Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PARDUBICKÝ
KRAJ PARDUBICKÝ
www stránky

KRAJ PARDUBICKÝ

Názvy hierarchických úrovní
A. "Oblast"
A.1 "Cíl"
A.1.1 "Opatření"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2020-2024

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2020-2024
A.Rozvoj předškolního vzdělávání
A.1Dostupnost předškolního vzdělávání
A.1.1Podporovat zřizovatele při rozšiřování kapacit MŠ v lokalitách, kde bude v následujících letech trvalý převis poptávky po umístění dětí ve věku od 3 do 6 let do MŠ
A.1.2Podporovat zapojení MŠ do výzvy Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením
A.2Zvýšení kvality předškolního vzdělávání
A.2.1Poskytovat metodickou podporu pracovníkům MŠ a jejich zřizovatelům
A.2.2Podporovat zřizovatele ve snižování počtu dětí ve třídě s ohledem na možnosti MŠ
A.2.3Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
A.2.4Zvyšovat kompetence pedagogů MŠ v oblasti formativního hodnocení
A.2.5Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu dětí, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
A.2.6Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání
A.2.7Podporovat zapojení MŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
A.2.8Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit MŠ
B.Rozvoj základního vzdělávání
B.1Rovné příležitosti v základním vzdělávání
B.1.1Podporovat zřizovatele při navyšování kapacit ZŠ tak, aby každý žák plnící povinnou školní docházku měl zajištěno místo ve spádové škole
B.1.2
Podporovat
zapojení ZŠ do programu MPSV Potravinová pomoc dětem ve vážné sociální nouzi nebo do jiných dotačních programů se stejným zaměřením
B.1.3Eliminovat odklady školní docházky
B.1.4Udržet podíl žáků odcházejících do víceletých gymnázií pod 10 % ve všech okresech Pk
B.1.5Zvyšovat kompetence pedagogů ZŠ ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
B.1.6Podporovat integraci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka
B.2Zvýšení kvality základního vzdělávání
B.2.1Poskytovat metodickou podporu pracovníkům ZŠ a jejich zřizovatelům
B.2.2Podporovat polytechnické vzdělávání a rozvoj manuální zručnost žáků
B.2.3Zvyšovat kompetence pedagogů ZŠ v oblasti formativního hodnocení
B.2.4Podporovat čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost
B.2.5Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje jejich tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
B.2.6Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na rozvoj digitálních kompetencí, prohlubování znalostí z oblasti kybernetické bezpečnosti a využívání prvků polytechnické výchovy ve vzdělávání
B.2.7Podporovat zapojení ZŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
B.2.8Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZŠ
C.Rozvoj středního vzdělávání
C.1Rovné příležitosti ve středním vzdělávání
C.1.1Zvyšovat kompetence pedagogů SŠ ke vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
C.1.2Podporovat integraci žáků s nedostatečnou znalostí českého jazyka
C.1.3Podporovat vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
C.2Zvýšení kvality středního vzdělávání
C.2.1Poskytovat metodickou podporu pracovníkům SŠ
C.2.2Vyhodnocovat výsledky jednotných přijímacích zkoušek, závěrečných a maturitních zkoušek
C.2.3Zvyšovat kompetence pedagogů SŠ v oblasti formativního hodnocení
C.2.4Podporovat čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost
C.2.5Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na rozvoj potenciálu žáků, včetně rozvoje tvořivosti, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
C.2.6Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na podporu rozvoje informatického myšlení a digitálních kompetencí, rozvoje technického myšlení žáků
C.2.7Podporovat zapojení SŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
C.2.8Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce
C.2.9Podporovat mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich teoretických znalostí a praktických dovedností
C.2.10Modernizovat učební pomůcky a materiálně technické vybavení škol
