| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Královéhradeckého kraje 2012-2016 |
| 1. | Předškolní vzdělávání |
| 1.1 | Spolupráce se zřizovateli mateřských škol při mapování demografického vývoje ve spádovýchoblastech mateřských škol s možností včasné přípravy na předpokládané změny |
| 1.2 | Podpora vzniku firemních mateřských škol v KHK |
| 1.3 | Podpora vyrovnávání vývoje dětí se sociálním znevýhodněním |
| 2. | Základní vzdělávání |
| 2.1 | Metodická pomoc obcím při optimalizaci sítě škol |
| 2.2 | Podpora inkluzivního vzdělávání na základních školách – integrace žáků se speciálními vzdělávacímipotřebami do hlavního vzdělávacího proudu, avšak pouze v případech, kdy toto začlenění budežákům prospěšné a bude v souladu s § 16 školského zákona |
| 3. | Střední vzdělávání |
| 3.1 | Optimalizace sítě krajských škol a počtu míst na krajských středních školách v souladus demografickým vývojem (s ohledem na rovnoměrné rozložení nabídky jednotlivých oborů vzdělánína území kraje a s ohledem na posílení ekonomické stability škol) |
| 3.2 | Optimalizace oborové struktury v krajských středních školách v souladu s potřebami trhu práce |
| 3.3 | Optimální nastavení poměru počtu míst v maturitních i nematuritních oborech vzdělání ve středních školách v souladu s DZ ČR 2011 - 2015 a odpovídající potřebám trhu práce v KHK |
| 3.4 | Optimální nastavení poměru počtu míst v maturitních oborech poskytujících všeobecné a odborné vzdělání ve středních školách v souladu s DZ ČR 2011 - 2015 a odpovídající potřebám trhu práce v KHK |
| 3.5 | Podpora škol, které vyučují obory vzdělání jako jediné v KHK a absolventi mají dobrou dlouhodobouuplatnitelnost na trhu práce |
| 3.6 | Pokračování v realizaci kurikulární reformy |
| 3.7 | Zavedení efektivních způsobů hodnocení kvality vzdělávání ve středních školách |
| 3.8 | Rovný přístup ke střednímu vzdělávání i pro handicapované jedince |
| 3.9 | Posílení realizace dalšího vzdělávání ve středních školách, zajištění návaznosti počátečního a dalšího vzdělávání |
| 3.10 | Efektivní spolupráce zřizovatele krajských škol i samotných škol se zaměstnavateli, krajskou pobočkouÚřadu práce ČR a dalšími institucemi ovlivňujícími trh práce |
| 3.11 | Zvýšení motivace a profesionality pedagogických pracovníků středních škol |
| 3.12 | Podpora grantové politiky středních škol |
| 3.13 | Podpora programů EU pro rozvoj středních škol |
| 3.14 | Efektivní spolupráce krajských škol se zřizovatelem a s KÚ KHK |
| 4. | Vyšší odborné vzdělávání |
| 4.1 | Stabilizace vyššího odborného vzdělávání |
| 4.2 | Zachování profilace a vysoké úrovně vyššího odborného vzdělávání |
| 4.3 | Posílení postavení absolventů VOŠ na trhu práce |
| 4.4 | Podpora prostupnosti vyššího odborného vzdělávání a bakalářského studia |
| 5. | Vzdělávání a výchova dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných |
| 5.1 | Podpora odpovídajícího vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základních a středních školách včetně škol samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením v souladus § 16 školského zákona |
| 5.2 | Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy |
| 6. | Uplatnitelnost absolventů škol podle oborů vzdělání na trhu práce |
| 6.1 | Snížení počtu nezaměstnaných absolventů |
| 6.2 | Zvýšení míry shody dosaženého vzdělání a vykonávaného zaměstnání u absolventů |
| 7. | Úloha, podpora a zvyšování profesionality pedagogických pracovníků |
| 7.1 | Podpora činnosti a aktivit ŠZ DVPP KHK zaměřené na nabídku a kvalitu vzdělávacích programů dleaktuálních požadavků a potřeb MŠMT, škol a školských zařízení, zřizovatelů |
| 7.2 | Zařazení programů zaměřených na podporu sebevědomí a flexibilitu pedagogů do programové nabídky |
| 7.3 | Podpora a zvyšování motivace pedagogů k učitelskému povolání, k osvojování nových metod výuky,k využívání nových informačních technologií apod. |
| 7.4 | Podpora zahájení činnosti Koordinačního centra Královéhradeckého kraje zaměřeného na podporu technických a přírodovědných oborů – spolupráce v rámci projektu z OPVK s Masarykovou univerzitou v Brně, propagaci aktivit ve školách a nabídku souvisejících vzdělávacích programů |
| 7.5 | Podpora navázání spolupráce ŠZ DVPP KHK se zahraničními partnery s cílem přípravy výměnných exkurzí do škol a školských zařízení a poznání jiných školských systémů |
| 8. | Další vzdělávání v rámci celoživotního učení |
| 8.1 | Podpora rozvoje nabídky dalšího vzdělávání pro dospělé |
| 8.2 | Vytváření podmínek pro růst vzdělanosti dospělých |
| 8.3 | Vytváření podmínek pro získání, změnu, rozšíření či zvýšení kvalifikace dospělých |
| 9. | Základní umělecké vzdělávání |
| 9.1 | Udržení stávající kapacity ZUŠ - navýšení kapacit, případně vznik nových škol realizovat pouze vevýjimečných a odůvodněných případech |
| 9.2 | Podpora žádosti o zřízení nového uměleckého oboru, který dosud nebyl ve škole realizován |
| 10. | Jazykové vzdělávání |
| 10.1 | Podpora rozvoje jazykových znalostí a dovedností u dětí, žáků a studentů na všech typech škol |
| 10.2 | Podpora rozvoje jazykových znalostí a dovedností v rámci dalšího vzdělávání u dětí, žáků, studentů i pedagogů |
| 10.3 | Podpora veškerých aktivit směřujících k praktickému využití cizího jazyka všech účastníků jazykového vzdělávání |
| 11. | Zájmové vzdělávání a volný čas |
| 11.1 | Oblast děti a mládež – volný čas |
| 11.2 | Oblast tělovýchova a sport |
| 11.3 | Oblast soutěží a přehlídek |
| 11.4 | Oblast činnosti školských zařízení pro zájmové vzdělávání |
| 12. | Systém poradenských služeb |
| 12.1 | Pedagogicko-psychologická poradenství |
| 13. | Prevence rizikového chování |
| 14. | Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji |
| 14.1 | Udržení stabilního krajského systému EVVO pokrývající všechny oblasti a stupně celoživotníhovzdělávání |
| 14.2 | Zajištění kvalitní koordinace a podpory systému EVVO, kromě krajských zdrojů využívání evropskýchfondů a národních zdrojů, motivace obcí k podpoře EVVO |
| 14.3 | Podpora inovací a efektivních metod, jako je např. místně zakotvené učení, projektů zaměřených na zkvalitňování metodiky EVVO |
| 15. | Multikulturní výchova a vzdělávání cizinců a příslušníků národnostních menšin |
| 15.1 | Podpora integrace dětí cizinců do mateřských, základních škol, ale i středních škol |
| 16. | Spolupráce státních orgánů a územních samosprávných celků s odborovými organizacemi, organizacemi zaměstnavatelů a dalšími partnery při plnění úkolů ve vzdělávání |