Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO KULTURY
MINISTERSTVO KULTURY
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO KULTURY

Názvy hierarchických úrovní
I. "Cíl"
I.1 "Oblast"
I.1.1 "Opatření"

Koncepce podpory umění v ČR 2015-2020

Koncepce podpory umění v ČR 2015-2020
I.Podpora umělecké tvorby, profesionalizace a strategické plánování
aPodpora umělecké tvorby
1Finančně prioritně navýšit stávající dotační programy v oblasti umění s cílem podpory celého spektra uměleckých oborů, a to jak prioritě v oblasti profesionálního umění, tak rovněž v oblasti neprofesionálních uměleckých aktivit.
2Každoročně optimalizovat dotační programy s důrazem na uchování kontinuity i podporu inovativních, experimentálních a mezioborových projektů.
3zajistit naplňování nového Programu státní podpory současného umění a architektury v galeriích a výstavních síních.
4Posílit stávající Program státní podpory profesionálních divadel, orchestrů a pěveckých sborů dle usnesení vlády č. 902/2003.
5Podporovat zveřejňování výsledků výzkumu v oblasti umění (publikace, výstavy, konference).
6Obnovit podporu vzniku uměleckých děl ve veřejném prostoru.
7Optimalizovat Program poskytování příspěvků na tvůrčí a studijní pobyty dle zákona 203/2006 Sb.
8Podporovat odbornou kritickou reflexi, umělecká a kulturní média, sympózia, konference, veřejné diskuse.
9Podporovat implementaci a naplňování Úmluvy UNESCO o ochraně a podpoře rozmanitosti kulturních projevů v ČR a přispívat do Mezinárodního fondu pro rozmanitost.
bKvalita poskytování kulturních služeb
10Nastavit systém pravidelného externího hodnocení činnosti a kvality poskytovaných veřejných služeb v oblasti umění.
11Založit v Institutu umění - Divadelním ústavu výtvarnou sekci, která by umožnila vyrovnat prostředí poskytovaných služeb na roveň dalším oborům. V této souvislosti též posílit personálně ty obory, které jsou znevýhodněny vůči jiným a to na straně MK (např. taneční a pohybové umění či výtvarná umění).
cProfesionalizace a kreativita
12Podporovat další vzdělávání tvůrců, manažerů, administrátorů a dalších pracovníků v oblasti kultury s cílem dosáhnout jejich vyšší profesionalizace a mezinárodní konkurenceschopnosti a s ohledem na současné potřeby a měnící se podmínky provozu umění.
13Podporovat vzdělávací aktivity státních i nestátních neziskových kulturních institucí podporujících rozvoj kreativity dětí i dospělých.
14Podporovat vzdělávací aktivity pro děti a mládež v oblasti profesionálního a i neprofesionálního umění. Zajištění výchovně-vzdělávacích akcí pro děti a mládež a podpora dětské kreativity.
15Uzavřít Memorandum o spolupráci v rámci kreativního vzdělávání mezi MK a MŠMT, které bude zahrnovat vznik nového programu na podporu kreativního vzdělávání v ČR financovaného z obou resortů.
16Novelizovat zákon o Státním fondu kultury ČR č. 239/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů. V této souvislosti se zasadit o zrovnoprávnění podmínek financování obou existujících státních fondů a prosazovat jejich politickou nezávislost.
dStrategické plánování
17Obnovit činnost Rady pro umění jakožto poradního orgánu ministerstva kultury pro oblast umění včetně strategického plánování.
18Podporovat aktivity oborových organizací a nastavit systém komunikace a spolupráce těchto organizací i širšího nezávislého sektoru s MK především v souvislosti se zjišťováním potřeb uměleckých oblastí, vytvářením strategických materiálů a optimalizace podpůrných opatření.
19Pravidelně vyhodnocovat dopady programů, projektů a akcí, sledovat multiplikační efekty, medializovat zjištění, zaměřit se na projekty a akce z hlediska podpory dobré praxe. S předstihem (dlouhodobě) strategicky připravovat opakující se akce typu Bienále, PQ a dalších významných akcí typu Rok české hudby, které MK podporuje; zavést do praxe mechanismy víceletého financování ze strany MK ČR pro stávající kulturní infrastrukturu; vyhodnotit projekt Evropské hlavní město kultury Plzeň 2015 v návaznosti na regionální rozvoj.
