Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Národní program reforem ČR 2008-2010

GesceSpolugesceSpolupráce
I. MAKROEKONOMICKÁ ČÁST
I.1 IG 1 Zajistit hospodářskou stabilitu pro udržitelný růst
I.1.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
I.1.1.1 Dodržování výdajových rámců
I.1.1.2 Splnění (a překročení) fiskálních cílů
I.1.2 Plánovaná reformní opatření
I.1.2.1 Dodržování principů fiskálního cílení a střednědobých výdajových rámců
I.1.2.2 Přijetí dodatečných úsporných opatření a škrtů v případě zvýšení mandatorních výdajů, které by mohly dodržení výdajových rámců ohrozit
I.2 IG 2 Zajistit hospodářskou a fiskální udržitelnost jako základ pro zvýšení zaměstnanosti
I.2.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
I.2.1.1 Parametrické změny v důchodovém systému
I.2.1.2 Zahájení reformy zdravotnictví
I.2.2 Plánovaná reformní opatření
I.2.2.1 Důchodový systém: Oddělení majetku klientů a akcionářů penzijních fondů
I.2.2.2 Důchodový systém: Vytvoření rezervního důchodového fondu odděleného od státního rozpočtu
I.2.2.3 Důchodový systém: Garance výše penzí minimálně na úrovni životního minima
I.2.2.4 Důchodový systém: Podpora čerpání doživotních penzí
I.2.2.5 Důchodový systém: Zvýšení motivace k vyšším příspěvkům do dobrovolných systémů
I.2.2.6 Důchodový systém: Strategické rozhodnutí o nastavení důchodového systému – zavedení dobrovolného vyvázání (tzv. opt-out)
I.2.2.7 Důchodový systém: Zvyšování statutárního věku odchodu do starobního důchodu, prodlužování povinné minimální doby pojištění a zpřísnění podmínek pro pobírání invalidních důchodů
I.2.2.8 Systém zdravotní péče: Zvýšení vymahatelnosti nároků pojištěnců z veřejného zdravotního pojištění – např. zavedení služby žádostí a stížností a transparentních objednacích seznamů
I.2.2.9 Systém zdravotní péče: Garance místní a časové dostupnosti zdravotních služeb hrazených z veřejného zdravotního pojištění
I.2.2.10 Systém zdravotní péče: Zavedení více pojistných produktů ve veřejném zdravotním pojištění
I.2.2.11 Systém zdravotní péče: Vytvoření nezávislého a odborného Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami
I.2.2.12 Systém zdravotní péče: Zavedení možnosti připojištění osob na nadstandardní zdravotnické služby
I.2.2.13 Systém zdravotní péče: Strategické rozhodnutí o nastavení systému zdravotní péče jako výsledek odborné diskuse
I.3 IG 3 Podporovat efektivní rozdělování zdrojů zaměřené na růst a zaměstnanost
I.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
I.3.1.1 Snížení výše dávek hmotné nouze s cílem zvýšit motivaci k práci a rozšířit prostor pro financování výdajových priorit
I.3.1.2 Posun od přímého k nepřímému zdanění
I.3.2 Plánovaná reformní opatření
I.3.2.1 Snižování daňového zatížení práce
I.3.2.2 Zvyšování adresnosti sociálních plateb státu a přesměrování veřejných zdrojů do oblastí s růstovým potenciálem
I.4 IG 4 Zajistit, aby vývoj mezd přispíval k makroekonomické stabilitě a růstu
I.4.1 Plánovaná reformní opatření
I.4.1.1 Diskuze se sociálními partnery o budoucím růstu mezd
I.5 IG 5 Podporovat větší soudržnost mezi makroekonomickou a strukturální politikou a politikou zaměstnanosti
I.5.1 Plánovaná reformní opatření
I.5.1.1 Zajištění, aby se reformní opatření v jednotlivých oblastech navzájem doplňovala a podporovala
I.6 IG 6 Přispívat k dynamickému a řádnému fungování HMU
II. MIKROEKONOMICKÁ ČÁST
II.1 IG 7 Zvýšit a zlepšit investice do výzkumu a vývoje, zejména ze strany soukromého sektoru
II.1.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.1.1.1 V březnu roku 2008 byla schválena Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR, v červenci téhož roku pak související Meziresortní koncepce bezpečnostního výzkumu a vývoje České republiky do roku 2015 a Meziresortní koncepce mezinárodní spolupráce ve výzkumu a vývoji do roku 2015
