Strategie Středočeského kraje pro oblast kultury, kulturního dědictví a kulturních a kreativních odvětví 2024-2030
A. Nabídka živého umění a kultury
A1 V kraji je dostupná kulturní nabídka pro veřejnost v lokalitách
A 1.1 Podporovat kvalitní kulturní infrastrukturu v regionu
A 1.2 Podporovat nabídku pro skupiny se specifickými potřebami
A 1.3 Podporovat kulturní nabídku propojující různé kultury
A2 Aktéři mají kde čerpat inspiraci, informace a argumenty pro rozvoj živé kultury a umění
A 2.1 Rozvinout webové stránky Kreativní střední Čechy na informační platformu pro kulturu a kulturní a kreativní odvětví
A 2.2 Připravit nástroje pro podporu setkávání aktérů v oblasti kultury a kreativity
A 2.3 Aktivovat nástroje metodické podpory a vzdělávání aktérů v oblasti managementu, fundraisingu a marketingu, rozvoji publika
A3 Finanční i nefinanční zdroje jsou dostupné pro různé typy organizací i aktivit
A 3.1 Krajský dotační systém v oblasti kultury upravovat v diskuzi s většími aktéry, kteří potřebují dlouhodobě plánovat, i malými hráči, pro které představuje byrokratickou zátěž
B. Prostředí měst a obcí
B1 Politická reprezentace v regionu i veřejnost mají dobré povědomí o hodnotách v oblasti architektury, urbanismu a krajinotvorby
B 1.1 Rozvíjet formáty informování, setkávání a vzdělávání na téma kvalitní architektury, veřejného prostoru, urbanismu a krajinotvorby s obcemi
B 1.2 Připravit formát poradního orgánu kraje složeného z městských architektů pro spolupráci kraje a obcí
B 1.3 Podporovat aktivity vzdělávání veřejnosti v tématech kvalitního prostředí města a obcí v oblasti architektury, urbanismu a veřejného prostoru
B2 Krajské investice mají vysokou architektonickou a urbanistickou hodnotu
B 2.1 Zformulovat agendu a roli „kanceláře architektury kraje“, která bude garantem kvality krajských projektů, se záměrem ji založit
B 2.2 Zpracovat metodický rámec podpory rozvoje umění ve veřejném prostoru a zajistit kapacity na realizaci
B3 Péče o kulturní dědictví v regionu podporuje dobrou image a ekonomický rozvoj obcí
B 3.1 Budovat dobrý obraz památkové péče u vlastníků i veřejnosti
B 3.2 Vytvořit podmínky pro udělování krajské odborné ceny v oblasti památkové péče a uchování historických kulturních hodnot, zahájit její udělování
B 3.3 Podporovat zpracování a propagaci hodnot spojených s průmyslovým dědictvím i mimo rámec památkové ochrany
C. Kultura a vzdělávání
C1 Spolupráce škol a kulturních organizací se intenzivně rozvíjí
C 1.1 Připravit finanční a nefinanční nástroje podpory spolupráce škol a kulturních organizací
C.1.2 Podporovat dopravu škol do kulturních zařízení mimo Prahu v rámci Středočeského kraje
C 1.3 Podporovat informování a setkávání kulturních organizací škol a vzájemnou výměnu zkušeností zejména na úrovni učitelů a edukátorů
C2 Knihovny ve všech částech regionu rozvíjejí komunitní potenciál
C 2.1 Podporovat regionální funkce knihoven, včetně advokační role vůči místní politické reprezentaci
C 2.2 Podporovat investice do rozvoje místních komunitních knihoven
C3 Mladá generace v regionu najde atraktivní nabídku tam, kde bydlí
C 3.1 Podporovat projekty kulturních center zaměřených na mladou generaci
C 3.2 Rozvíjet výměnu zkušeností mezi organizacemi v práci s mladými lidmi
C 3.3 Připravit nástroje podpory mladých lidí jako aktivních realizátorů kultury
D. Identita a značka míst
D1 Kultura hraje integrační roli v identitě a značce lokalit
D 1.1 Posilovat status kultury ve společnosti
D 1.2 Podporovat nástroje propojení starousedlíků a nově příchozích
D 1.3 Podporovat zlepšení informovanosti veřejnosti o kulturním dění ve spolupráci s partnery
D2 Partneři v oblasti kultury, kulturního dědictví a cestovního ruchu dobře komunikují a rozvíjejí společné projekty
D 2.1 Koordinovat rozvoj značky lokalit v oblasti kulturního dědictví s partnery
D 2.2 Hrát koordinační roli v případě velkých eventů
D 2.3 Rozvíjet filmovou turistiku
D3 Paměťové instituce zřizované krajem mají dostatečné kapacity pro naplňování své role
D 3.1 Rozvíjet personální kapacity institucí pro výkon veřejné služby
D 3.2 Podporovat rozvoj know-how institucí pro výkon veřejné služby
D 3.3 Zajistit rozvoj materiálně-technické základny zřizovaných institucí pro výkon veřejné služby
E. Kulturní a kreativní odvětví
E1 Kraj a jeho organizace mají aktuální informace o prostředí a potřebách kulturních a kreativních odvětví
E 1.1 Zajistit živou datovou základnu o kulturních a kreativních odvětvích v regionu
E 1.2 Navazovat vztahy se všemi relevantními střešními asociacemi v jednotlivých segmentech KKO a mít přehled o aktuálních tématech, která řeší
E2 Kraj aktivně sdílí informace o kulturních a kreativních odvětvích, a hraje advokační roli v zájmu rozvoje místní kreativní ekonomiky
E 2.1 Aktivně uchopit advokační roli kraje vůči státním institucím
E 2.2 Hrát informační a advokační roli vůči obcím s rozšířenou působností
E 2.3 Aktivně se vzájemně informovat o situaci KKO a koordinovat informace s hl. m. Prahou
E3 Kraj disponuje relevantními nástroji rozvoje KKO jako součásti místní ekonomiky, které jsou využívány a kladně hodnoceny aktéry KKO
E 3.1 Rozvíjet nástroje podpory audiovize s využitím potenciálu přirozené spádovosti Středočeského kraje a hl. m. Prahy pro filmový průmysl
E 3.2 Nástroje podpory podnikání Středočeského kraje a jeho organizací uzpůsobovat příjemcům z řad KKO
E 3.3 Definovat nástroje podpory, které je vhodné koordinovat a sdílet s hl. m. Prahou