Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

MINISTERSTVO KULTURY

Názvy hierarchických úrovní
1. "Priorita"
1.1 "Záměr"
1.1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Státní kulturní politika ČR 2015–2020 (s výhledem do roku 2025) [akt. 2017]

1. Podpora kulturní identity, kulturní rozmanitosti a mezikulturního dialogu

1.1 Posílit národní a kulturní identitu v globalizovaném světě

Deskriptory:
XXI.d NNO
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XX.h lidská práva
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
VIII.c rovné příležitosti
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.a aktivní začleňování
IV.g netechnické inovace
1.1.1 Využít významných výročí k posílení národní identity občanů a k budování vědomí odpovědnosti za zděděné i vytvářené hodnoty
1.1.2 Podporovat výzkum národní a kulturní identity
1.1.3 Reidentifikovat poslání národních kulturních institucí v kontextu 100. výročí vyhlášení samostatného státu

1.2 Rozvíjet kulturní rozmanitost

Deskriptory:
XX.h lidská práva
XV.a kulturní dědictví
VIII.e začleňování cizinců
VIII.b ohrožené skupiny
1.2.1 Implementovat Úmluvu o podpoře a ochraně rozmanitosti kulturních projevů
1.2.2 Implementovat Úmluvu o zachování nemateriálního kulturního dědictví

1.3 Zefektivnit mezikulturní dialog

Deskriptory:
XX.h lidská práva
XX.b kriminalita a prevence kriminality
XV.a kulturní dědictví
VIII.e začleňování cizinců
VIII.b ohrožené skupiny
1.3.1 Vytvořit a realizovat jednotnou koncepci působení ČR v zahraničí
1.3.2 Implementovat a aktualizovat Koncepci účinnějšího působení Ministerstva kultury České republiky ve vztahu k zahraničí na léta 2013 – 2018

2. Rozvoj kreativity, podpora kulturních činností a vzniku kulturních statků, poskytování veřejných kulturních služeb, práce s publikem, podpora přístupu ke kultuře a rozvoj participativní kultury usnadňující sociální začlenění

2.1 Podporovat rozvoj kulturních dovedností a znalostí celé populace

Deskriptory:
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
VI.i celoživotní učení
VI.h další vzdělávání
VI.f lidské zdroje VaV
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
VI.a předškolní výchova
2.1.1 Zmapovat kulturní kompetence obyvatel významné pro jejich participaci na kulturních aktivitách a navrhnout programy na rozvoj těchto kompetencí pro různé segmenty populace
2.1.2 Posílit výuku kulturních dovedností a znalostí o kultuře a kulturním dědictví ve školách a zařízeních mimoškolního vzdělávání
2.1.3 Účinněji zapojovat kulturní instituce do systémů vzdělávání zejména dětí, mládeže a příslušníků sociálně ohrožených skupin, implementovat a rozšiřovat takto zaměřené domácí i zahraniční projekty
2.1.4 Podporovat rozvoj osobnosti prostřednictvím neprofesionálního umění
2.1.5 Zavést akreditovaný systém celoživotního vzdělávání pracovníků v oblasti kultury
2.1.6 Podporovat zlepšení přístupu ke kulturnímu dědictví, zavést bezplatný vstup do vybraných stálých expozic státních muzeí a galerií
2.1.7 Podporovat projekty usnadňující přístup seniorů, znevýhodněných občanů a minorit ke kulturním službám, včetně seberealizačních aktivit znevýhodněných osob
2.1.8 Navrhnout systém celoživotního vzdělávání pro různé skupiny občanů
2.1.9 Zefektivnit podporu hudebních aktivit souborů charakteristických pro menší města
2.1.10 Obnovit veřejnou podporu vzniku děl výtvarného umění
2.1.11 Podporovat akviziční činnosti knihoven, muzeí a galerií