20Optimalizovat stávající sběr dat v oblasti umění a podporovat získávání nových dat.
II.Využití potenciálu umění pro rozvoj společnosti
eUmění pro společnost
21Optimalizovat program na podporu projektů zaměřených na zapojování menšin a ohrožených skupin prostřednictvím umění a průběžně vyhodnocovat inkluzivní dopady umění.
22Zvýšit přístup k umění nejširším vrstvám občanů, zpřístupňovat umění pomocí digitalizace a s využitím nových technologií; podporovat projekty zaměřené na získávání nového publika.
23Nadále zavádět slevy ze vstupného a snížené registrační poplatky ve státních uměleckých a dalších kulturních institucích a podpořit nové způsoby bezplatného zpřístupnění umění v těchto institucích.
24Vést dialog s organizacemi veřejné správy ke sbližování metodiky vícezdrojového financování a zavádění transparentních grantových/dotačních systémů po celé ČR.
fUmění pro ekonomický růst a zaměstnanost
25Připravit Strategii podpory kulturních a kreativních odvětví navazující na Koncepci podpory umění.
26Podporovat a oceňovat zapojování soukromého sektoru do podpory umění.
27Prosazovat vhodné podmínky pro práci umělců (daňové, sociální, zdravotní, prostory pro práci a další opatření) v rámci politiky zaměstnanosti ČR. Dále prosazovat novelizace v oblasti daňového zvýhodnění umělců i uměleckých organizací (DPH) a druhé kariéry umělců. Implementovat závěry revitalizace doporučení UNESCO ke statutu umělce z roku 1980 a zvážit přijetí zákonného opatření ke statutu umělce.
III.Podpora mezinárodní spolupráce a exportu
gMezinárodní spolupráce
28Podporovat programy a projekty, které usnadňují mobilitu zaměstnanců, uměleckých děl a služeb.
29Navýšit podporu úspěšných projektů z programů EU Kreativní Evropa a navazujících. Zajistit podporu iniciace a přípravy nových projektů.
30Založit a podporovat Infopoint pro mobilitu v oblasti umění s cílem usnadnit českým umělcům, teoretikům a dalším pracovníkům v oblasti kultury prostřednictvím informací a poradenství výjezdy do zahraničí a stejně tak příjezd zahraničních umělců a expertů do České republiky - na základě doporučení Evropské komise.
31Zajistit vytvoření zvláštního podpůrného nástroje na činnost a provoz českých center mezinárodních nevládních organizací, na podporu členských aktivit v mezinárodních sítích a na motivaci českých profesionálních a kulturních organizací k větší mezinárodní spolupráci, a to jak v oblasti profesionálního, tak i neprofesionálního umění.
32Podporovat výuku češtiny a rozvoj bohemistiky v zahraničí; podporovat zahraniční bohemistiku formou aktivit typu Bohemistický seminář.
hExport
33Podporovat vstup českých subjektů, zboží a služeb na nové trhy. Podporovat účast a uměleckou prezentaci českých subjektů na zahraničních veletrzích, přehlídkách, festivalech a fórech s cílem rozšířit distribuci a zvýšit export.
34Podporovat propagaci českého umění prostřednictvím specializovaných cizojazyčných webových portálů a newsletterů pro jednotlivé oblasti umění.
35založit a podporovat činnosti Czech Music Export Office zaměřené na propagaci současné hudby v zahraničí a její postavení na zahraničních trzích.
36Založit a podporovat činnosti Českého literárního centra za účelem zkvalitnění aktivit směřujících k propagaci české literatury a českého knižního trhu v zahraničí a usnadnění mezinárodní spolupráce v oblasti literatury. Ve spolupráci s profesními asociacemi a sítěmi provést vyhodnocení systému podpory propagace české literatury do zahraničí.
iKulturní diplomacie
37Využívat mezinárodních smluv a dohod o kulturní spolupráci jako nástroje k prezentaci nejkvalitnějšího umění, talentovaných a mladých umělců a i projektů nestátních neziskových organizací.
38Prosadit větší zapojení umění do exportní strategie vlády ČR. V této souvislosti též připravit koncepci spolupráce businessu a umění při prosazování ekonomických cílů a šíření dobrého jména ČR v zahraničí.