II.1.1.2 Novela zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, jež umožnila od 1. ledna 2005 uplatnit podnikatelům odečitatelnou položku od základu daně z příjmu při výdajích vynaložených na realizaci projektů výzkumu a vývoje
II.1.1.3 Podpora soukromého výzkumu a vývoje prostřednictvím daňových zvýhodnění
II.1.1.4 Přijetí zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích umožňující transformaci předmětných subjektů výzkumu
II.1.1.5 Realizace národních rozvojových programů pro podporu lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
II.1.1.6 Transpozice směrnice 2005/71/ES o zvláštním postupu pro přijímání státních příslušníků třetích zemí pro účely vědeckého výzkumu
II.1.1.7 Změna zákona č. 341/2005 Sb., o veřejných výzkumných institucích měnící podmínky pro přijímání výzkumných pracovníků z nečlenských zemí Evropské unie
II.1.1.8 Přijetí Evropské charty pro výzkumné pracovníky a Kodexu chování pro přijímání výzkumných pracovníků
II.1.1.9 Vznik Českého centra mobility pro poskytování odborných informací výzkumným pracovníkům
II.1.2 Plánovaná reformní opatření
II.1.2.1 Přijetí nové Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací 2009-2015
II.1.2.2 Pro oblast aplikovaného výzkumu bude do roku 2010 ustavena Technologická agentura
II.1.2.3 Každoroční zvyšování veřejných výdajů na výzkum a vývoj o 8 %
II.1.2.4 Využívání finančních prostředků prostřednictvím schválených Operačních programů Výzkum a vývoj pro inovace, Vzdělání pro konkurenceschopnost a Podnikání a inovace
II.1.2.5 Vytvoření „roadmap“ českých výzkumných infrastruktur
II.1.2.6 Modernizace řízení výzkumných institucí a univerzit v souladu s principy obsaženými v Bílé knize terciárního vzdělávání
II.1.2.7 Zlepšení oblasti lidských zdrojů pomocí národních programů, prostředků politiky soudržnosti, opatřeními Reformy systému výzkumu a vývoje ČR a legislativními úpravami terciárního vzdělávání
II.2 IG 8 Usnadnit inovace ve všech podobách
II.2.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.2.1.1 V rámci nového programovacího období 2007-2013 byl schválen Operační program Podnikání a inovace a probíhá realizace jeho dílčích programů, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce
II.2.1.2 Využívání Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace
II.2.1.3 Vytvoření podpůrné sítě Enterprise Europe Network, která poskytuje podpůrné služby inovačním i neinovačním podnikům
II.2.1.4 Schválení Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR v březnu roku 2008
II.2.2 Plánovaná reformní opatření
II.2.2.1 Pokračování v implementaci programů Operačního programu Podnikání a inovace, tj. Inovace, Potenciál, Prosperita a Spolupráce pomocí vyhlašování dalších výzev k podávání projektů
II.2.2.2 Pokračování v implementaci Rámcového komunitárního programu Konkurenceschopnost a inovace a povzbudit jeho využívání subjekty z České republiky
II.2.2.3 Realizace definovaných principů Reformy výzkumu, vývoje a inovací ČR
II.3 IG 9 Usnadnit zavádění a efektivní využívání informačních a komunikačních technologií a vybudovat všem přístupnou informační společnost
II.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.3.1.1 V České republice byl schválen Operační program Podnikání a inovace, v rámci kterého je možné spolufinancovat ze strukturálních fondů EU projekty z oblasti informačních a komunikačních technologií (program ICT v podnicích)
II.3.1.2 Aplikování ICT do oblasti zdravotnictví ve formě projektu e-Health
II.3.1.3 Zprovoznění daňového portálu pro on-line přístup k finančním úřadům
II.3.1.4 Zahájeny práce na jednotném ekonomickém registru představující další krok v zavádění funkčního systému sdílení dat ve státní správě
II.3.2 Plánovaná reformní opatření
II.3.2.1 Realizace cílů dle Strategie Rady vlády pro informační společnost
II.3.2.2 Pokračování v realizaci programů ICT v podnicích a ICT a strategické služby v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
II.4 IG 10 Posílit konkurenční výhody průmyslové základny