2.2 Modernizovat infrastrukturu pro poskytování veřejných kulturních služeb

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
VIII.b ohrožené skupiny
VIII.a aktivní začleňování
VI.i celoživotní učení
VI.h další vzdělávání
VI.e vysokoškolské vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.b základní vzdělávání
VI.a předškolní výchova
2.2.1 Předložit vládě nový program, který plynule naváže na program Péče o národní kulturní poklad a jehož cílem bude podpora vybraných národních institucí
2.2.2 Aktualizovat program Rozvoj materiálně technické základny regionálních kulturních zařízení a vytvořit tak příznivé podmínky pro modernizaci regionální a městské infrastruktury pro kulturní služby
2.2.3 Pokračovat ve vybavování knihoven a dalších paměťových institucí potřebnými technologiemi a informačními zdroji, zajistit dlouhodobou udržitelnost jejich provozuschopnosti, optimalizovat systém, vytvořit kompetenční centrum na MK, vybudovat robustní ICT infrastrukturu v gesci MK včetně LTP archivu
2.2.4 Zajistit trvalé sídlo Pražskému filharmonickému sboru

2.3 Programově financovat státní kulturní zařízení

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.a kulturní dědictví
VI.i celoživotní učení
VI.h další vzdělávání
2.3.1 Vytvořit nástroj pro programové financování činnosti státních kulturních zařízení a vytvořit systém pro kontrolu použití finančních prostředků ze státního rozpočtu

3. Uchování kulturního dědictví

3.1 Identifikovat, vymezit, zachovat a rozvíjet typické kulturní charakteristiky krajin České republiky

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.a kulturní dědictví
3.1.1 Pokračovat v programu krajinných památkových zón a zaměřit je na typické (dosud uchované) části kulturní krajiny včetně podpory GIS – účast rezortu kultury na programech MV (geoinfostrategie) a harmonizace s EU (INSPIRE)
3.1.2 Legislativně zajistit odpovídající správu vybraných území se soustředěnými kulturními hodnotami

3.2 Zvýšit podíl samosprávy na uchování kulturního dědictví

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XV.a kulturní dědictví
3.2.1 Podporovat identifikaci obyvatel s jedinečnými hodnotami kulturního prostředí regionů
3.2.2 Využívat metody otevřené koordinace pro účinnější prosazení ochrany kulturních hodnot a rozvoje kulturní rozmanitosti v koncepčních materiálech krajů a obcí

3.3 Uchování kulturního dědictví ve sbírkách paměťových institucí

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.a kulturní dědictví
3.3.1 Kontinuálně podporovat efektivní metody trvalého uchování knihovních dokumentů (včetně knihovních fondů z let 1850-1990)
3.3.2 Uchování národního zvukového dědictví
3.3.3 Uchování národního kulturního dědictví vzniklého v elektronické podobě
3.3.4 Podporovat důvěryhodné dlouhodobé uložení digitálních dokumentů
3.3.5 Rozvoj a podpora systému ochrany kulturního dědictví při přírodních katastrofách a válečných konfliktech včetně vazby na Integrovaný záchranný systém

3.4 Ochrana a péče o movité kulturní dědictví

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.a kulturní dědictví
3.4.1 Zajistit a rozvíjet program Integrovaný systém ochrany movitého kulturního dědictví ve všech jeho částech, při naplňování programu spolupracovat s dalšími resorty

4. Využití kulturního dědictví a kulturních činností, služeb a statků pro rozvoj hospodářství a zvyšování konkurenceschopnosti, podpora mobility

