Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ KARLOVARSKÝ
KRAJ KARLOVARSKÝ
www stránky

KRAJ KARLOVARSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Hlavní cíl"
1 "Prioritní oblast"
1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Karlovarského kraje (2012)

Rozvoj vzdělávání a vzdělávací soustavy v Karlovarském kraji

Předškolní vzdělávání

Pokračovat v metodické podpoře realizace reformy v předškolním vzdělávání.

Doporučit obcím – zřizovatelům mateřských škol, aby byla zajištěna předpokládaná kapacita mateřských škol, případně byla učiněna další opatření k zajištění optimální účasti dětí na předškolním vzdělávání včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Podporovat rozvoj v oblasti logopedické péče, v oblasti přípravy dětí a rodičů k zahájení povinné školní docházky.

Při vhodných podmínkách a odpovídajícím personálním zabezpečení podporovat seznamování dětí s cizím jazykem přiměřeným způsobem odpovídajícím jejich věku.

Podporovat polytechnickou výchovu v mateřských školách.

Základní vzdělávání

Podporovat školy při zjišťování výsledků vzdělávání v 5. a 9. ročníku.

Podporovat propojení vlastního hodnocení školy s připravovaným testováním žáků v 5. a 9. ročnících ZŠ a dalšími nástroji externího hodnocení.

Podporovat posílení významu kariérového poradenství na 2. stupni základní školy, a to zejména zapojením co největšího počtu zaměstnavatelů do procesu volby vzdělávací dráhy žáka.

Podporovat rozvoj polytechnického vzdělávání za účelem posílení zájmu o technické obory.

Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Podporovat vzdělávání ředitelů škol a zástupců zřizovatelů, a to zejména v oblasti kontroly úrovně vzdělávání a přijímání opatření při zjištění nedostatků.

Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků, a to zejména v oblasti předmětových didaktik.

Střední vzdělávání

Podporovat zajištění metodické pomoci při zavádění ŠVP do praxe (konzultační návštěvy ve školách, kursy k problémovým tématům pro pedagogické pracovníky středních škol).

Podporovat zlepšení výuky a systematické hodnocení kvality vzdělávání v programech odborného vzdělávání.

Podporovat technické a přírodovědné odborné vzdělávání využíváním tzv. šablon.

Podporovat poskytování cílené metodické a didaktické podpory.

Podporovat konzultační a poradenskou činnost v oblasti tvorby metodologických nástrojů a dokumentů kutikulární reformy.

Podporovat další kroky v reformě maturitní zkoušky a závěrečné zkoušky.

Podporovat a realizovat vyhodnocování výsledků maturitní zkoušky.

Posílit kvalitu vzdělávání v oborech vzdělání s maturitní zkouškou.

Prohlubovat spolupráci s úřadem práce, zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery.

Posílit prestiž odborného vzdělávání, propagovat technické obory a řemesla, podporovat větší zapojení zaměstnavatelů do vzdělávacího procesu (stáže učitelů odborných předmětů, pomoc při modernizaci a vybavenosti odborných učeben a dílen ve školách), zavést motivační a prospěchová stipendia pro žáky vybraných oborů vzdělání.

Podporovat školy, aby umožnily absolventům oborů vzdělání s maturitní zkouškou získání vzdělání v dalších oborech odborného vzdělání s maturitní zkouškou a v oborech vzdělání s výučním listem s využitím zkráceného studia.

Podporovat péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vytvářet podmínky pro úspěšné začlenění žáků se zdravotním postižením do pracovního procesu.

Směřovat uvolněné prostorové i personální kapacity škol do oblasti rozvoje vzdělávání dospělých s ohledem na regionální potřeby a podmínky, podporovat zapojení škol do procesu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

Zajistit rozvoj dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, včetně vzdělávání ředitelů a jejich zástupců.

Vyšší odborné vzdělávání

Podporovat zachování stávající sítě vyšších odborných škol v kraji.

Podporovat zavedení oborových deskriptorů, tj. rámcové standardizace výsledků vzdělávání, pro zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání.

Reagovat na připravovanou změnu pravidel k prodlužování akreditace programů tak, aby došlo ke zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání a provázání jeho výstupů s uplatnitelností na trhu práce.

Jazykové, umělecké, environmentální a speciální vzdělávání, informační
a komunikační technologie

Podporovat zajištění metodiky a didaktiky výuky především pro učitele anglického jazyka a učitele dalších cizích jazyků v rámci DVVP.