II.4.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.4.1.1 V oblasti spolupráce mezi veřejným a soukromým sektorem (PPP) přijala Česká republika novelizaci zákona o veřejných zakázkách a zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení
II.4.1.2 Vypracování Metodického výkladu k zákonu o koncesních smlouvách v roce 2007, který představuje důležitý nástroj pro celý proces přípravy a realizace PPP projektů
II.4.2 Plánovaná reformní opatření
II.4.2.1 Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice (SCP/SIP)
II.4.2.2 Přijetí opatření, která odráží potřebu vyprofilovat tu část průmyslové základny ČR, resp. klíčových průmyslových odvětví, pro posilování jejich potenciálu s cílem významně se uplatnit na evropských, případně globálních technologických trzích
II.5 IG 11 Podporovat udržitelné využívání zdrojů a posilovat vzájemné působení mezi ochranou životního prostředí a hospodářským růstem
II.5.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.5.1.1 Česká republika implementovala do své legislativy směrnici 2001/77/ES o podpoře elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů energie na vnitřním trhu s elektřinou a dále směrnici 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET) založené na poptávce po užitečném teple, která byla přijata za účelem zvýšení energetické účinnosti a zlepšení bezpečnosti energetického zásobování zemí EU a jeho prováděcích vyhlášek
II.5.1.2 Česká republika rámcově implementovala do své legislativy směrnici 2005/32/ES o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign energetických spotřebičů
II.5.2 Plánovaná reformní opatření
II.5.2.1 Aktualizace Programu podpory environmentálních technologií (ETAP)
II.5.2.2 Implementace Akčního plánu k udržitelné spotřebě a výrobě a udržitelné průmyslové politice
II.5.2.3 Česká republika stanovila pro rok 2020 cíl ve výši 13 % spotřeby energie z OZE na celkové spotřebě energie v ČR
II.5.2.4 Novela zákona o odpadech a nový zákon o odpadech
II.5.2.5 Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí
II.5.2.6 Novela zákona o ochraně ovzduší
II.5.2.7 Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje České republiky
II.6 IG 12 Rozšířit a prohloubit vnitřní trh
II.6.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.6.1.1 Připraveno přijetí návrhu zákona o volném pohybu služeb, který by měl vejít v platnost na konci roku 2009. Zákon transponuje směrnici o službách na vnitřním trhu EU a mimo jiné zavádí právní úpravu přeshraničního poskytování služeb a zjednodušuje podnikatelské prostředí
II.6.1.2 Přijetí politiky ochrany spotřebitele a strategie finančního vzdělávání
II.6.1.3 Posílení dozoru nad finančním trhem
II.6.1.4 Transpozice směrnice o finančních nástrojích (MiFID)
II.6.1.5 Přijetí Metodických pokynů pro zajišťování prací při plnění legislativních závazků vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii
II.6.2 Plánovaná reformní opatření
II.6.2.1 Probíhá příprava zákona o dohledu nad finančním trhem a novely zákona o podnikání na kapitálovém trhu
II.6.2.2 Implementace Rámcové politiky ochrany spotřebitele a Strategie finančního vzdělávání
II.7 IG 13 Zajistit otevřené a konkurenceschopné trhy uvnitř i vně Evropy a využívat výhod globalizace
II.8 IG 14 Vytvořit příznivější podnikatelské prostředí a podpořit soukromou iniciativu prostřednictvím zlepšení právních úprav
II.8.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.8.1.1 V červenci 2007 byl schválen další postup programu na snižování administrativní zátěže podnikatelů a potvrzen cíl snížit celkovou zátěž o 20 % do konce roku 2010
II.8.1.2 V srpnu 2007 byly přijaty Obecné zásady pro hodnocení dopadů regulace, na jejichž základě vznikla povinnost provádět hodnocení dopadů regulace ke všem návrhům primárních i sekundárních právních předpisů v souvislosti s účinností novelizace Legislativních pravidel vlády od 1. listopadu 2007
II.8.1.3 Vznikl nadresortní koordinační orgán, tzv. Grémium pro regulační reformu a efektivní veřejnou správu
