
Koridory pro dvojité vedení 400 kV Kočín-Dasný, Kočín–Slavětice a Slavětice–Čebín a souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic 400/110 kV Dasný, Kočín, Čebín a Slavětice.
Na základě splněného úkolu ministerstvy prověřit územní podmínky pro umístění rozvojového záměru a podle výsledků prověření zajistit ochranu území pro tento rozvojový záměr vymezením územních rezerv, případně vymezením koridorů a ploch. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (150j) E21
Koridory a plochy pro dvojité vedení 400 kV Mírovka–Čebín a Kočín–Přeštice včetně souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic Mírovka, Kočín, Čebín a Přeštice.
Elektroenergetika – (150k) E22
Plocha elektrické stanice 400/110 kV Dětmarovice včetně koridoru pro její zapojení do přenosové soustavy.
Elektroenergetika – (150l) E23
Plocha elektrické stanice 400/110 kV Lískovec včetně koridorů pro její zapojení do přenosové soustavy a plochy pro rozšíření elektrických stanic Nošovice a Kletné.
Elektroenergetika – (150m) Článek zrušen.
Elektroenergetika – (150n) E25
Koridor pro vedení 110 kV v trase Nový Bor–Nová Huť–elektrická stanice Varnsdorf.
Minimalizovat dopady na životní prostředí, zejména v úseku procházejícím přes velkoplošná zvláště chráněná území. (kritérium)
Vymezit v ZÚR koridor pro rozvojový záměr, přitom vycházet ze závěrů územní studie Prověření možné varianty vedení 110 kV zásobujícího Šluknovský výběžek, pořízené Ministerstvem pro místní rozvoj a navazujících řízení v rámci územní přípravy rozvojového záměru. (úkol ÚP)
Elektroenergetika – (150o) E26
Plocha elektrické stanice 400/110 kV Opočínek včetně koridoru pro její zapojení do přenosové soustavy a koridory pro dvojitá vedení 400 kV Čechy Střed–Opočínek a Opočínek–Sokolnice, včetně souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic Čechy Střed a Sokolnice.
Prověřit účelnost a reálnost rozvojového záměru. (úkol úřady)
Elektroenergetika – (150p) E27
Koridory pro dvojitá vedení 400 kV v úsecích Přeštice–Milín, Milín–Chodov, Milín–Sokolnice, Milín–elektrárna Orlík a souvisejících ploch pro rozšíření elektrických stanic Milín, Přeštice, Chodov a Sokolnice.
Prověřit účelnost a reálnost rozvojového záměru. (úkol úřady)
Elektroenergetika – (150q) E28
Plocha elektrické stanice 400/110 kV v lokalitě Chýnov–Pelhřimov, včetně koridoru pro její zapojení do přenosové soustavy a koridoru pro zapojení vedení 400 kV Milín–Sokolnice.
Elektroenergetika – (150r) E29
Plocha elektrické stanice 400/110 kV Malešice včetně koridoru pro její zapojení do přenosové soustavy.
Plynárenství - (151) Článek zrušen.
Plynárenství - (152) P2
Koridor pro plynovod přepravní soustavy v Jihomoravském kraji, vedoucí z okolí kompresní stanice Břeclav na hranici ČR/Rakousko (–Baumgarten) a plocha pro novou hraniční předávací stanici Poštorná.
Plynárenství - (153) P3
Koridor pro plynovod přepravní soustavy v Moravskoslezském kraji, vedoucí z okolí obce Děhylov k obci Hať na hranici ČR/Polsko.
Plynárenství - (154) Článek zrušen.
Plynárenství - (155) Článek zrušen.
Plynárenství - (156) Článek zrušen.
Plynárenství - (157) Článek zrušen.
Plynárenství - (158) Článek zrušen.
Plynárenství - (159) P9
Koridor pro plynovod přepravní soustavy s názvem „Moravia – VTL plynovod“, vedoucí z okolí obce Tvrdonice v Jihomoravském kraji přes území Zlínského a Olomouckého kraje k obci Libhošť v Moravskoslezském kraji včetně plochy pro výstavbu nové kompresorové stanice u obce Libhošť.
