Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ JIHOMORAVSKÝ
KRAJ JIHOMORAVSKÝ
www stránky

KRAJ JIHOMORAVSKÝ

Názvy hierarchických úrovní
1. "Prioritní oblast"
1.1 "Specifický směr"
1.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Jihomoravského kraje 2016-2020

GesceSpolugesceSpolupráce
1. Kvalita vzdělávání
1.1 Kvalita procesu vzdělávání, monitorování a hodnocení vzdělávání
1.1.1 Podpora matematického, jazykového, polytechnického, občanského a ICT vzdělávání na ZŠ, podpora polytechnického vzdělávání na MŠ
1.1.2 Podpora matematického, jazykového, polytechnického a ICT vzdělávání na SŠ
1.1.3 Využívat celostátně nastavený systém kritérií hodnocení škol a školských zařízení České školní inspekce k hodnocení škol zřizovatelem, v případě potřeby je doplnit o vlastní kritéria
1.1.4 Využívat hodnocení škol ostatními zřizovateli
1.1.5 Podpořit autoevaluaci škol a školských zařízení
1.2 Podpora pedagogických pracovníků a ředitelů škol
1.2.1 Podporovat fungování existujícího systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
1.2.2 Podporovat rozvoj kompetencí pedagogů a vedení škol pro zavádění společného vzdělávání
1.2.3 Podporovat vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech environmentálního vzdělávání, osvěty a výchovy, cizojazyčného vzdělávání (metoda CLIL), metodika vzdělávání žáků - cizinců, kariérový rozvoj dětí a mládeže. metodiky výuky cizích jazyků
1.2.4 Podporovat vzdělávání vedení škol a školských zařízení v oblasti strategického plánování
1.2.5 Zavést systém hodnocení ředitelů škol zřizovaných JMK
1.2.6 Podpora sdílení příkladů dobré praxe uvnitř škol i mezi školami
1.2.7 Zavést metodickou podporu začínajících ředitelů a ředitelů slučovaných organizací
1.3 Podpora polytechnického vzdělávání včetně environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) a vzdělávání pro udržitelný rozvoj
1.3.1 Podporovat manuální zručnost a prvky polytechnické výchovy v MŠ (technické hračky, stavebnice aj.)
1.3.2 Podporovat akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti environmentálního vzdělávání, osvěty a výchovy
1.3.3 Při základních školách podporovat vybavení školních dílen, laboratořích a školních zahrad a posilovat praktickou výchovu žáků
1.3.4 Podporovat setkávání a výměny příkladů dobré praxe z oblasti EVVO pro pedagogy MŠ,ZŠ,SŠ
1.3.5 Podporovat nabídku zájmové činnosti pro děti a mládež v oblasti technické a přírodovědné
1.3.6 Podporovat spolupráci škol a středisek ekologické výchovy a dalších subjektů činných v oblasti EVVO v rámci programů propojujících školní a mimoškolní vzdělávání
1.3.7 Podporovat spolupráci MŠ a SŠ v oblasti polytechnického vzdělávání, využívat materiální zázemí středních škol pro vzdělávání žáků ZŠ
1.3.8 Podporovat realizaci školních programů a projektů typu Euroškola, Škola pro udržitelný život a Zahradní terapie s cílem vytvořit podmínky pro ekologizaci provozu škol a pro spolupráci škol s obcemi a dalšími organizacemi regionu
1.3.9 Vytvořit metodické materiály pro MŠ,ZŠ,SŠ s cílem poskytnout pedagogům a žákům dostatek kvalitních metodických a výukových materiálů pro EVVO
1.4 Podpora bezpečného školního prostředí
1.4.1 Mapovat výskyt sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v JMK
1.4.2 Nadále podporovat fungující systém odborného vzdělávání a zvyšování kvalifikace u školních metodiků prevence a metodiků prevence PPP
1.4.3 Podporovat realizaci Minimálně preventivních programů ve školách JMK dotačním programem "Preventivní programy realizované školami a školskými zařízeními"