II.8.1.4 V dubnu 2008 byl přijat Plán snižování administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010, kde bylo navrženo snížení zátěže u šesti ministerstev, které se podílejí na celkové administrativní zátěži z 89 %
II.8.2 Plánovaná reformní opatření
II.8.2.1 Každoroční předkládání zpráv vládě ČR o stavu a plnění Plánu snižování administrativní zátěže podnikatelů
II.8.2.2 Každý rok bude provedena revize a vyhodnocení účinnosti Obecných zásad pro hodnocení dopadů regulace (RIA)
II.8.2.3 Realizace projektu procesních a organizačních auditů agend veřejné správy a návazných projektů zaměřených na snižování nadbytečné regulace a byrokratické zátěže
II.9 IG 15 Propagovat podnikatelskou kulturu a vytvořit prostředí podporující malé a střední podniky
II.9.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.9.1.1 Byla schválena pravidla pro podporu podnikatelského prostředí v rámci Operačního programu Podnikání a inovace
II.9.1.2 Byla vytvořena centrálně řízená síť, tzv. informační místa pro podnikatele Hospodářské Komory ČR, jejíž cílem je poskytování informací malým a středním podnikům
II.9.1.3 Registrační povinnosti fyzické nebo právnické osoby zahajující nebo podnikající v režimu živnostenského zákona je možné splnit na kterémkoliv živnostenském úřadě, tj. na centrálním registračním místě, jimiž jsou určené odbory v 227 obcích na území ČR
II.9.1.4 Byla vytvořena systémová síť, tzv. CZECHPOINT, umožňující komunikaci s úřady a institucemi z jediného místa. Nyní je rozšiřována na 1300 matričních úřadů, krajské úřady, 800 pracovišť České pošty, vybrané zastupitelské úřady a do kanceláří Hospodářské komory České republiky
II.9.1.5 Pro potřeby podnikatelské obce existuje specializovaný internetový portál pro podnikání a export, tzv. BusinessInfo.cz pro podnikání a export
II.9.1.6 Pro širší zapojení malých a středních podniků do komunitárních programů EU došlo k vytvoření národních sítí NINET a BISONet pro oblasti vědy, výzkumu a inovačního podnikání
II.9.1.7 Bylo vytvořeno Centrum fiktivních firem (CEFIF), které zajišťuje řádnou činnost fiktivních firem v České republice. Vznikajícím fiktivním firmám poskytuje potřebné informace a umožňuje jejich zapojení do trhu fiktivních firem jak v České republice, tak i v zahraničí. Fiktivní firmy zakládají studenti středních škol s ekonomickým zaměřením. Práce ve fiktivních firmách je součástí integrace výuky ekonomických předmětů na středních školách.
II.9.2 Plánovaná reformní opatření
II.9.2.1 Vyhlášení nových výzev pro programy na podporu malých a středních podniků
II.9.2.2 Pokračování v realizaci projektů Informačních míst pro podnikatele a kontaktních míst veřejné správy CZECHPOINT
II.9.2.3 Implementace podpůrných služeb v oblastech finančních zdrojů v návaznosti na poskytované komunitární programy
II.9.2.4 Příprava komplexní reformy daňového systému a zákona o rozpočtovém určení daní
II.10 IG 16 Rozšířit, zlepšit a propojit evropskou infrastrukturu a dokončit schválené prioritní přeshraniční projekty
II.10.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
II.10.1.1 V České republice bylo doposud zprovozněno 1009 km dálnic a modernizován I. a II. tranzitní železniční koridor. Tím se plní závazek výstavby a modernizace evropských prioritních projektů v rámci sítí TEN-T (PP 22, 23 a 25)
II.10.1.2 V září 2007 schválila vláda ČR Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury na období 2008-2013, který obsahuje seznam nejdůležitějších dopravních staveb, přičemž tento strategický plán bude pravidelně aktualizován
II.10.1.3 V České republice se realizují první dvě vlny projektů PPP (železniční napojení letiště Praha a Kladna do centra hlavního města a dálnice D342 v úseku Tábor - Bošilec)
II.10.1.4 Od 1. ledna 2007 bylo zavedeno výkonové zpoplatnění silniční dopravy na vybraných komunikacích pro vozidla o celkové hmotnosti nad 12 tun.