4.1 Podporovat kulturní a kreativní odvětví

Deskriptory:
XVII.e kvalifikace ve veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.c propagace a marketing kultury
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
VI.i celoživotní učení
VI.h další vzdělávání
IV.i ochrana práv průmyslového vlastnictví
IV.h inovační podnikání
IV.g netechnické inovace
IV.f technické inovace
IV.e transfer znalostí a technologií
IV.b inovační infrastruktura a kapacita
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.c služby pro podnikání
III.b podnikatelská infrastruktura
III.a podnikatelské prostředí
4.1.1 Navrhnout meziresortní nástroje podpory konkurenceschopnosti kulturních a kreativních odvětví
4.1.2 Digitalizovat a zpřístupnit kulturní obsah důležitý pro rozvoj kulturních a kreativních odvětví včetně vyřešení autorskoprávních aspektů prezentace digitalizovaných děl
4.1.3 V muzeích a knihovnách zaměřených na uchování kulturních statků dokládajících kreativitu vytvořit helpdesk pro podnikatele včetně adekvátní systémové a aplikační podpory
4.1.4 Stabilizace financování filmových pobídek

4.2 Podporovat mobilitu

Deskriptory:
XV.c propagace a marketing kultury
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.c služby pro podnikání
4.2.1 Zřídit Infopoint pro mobilitu umělců
4.2.2 Posílit dotační programy podporující mezinárodní spolupráci a mobilitu umělců

4.3 Zefektivnit dosavadní způsoby využití kulturního dědictví pro cestovní ruch

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.c propagace a marketing kultury
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
XIV.c propagace a marketing cestovního ruchu
XIV.b služby cestovního ruchu
XIV.a infrastruktura cestovního ruchu
4.3.1 Vybudovat infrastrukturu umožňující efektivní zvyšování poznání a návštěvnosti kulturní krajiny, památek a muzeí, aniž by docházelo k jejich devastaci
4.3.2 Podporovat kreativní formy využívání a prezentace kulturního dědictví

4.4 Zefektivnit využívání kulturního dědictví pro poskytování kulturních služeb obyvatelstvu

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.c propagace a marketing kultury
4.4.1 Zmapovat stávající využívání nemovitých památek a paměťových institucí pro poskytování kulturních služeb obyvatelům a navrhnout programy jeho zefektivnění

4.5 Posilovat roli kultury v politice vnějších vztahů

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.c propagace a marketing kultury
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.c služby pro podnikání
4.5.1 Podporovat zahraniční prezentaci českého profesionálního i neprofesionálního umění, kulturního dědictví a kultury, zpřístupnit český trh zahraničním kulturním statkům a službám

4.6 Ověřit Public Private Partnership

Deskriptory:
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
IV.d spolupráce VaV a podnikatelských subjektů
III.c služby pro podnikání
III.a podnikatelské prostředí
4.6.1 Vytipovat vhodné projekty pro Public Private Partnership

5. Využití nástrojů eCulture pro rozvoj kultury

5.1 Zavést v České republice eCulture

Deskriptory:
XVII.h participace občanů na veřejné správě
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
V.e interoperabilita
V.d eSlužby, aplikace a produkty ICT
V.c infrastruktura ICT
5.1.1 Zjednodušit přístup k možnostem podpory
5.1.2 Zajistit přístup veřejnosti ke kulturnímu obsahu
5.1.3 Vytvořit Národní informační kulturní portál a Znalostní, metodické a informační centrum pro kulturu
5.1.4 Realizovat integrovanou národní digitální platformu k tvorbě interních a externích datových produktů s cílem zvyšování efektivity kulturních institucí
5.1.5 Vytvořit Centrální portál knihoven
5.1.6 Převodem do elektronické podoby umožnit využití kulturního obsahu k novým vědeckým poznatkům

6. Efektivnější prostředí pro podporu kulturních činností, poskytování veřejných kulturních služeb, vzniku kulturních statků a uchování kulturního dědictví

6.1 Zefektivnit výkon veřejné správy v péči o památkový fond

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
6.1.1 Navrhnout nový památkový zákon, včetně zapracované pasportizace KP a daňových a finančních kompenzací uplatňování veřejného zájmu vůči vlastníkům památek

6.2 Zefektivnit výkon veřejné správy v péči o movité kulturní dědictví

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
6.2.1 Novelizovat zákon č. 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy
6.2.2 Zavedení povinného výtisku elektronických publikací

