MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ
Koncepce bydlení České republiky do roku 2020 (revidovaná)
 1. Zajištění přiměřené dostupnosti ve všech formách bydlení 
1 Zvýšení dostupnosti bydlení
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  VII.e mobilita pracovní síly
  VIII.a aktivní začleňování
  VIII.b ohrožené skupiny
  VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
  IX.a sociální poradenství
  XVI.a bytový fond
  XVI.c bydlení pro mobilitu
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XIX.b rozpočtování a makroekonomika
  XXII.a demografie a propopulační opatření
 1.1 V rámci koordinační role MMR v oblasti bydlení prosazovat komplexní a finančně udržitelné řešení sociálního bydlení (včetně seniorů).
1.2 Analýza potřebnosti podpory stabilizace pracovních sil v rozvojových regionech formou zvýšené nabídky nájemního bydlení (obecní, podniková nebo družstevní výstavba).
1.3 Analýza potřebnosti podpory výstavby nájemních bytů pro mladé domácnosti v malých nebo středních městech v rozvojových regionech nebo v obcích s optimální dojížďkovou vzdáleností za prací a za občanskou vybaveností.
2 Investiční podpora bydlení se zaměřením na segment sociálního bydlení
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  II.d hospodaření a úspory energie
  VIII.a aktivní začleňování
  VIII.b ohrožené skupiny
  IX.a sociální poradenství
  IX.d sociální infrastruktura
  XVI.a bytový fond
  XVI.b energetická náročnost bydlení 
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
  XVII.c veřejné služby
  XIX.b rozpočtování a makroekonomika
  XXII.a demografie a propopulační opatření
 
 2. Vytvoření stabilního prostředí v oblasti financí, legislativy a institucí pro všechny účastníky trhu s bydlením 
3 Finanční stabilizace podpory bydlení
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  VIII.a aktivní začleňování
  VIII.b ohrožené skupiny
  VIII.d aktivní stárnutí obyvatel
  IX.a sociální poradenství
  XVI.a bytový fond
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
  XIX.b rozpočtování a makroekonomika
 3.1 Analýza případných přínosů změny postavení Státního fondu rozvoje bydlení vůči Ministerstvu pro místní rozvoj.
3.2 Analýza možnosti změny zákona o Státním fondu rozvoje bydlení ve prospěch zjednodušení použití finančních prostředků.
4 Důsledné vymezení odpovědností a koordinace aktivit státu v oblasti politiky bydlení
Deskriptory:
 
 XVI.a bytový fond
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
 4.1 K návrhům jiných resortů, které se týkají bydlení, musí být již v době jejich přípravy, nejpozději však před zasláním do mezirezortního připomínkového řízení vyžádáno vyjádření Ministerstva pro místní rozvoj.
4.2 Analýza dopadů nové právní úpravy občanského zákoníku týkající se nájmu bytů, úpravy bytového spoluvlastnictví a společenství vlastníků jednotek, včetně problematiky bytových družstev a družstevních bytů a po projednání v pracovní skupině odborníků navrhnout nezbytné legislativní úpravy, směřující k odstranění některých bariér efektivního využití nové právní úpravy.
5 Zvýšení ochrany společenství vlastníků a bytových družstev
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  XVI.a bytový fond
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
  XIX.b rozpočtování a makroekonomika
 5.1 Návrh právní úpravy upřesnění a případně i koncepční změny poměrů společenství vlastníků a bytových družstev, včetně úpravy správy domu, přezkoumání právní úpravy přechodu dluhů při změně vlastnictví jednotky, a přednostního uspokojení pohledávek společenství vlastníků jednotek, předložení návrhu do vlády.
5.2 Zvážit znovuzavedení zástavního práva k pohledávkám společenství vlastníků a posílení možnosti regulace právních vztahů, zejména rozšíření možností pro zrušení bytového spoluvlastnictví, postihů vlastníků, kteří závažným způsobem porušují své povinnosti podobně jako je tomu v jiných zemích (zejména v Německu a v Rakousku), a předložit návrh do vlády.
5.3 Navrhnout změnu právní úpravy bytových družstev tak, aby umožňovala stabilní nabývání bytů bez větších rizik a ve větším rozsahu než dosud (např. odstraněním nesprávné a rizikové úpravy vypořádacího podílu) a návrh předložit do vlády.
 3. Snižování investičního dluhu bydlení včetně zvyšování kvality vnějšího prostředí rezidenčních oblastí 
6 Implementace principů „univerzálního designu
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  II.d hospodaření a úspory energie
  VIII.a aktivní začleňování
  XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
  XVI.a bytový fond
  XVI.b energetická náročnost bydlení 
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.a legislativní a regulační prostředí
  XIX.b rozpočtování a makroekonomika
  XXII.a demografie a propopulační opatření
 6.1 Připravit metodologii a typologii pro implementaci principu univerzálního designu v investiční podpoře bydlení.
6.2 Podle aktuálních potřeb průběžně upravovat podmínky investiční podpory bydlení podle principů univerzálního designu.
6.3 Prověřit možnost nového dotačního titulu zaměřeného na úpravy bytů (zejména z výstavby v období 1948-1989) podle principu univerzálního designu (např. koupelnová jádra).
7 Systémová revitalizace sídlišť
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  XII.g omezování hluku a vibrací
  XVI.a bytový fond
  XVI.b energetická náročnost bydlení 
  XVI.e bytová výstavba
  XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
  XXII.a demografie a propopulační opatření
 7.1 Připravit návrh metodické podpory při vytváření koncepce revitalizace sídlištních celků zaměřené zejména na řešení jejich základních systémových deficitů.
7.2 Připravit návrh metodické podpory v oblasti inovativních technologií a inovativních řešení bytové výstavby (nové formy bydlení, revitalizace stavebních objektů zejména z hlediska zvýšení typologické diverzity v rámci sociální i druhové skladby bydlení, integrace dalších aktivit v rámci nebo ve vazbě na stávající objekty, využívání, organizace a hierarchizace vnějšího i vnitřního obytného prostoru, technická zařízení domů a bytů atd.).
8 Řešení dopadů opatření souvisejících se zvýšením energetické účinnosti na výdaje domácností na bydlení
Deskriptory:
 
 I.g stavebnictví
  II.d hospodaření a úspory energie
  XII.a ochrana ovzduší a klimatu
  XVI.a bytový fond
  XVI.b energetická náročnost bydlení 
  XVI.d dostupné bydlení
  XVI.e bytová výstavba
  XIX.b rozpočtování a makroekonomika
 
 
      
      
      
      
      
 DATAPLÁN