Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu

ČESKÁ REPUBLIKA

Strategie pro oblast kybernetické bezpečnosti ČR 2011-2015

Strategie pro oblast kybernetické bezpečnosti ČR 2011-2015
1.KOORDINACE A ŘÍZENÍ RIZIK KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI ČESKÉ REPUBLIKY
1.1Alokace finančních zdrojů ke snížení dopadu kybernetických hrozeb v ČR
1.1.1Provedení analýz zaměřených na zajištění finančních zdrojů potřebných k plnění všech úkolů ve všech oblastech akčního plánu
1.1.1.1Garantování odpovídajícího finančního rámce pro plnění úkolů k zajištění kybernetické bezpečnosti ČR v jednotlivých rozpočtových kapitolách rezortů.
1.2Organizační začlenění systému včasného varování a reakce na kybernetické útoky
1.2.1Vybudovat vládní pracoviště pro koordinaci, řízení, monitoring a analýzu aktuálního stavu informačních a komunikačních systémů ČR.
1.2.1.1Vybudování vládního pracoviště CERT s kompetencemi koordinovat činnost při stanovení prevence detekce a reakce na kybernetické útoky v ČR.
1.3Realizace systému včasného varování a reakce na kybernetické útoky
1.3.1Prostřednictvím CERT vytvořit jednotný systém včasného varování, reakce a výměny informací ke snížení rizik plynoucích z hrozeb informačních a komunikačních systémů.
1.3.1.1Zveřejňovat varování o bezpečnostních hrozbách a incidentech na Portálu CERT s doporučením na eliminaci rizik.
1.4Nepřetržité monitorování a analýza kybernetických hrozeb ČR
1.4.1Provádět systémové a pravidelné monitorování hrozeb a analyzování současné situace v ČR i ve světě.
1.4.1.1Zřízení národního registru bezpečnostních incidentů a jeho pravidelné vyhodnocování a aktualizace
1.5Alokace zdrojů ke snížení dopadu kybernetických útoků ČR
1.5.1Alokovat finanční zdroje na reálné stanovení cílů a plánování procesů při výstavbě a provozu kybernetické obrany ČR v návaznosti na EU a NATO.
1.5.1.1Garantování finančního rámce na výstavbu kybernetické obrany ČR.
1.5.1.2Získání finančních zdrojů z ESF a realizace projektů kybernetické obrany.
1.6Alokace lidských zdrojů k eliminaci kybernetických hrozeb ČR a edukace subjektů OČTŘ v potírání kyberkriminality
1.6.1Zajistit podmínky pro další rozvoj (včetně materiálního a personálního posilování) struktur, přímo zapojených do potírání kybernetické kriminality.
1.6.1.1Získání lidských a finančních zdrojů, tvorba koncepce dalšího vzdělávání
1.7Stanovení cílů, kompetencí, rolí, odpovědnosti při výstavbě kybernetické obrany jako součásti kybernetické bezpečnosti ČR
1.7.1Alokovat lidské zdroje na stanovení reálných cílů při výstavbě a provozu kybernetické obrany ČR v návaznosti na EU a NATO.
1.7.1.1Alokace prostředků na financování lidských zdrojů z ESF a realizace výstavby projektů kybernetické obrany.
1.8Monitorování účinnosti navržených protiopatření
1.8.1Alokace finančních zdrojů na stanovení reálných cílů a plánování procesů při výstavbě a provozu kybernetické bezpečnosti ČR v návaznosti na EU a NATO.
1.8.1.1Alokace finančních zdrojů na experty a realizace cílů výstavby kybernetické bezpečnosti.
1.9Zlepšení spolupráce při zabezpečení kybernetické bezpečnosti
1.9.1Zavést monitorování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik a navržených protiopatření jako součást národního systému řízení bezpečnostních rizik včetně vyhodnocování účinnosti nasazovaných opatření.
1.9.1.1Bude řešeno v rámci vládního pracoviště CERT s koordinační úlohou ve vztahu ke kritické infrastruktuře ČR.
1.10Ochrana kritické informační infrastruktury státu
1.10.1Rozšiřovat a podporovat spolupráci policejních orgánů se zpravodajskými službami a nevládními neziskovými subjekty, zabývajícími se problematikou boje proti kybernetické kriminalitě
1.10.1.1Zlepšování spolupráce a výměna zkušeností
1.11Zlepšení spolupráce při zabezpečení kybernetické bezpečnosti
1.11.1Vytvořit pro informační a komunikační systémy kritické infrastruktury státu potřebné postupy pro rychlý přechod z běžného do krizového stavu
1.11.1.1Zpracování krizových plánů jednotlivých systémů KI, realizace pravidelných vzdělávacích programů personálu, nácviky postupů při obnově služeb informačních systémů.
1.12Zlepšení spolupráce při zabezpečení kybernetické bezpečnosti
1.12.1Zlepšit součinnost mezi subjekty zodpovědnými za informační a komunikační systémy kritické infrastruktury státu a věcně příslušnými bezpečnostními složkami státu
1.12.1.1Zpracovat zásady a stanovit úroveň bezpečnosti systémů KI sjednocením a definováním práv a odpovědnosti.
