Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak ÚŘAD VLÁDY ČR
ÚŘAD VLÁDY ČR
www stránky

ÚŘAD VLÁDY ČR

Názvy hierarchických úrovní
"Hlavní cíl"
1 "Strategický cíl"
1.1 "Úkol"

Akční plán pro vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích 2016-2018

GesceSpolugesceSpolupráce
Přispět k procesu vyrovnávání zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v naší společnosti
1 Podpora vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích napříč všemi oblastmi
1.1 Zajistit zařazení tématu vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích, včetně nerovného odměňování žen a mužů a slaďování pracovního, soukromého a rodinného života na program jednání RHSD ČR a ustavení její dočasné pracovní skupiny pro řešení tohoto tématu
1.2 Podpořit projekty NNO, sociálních partnerů a podniků zaměřené na management diverzity a vyrovnané zastoupení žen a mužů v politice a rozhodovacích pozicích, včetně zajištění podpory prostřednictvím programového období 2014–2020 Evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně v následujících operačních programech: OP Výzkum, vývoj a vzdělávání, OP Zaměstnanost, Integrovaný regionální operační program, Program rozvoje venkova, Program nadnárodní spolupráce Central Europe 2020. V rámci OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost vytvořit podmínky pro zajištění rovnosti žen a mužů.
1.3 Podpořit v rámci Koncepce rodinné politiky MPSV rodiče s dětmi, které nedosáhly 2 let věku, při návratu na pracovní trh
1.4 Provádět analýzy a pravidelné vyhodnocování anonymizovaných dat rozdělených dle pohlaví na základě vlastních šetření a systematicky sbíraných údajů v rámci Informačního systému o průměrném výdělku a Informačního systému o platu a služebním příjmu
1.5 Realizovat mediální osvětové aktivity zaměřená na: A) nerovnost žen a mužů na pracovním trhu, vč. nerovného odměňování žen a mužů (Gender Pay Gap) a podporu transparentnosti odměňovacích procesů ve spojení s mezinárodním dnem Equal Pay Day, B) výhody vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a uplatňování diverzity v obchodních společnostech, C) genderové stereotypy v médiích a jejich rizika, propagaci vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a uplatňování gender mainstreamingu v médiích
1.6 Podpořit účast mužů na péči o dítě návrhem konkrétních opatření v rámci připravované Koncepce rodinné politiky MPSV
2 Vyrovnané zastoupení žen a mužů na všech úrovních a ve všech oblastech politiky
2.1 Analyzovat přítomnost genderových stereotypů v předvolebních kampaních v ČR
2.2 Vytvořit a šířit manuál (toolkit) pro politické strany a politická hnutí k nastavení a aktivnímu uplatňování a prosazování podpory rovnosti žen a mužů, a to v rámci svých vnitřních pravidel i směrem navenek
2.3 Připravit a realizovat workshop na téma podpory vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice
3 Vyrovnané zastoupení žen a mužů na všech úrovních veřejné správy a dalších institucí veřejného zájmu. V návaznosti na Strategii rovnosti žen a mužů směřování k dosažení míry zastoupení žen v rozhodovacích pozicích ve veřejné správě a dalších institucích veřejného zájmu minimálně na úrovni 40 % do roku 2020
3.1 Analyzovat a definovat specifické překážky vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a navrhnout jejich konkrétní řešení, včetně změn právní úpravy nebo jiných závazných postupů, a to v následujících oblastech: soudnictví a státní zastupitelství, veřejnoprávní média a příspěvkové organizace v gesci MK, věda a výzkum, vzdělávání a sport, zdravotnictví, Policie ČR, bezpečnostní sbory a NNO
3.2 Zohlednit ve všech relevantních vnitřních předpisech (pracovní řád, apod.) ústředních orgánů státní správy (včetně jim podřízených organizací a poradních orgánů) nebo jiných vhodných dokumentech téma vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a přijmout následující podpůrná opatření pro vyrovnání podílu žen a mužů na všech úrovních rozhodovacích pozic (více viz. oblast C, úkol 11 Akčního plánu)
3.3 Doporučit služebním orgánům, aby při obsazování služebních míst představených a při výběru jednoho žadatele/žadatelky ze 3 nejvhodnějších žadatelů/žadatelek dle ustanovení § 28 odst. 2 zákona o státní službě zohledňovaly hledisko vyrovnaného zastoupení žen a mužů a diverzity v rozhodovacích pozicích
3.4 Provést genderové audity (viz minimální standard rovnosti žen a mužů ve státní správě – Strategie rovnosti žen a mužů) ústředních orgánů státní správy (včetně jim podřízených organizací a poradních orgánů) a na základě jejich výsledků definovat konkrétní kroky v rámci vlastních resortních priorit rovnosti žen a mužů
3.5 Zařadit téma vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích (viz minimální standard rovnosti žen a mužů ve státní správě – Strategie rovnosti žen a mužů) a informace o rizicích spojených s genderovými stereotypy v této oblasti do povinného vstupního vzdělávání a vzdělávání osob ve vedoucích pozicích v ústředních orgánech státní správy (včetně jim podřízených organizací) a nabízet toto vzdělávání členkám a členům poradních orgánů
3.6 Vytvořit závazná nediskriminační pravidla pro kariérní postup zaměstnanců/kyň MZV pracujících v oblasti zahraniční služby, včetně zahrnutí opatření umožňujících slaďování pracovního a rodinného života při jejím výkonu, a to především: hrazení zdravotní preventivní péče v těhotenství, při porodu a v šestinedělí a péče o narozené dítě; zajištění možnosti pro zaměstnankyně MZV čerpat mateřskou v zahraničí za vyplácení náhrady zvýšených životních nákladů, nepřetržitého užívání služebního bytu a hrazení školného dalším s nimi žijícím dětem a příspěvku vyslanému manželovi či partnerovi
