Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ

Názvy hierarchických úrovní
"cíl"
1 "opatření"
1.1 "úkol"

Rozbalit detaily

Koncepce bydlení České republiky 2021+

Dostupné kvalitní bydlení

1 Zavedení institucionálního a právního rámce sociálního bydlení

Deskriptory:
III.e sociální podnikání
IV.j specializované poradenské služby
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.a sociální poradenství
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XIX.a finance a finanční trhy
1.1 Analyzovat potřeby obcí při zavádění právního rámce sociálního bydlení včetně zhodnocení potřeby investic.
1.2 Navrhnout a pilotně ověřit systém jednotné evidence bytů k sociálním účelům.
1.3 Návrh možností provázání sociálního bydlení se sociální prací včetně definice činností prevence ztráty bydlení.
1.4 Identifikovat vhodné nástroje regulace ubytoven pro následnou právní úpravu.
1.5 Vypracování a prosazování Zákona o dostupnosti bydlení.

2 Zlepšení financování sociálního bydlení

Deskriptory:
III.e sociální podnikání
VIII.a aktivní začleňování
VIII.b ohrožené skupiny
IX.c sociální prevence
IX.d sociální infrastruktura
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XIX.k sociální dávky
XX.i Evropská unie
2.1 Vyhodnocení funkčnosti současného dávkového systému za účelem určení silných a slabých stránek stávajícího nastavení systému a výše dávek, včetně návrhu na jejich úpravu.
2.2 Analyzovat praxi přiznávání dávek mimořádné okamžité pomoci směřující do podpory udržení bydlení v návaznosti na již vydané řídící akty MPSV a GŘ ÚP.
2.3 Analýza a zavedení nových nástrojů sociální práce – sociální realitní agentury, garanční fondy, domovníci apod.
2.4 Připravit nové programy MMR a SFPI zejména s ohledem na rozvoj sociálního bytového fondu a dostupného bydlení za účelem jejich efektivnějšího využívání.
2.5 Analýza bariér veřejné podpory při investicích do bydlení.
2.6 Vyhlášení architektonické přehlídky o nejlepší realizovaný projekt podporovaného bydlení.

3 Podpora bytového družstevnictví

Deskriptory:
III.c služby pro podnikání
IV.j specializované poradenské služby
VI.h další vzdělávání
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
3.1 Nastavení investiční podpory výstavby družstevního bydlení.
3.2 Zkvalitnění informační podpory bytového družstevnictví se státní podporou.
3.3 Zpracování doporučujících metodických dokumentů upravujících založení a následnou činnost bytového družstva.

4 Zvýšení nabídky nájemních bytů a zvýšení jejich kvality

Deskriptory:
III.a podnikatelské prostředí
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
XVI.a bytový fond
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XXII.a demografie a propopulační opatření
4.1 Analýza a zpracování metodiky zvýšení motivace investorů, včetně zaměstnavatelů, do pořizování nájemního, případně družstevního bydlení, včetně návrhu její implementace.
4.2 Návrh řešení státní bytové výstavby formou přípravy pilotního projektu.
4.3 Nastavení regionálně diferencované investiční podpory nájemního bydlení.
4.4 Zvýšení kvality bydlení investiční podporou revitalizace nájemních bytů.
4.5 Zmapování stávající situace a možnosti podpory bydlení mladých lidí a vícedětných domácností.
4.6 Návrh možností regulace využívání bytů k jiným účelům než k trvalému bydlení (např. krátkodobé ubytování).
4.7 Analýza vlivu mezinárodní poptávky po nemovitostech na dostupnost bydlení v ČR.
4.8 Optimalizace daňového nastavení z hlediska potřeb rozvoje bydlení.

Stabilní prostředí pro bydlení

5 Zlepšení legislativního prostředí

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XIX.a finance a finanční trhy
5.1 Iniciace jednání mezi Ministerstvem spravedlnosti a družstevními svazy o případných úpravách v oblasti bytových družstev. Konzultace problémů s odborníky.
5.2 Zlepšení legislativní úpravy nájmu bytu.

6 Zajištění sběru a analýzy dat a informačních toků

Deskriptory:
IV.a infrastruktura a kapacita pro výzkum a vývoj
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
IV.g netechnické inovace
XIX.a finance a finanční trhy
XXII.a demografie a propopulační opatření
6.1 Posílení úlohy statistické jednotky MMR pro získávání a analýzu statistických dat pro oblast bydlení a pro jejich sdílení s orgány státní správy, samosprávy, nevládním sektorem a veřejností.
6.2 Obsahová, organizační a finanční příprava institucionálního posílení kapacity výzkumu bydlení a rozvoje měst, a shromažďování a analýzy dat s tím souvisejících.
6.3 Pilotní projekt statistického zjišťování nájemného u obecních bytů a ekonomických jednotek ve vybraných obcích.
6.4 Nastavení a zařazení zjišťování nájemného u obecních bytů a ekonomických jednotek do každoročního statistického zjišťování pro účely zpracování hodnotových map a k dalšímu analytickému využití.
6.5 Zhodnocení možností a příprava vzniku regionálních informačních a koordinačních center MMR zaměřených na problematiku bydlení.
6.6 Příprava sledování počtu osob/rodin s dětmi v bytové nouzi.
6.7 Metodika výpočtu celkových nákladů na bydlení zahrnující investiční výdaje ve formě splátek hypotečních úvěrů.