Plynárenství - (160) Článek zrušen.
Plynárenství - (160a) P12
Koridor pro plynovod přepravní soustavy vedoucí z okolí obce Libhošť k podzemnímu zásobníku Třanovice.
Plynárenství - (160b) P13
Koridor pro plynovod přepravní soustavy vedoucí z okolí obce Libhošť k obci Děhylov.
Minimalizace dopadů na ochranu přírody, zejména na CHKO Poodří. (kritérium)
Plynárenství - (160c) P14
Plocha pro zásobník plynu v lokalitě Břeclav.
Plynárenství - (160d) Článek zrušen.
Plynárenství - (160e) P16
Koridor pro tranzitní VTL plynovod přepravní soustavy vedoucí z (Sayda–) hranice Německo/ČR–Hora sv. Kateřiny–Přimda–hranice ČR/Německo (–Waidhaus).
Plynárenství - (161) Článek zrušen.
Dálkovody - (162) DV1
Koridor pro zdvojení potrubí k ropovodu Družba ve střední ose řeky Moravy mezi Rohatcem a Holíčí–Klobouky, Klobouky–Rajhrad, Radostín–Kralupy–centrální tankoviště ropy (dále CTR) Nelahozeves, CTR Nelahozeves–Litvínov. Plocha pro výstavbu nové ropovodní přečerpací stanice v obci Golčův Jeníkov. Plocha pro výstavbu nových skladovacích ropných nádrží Velká Bíteš.
Dálkovody - (163) DV2
Koridor pro zdvojení potrubí k ropovodu IKL mezi CTR Nelahozeves–Rozvadov a plocha pro výstavbu skladovacích nádrží u obce Benešovice na ropovodu IKL.
Dálkovody - (164) DV3
Koridor pro prodloužení produktovodu v úseku Loukov–Sedlnice a Sedlnice–letiště Mošnov.
Dálkovody - (165) DV4
Koridor pro produktovod do areálu skladu Potěhy v k. ú. Horky s propojením na obchvat Kolína v k. ú. Polepy (souběh s ropovodem).
Dálkovody - (165a) DV5
Ropovod Litvínov–hranice ČR/Německo (–Spergau): projekt na prodloužení ropovodu Družba, přepravujícího surovou ropu ze systému Jižní větve od rafinerie Litvínov do rafinerie TRM Spergau, přes hranice ČR/Německo.
Připravit podklady pro územní změny nutné k realizaci rozvojového záměru. (úkol úřady)
Prověřit územní podmínky pro umístění záměru a podle výsledků prověření zajistit ochranu území pro tento rozvojový záměr na území Ústeckého kraje. (úkol ÚP)
Dálkovody - (166) Článek zrušen.
Vodní hospodářství - (167) LAPV
Plochy morfologicky, geologicky a hydrologicky vhodné pro akumulaci povrchových vod (LAPV).
Zajištění dlouhodobé územní ochrany lokalit vhodných pro akumulaci povrchových vod před jinými aktivitami, které by mohly podstatně ztížit nebo znemožnit jejich budoucí využití pro tento účel na základě zpracovaného Generelu území chráněných pro akumulaci povrchových vod a základních zásad využití těchto území. (kritérium)
Připravit podklady pro vymezení ploch. (úkol úřady)
Kraje vymezí v ZÚR plochy uvedené v Generelu území chráněných pro akumulaci povrchových vod a základních zásad využití těchto území jako územní rezervy nebo jako návrhové plochy; návrhové plochy vymezovat v případě, kdy již budou vyčerpány možnosti ostatních opatření k zajištění vodohospodářských služeb a kdy dopady změny klimatu nebudou řešitelné jinými prostředky pro jejich neproveditelnost nebo pro jejich neúměrné náklady a stanoví základní zásady využití těchto území. (úkol ÚP)
Vodní hospodářství - (167a) VoD1
Plocha pro vodní nádrž Nové Heřminovy včetně dalších nezbytných ploch a koridorů pro opatření ke snížení povodňových rizik v povodí řeky Opavy.