1.12.1.2Optimalizace existujících právních a technických norem.
2.PODPORA MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI
2.1Zapojení do mezinárodních cvičení v oblasti kybernetické bezpečnosti
2.1.1Aktivně se zapojit do mezinárodních cvičení s prvky národní kybernetické obrany.
2.1.1.1Zlepšování spolupráce a výměna zkušeností zejména při cvičeních EU a NATO.
2.2Realizace efektivní spolupráce a koordinace na národní i mezinárodní úrovni
2.2.1Podporovat portál CERT jako jednotný informační prostředek pro zajištění efektivní komunikace v oblasti kybernetické bezpečnosti na národní i mezinárodní úrovni.
2.2.1.1Zřízení pracovních skupin pro oblast kybernetické bezpečnosti ČR v rámci MKRPKB.
2.2.1.2Zveřejnění výstupů na portálu CERT jako platformy pro zajištění spolupráce s odbornou veřejností v oblasti kybernetické bezpečnosti.
2.3Realizace aktivní mezinárodní spolupráce
2.3.1Aktivně se účastnit přípravy legislativy a norem a další spolupráce týkající se kybernetické bezpečnosti v rámci Evropské unie i mimo ní (v rámci OECD, ISO, CERT, ENISA, ASEM, NATO a jiných mezinárodních organizací)
2.3.1.1Zapojení expertů v oblasti legislativy, ICT a bezpečnosti jednotlivých resortů v oblasti kybernetické bezpečnosti do přípravy legislativy a norem v rámci EU, NATO.
2.4Realizace aktivní mezinárodní spolupráce
2.4.1Zapojit se do vytváření národních a mezinárodních pozorovacích a varovných sítí, se schopností odhalit a zabránit kybernetickým útokům v době vzniku
2.4.1.1Zajištění uvedených činností prostřednictvím vládního pracoviště CERT ve spolupráci s dalšími pracovišti typu CSIRT.
3.NÁRODNÍ SPOLUPRÁCE V OBLASTI KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI (STÁTNÍ, SOUKROMÉ A AKADEMICKÉ)
3.1Výměna zkušeností
3.1.1Prostřednictvím portálu CERT a dalších prostředků prezentovat nejlepší znalosti a praxi v oblasti kybernetické bezpečnosti.
3.1.1.1Zveřejňování nejlepších znalostí a praxe při eliminaci kybernetických hrozeb (praktické dokumenty) na portálu CERT a jiných prostředcích
3.2Využívání nejlepší praxe při budování kybernetické bezpečnosti
3.2.1Podporovat zavádění a efektivní správu systémů řízení kybernetické bezpečnosti.
3.2.1.1Zavádění systému ISMS a norem řady BS ISO/IEC 270XX.
4.VYTVOŘENÍ LEGISLATIVNÍHO RÁMCE K POSÍLENÍ KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI ČR A PODPORA OCHRANY LIDSKÝCH PRÁV A SVOBOD
4.1Vytvoření legislativního rámce na zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR
4.1.1Příprava věcného záměru zákona o kybernetické bezpečnosti ČR a příslušných prováděcích předpisů
4.1.1.1Definovat pojmy v právním systému ČR, které jsou nutné pro zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR, vymáhání práv a povinností v kyberprostoru ČR.
4.1.1.2Definovat práva a povinnosti uživatelů a poskytovatelů služeb kyberprostoru ČR v souladu s nařízeními a předpisy EU.
4.2Vytvoření legislativního rámce na zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR
4.2.1Analýza současného právního prostředí v oblasti kybernetické bezpečnosti ČR
4.2.1.1Zpracování analýzy platného práva se zaměřením na bezpečnost a potírání kriminality v kyberprostoru při respektování a dodržování lidských práv a svobod.
4.3Vytvoření zákona na zvýšení kybernetické bezpečnosti ČR
4.3.1Příprava zákona na zvýšení kybernetické bezpečnosti.
4.3.1.1Návrh novelizace právních norem ke zvýšení vymahatelnosti práva ČR týkající se kyberkriminality.
5.ZVYŠOVÁNÍ ZNALOSTÍ A POVĚDOMÍ V OBLASTI KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI ČR
5.1Zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti, rizicích a možnostech obrany občanů, subjektů komerční a nekomerční sféry a orgánů veřejné správy
5.1.1Podporovat povědomí o kybernetické bezpečnosti mezi firmami, veřejnou správou a dalšími organizacemi.
5.1.1.1Zveřejňování zkušeností a praxe v oblasti kybernetické bezpečnosti na portálu CERT.
5.2Zvyšovat povědomí o kybernetické bezpečnosti, bezpečnostních rizicích a možnostech obrany u občanů, subjektů komerční a nekomerční sféry a orgánů veřejné správy.
5.2.1Podporovat zvyšování povědomí jednotlivců školeními na téma kybernetické bezpečnosti.