3.7 Zavést Strategii +1 (v případě jejího schválení vládou ČR) v rámci ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy
3.8 Podporovat, a to v rámci dotační politiky, také projekty zaměřené na podporu novinářek a novinářů (vč. mentoringu a leadershipu) s cílem vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v oblasti médií
3.9 Realizovat průzkum obsahu vybraných médií ve vztahu k rovnosti žen a mužů, projevům genderových stereotypů a sexismu v médiích a uplatňování gender mainstreamingu v médiích, a to ve spolupráci s NNO
3.10 Vytvořit a šířit manuál (toolkit) pro veřejnoprávní média k praktickému uplatňování vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích, podpoře slaďování pracovního, soukromého a rodinného života, dodržování důstojnosti zaměstnanců/kyň a podpoře gender mainstreamingu
3.11 Realizovat mediální kampaň, jejímž obsahem bude zviditelnění ženských osobností české kultury (historických i současných)
3.12 Revidovat Koncepci státní podpory sportu v ČR, s cílem jejího rozšíření o genderové hledisko ve sportu
3.13 Realizovat mediální kampaň, jejímž obsahem bude rovnost žen a mužů ve sportu a zviditelnění ženských osobností českého sportu (historických i současných
3.14 Zohlednit hledisko vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích, včetně sladění pracovního a rodinného života v kariérním řádu ve školství
3.15 Vytvořit a šířit metodiku pro zřizovatele/ky škol o kritériích výběru ředitelů/ek a dalších vedoucích pracovníků/ic škol s ohledem na vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích a na potenciální vliv genderových stereotypů
3.16 Zařadit téma vyrovnaného zastoupení žen a mužů v politice, rozhodovacích pozicích a veřejném životě při pravidelné revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (v rámci vzdělávací oblasti „Člověk a společnost“), Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia (v rámci vzdělávací oblasti „Člověk a společnost“), Rámcových vzdělávacích programů pro odborné vzdělávání (v rámci průřezového tématu „Občan v demokratické společnosti“) a Rámcových vzdělávacích programů pro odborné vzdělávání nástavbové (v rámci průřezového tématu „Občan v demokratické společnosti“)
3.17 Vytvořit systém monitoringu vysokých škol, v němž bude zohledněna oblast vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích
3.18 Usilovat o 40% zastoupení méně zastoupeného pohlaví ve vedoucích pozicích orgánů veřejné správy zodpovědných za oblast výzkumu
3.19 Změnit pravidlo povinné šestiměsíční podstdoktorské stáže v rámci nastavení pravidel účasti u juniorských grantů GA ČR tak, aby nedocházelo ke znevýhodňování řešitelů a řešitelek z důvodu rodičovství
4 Vyrovnanější zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v obchodních společnostech. V návaznosti na Strategii rovnosti žen a mužů směřování k dosažení míry zastoupení žen v rozhodovacích pozicích v obchodních společnostech minimálně na úrovni 40 % do roku 2020
4.1 Zvyšovat počet žen v dozorčích radách a představenstvech obchodních společností s majetkovou účastí státu (v návaznosti na Strategii rovnosti žen a mužů) s cílem postupného dosažení minimálně 40% zastoupení žen v těchto orgánech do roku 2020, a to formou přijetí následujících opatření (více viz část D, úkol 29 Akčního Plánu)
4.2 Zavést Strategii +1 v rámci obchodních společností s majetkovou účastí státu a státních podniků, a to v návaznosti na úkoly uvedené v této úkolové části
4.3 Zavést povinné zveřejňování údajů o podílu žen a mužů v rozhodovacích pozicích největších obchodních společností (v rámci implementace směrnice EP a Rady 2014/95/EU) a jejich pravidelné sdílení s ČSÚ
4.4 Aktualizovat každoročně seznam dvou set největších obchodních společností v ČR a obchodních společností s majetkovou účastí státu z hlediska zastoupení žen v jejich rozhodovacích pozicích (v návaznosti na Index zastoupení žen ve vedení organizace Byznys pro společnost) a zveřejňovat tento seznam ve statistické ročence Zaostřeno na ženy a muže
4.5 Zavést cílené programy v rámci dotační politiky zaměřené na podporu mentoringu, síťování a rozvoje talentů žen s cílem vyrovnaného zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích v obchodních společnostech. V rámci OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost podporovat mentoring, koučing a management inovací u začínajících malých a středních podniků
4.6 Zahájit realizaci aktivit s cílem definovat Standard firmy otevřené rovnosti žen a mužů (dále jako „Standard“) jako motivačního nástroje pro podporu rovnosti žen a mužů a na jeho základě: A) propagovat Standard mezi obchodními společnostmi, včetně vytvoření webové stránky;B) zpracovat komplexní analýzu možností finančního zvýhodnění obchodních společností splňujících Standard;C) s ohledem na právo EU zpracovat analýzu možnosti definovat společenskou odpovědnost firem (včetně slaďování pracovního a rodinného života a zapracování Standardu) jako jeden z požadavků veřejného zadavatele na kvalifikaci ve smyslu úpravy zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách
4.7 Motivovat cílenými kroky dívky a ženy ke studiu na technických oborech (včetně IT oborů) středních a vysokých škol