1.4.4 Podporovat setkávání a výměnu příkladů dobré praxe pracovníků zabývajících se prevencí v JMK (školy, NNO, obce, PČR aj.) a to formou setkávání
1.4.5 Podporovat pravidelné aktualizace "Adresáře služeb primární prevence v JMK"
1.4.6 Zavádění bezpečnostních prvků (kamery, ostraha aj.), podpora zaměstnanců škol v této oblasti
1.5 Podpora rozvoje výuky cizích jazyků
1.5.1 Podpora jazykového vzdělávání celých pedagogických týmů MŠ,ZŠ,SŠ zejména kurzy na výslovnost a intonaci
1.5.2 Podporovat akce dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti rozvoje výuky CJ
1.5.3 Při základních a středních školách podporovat zavádění nových technologií do výuky CJ a zavádění nových způsobů a forem práce
a nových metod výuky včetně stáží do zahraničí
1.5.4 Podporovat příklady dobré praxe v oblasti výuky CJ pro pedagogy MŠ,ZŠ,SŠ
1.5.5 Podporovat spolupráci škol
a dalších subjektů činných v oblasti vzdělávání CJ v rámci programů propojujících školní a mimoškolní vzdělávání (vzdělávací kempy
pro děti, žáky a rodiče, jazykové soutěže)
1.5.6 Vytvořit metodické materiály
pro MŠ, ZŠ a SŠ s cílem poskytnout pedagogům a žákům dostatek kvalitních metodických a výukových materiálů na podporu rozvoje výuky CJ
1.5.7 Podporovat zavedení integrované výuky cizího jazyka na SŠ (metoda CLIL)
1.5.8 Zajistit nabídku kurzů českého jazyka pro cizince (děti i dospělé)
a metodického vzdělávání učitelů v oblasti výuky češtiny jako cizího jazyka
2. Rovné příležitosti ve vzdělávání
2.1 Podpora společného vzdělávání
2.1.1 Podpora zřizování funkce asistenta pedagoga pro děti a žáky se znevýhodněním
2.1.2 Podpora činnosti specialistů ve školních poradenských pracovištích
2.1.3 Podporovat převod zřizovatelských kompetencí v případě realizace skupinové integrace
2.2 Podpora poradenského systému
2.2.1 Podporovat realizaci podmínek ve školských poradenských zařízeních vedoucích k jejich standardizaci
2.2.3 Zlepšovat metodické vedení školských poradenských zařízení na systémové úrovni
2.2.3 Každoročně vyhlašovat dotační programy na poskytnutí finančních prostředků k nákupu nových diagnostických nástrojů
a k zajištění školení v práci s těmito diagnostickými nástroji pro pracovníky ŠPZ zřizovaných krajem
2.2.4 Nerozšiřovat institucionální síť ŠPZ v JMK, přizpůsobit počty poradenských pracovníků potřebám jednotlivých školských poradenských zařízení
2.2.5 Přibližovat služby školských poradenských zařízení klientům zřizováním odloučených pracovišť pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center
2.3 Podpora škol samostatně zřízených pro děti a žáky se zdravotním postižením jako odborných a metodických center pro školy hlavního vzdělávacího proudu a pro vzdělávání dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením
2.3.1 Hodnocení zavedení podpůrných opatření při vzdělávání dětí a žáků se SVP se zřetelem na přizpůsobení kapacit škol dle potřeb praxe
2.3.2 Optimalizace škol samostatně zřízených pro děti a žáky se zdravotním postižením do dostatečně velkých, personálně i materiálně vhodně vybavených institucí, schopných efektivně zajistit kvalitní vzdělávání žáků se ZP, a to od předškolního po střední vzdělávání
2.3.3 Výměna zkušeností mezi školami, příklady dobré praxe v oblasti vzdělávání dětí
a žáků se SVP
2.4 Podpora znevýhodněných
2.4.1 Podporovat zavedení standardů specializovaných činností v dětských domovech (DD)
2.4.2 Vytvořit pracovní pozice odborníků psychologů v DD
2.4.3 Předávat příklady dobré praxe
2.4.4 Financování asistentů pedagoga a na další podpůrná opatření, která vyplývají z novely školského zákona
2.4.5 Podpora vzdělávání a volnočasových aktivit u dětí a žáků s problémovým sociekonomickém a kulturním prostředí