II.10.2 Plánovaná reformní opatření
II.10.2.1 Přijetí Plánu rozvoje dopravní infrastruktury s časovým horizontem na cca 15 - 20 let
II.10.2.2 Dobudování sítě dálnic a rychlostních silnic ze současných 1009 km na plánovaný rozsah2130 km, přičemž do roku 2010 bude zprovozněno 205 km nových dálnic a rychlostních silnic
II.10.2.3 Pokračování v modernizaci III. a IV. železničního koridoru a výstavba trati Brno - Přerov, modernizace železničního spojení Plzeň - Česká Kubice a po roce 2017 i železničního spojení Praha - Liberec a nového systému vysokorychlostních tratí
II.10.2.4 Dopracování Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů a v jejím rámci i Programu na podporu multimodální dopravy, dopracování Strategie inovačních technologií v dopravě
II.10.2.5 V případě projektů PPP vyřešení některých daňových a účetních aspektů v souvislosti s realizací těchto projektů
II.10.2.6 Budování mikrovlnné technologie výkonového zpoplatnění na nově otevíraných úsecích dálnic
II.10.2.7 Od 1. 1. 2009 rozšíření mýtného systému na vozidla nad 3,5 t
III. ČÁST ZAMĚSTNANOST
III.1 IG 17 Provádět politiky zaměstnanosti
III.1.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.1.1.1 První etapa reforem v oblasti sociální politiky v rámci reformy veřejných financí umožňující efektivní nakládání s prostředky veřejných rozpočtů pro realizaci cílů politiky zaměstnanosti
III.1.2 Plánovaná reformní opatření
III.1.2.1 Pokračování v reformě sociálního a důchodového systému
III.1.2.2 Realizace kroků v rámci reformy trhu práce pro zvýšení celkového počtu zaměstnaných, představující konkrétní opatření aktivní politiky zaměstnanosti
III.2 IG 18 Podporovat celoživotní přístup k práci
III.2.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.2.1.1 V souladu s Národním programem přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012 zvyšování motivace pro delší setrvání na pracovním trhu
III.2.1.2 Realizace změn důchodového systému v rámci sociální reformy
III.2.2 Plánovaná reformní opatření
III.2.2.1 Realizace cílů v rámci Národní koncepce podpory rodin s dětmi
III.2.2.2 Využívání prostředků Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost pro podporu projektů zaměřených na vytváření prorodinného prostředí na pracovištích
III.2.2.3 V oblasti služeb péče o děti implementace dílčích opatření tzv. Prorodinného balíčku
III.2.2.4 V rámci budování profesní kariéry u mladých lidí realizace projektů v oblasti vzdělávání, tj. zájmového a neformálního vzdělávání, přístupu ke kvalitním informacím či např. péče o talentovanou mládež
III.2.2.5 Realizace cílů v rámci Národního programu přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012
III.3 IG 19 Zajistit inkluzivní trhy práce, zvýšit přitažlivost práce a zajistit, aby se osobám hledajícím zaměstnání, včetně osob znevýhodněných, a neaktivním osobám vyplatilo pracovat
III.3.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.3.1.1 Využívání finančních prostředků Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a Jednotného programového dokumentu pro hlavní město Praha
III.3.1.2 Realizace cílů stanovených v Akčním plánu podpory rodin s dětmi 2006-2009
III.3.1.3 Provedení změn zákonů v sociální oblasti
III.3.2 Plánovaná reformní opatření
III.3.2.1 Změny v sociálních dávkových systémech v rámci druhé a třetí etapy sociální reformy
III.3.2.2 Reorganizace systému péče o seniory
III.3.2.3 Novela zákona o zaměstnanosti, jejímž cílem je zvýšení motivace k hledání a přijetí nového zaměstnání
III.3.2.4 Motivační opatření pro vytváření zkrácených pracovních úvazků zaměstnavateli
III.4 IG 20 Zlepšit přizpůsobování se potřebám trhu práce
III.4.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.4.1.1 Využívání celoevropského informačního a poradenského servisu EURES a vytváření partnerských sítí se sousedními zeměmi
III.4.1.2 Projekt zelených karet pro liberalizaci podmínek pracovní migrace
III.4.2 Plánovaná reformní opatření
III.4.2.1 Modernizace služeb veřejných institucí trhu práce a realizace projektu zónového poradenství