Dbát na odpovídající personální zabezpečení výuky cizích jazyků kvalifikovanými učiteli.

Podporovat získání odborné kvalifikace učitelů cizích jazyků.

Podporovat zvyšování úrovně dovedností žáků a učitelů v oblasti informační gramotnosti.

Podporovat získání odborné kvalifikace učitelů pro výuku ICT.

Podpořit promítnutí současného vývoje ICT do výuky a do vzdělávání pedagogických pracovníků, využívání infoportálu vzdělávání.

Podporovat praktické aktivity z oblasti vzdělávání pro udržitelný rozvoj.

Podporovat vytváření krajského systému EVVO.

Pokračovat v podpoře zavádění ŠVP v základních školách speciálních.

Podporovat lepší vybavení tříd potřebnými moderními kompenzačními pomůckami.

Podporovat zavádění nových systémů práce s mentálně postiženými včetně profesionálně vedených terapií.

Podporovat zavádění RVP do základních uměleckých škol.

Nepodporovat neodůvodněné zvyšování kapacit ZUŠ.

Podporovat obsahové zkvalitňování zájmového vzdělávání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání včetně dostupnosti.

Podporovat příklady dobré praxe v oblasti zájmového vzdělávání s využitím výstupů projektů OP VK.

Při podpoře a rozvíjení zájmového vzdělávání spolupracovat se sociálními partnery a dalšími subjekty zejména v oblasti kultury a sportu.

Přístup k terciárnímu vzdělávání

Podpora kooperačních vazeb mezi firmami a vysokými školami a firmami a studenty s cílem zajistit do budoucna dostatek relevantně kvalifikovaných lidských zdrojů pro rozvoj místních podniků.

Podpora spolupráce s vysokými školami působícími v kraji i mimo něj.

Optimalizace nabídky vzdělávání

Na základě provedené analýzy harmonizovat vzdělávací nabídku a poptávku v oblasti středního vzdělávání snížením celkového počtu nabízených míst, a to s ohledem na uplatnění budoucích absolventů a místní specifické odlišnosti.

Nepodporovat nedůvodné rozšiřování sítě, oborové struktury a kapacit soukromých středních škol.

V souladu s DZ ČR snížit počet žáků přijímaných do 8letých gymnázií.

Podpora pedagogickým pracovníkům

Podporovat studium nekvalifikovaných učitelů základních a středních škol.

Dokončit vytvoření systému DVPP v kraji včetně zřízení metodických center pro odborné předměty a zajistit jeho udržitelnost.

Podporovat DVPP v potřebných oblastech počátečního vzdělávání.

Rovné příležitosti ve vzdělávání

Podporovat činnost škol, které uskutečňují vzdělávání žáků se zdravotním postižením.

Podporovat metodické zajištění vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením.

Podporovat vznik vzdělávacích, metodických a koordinačních středisek při speciálních školách k zajišťování vzdělávání žáků se zdravotním postižením a zajišťování opatření k podpoře inkluzivního vzdělávání.

Podporovat opatření ke zvýšení účasti dětí a žáků se sociálním znevýhodněním ve vzdělávání.

Podporovat propojení pedagogické intervence s intervencí sociální s cílem podchytit včas speciální vzdělávací potřeby vybrané cílové skupiny, propojit činnost škol se systémem péče o ohrožené děti.

Péče o nadané

Podporovat systematickou poradenskou péči o nadané děti, žáky a studenty.

Podporovat prezentaci příkladů dobré praxe zavádění různých modelů integrovaného vzdělávání mimořádně nadaných žáků.

Vyhodnocovat a odměňovat žáků a studenty, kteří dosahují výborných výsledků v soutěžích.

Ústavní a ochranná výchova

Podporovat dopracování standardů kvality práce v zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy.

Pokračovat v zahájených transformačních krocích v systému péče o ohrožené děti.

Podporovat rozšíření činnosti ambulantních zařízení v kraji.

Podporovat optimalizaci, diferenciaci a specializaci náhradní výchovné péče pro pomoc dětem, u nichž je umístění do zařízení nejlepším nebo jediným reálným možným řešením jejich situace.

Podporovat DVPP pedagogických pracovníků v těchto zařízeních.

Další vzdělávání v rámci celoživotního učení

Podporovat školy při rozšiřování a zkvalitňování nabídky dalšího vzdělávání.

Podporovat školy v zapojení do systému uznávání výsledků dalšího vzdělávání.

Zřídit a rozvíjet krajské centrum pro další vzdělávání, včetně vytvoření informačního portálu.