C.2.11Podporovat bezpečné prostředí pro vzdělávání ve školách a školských zařízeních Pk
C.2.12Vytvářet podmínky pro zavádění inovativních technologií do výuky a jejich propojení s moderními výukovými metodami
C.2.13Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit SŠ
C.3Prohloubení spolupráce SŠ se zaměstnavateli a dalšími sociálními partnery
C.3.1Podporovat spolupráci SŠ s firmami, profesními organizacemi, svazy, partnerskými školami, vysokými školami, výzkumnými institucemi
C.3.2Podporovat zavádění a posilování prvků duálního vzdělávání
C.4Podpora odborného vzdělávání
C.4.1Realizovat projekty TECHNOhrátky a ZDRAVOhrátky a podporovat soutěže – zejména Festival vědy a techniky pro děti a mládež v Pk, mezinárodní soutěž učňů stavebních profesí Řemeslo/Skill a soutěž Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR
C.4.2Poskytovat prospěchová stipendia žákům vzdělávajících se v oborech žádaných na trhu práce
C.4.3Podporovat zapojení žáků ZŠ do mimoškolních aktivit zaměřených na popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel v SŠ
C.5Snížení rizika předčasných odchodů ze vzdělávání
C.5.1Podporovat výchovné a kariérní poradenství a marketingovou strategii Pk
C.5.2Monitorovat předčasné odchody žáků ze vzdělávání a působit na žáky v ohrožených SŠ a oborech vzdělání
C.5.3Doporučovat ředitelům SŠ stanovit v jednotných přijímacích zkouškách minimální bodovou hranici potřebnou pro přijetí ke vzdělávání
D.Rozvoj vyššího odborného vzdělávání
D.1Propojení vzdělávacích programů VOŠ s potřebami trhu práce
D.1.1Podporovat akreditaci profesně orientovaných vzdělávacích programů v souladu s potřebami trhu práce
D.1.2Prohlubovat spolupráci VOŠ se zaměstnavateli
D.2Zvýšení kvality vyššího odborného vzdělávání
D.2.1Zvyšovat kompetence pedagogů VOŠ ke vzdělávání studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně studentů mimořádně nadaných)
D.2.2Poskytovat metodickou podporu pracovníkům VOŠ
D.2.3Podporovat zapojení VOŠ do aktivit zaměřených na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
D.2.3Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků za účelem výměny zkušeností a jejich následného využití ve výuce
D.2.4Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit VOŠ
E.Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (bez žáků nadaných)
E.1Rovný přístup dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ke vzdělávání
E.1.1Rozvíjet školní poradenská pracoviště vytvářením pozic školních sociálních pedagogů
E.1.2Vytvořit Koncepci inkluzivního vzdělávání Pk
E.1.3Rozvíjet systém péče o žáky s poruchami autistického spektra
E.1.4Rozvíjet systém logopedické péče
E.1.5Poskytovat metodickou podporu pracovníkům škol v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
E.1.6Podporovat vybavení škol kompenzačními a rehabilitačními pomůckami
E.1.7Zajistit bezbariérový přístup a možnost pohybu tělesně postižených žáků ve školách zřizovaných Pk
E.1.8Zajistit dostatečnou nabídku vzdělávacích programů k rozšiřování kvalifikace pedagogů v oblasti speciální pedagogiky
E.1.9Zkvalitnit činnost asistentů pedagoga zabezpečením jejich metodického vedení a nabídkou kurzů a dalších vzdělávacích programů
E.1.10Vytvořit mobilní centrum pro podporu inkluze (mobilní tým odborníků)
E.1.11Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
F.Rozvoj vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných
F.1Rozvoj potenciálu nadaných dětí, žáků a studentů
F.1.1Zvyšovat kompetence pedagogů v oblasti práce s nadanými a mimořádně nadanými dětmi, žáky a studenty (identifikace, rozvoj a uplatnění nadání)
F.1.2Podporovat výukové aktivity vázané na profilaci žáka, podnícení zájmu (vnitřní motivaci), cílit na rozvoj tvořivosti a zručnosti, upevnění vědomostí a dovedností, rozvoj klíčových kompetencí
F.1.3Podporovat spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání v oblasti vytváření příležitostí pro práci s nadanými
F.1.4Vytvářet podmínky pro sjednocení postupů v oblasti identifikace nadání a v doporučování vhodných podpůrných opatření
F.1.5Pokračovat v programu Podpora nadaných žáků v Pardubickém kraji