III.4.2.2 Zřízení centrální evidence volných pracovních míst v souvislosti s projektem zelených karet
III.5 IG 21 Podporovat flexibilitu kombinovanou s jistotou zaměstnání a zmírnit segmentaci trhu práce, s náležitým přihlédnutím k úloze sociálních partnerů
III.5.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.5.1.1 Technická novela zákoníku práce podpořila větší smluvní volnost v pracovně-právních vztazích
III.5.1.2 Podpora školení a rekvalifikací uchazečů o zaměstnání
III.5.1.3 Využívání finančních prostředků v rámci Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů
III.5.2 Plánovaná reformní opatření
III.5.2.1 Realizace dalších kroků spojených s modernizací pracovněprávních vztahů
III.5.2.2 Novela zákoníku práce upravující smluvní vztah zaměstnance a zaměstnavatele
III.6 IG 22 Zajistit vývoj nákladů na pracovní sílu a metody stanovování mezd podporující zaměstnanost
III.6.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.6.1.1 Snížení zákonných nemzdových nákladů v rámci reformy sociálního systému
III.6.2 Plánovaná reformní opatření
III.6.2.1 Snížení sazeb pojistného ze strany zaměstnanců na nemocenské pojištění o 1,5 p.b. od 1. 1. 2009
III.6.2.2 Snížení sazby nemocenského pojištění placeného zaměstnavatelem o 1 p.b. od 1. 1. 2009
III.7 IG 23 Zvýšit a zkvalitnit investice do lidského kapitálu
III.7.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.7.1.1 Zpracován projekt Podpora rozvoje partnerství škol a podniků směřující ke zvyšování kvality odborného vzdělávání v České republice (Partnerství a kvalita)
III.7.1.2 Připravena novela školského zákona s cílem vytvořit podmínky pro maximální prostupnost oborů vzdělání
III.7.1.3 V srpnu roku 2007 vstoupil v účinnost zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
III.7.1.4 Dopracování 133 programů dalšího vzdělávání v rámci projektu Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení
III.7.1.5 V červenci 2007 byla schválena Strategie celoživotního učení České republiky, jež představuje ucelenou koncepci v této oblasti vzdělávání
III.7.2 Plánovaná reformní opatření
III.7.2.1 Realizace projektů v rámci inkluzivních politik ve vzdělání, které napomohou prosazování rovných příležitostí ve vzdělání
III.7.2.2 Zpracování strategie České republiky s cílem prosazovat rovné příležitosti žen a mužů v oblasti vzdělávání
III.7.2.3 Realizace projektu Podpora individuálního vzdělávání občanů se zaměřením na zvýšení poptávky po dalším vzdělávání, zejména v oblasti jazykových dovedností a informačních a komunikačních technologií
III.7.2.4 V rámci podpory spolupráce vysokých škol a podniků realizace projektů s využitím finančních prostředků Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
III.8 IG 24 Přizpůsobit systémy vzdělávání a odborné přípravy novým kvalifikačním požadavkům
III.8.1 Souhrn přijatých a realizovaných opatření
III.8.1.1 Reforma výukových programů dle Rámcových vzdělávacích programů pro různé úrovně vzdělávací soustavy v rámci komplexní kurikulární reformy
III.8.1.2 Vyhlášení pilotního rozvojového programu v roce 2006 na podporu zvýšení zájmu nadané mládeže o studium technických a přírodovědných oborů
III.8.1.3 Na podporu rovných příležitostí pro vstup na vysokou školu a studium na ní včetně poradenských služeb byl následně v roce 2008 realizován další program, jenž má též pomoci rozšířit počet potenciálních studentů v systému terciárního vzdělávání
III.8.2 Plánovaná reformní opatření
III.8.2.1 Realizace cílů Strategie celoživotního učení na základě dokončeného Implementačního plánu této Strategie, který bude specifikovat implementační procedury pro jednotlivá opatření
III.8.2.2 Dokončení kurikulární reformy její III. a IV. etapou v oblasti vydávání Rámcových vzdělávacích programů zejména v oblasti oborů odborného vzdělávání a vzdělávání nástavbového studia a dále reformou maturitní zkoušky a změnou koncepce závěrečné zkoušky na úrovni středního vzdělávání
III.8.2.3 Na základě diskuzí o Bílé knize terciárního vzdělávání je pro rok 2008 plánována příprava nového zákona o terciárním vzdělávání