Při posuzování a rozhodování záměrů vytvářet podmínky pro související plochy a koridory veřejné infrastruktury. Zajištění územní ochrany lokalit pro realizaci technických a přírodě blízkých opatření ke snížení povodňových rizik. (kritérium)
Vodní hospodářství - (167b) VoD2
Plocha pro suchou nádrž Skalička včetně dalších nezbytných ploch a koridorů pro stavby a opatření ke snížení povodňových rizik v povodí řeky Bečvy.
Při posuzování a rozhodování o záměrech vytvářet podmínky pro související plochy a koridory veřejné infrastruktury. Zajištění územní ochrany lokalit pro realizaci staveb a technických a přírodě blízkých opatření ke snížení povodňových rizik. Při rozhodování o záměru na změny v území minimalizovat negativní narušení hodnot území a dopady na životní prostředí, především minimalizovat narušení předmětů a cílů ochrany soustavy NATURA 2000, maloplošných zvláště chráněných území, lesních porostů, přírodních léčivých zdrojů a vodního režimu podzemních a povrchových vod. (kritérium)
Vytvořit územní podmínky pro realizaci protipovodňové ochrany v povodí řeky Bečvy pomocí staveb a technických a přírodě blízkých opatření včetně vymezení plochy pro suchou nádrž Skalička, a to jako boční suchou nádrž s manipulovatelným objektem. Zajistit plochy a koridory pro umístění související veřejné infrastruktury. (úkol ÚP)
Vodní hospodářství - (168) Článek zrušen.
Ukládání a skladování radioaktivních odpadů a vyhořelého jaderného paliva - (169) Sk1
Potenciální plocha pro hlubinné úložiště vysoce radioaktivních odpadů a vyhořelého jaderného paliva. Z potenciálně vhodných území s vhodnými vlastnostmi horninového masivu a s vhodnou infrastrukturou pro vybudování úložiště bude proveden výběr dvou nejvhodnějších (kandidátních) lokalit pro realizaci hlubinného úložiště.
a V potenciálně vhodných územích s vhodnými vlastnostmi pro vybudování úložiště zohledňovat podmínky územní ochrany (ve smyslu stavebního zákona). (kritérium)
b Ve dvou kandidátních lokalitách zohledňovat podmínky územní ochrany. (kritérium)
Provést výběr finální a záložní lokality se zohledněním oprávněných zájmů dotčených obcí a krajů a za jejich účasti. (úkol úřady)
a Neměnit současné využití území způsobem, který by znemožnil případnou realizaci záměru v prověřovaných potenciálně vhodných územích. (úkol ÚP)
b Na základě splnění úkolu pro ministerstva a jiné ústřední správní úřady zajistit územní ochranu vybraných lokalit. (úkol ÚP)
Ukládání a skladování radioaktivních odpadů a vyhořelého jaderného paliva - (169a) Sk2
Plocha pro Centrální sklad vyhořelého jaderného paliva Skalka.
Další úkoly pro ministerstva, jiné ústřední správní úřady a pro územní plánování
Úkoly pro ministerstva a jiné ústřední správní úřady
176 Článek zrušen.
177 Článek zrušen.
178 Článek zrušen.
179 Článek zrušen.
180 Článek zrušen.
181 Článek zrušen.
182 Článek zrušen.
183 Článek zrušen.
184 Pořizovat územní studie řešící problémy přesahující hranice jednoho kraje a dle potřeby pořizovat územní studie prověřující účelnost, reálnost a územní nároky rozvojových záměrů, případně navrhnout a prověřit možné varianty koridorů u rozvojových záměrů technické a dopravní infrastruktury.
184a Navrhnout podmínky a zpracovat odborný podklad pro vymezení lokality pro průzkum a vyhledání ložiska uranu v oblasti jižně od Přibyslavi. V případě schválení rozšíření výhradního ložiska uranu v této oblasti stanovit podmínky pro jeho ochranu a případné využití území ložiska.