F.1.6Zajistit kvalitní systém řízení, koordinace a organizace soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních
F.1.7Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům škol v oblasti práce s nadanými dětmi, žáky a studenty
F.1.8Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti práce s nadanými
F.1.9Vést talentované žáky k zájmu o studium technických a přírodovědných oborů, inovační a kreativní činnosti a posilovat jejich regionální identitu
G.Rozvoj základního uměleckého vzdělávání
G.1Zkvalitnění podmínek pro činnost ZUŠ
G.1.1Podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků ZUŠ zaměřené na profesní rozvoj pedagogů a vedoucích pracovníků
G.1.2Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům ZUŠ
G.1.3Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZUŠ
G.2Rozvoj nadání žáků ZUŠ
G.2.1Podporovat organizaci soutěží, realizovat program Podpora nadaných žáků v Pardubickém kraji
H.Rozvoj jazykového vzdělávání
H.1Zkvalitnění podmínek pro výuku cizích jazyků
H.1.1Zvyšovat jazykové kompetence pedagogických pracovníků a jejich kompetence pro výuku cizích jazyků
H.1.2Podporovat mobilitu pedagogických pracovníků a žáků
H.1.3Podporovat spolupráci škol v Pk se školami v zahraničních partnerských regionech Pk
I.Rozvoj zájmového vzdělávání
I.1Zkvalitnění podmínek pro činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání
I.1.1Podporovat činnost SVČ podílejících se na zabezpečení okresních a krajských kol soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání (okresních metodiků a administrátorů soutěží)
I.1.2Podporovat školní i mimoškolní aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků, rozvíjet jejich tvořivost, digitální kompetence, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
I.1.3Podporovat profesní růst pedagogických pracovníků působících v oblasti zájmového vzdělávání a práce s nadanými dětmi, žáky a studenty
I.1.4Podporovat užší spolupráci školských zařízení pro zájmové vzdělávání a všech druhů škol a dalších mimoškolních institucí v rámci aktivit zaměřených na využití potenciálu a rozvoje nadání dětí a mládeže
I.1.5Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům školských zařízení pro zájmové vzdělávání
I.1.6Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit školských zařízení pro zájmové vzdělávání
J.Rozvoj poradenských služeb
J.1Zkvalitnění poradenských služeb a jejich dostupnost
J.1.1Vytvořit efektivní model pro poskytování vzájemně provázaných služeb pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center
J.1.2Vyhodnotit prostorové, materiální a personální zabezpečení ŠPZ a přijmout odpovídající opatření
J.1.3Sledovat kvalitu a efektivnost činnosti ŠPZ
J.1.4Podporovat profesní růst pracovníků školských poradenských zařízení
J.1.5Zavést jednotný evidenční systém ŠPZ v rámci kraje
J.1.6Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům ŠPZ
K.Rozvoj prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1Zkvalitnění primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1.1Vytvořit koncepční materiál Pk na základě Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019–2027
K.1.2Podporovat činnost Krajského centra primární prevence Ústí nad Orlicí
K.1.3Pořádat krajskou konferenci k primární prevenci rizikového chování dětí a mládeže
K.1.4Podporovat projekty v oblasti primární prevence
K.1.5Zvyšovat kompetence pedagogických pracovníků v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1.6Podporovat vykazování preventivních aktivit škol do systému evidence preventivních aktivit NPI ČR
K.1.7Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit Š/ŠZ v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
K.1.8Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže (zejména metodikům prevence a výchovným poradcům)
L.Rozvoj školských ubytovacích zařízení
L.1Zkvalitnění ubytovacích služeb
L.1.1Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům školských ubytovacích zařízení
L.1.2Podporovat profesní růst pracovníků školských ubytovacích zařízení
L.1.3Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit školských ubytovacích zařízení