2.5 Podpora nadaných a talentovaných dětí, žáků a studentů
2.5.1 Zajistit dostatečné odborné kapacity ve školských poradenských zařízeních
2.5.2 Finančně ohodnotit školy hlavního vzdělávacího proudu při zajištění individualizace výuky
2.5.3 Pokračovat v realizaci Programu podpory nadaných studentů v JMK
2.5.4 Motivovat školy a pedagogické pracovníky k zajištění vysokého počtu kvalitních účastníků v soutěžích
a přehlídkách v zájmovém vzdělávání vyhlašovaných MŠMT
3. Sbližování vzdělávání a trhu práce
3.1 Podpora odborného vzdělávání a spolupráce škol a zaměstnavatelů
3.1.1 Poskytování prospěchových stipendií žákům ve vybraných oborech středního vzdělání s výučním listem
3.1.2 Podporovat akce na prezentaci činnosti odborných škol
3.1.3 Zapojit odborníky z praxe do výuky odborných předmětů
3.1.4 Realizovat praxi
a odborný výcvik žáků SŠ ve firmách
3.1.5 Pokračovat v činnosti center odborného vzdělávání a připravovat vznik nových center
3.1.6 Podporovat střední školy, které aktivně spolupracují s dalšími SŠ a ZŠ včetně sdílení pedagogů
a materiálního vybavení
3.2 Podpora podnikavosti, kreativity a iniciativy
3.2.1 Podporovat zakládání fiktivních žákovských firem
3.2.2 Podporovat rozvoj podnikavého postoje v osobním a společenském životě i v práci prostřednictvím projektového vyučování, místně zakotveného učení, vzdělávání k udržitelnému rozvoji
3.2.3 Podporovat přenos příkladů dobré praxe zaměřených na rozvoj podnikavosti, iniciativy nebo kreativity ve výuce
3.3 Rozvoj kariérního poradenství
3.3.1 Podporovat organizaci výukových programů pro žáky ZŠ a SŠ s tématy sebepoznání, rozvoj kariérových kompetencí, komunikace na trhu práce
3.3.2 Podporovat organizaci aktivit pro žáky ZŠ a SŠ zaměřených na poznání trhu práce, např. exkurze do firem, organizací, institucí; setkávání
s úspěšnými profesionály; představení různých profesí. Vzájemná spolupráce ZŠ, SŠ a zaměstnavatelů z různých oborů
3.3.3 Akreditované vzdělávání pro pedagogy, školní poradenské pracovníky a psychology v oblasti kariérového poradenství. Platforma pro pravidelné společné setkávání kariérových poradců ze ZŠ a SŠ
3.3.4 Podpora činnosti koordinačního a metodického pracoviště pro rozvoj kariérového poradenství ve školách
3.4 Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání
3.4.1 Vzdělávání pedagogů škol v oblastech kompetencí pro vzdělávání dospělých
3.4.2 Podporovat pracovníky center celoživotního učení v oblasti marketingu a propagace
3.4.3 Podporovat spolupráci center celoživotního učení středních škol
v oblasti přenosu dobré praxe, zacílení poptávky
3.4.4 Vytvářet podmínky pro podporu celoživotního učení na SŠ prostřednictvím metodické
a organizační podpory
3.4.5 Podporovat rozšiřování nabídky poskytovaných profesních zkoušek
z NSK středními školami
3.4.6 Rozšiřovat nabídku poskytovaných přípravných kurzů k profesním zkouškám z NSK
3.4.7 Rozšiřovat nabídku poskytovaných přípravných kurzů k profesním zkouškám z NSK
4. Efektivita vzdělávání
4.1 Budování efektivní sítě škol a školských zařízení
4.1.1 Při posuzování žádostí o změny v rejstříku škol a školských zařízení dodržovat opatření nastavená výše v textu u jednotlivých druhů škol a školských zařízení
4.2 Efektivní systém financování
4.2.1 Snížit odvody investičních zdrojů příspěvkových organizací do investičního fondu JMK ze 75 % na původní hodnotu 50 %
4.2.2 Zachovat podporu vybraným klíčovým programům z rozpočtu JMK, zejména příspěvek na krytí přímých výdajů na vzdělávání a podpora služby školních psychologů a speciálních pedagogů