Úkoly pro územní plánování (Kraje v územně plánovacích dokumentacích nebo v jejich aktualizacích)
185 Prověří možnosti umístění průmyslové zóny o velikosti cca 100 až 200 ha včetně prověření možností využití ploch brownfields v rámci specifické oblasti SOB4, případně rozvojové oblasti OB2. Při tomto prověřování je nutno brát v úvahu limity znečištění ovzduší.
186 Článek zrušen.
187 Prověří územní podmínky pro umístění rozvojového záměru pro železniční spojení Vizovice – na trať Hranice na Moravě–hranice ČR/Slovensko (–Púchov) v úseku Vsetín–Horní Lideč a podle výsledků prověření zajistí ochranu území pro tento rozvojový záměr vymezením územní rezervy, případně vymezením koridoru.
188 Vymezí koridor pro železniční spojení
a) Chrudim–Pardubice,
b) Hradec Králové–Jaroměř.
189 Článek zrušen.
190 Článek zrušen.
191 Vymezí koridor pro zkapacitnění a zlepšení železničního spojení Nymburk–Mladá Boleslav.
192 Vymezí koridor pro železniční spojení v úsecích Praha–letiště Praha-Ruzyně; Praha–Kladno.
193 Vymezí koridor pro kapacitní komunikaci v úseku Mohelnice–Jeseník.
194 Článek zrušen.
195 Prověří možnosti zlepšení průjezdnosti silnice České Budějovice–Jindřichův Hradec–Třebíč–D1, zejména řešením obchvatů měst a obcí. Na základě prověření zajistí územní ochranu pro zlepšení průjezdnosti vymezením koridorů pro dílčí změny trasy silnice.
196 Článek zrušen.
197 Článek zrušen.
198 Článek zrušen.
199 Článek zrušen.
200 Vymezí koridor pro plynovod pro paroplynový zdroj Mělník.
201 Článek zrušen.
202 Vymezí plochu a stanoví územní podmínky průzkumu, ochrany a případného využití území pro dobývání uranu v oblasti jižně od Přibyslavi [po splnění úkolu čl. (184a)].
203 Článek zrušen.
204 Vymezí plochu umožňující využití území pro vodní dílo Vlachovice, jako vodního zdroje pro zásobování obyvatel pitnou vodou, včetně dalších nezbytných ploch a koridorů pro stavby a doprovodná technická a přírodě blízká opatření k omezení nedostatku vody, zásobování obyvatel pitnou vodou, ke snížení povodňových rizik a optimalizaci vodního režimu území v povodí řeky Vláry včetně ploch a koridorů pro umístění související veřejné infrastruktury.
205 Vymezí plochy umožňující využití území pro vodní díla Kryry, Senomaty a Šanov a koridory pro přivaděče vody z Ohře do povodí Blšanky a Rakovnického potoka s napojením do Kolešovického potoka, včetně dalších nezbytných ploch a koridorů pro stavby a doprovodná technická a přírodě blízká opatření k omezení nedostatku vody, ke snížení povodňových rizik a optimalizaci vodního režimu území v povodí Blšanky a v povodí Rakovnického potoka, včetně ploch a koridorů pro umístění související veřejné infrastruktury.
206 Prověří možnosti řešení střetu tranzitní dopravy s ochranou lázeňského místa a přírodních léčivých zdrojů Luhačovice.
207 Vymezí plochy a koridory umožňující využití území pro přivaděč vody ze soustavy stávajících vodních děl Slezská Harta - Kružberk, včetně ploch a koridorů pro související stavby a doprovodná technická a přírodě blízká opatření, k omezení nedostatku vody a zajištění posílení vodních zdrojů v povodí Horní Moravy vodou z povodí Odry, včetně ploch a koridorů pro umístění související veřejné infrastruktury.
208 Prověří možnosti rozšíření vzletové a přistávací dráhy letiště Ostrava – Mošnov, včetně nutného zázemí pro zajištění provozu letiště a s tím související infrastruktury.