M.Rozvoj zařízení školního stravování
M.1Zkvalitnění stravovacích služeb v souladu se zdravým životním stylem
M.1.1Podporovat profesní růst pracovníků v oblasti školního stravování
M.1.2Podporovat aktivity související s propagací školního stravování
M.1.3Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům zařízení školního stravování
M.1.4Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit v oblasti školního stravování
N.Rozvoj ústavní výchovy
N.1Transformace dětských domovů
N.1.1Naplňovat dokument Strategie transformace péče o ohrožené děti a rodiny na území Pardubického kraje
N.1.2Průběžně sledovat naplněnost dětských domovů
N.1.3Posilovat rodičovské kompetence ve smyslu možnosti návratu dítěte do biologické rodiny
N.1.4Předcházet rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny
N.1.5Zvyšovat kompetence pracovníků DD zaměřené na jejich uplatnění v nově se tvořícím systému a zvýšit jejich adaptabilitu na jiné formy práce
N.1.6Uplatňovat standardy kvality ke zkvalitnění činnosti DD
N.1.7Podporovat efektivní spolupráci všech subjektů participujících na péči o ohrožené děti
N.1.8Poskytovat metodickou pomoc pracovníkům DD
N.1.9Vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit DD
N.1.10Podporovat aktivity spojené s vytvářením podmínek pro individuální rozvoj dětí a žáků včetně rozvoje jejich tvořivosti, digitálních kompetencí, osvojování zásad trvale udržitelného rozvoje a zdravého životního stylu
O.Rozvoj úlohy a podpory pedagogických pracovníků
O.1Podpora profesního rozvoje pedagogů
O.1.1Podporovat metodické vedení začínajících učitelů a neaprobovaných pedagogů
O.1.2Podporovat síťování inovativních škol a síťování pedagogů
O.1.3Zaměřit DVPP zejména na oborové didaktiky, efektivní formy výuky, formativní hodnocení, využívání prostředků ICT, metodu CLIL, práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně žáků nadaných, klima třídy, primární prevenci rizikového chování
O.1.4Podporovat efektivní spolupráci učitele a asistenta pedagoga
O.2Podpora profesního rozvoje vedoucích pracovníků škol
O.2.1Zaměřit DVPP na strategické řízení rozvoje školy a pedagogické vedení
O.3Snížení administrativní zátěže Š/ŠZ
O.3.1Spolupracovat s MŠMT, ČŠI, CZVV a NPI ČR na odstranění duplicitních zjišťování a nastavení procesů vzájemného sdílení dat
P.Rozvoj dalšího vzdělávání v rámci celoživotního učení
P.1Rozvoj škol jako center celoživotního učení
P.1.1Podporovat rozvoj kariérového poradenství v celoživotní perspektivě
P.1.2Využít podporu a realizaci dalšího vzdělávání k hodnocení ředitelů škol
P.1.3Podporovat spolupráci firem a škol v rámci Národní soustavy kvalifikací
P.1.4Vytvářet podmínky k dialogu a spolupráci mezi školami, zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi
P.1.5Informovat o možnostech dalšího vzdělávání
R.Rozvoj environmentální výchovy a výchovy k udržitelnému rozvoji
R.1Zajištění koordinace a podpory systému EVVO a VUR ve školách a školských zařízeních
R.1.1Realizovat úkoly Krajské koncepce EVVO Pk
R.1.2Pokračovat v začleňování EVVO a VUR do výuky a činnosti Š/ŠZ
R.1.3Podporovat práci a vzdělávání pedagogů (koordinátorů EVVO) a dalších pracovníků Š/ŠZ vedoucí k udržitelnému rozvoji
R.1.4Podporovat realizaci výchovně vzdělávacích projektů a aktivit v oblasti EVVO a VUR
R.1.5Využívat školní prostory k tvorbě zahrad, učeben v přírodě, naučných stezek apod. pro efektivní výuku kompetencí v EVVO
R.1.6Podporovat rozšíření sítí škol zaměřených na komplexní ekologickou výchovu
R.2Posílení medializace a prezentace EVVO a VUR
R.2.1Popularizovat oblast VUR a EVVO, oceňovat Š/ŠZ, neziskové a další vzdělávací organizace s kvalitními programy
R.2.2Zajišťovat pravidelný informační servis, průběžnou metodickou a konzultační činnost školám a školským zařízením v problematice EVVO a VUR
R.3Rozvoj spolupráce v oblasti EVVO a VUR
R.3.1Podporovat vzájemnou spolupráci Š/ŠZ se středisky ekologické výchovy a dalšími subjekty a poskytovat příležitosti k výměně zkušeností, metodik, příkladů dobré praxe v oblasti EVVO a VUR
R.3.2Posílit spolupráci v oblasti VUR a EVVO s ostatními kraji