5.2.1.1Realizovat vzdělávací programy na téma kybernetické bezpečnosti podle role, kterou uživatelé, experti a řídící pracovníci plní, včetně orgánů činných v trestním řízení.
5.3Zavést školicí a vzdělávací programy
5.3.1Definovat cílovou úroveň znalostí pro jednotlivé role v oblasti kybernetické bezpečnosti podle role, kterou zde uživatelé plní.
5.3.1.1Zpracování metodického pokynu a způsobu plnění.
5.4Podpořit celkový program národního povědomí o kybernetické bezpečnosti
5.4.1Kybernetickou bezpečnost začlenit do odborného vzdělávání.
5.4.1.1Zpracování metodického pokynu a způsobu plnění, edukace v oblasti kybernetické bezpečnosti.
6.POSILOVÁNÍ KYBERNETICKÉ BEZPEČNOSTI V ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY A KOMUNIKAČNÍ INFRASTRUKTURY ČESKÉ REPUBLIKY
6.1Zpracování analýzy rizik informačních a komunikačních systémů veřejné správy s návrhem na eliminaci rizik
6.1.1Vytvoření přehledu informačních a komunikačních systémů ČR. Provedení analýzy rizik poskytovaných služeb dodavatelů, kteří nejsou v majetku veřejné správy. Návrh opatření k eliminaci rizik.
6.1.1.1Návrh komplexních opatření na eliminaci uvedených rizik.
6.2Definování ochrany neutajovaných informací veřejné správy
6.2.1Podpora k vytváření podzákonných norem k systematické kategorizaci informací neutajovaného charakteru a kategorizaci ICT ve veřejné správě, které zpracovávají neutajované informace neveřejného charakteru.
6.2.1.1Vypracování předpisů a směrnic k ochraně důvěrných neutajovaných informací neveřejného charakteru a způsobu nakládání v informačních a komunikačních systémech veřejné správy.
6.3Zavádění bezpečnostních norem a mezinárodních norem v oblasti ICT do veřejné správy
6.3.1Podporovat zavádění a efektivní správu systémů řízení kybernetické bezpečnosti.
6.3.1.1Zavádění systému ISMS a norem řady BS ISO/IEC 270XX atd.
7.POSILOVÁNÍ ODOLNOSTI PROTI NARUŠENÍ ICT SYSTÉMŮ A PROTI KYBERNETICKÝM ÚTOKŮM ČR
7.1Monitorování účinnosti navržených protiopatření
7.1.1Zavést monitorování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik a navržených protiopatření.
7.1.1.1Bude řešeno v rámci vládního pracoviště CERT.
7.2Zajištění kybernetické bezpečnosti orgánů veřejné správy
7.2.1Zajistit dohled kybernetické bezpečnosti v rámci komunikační a informační infrastruktury veřejné správy.
7.2.1.1Zřízení vládního pracoviště CERT.
7.3Ochrana kritické informační a komunikační infrastruktury státu
7.3.1Vyžadovat zavádění nástrojů kybernetické bezpečnosti pro ochranu informačních a komunikačních systémů kritické infrastruktury státu.
7.3.1.1Zavedení bezpečnostní správy vybraných systémů a sítí, provozní bezpečnostní dokumentace, kontroly zabezpečení jejich vzájemného koordinovaného řízení a výměna informací při zjištění bezpečnostních incidentů.
7.4Zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve veřejné správě
7.4.1Stanovit minimální rozsah úkolů k zajištění bezpečnosti informací ve veřejné správě v souladu s příslušnými normami ČSN ISO/IEC řady 27000 apod.
7.4.1.1Návrh novelizace právních norem a zpracování metodik a směrnic stanovujících povinnostinveřejné správě k zavedení ISMS včetně kontrolních mechanismů a sankcí.
7.5Spolupráce při zabezpečení kybernetické obrany
7.5.1Zlepšit součinnost mezi subjekty zodpovědnými za informační a komunikační systémy kritické infrastruktury státu a věcně příslušnými bezpečnostními složkami státu.
7.5.1.1Zpracovat zásady a stanovit úroveň bezpečnosti systémů KI sjednocením a definováním práv a odpovědnosti.
7.5.1.2Optimalizace existujících právních a technických norem.
7.6Zavedení plánu obnovy systému ICT ve veřejné správě
7.6.1Zvýšit bezpečnost ICT a dat ve veřejné správě možností spolehlivé a rychlé obnovy funkčnosti systému, služeb a dat.
7.6.1.1Zpracování metodik a směrnic nařizujících aplikaci plánů obnovy ICT ve veřejné správě, včetně ověření reálné funkčnosti.
7.7Cvičení na národní a mezinárodní úrovni k testování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik
7.7.1Provádění cvičení na národní a mezinárodní úrovni k nácviku testování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních hrozeb a zavedení protiopatření prvků veřejné informační a komunikační infrastruktury.
7.7.1.1Zpracování plánů a metodik k provádění cvičení na národní a mezinárodní úrovni k nácviku testování účinnosti procesů zvládání bezpečnostních rizik a zavedení protiopatření vybraných prvků veřejné informační a komunikační infrastruktury.