| Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Kraje Vysočina (2016) |
| A. | Sbližování výstupů vzdělávání s potřebami trhu práce |
| Kariérové poradenství |
| A.1 | Zvýšit počet žáků základních a středních škol, kterým je poskytováno systematické poradenství a informace potřebné pro rozhodování o volbě budoucího profesního zaměření, resp. o volbě vzdělávací dráhy |
| Středoškolské vzdělávání |
| A.2 | Zachovat a případně rozšířit pro patnáctileté žáky všeobecné nebo obecně odborné vzdělávací příležitosti, které vedou k dalšímu studiu v terciárním stupni |
| A.3 | Zachovat dostatek míst pro vzdělávání a výchovu kvalifikovaných odborníků v maturitních i učebních odborně zaměřených oborech v návaznosti na dlouhodobé |
| A.4 | Zachovat variabilitu vzdělávacích cest pro žáky; umožnit žákům, kteří mají zájem, cestu k dosahování co nejvyššího a relevantního vzdělání a zvýšit jejich motivaci k celoživotnímu vzdělávání |
| Terciární vzdělávání |
| A.5 | Podpořit zvýšení nabídky prezenčního terciárního vzdělávání na území kraje |
| Vzdělávání dospělých |
| A.6 | Motivovat občany a firmy ke vstupu do dalšího vzdělávání a zvýšit informovanost a poradenství v této oblasti |
| A.7 | Zmapovat, zpřístupnit a rozšířit nabídku vzdělávání dospělých na území kraje |
| Technická odvětví a podnikání |
| A.8 | Rozvíjet matematické, technické a přírodovědné myšlení a tvořivost mladých lidí a posilovat jejich zájem a motivaci k vyučení či studiu v technických a přírodovědných oborech středních a vysokých škol |
| A.9 | Rozvíjet podnikatelské dovednosti mladých lidí a posilovat jejich zájem a motivaci k podnikání |
| B. | Zajištění kvality vzdělávání |
| Strategické řízení škol |
| B.1 | Zavádět prvky strategického řízení do škol |
| Kvalita procesu vzdělávání |
| B.2 | V základních a středních školách rozvíjet klíčové kompetence žáků |
| B.3 | Ve středních školách v odborně zaměřených oborech posílit vazbu na reálné profesní prostředí a na praxi a zvýšit uplatnitelnost absolventů na trhu práce |
| B.4 | Zajistit rovnost přístupu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a sociálním znevýhodněním (včetně žáků z etnických menšin a imigrantů) |
| B.5 | Vyhledávat a rozvíjet talentované děti, žáky a studenty |
| B.6 | Rozvíjet vzdělávání žáků v cizích jazycích a v používání informačních a komunikačních technologií |
| B.7 | Zvyšovat kvalitu programů ve vzdělávání dospělých a profesionalitu pracovníků |
| B.8 | Podpořit výchovnou a zájmovou funkci škol, školských zařízení, nestátních neziskových organizací a sportovních organizací ve vztahu k dětem a mládeži na městské a obecní úrovni |
| Evaluace a monitorování kvality vzdělávání |
| B.9 | V návaznosti na aktivity MŠMT rozvíjet mechanismy externího hodnocení výsledků vzdělávání včetně poskytování dosažitelných informací z veřejných zdrojů a iniciovat proces vlastního hodnocení škol jako jedné z podmínek změn ve školách |
| C. | Zvýšení efektivity a zajištění rozvoje vzdělávání |
| Síť středních škol a souvisejících školských zařízení |
| C.1 | Vytvořit stabilnější střední školy, které budou schopné lépe zvládnout výrazný pokles počtu žáků a efektivněji tomu přizpůsobovat své prostorové i personální potřeby |
| C.2 | Přizpůsobit síť školských zařízení a služeb souvisejících s dostupností středního vzdělávání poklesu počtu žáků |
| Síť mateřských a základních škol a souvisejících školských zařízení |
| C.3 | Ve spolupráci se zřizovateli postupně zvyšovat efektivitu sítě základních škol a mateřských škol a školských zařízení |
| Financování vzdělávání |
| C.4 | Zabezpečit financování přímých výdajů regionálního školství v období výrazného poklesu počtu žáků s prioritou základního a středního školství |
| C.5 | Zvýšit podíl grantových zdrojů na zabezpečení rozvojových aktivit v oblasti vzdělávání |