




Databázi pro MMR zajišťuje NSZM na platformě infosystému


www stránky
EVROPSKÁ UNIE / European Union
Strategie EU pro region Baltského moře (2009)
Základní informace o dokumentu
[EUSBSR 2009]

Cílem strategie je vytvoření koordinovaného integrovaného rámce jako reakce na hlavní výzvy, kterým region Baltského moře čelí, a dále poskytnutí konkrétních řešení těchto problémů. Měla by být posuzována společně s orientačním akčním plánem. Strategie a navržené akce a stěžejní projekty byly připraveny na základě intenzivních konzultací s členskými státy a zúčastněnými stranami. Komise rovněž vyvinula úsilí, aby o přípravě strategie byly informovány státy z regionu, které nejsou členy Evropské unie.
Osm z devíti států ležících na pobřeží Baltského moře je členem EU. Díky zavedení předpisů Společenství a příležitostem vytvořeným nástroji a politikami Společenství (například politika soudržnosti, strategie pro udržitelný rozvoj, politika životního prostředí, integrovaná námořní politika, vnitřní trh a lisabonská agenda) byly otevřeny nové významné možnosti pro účinnější koordinaci činností, jejichž výsledkem je zvýšení životní úrovně pro občany těchto států. Nicméně nehledě na dobrou úroveň mezinárodních a meziregionálních kontaktů a spolupráce nebylo ještě plně využito nových možností, které členství v EU přináší, a problémy, kterým region čelí, nebyly odpovídajícím způsobem řešeny.
Region Baltského moře je z hospodářského, environmentálního i kulturního hlediska velmi heterogenní, přestože mají země řadu společných zdrojů a jsou na sobě významným způsobem závislé. To znamená, že akce v jedné oblasti mohou mít velmi rychle důsledky v jiných částech regionu nebo v regionu celém. Vzhledem k tomu by tato oblast mohla být vzorem regionální spolupráce, kde mohou být odzkoušeny nové myšlenky a přístupy a pak dále rozvíjeny jako příklady osvědčených metod.
Na tomto základě zveřejnil Evropský parlament koncem roku 2006 zprávu, která vyzývá k přijetí strategie pro region Baltského moře. Dne 14. prosince 2007 vyzvala Evropská rada v závěrech předsednictví Komisi, aby nejpozději do června roku 2009 předložila strategii EU pro region Baltského moře. Důvodem byla viditelně rostoucí degradace vlastního Baltského moře, ale také potřeba lépe vyrovnat různé úrovně rozvoje jednotlivých zemí v regionu a potenciální užitek, který může přinést prohloubení a zlepšení koordinace. Evropská rada stanovila Komisi tři parametry týkající se vytváření této strategie. Novou strategií by neměla být dotčena integrovaná námořní politika, schválená v týchž závěrech, strategie by měla mimo jiné napomoci k řešení naléhavých výzev v oblasti životního prostředí, jež se dotýkají Baltského moře, a základ pro vnější aspekty spolupráce v regionu Baltského moře by měl poskytnout rámec Severní dimenze . Evropská rada v týchž závěrech schválila integrovanou námořní politiku a požádala Komisi, aby zajistila, že budou brány v úvahu regionální zvláštnosti. Tato strategie tedy rovněž představuje významný první krok k zavedení integrované námořní politiky v regionu Baltského moře.


Návrhy v oblasti řízení a realizace strategie:
• Vývoj politik Vzhledem k tomu, že se členské státy sdružují pro účely spolupráce při konkrétních opatřeních, struktury Společenství poskytnou všeobecný přehled prostřednictvím pravidelných zpráv a návrhů doporučení Komise Radě. Evropská rada bude o pokroku strategie pravidelně informována.
• Komise bude zodpovědná za koordinaci, monitoring, zprávy, usnadnění realizace a následné kroky. V součinnosti se zúčastněnými stranami z regionu by měla připravovat pravidelné zprávy o pokroku a využívat svého práva iniciativy k předkládání návrhů na úpravu strategie a akčního plánu, kdykoli to bude potřebné. Koordinací se rozumí mít přehled o tom, jak využívání finančních prostředků přispívá k prioritám strategie. Přezkum přidané hodnoty evropské spolupráce v rámci strategie a přezkum provádění akčního plánu jsou plánovány na rok 2011.
• Praktická realizace – za kterou budou odpovědní partnerské subjekty, které již v regionu působí – bude více spjata s cíli strategie. Komise bude spolupracovat s ostatními institucemi, členskými státy a regiony, mezinárodními finančními institucemi, orgány odpovědnými za nadnárodní programy a mezivládními organizacemi, jako je HELCOM, CS 11 CS na identifikaci koordinačních subjektů na úrovni prioritních oblastí a vedoucích partnerských subjektů pro stěžejní projekty.
• Aby bylo zachováno intenzivní zapojení všech zúčastněných stran z regionu, které bylo patrné během konzultací, bude organizováno výroční fórum. Toto fórum umožní, aby partnerské subjekty, kterých se týkají různé aspekty strategie (včetně zainteresovaných třetích zemí), posoudily a prodiskutovaly pokrok strategie a připravily návrhy na realizaci.
• Vztahy se třetími zeměmi by měly být primárně realizovány prostřednictvím Severní dimenze, s možností použít alternativní cesty, pokud je to užitečné.