6.3 Provázat péči o tradiční lidovou kulturu na všech úrovních veřejné správy

Deskriptory:
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
6.3.1 Rozvíjet osvědčený model koordinované odborné péče o tradiční lidovou kulturu na úrovni státu a krajů prostřednictvím NÚLK a regionálních odborných pracovišť pro péči o TLK
6.3.2 Zajistit průběžnou aktualizaci Koncepce účinnější péče o tradiční lidovou kulturu v ČR, která je implementačním nástrojem pro plnění úkolů Úmluvy o zachování nemateriálního kulturního dědictví UNESCO v podmínkách ČR

6.4 Provázat výnosy z cestovního ruchu s náklady na uchování kulturního dědictví

Deskriptory:
XIX.b rozpočtování a makroekonomika
XIX.a finance a finanční trhy
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
XIV.b služby cestovního ruchu
6.4.1 Vytvořit nástroje na provázání výnosů z cestovního ruchu s náklady na uchování kulturního dědictví a poskytování kulturních služeb

6.5 Zefektivnit ochranu autorských práv

Deskriptory:
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
IV.i ochrana práv průmyslového vlastnictví
III.d zahraniční obchod a podpora exportu
III.c služby pro podnikání
III.a podnikatelské prostředí
6.5.1 Zvyšovat povědomí o autorských právech

6.6 Zefektivnit poskytování kulturních služeb

Deskriptory:
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
6.6.1 Zavést systém evaluace veřejných kulturních služeb

6.7 Dokončit reformu veřejné správy v oblasti kultury

Deskriptory:
XXI.d NNO
XXI.c církve a náboženské společnosti
XXI.b zájmová činnost a rekreace
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.c propagace a marketing kultury
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
VII.h odborné vzdělávání
VII.f pružné formy zaměstnávání
VII.d adaptabilita pracovní síly
VI.i celoživotní učení
VI.h další vzdělávání
6.7.1 Navrhnout zákon o kultuře a zákon o veřejnoprávních institucích v kultuře
6.7.2 Novelizovat zákon o státním fondu kultury
6.7.3 Podporovat vzájemnou spolupráci jednotlivých stupňů veřejné správy na přípravě a realizaci dotačních programů
6.7.4 Transformovat vybrané státní kulturní instituce na veřejnoprávní
6.7.5 Navrhnout funkční model kooperativního a víceletého financování
6.7.6 Rozvíjet mimorozpočtové zdroje na podporu kultury, posilovat soukromou podporu kultury
6.7.7 Zavést kvalitativní systém klasifikace profesionálních uměleckých souborů jako výsledek evaluace jejich činnosti
6.7.8 Změnit nastavení platového ocenění zaměstnanců kulturního sektoru s ohledem na společenský význam jejich práce
6.7.9 Ověřit možnost zavedení tzv. druhé kariéry umělců

6.8 Zlepšit přístup kulturních a kreativních odvětví a dalších odvětví kultury k financování

Deskriptory:
XIX.e důchody
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
VI.i celoživotní učení
VI.h další vzdělávání
6.8.1 Podporovat projekty kulturních a kreativních odvětví z evropských fondů
6.8.2 Zajistit absorpční kapacitu pro obnovu a využití evropského dědictví z evropských fondů

6.9 Podporovat statistiky a sběr dat v oblasti kultury pro efektivnější formy její podpory

Deskriptory:
XVII.d digitalizace agend veřejné správy
XVII.c veřejné služby
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.a legislativní a regulační prostředí
XV.b kulturní památky a umění
XV.a kulturní dědictví
6.9.1 Pokračovat v budování Účtu kultury, realizovat evaluaci stávajícího Účtu kultury a jeho optimalizaci
6.9.2 Pokračovat v programu mapování a analýzy kulturních a kreativních odvětví a jejich potenciálu
6.9.3 Podporovat tvorbu odborných studií a mapovacích dokumentů
6.9.4 Pokračovat v projektech evaluace nabídky veřejných kulturních služeb