Udržitelný rozvoj bydlení

7 Celoživotní bydlení – univerzální design

Deskriptory:
I.h technická normalizace
VI.h další vzdělávání
XVI.a bytový fond
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.a finance a finanční trhy
7.1 Příprava metodologie a typologie pro implementaci principů univerzálního designu v investiční podpoře bydlení; analýza potřeb legislativních změn v návaznosti na implementaci principu univerzálního designu při výstavbě bytů.
7.2 Zvýšení povědomí odborné i laické veřejnosti o principu univerzálního designu a o jeho implementaci v typologii úprav stávajícího bytového fondu (poradenství, publikace, seminář).
7.3 Prověření možnosti nového dotačního titulu zaměřeného na úpravy bytů a domů (zejména z výstavby v období 1948–1989) podle principu univerzálního designu.
7.4 Komplexní analýza a posouzení potřebnosti a reálných ekonomických, stavebních i sociálních podmínek úpravy minimálních plošných standardů bydlení v platné legislativě.

8 Komplexní revitalizace obytných celků

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XVI.a bytový fond
XVII.f komunální služby a občanská vybavenost (např. veřejné osvětlení, pohřebnictví, výstavba a údržba místních sítí, lokální zásobování teplem)
8.1 Analýza obecných podmínek přípravy a realizace revitalizace obytných celků, pilotní projekt realizace revitalizace sídlištního celku, zpracování metodiky řešení komplexních projektů revitalizace obytných celků sídlištního typu.
8.2 Implementace metodiky řešení komplexních projektů revitalizace obytných celků sídlištního typu včetně šíření příkladů dobré praxe; příprava nového programu podpory zaměřeného na komplexní revitalizaci obytných souborů sídlištního typu s využitím nové metodiky a poznatků z vyhodnocení Sčítání lidí domů a bytů 2021.

9 Využívání nástrojů územního plánování na podporu cenově dostupného bydlení a zrychlení výstavby

Deskriptory:
IV.e transfer znalostí a technologií
VIII.a aktivní začleňování
XII.c ochrana a sanace půdy
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.g územní rozvoj (územní plánování a rozvoj, rozvoj venkova, urbánní rozvoj)
9.1 Zpracování přehledu a vyhodnocení dosavadního využívání stávajících a dalších možných nástrojů v samostatné působnosti obce (plánovací smlouvy, zásady o příspěvku na infrastrukturu, poplatek za rozvoj); metodologie.
9.2 Zpracování a implementace metodiky určené pro pomoc obcím při procesech územního plánování a rozhodování zaměřené na oblast podpory výstavby bydlení a eliminaci sociálně a prostorově vyloučených lokalit, zejména s ohledem na potřebu omezení záborů zemědělského půdního fondu.
9.3 Analýza možností legislativní úpravy tzv. inkluzivního plánování v podmínkách ČR a návrhem na jeho zavedení.

10 Snížení energetické náročnosti budov a adaptace bydlení na klimatickou změnu

Deskriptory:
I.g stavebnictví
I.h technická normalizace
II.b energetické služby
II.d hospodaření a úspory energie
II.e obnovitelné zdroje energie
IV.f technické inovace
IX.c sociální prevence
XII.a ochrana ovzduší a klimatu
XVI.a bytový fond
XVI.b energetická náročnost bydlení
XVI.d dostupné bydlení
XVI.e bytová výstavba
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XIX.a finance a finanční trhy
XIX.k sociální dávky
XX.i Evropská unie
10.1 Analýza dopadu nových požadavků EU na snižování energetické náročnosti budov v rezidenčním sektoru na investiční a provozní výdaje domácností, včetně návrhu opatření, která by odstranila případné negativní dopady.
10.2 Identifikace nových energeticky úsporných typů projektů a klimatických opatření v oblasti bydlení s ohledem na vývoj technologií a zlepšování jejich návratnosti.
10.3 Implementace problematiky energetické chudoby do dokumentů, případně právních předpisů v gesci MMR v souvislosti s energetickou náročností a technickou kvalitou bydlení.
10.4 Analýza a návrh nových opatření (včetně finančních nástrojů) v gesci MMR na adaptaci stávajícího bytového fondu na dopady klimatické změny.
10.5 Příprava zjišťování závislosti mezi poskytováním příspěvku na bydlení a charakteristikami nemovitostí.

Progres

11 Využívání moderních technologií výstavby

Deskriptory:
I.g stavebnictví
IV.f technické inovace
VI.h další vzdělávání
XIII.d zdravé stárnutí obyvatel
XVI.e bytová výstavba
XIX.a finance a finanční trhy
11.1 Základní přehled moderních technologií – publikace.
11.2 Soutěž o nejlepší projekt s využitím moderních technologií výstavby s ohledem na zdravé bydlení.