Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak KRAJ PARDUBICKÝ

KRAJ PARDUBICKÝ

Názvy hierarchických úrovní
"Prioritní oblast"
1 "Podoblast"
1.1 "Opatření"

Rozbalit detaily

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Pardubického kraje 2016-2020

Předškolní vzdělávání

Přístup k předškolnímu vzdělávání

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
rovný přístup k předškolnímu vzdělávání a dostupnost předškolního vzdělávání
vznik nových mateřských škol či navyšování kapacit a míst poskytovaného vzdělávání mateřských škol pouze v odůvodněných případech v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití stávajících kapacit mateřských
škol
zaměření dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na oblast vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně dětí mimořádně nadaných)
seznamování dětí s cizím jazykem přiměřeným způsobem odpovídajícím jejich věku a možnostem
vedení dětí ke zdravému životnímu stylu
zajištění odborné péče pro děti s vadami řeči (např. formou proškolení
pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých mateřských
školách)
poskytovat metodickou pomoc pracovníkům mateřských škol prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje
vytváření podmínek pro prezentaci aktivit mateřských škol na Školském portálu Pardubického kraje

Základní vzdělávání

Přístup k základnímu vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
rovný přístup k základnímu vzdělávání a dostupnost základního vzdělávání
vznik nových základních škol či navyšování kapacit a míst poskytovaného vzdělávání základních škol pouze v odůvodněných případech v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití stávajících kapacit základních
škol
zaměření dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků na oblast vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně žáků mimořádně nadaných)
vedení žáků ke zdravému životnímu stylu
zajištění odborné péče pro děti s vadami řeči (např. formou proškolení
pedagogických pracovníků pro logopedickou prevenci v jednotlivých základních školách)
metodickou pomoc pracovníkům základních škol prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje
vytváření podmínek pro prezentaci aktivit základních škol na Školském portálu Pardubického kraje

Střední vzdělávání (včetně konzervatoře)

Přístup k střednímu vzdělávání (včetně konzervatoře)

Deskriptory:
VI.c střední vzdělávání
spolupráci středních škol s dalšími partnery (např. zaměstnavateli, partnerskými školami, vysokými školami, výzkumnými institucemi, nestátními neziskovými organizacemi) při řešení technických a technologických problémů a aktualizaci výukových materiálů a popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel
zlepšování podmínek pro zavádění inovativních technologií do výuky a jejich vyšší propojení s moderními výukovými metodami
zkvalitnění výuky technických a přírodovědných oborů prostřednictvím
modernizace učebních materiálů a pomůcek, inovací materiálně technického vybavení a vyšším využitím ICT
odborné vzdělávání formou uzavírání sektorových dohod, organizování kulatých stolů, podpory pořádání prezentačních burz firem v rámci mikroregionů,mediálních kampaní a prezentací škol, poskytování prospěchových stipendií žákům vzdělávajících se v oborech žádaných na trhu práce, pokračování projektu TECHNOhrátky, podpory práce s nadanými žáky (např. mezinárodní soutěže ŘEMESLO/SKILL, projektu – Program vytváření a rozvíjení zájmu žáků o vědecké a technické obory v Pardubickém kraji, programu Pk – Podpora talentované mládeže)
zapojení žáků základních škol do mimoškolních aktivit ve středních školách zaměřených na popularizaci zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel (např. formou organizování technicky zaměřených kroužků pro žáky základních škol v odborných učebnách a dílnách středních škol)
mobilitu žáků za účelem zvyšování či prohlubování jejich praktických
a teoretických znalostí zejména v technických a přírodovědných oborech
a řemeslech
mobilitu pedagogických pracovníků škol a školských zařízení za účelem výměny zkušeností a tvorby či inovace učebních materiálů pro výuku zejména technických a přírodovědných oborů a řemesel
zajištění ICT vybavenosti škol a školských zařízení
jazykové vzdělávání – výběr škol dle výše časové dotace pro výuku jazyků a počtu vyučovaných cizích jazyků stanovených rámcovým vzdělávacím programem (případně školním vzdělávacím programem) oborů vzdělání dané školy
bezpečné prostředí pro vzdělávání a zdravý sociální, psychický i fyzický vývoj všech účastníků vzdělávání

Vyšší odborné vzdělávání

Přístup k vyššímu odbornému vzdělávání

Deskriptory:
VI.d vyšší odborné vzdělávání
zřizovat či podporovat zápis nové vyšší odborné školy do rejstříku škol
a školských zařízení nebo navyšovat kapacity a místa poskytovaného vzdělávání stávajících vyšších odborných škol pouze ve výjimečných a odůvodněných případech (např. ve školách s obory technického nebo přírodovědného zaměření) v návaznosti na demografický vývoj
utlumovat obory, jejichž absolventi jsou obtížně uplatnitelní na trhu práce, a dále obory, u kterých je vhodnější realizovat vzdělávání na úrovni bakalářského studia
propojovat struktury oborů
vyššího odborného vzdělávání s potřebami trhu práce

Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami

Přístup ke vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacímipotřebami

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
podporovat kvalitní předškolní vzdělávání pro cílové skupiny dětí ve smyslu prevence a kompenzace sociálního znevýhodnění
zprostředkovat informace o programech dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků směřujících k získávání znalostí a dovedností potřebných pro
uplatňování podpůrných opatření (např. prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje)
nabízet prostřednictvím Centra celoživotního vzdělávání – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Pardubického kraje vzdělávací programy k rozšiřování kvalifikace v oblasti speciální pedagogiky
hledat východiska pro zabezpečení odpovídajícího počtu asistentů pedagoga do tříd s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
podporovat zkvalitnění činnosti asistentů pedagoga zabezpečením jejich
metodického vedení a nabídkou kvalifikačních kurzů a dalších vzdělávacích programů
podporovat rozvoj systému logopedické péče v kraji
vytvářet podmínky ke zkvalitnění vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami prostřednictvím vybavení škol kompenzačními a rehabilitačními
pomůckami
zpřístupnit prostřednictvím Školského portálu pedagogům i rodičům cílové skupiny žáků informace o legislativních opatřeních MŠMT a metodických materiálech vytvořených v rámci projektů OP VK
podporovat využívání rozvojových programů MŠMT zaměřených na financování podpůrných opatření (např. úvazků asistentů pedagoga, pořízení speciálních učebnic a kompenzačních pomůcek)
využít odborného a materiálního potenciálu speciálních škol k podpoře společného vzdělávání dětí a žáků v hlavním vzdělávacím proudu
sledovat průběžně naplněnost speciálních škol a v předstihu reagovat například na významný pokles žáků citlivým omezením počtu stávajících škol na jejich optimum
v regionu
podporovat zápis nových oborů vzdělání kategorie dosaženého vzdělání E jen ve středních školách samostatně zřízených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (případně utlumit tyto obory v běžných středních školách s ohledem na
počet vzdělávaných žáků a demografický vývoj)
podporovat zajištění bezbariérového přístupu a možnosti pohybu tělesně
postižených žáků ve zřizovaných školách

Vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných

Přístup ke vzdělávání dětí, žáků a studentů nadaných

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
rozvoj odborných kompetencí pedagogických pracovníků
metodické vedení v oblasti diagnostiky a využívání vhodných podpůrných opatření ve vzdělávání mimořádně nadaných dětí, žáků a studentů
pokračování programu Podpora talentovaných (nadaných) žáků (Mladý talent)
koordinaci a metodické vedení činnosti organizátorů soutěží, odborných garantů a krajských komisí
zkvalitnění systému řízení a zabezpečení soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání na všech úrovních
účast škol v přírodovědných a technických soutěžích a čerpání dotace
z rozvojového programu MŠMT Excelence středních škol
vzájemnou spolupráci všech aktérů podílejících se na rozvoji nadání a péči o nadané, zejména spolupráci škol a středisek volného času s využitím stávajících
personálních a prostorových kapacit středisek
monitorování a vyhodnocování výsledků a úspěchů žáků a škol v soutěžích
posilování metodické podpory a vytváření podmínek pro prezentaci aktivit souvisejících s nadanými dětmi, žáky a studenty prostřednictvím Školského portálu
Pardubického kraje

Základní umělecké vzdělávání

Přístup k základní umělecké vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
podporovat další vzdělávání pedagogických pracovníků a vzájemné předávání zkušeností mezi partnerskými ZUŠ
nezřizovat (nepodporovat zápis) nové základní umělecké školy do rejstříku škol a školských zařízení a nenavyšovat stávající kapacity a místa poskytovaného vzdělávání základních uměleckých škol v případě, kdy souhrnné kapacity oborů
ZUŠ přesahují 20 % počtu žáků populačních ročníků v základním a středním vzdělávání
zvažovat efektivitu navyšování stávajících kapacit ZUŠ a zřizování dalších míst poskytovaného vzdělávání v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití kapacit zařízení pro zájmové vzdělávání
vyžadovat při zápisu nových odloučených pracovišť stávajících ZUŠ mimo území kraje, v níž má právnická osoba vykonávající činnost ZUŠ sídlo, souhlas obou místně příslušných krajských úřadů
posilovat metodickou podporu pracovníků ZUŠ prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje
vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ZUŠ na Školském portálu Pardubického kraje

Jazykové vzdělávání

Přístup k jazykovému vzdělávání

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.h další vzdělávání
projekty mobilit žáků a pracovníků škol
vzdělávání pedagogických pracovníků k získávání a rozvoji jazykových
kompetencí

Zájmové vzdělávání

Přístup k zájmovému vzdělávání

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
podporovat rovný přístup k zájmovému vzdělávání a dostupnost zájmového
vzdělávání
podporovat zvyšování pedagogické kvalifikace externích pedagogických
pracovníků SVČ
posilovat metodickou podporu pracovníků SVČ prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje
vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit SVČ na Školském portálu Pardubického kraje
podporovat spolupráci organizací zabývajících se volnočasovými aktivitami dětí a mládeže
podporovat aktivity vedoucí k osvojení zdravého životního stylu a ochraně před rizikovým chování dětí a mládeže
podporovat činnost SVČ podílejících se na zabezpečení okresních a krajských kol soutěží a přehlídek
zvyšovat efektivitu a účelnost využívání kapacit (činností) stávajících školských zařízení pro zájmové vzdělávání
nezřizovat či nepodporovat zápis nového střediska volného času do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným kapacitám (možnostem dalších činností) stávajících SVČ v kraji
navyšovat kapacity (další činnosti) SVČ a místa poskytovaných služeb stávajících školských zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí a žáků vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje, v návaznosti na demografický vývoj a s ohledem na možnosti využití
stávajících kapacit zařízení pro zájmová vzdělávání
navyšovat kapacity ŠD s ohledem na změny počtu žáků v 1. až 3. ročníku
základních škol

Poradenské služby

Přístup k poradenským službám

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
podporovat zaměření pedagogicko-psychologického poradenství na zjišťování míry podpory, kterou žák potřebuje při rozvoji všech typů nadání
navýšit na základě analýzy dopadů legislativních změn účinných od 1. 9. 2016 na poradenský systém počet poradenských pracovníků s ohledem na dostupné finanční zdroje
využít pro zlepšení poradenských služeb stávající i připravované materiály (nástroje)
sledovat ve spolupráci s ČŠI kvalitu a efektivnost činnosti školských poradenských zařízení a přijímat odpovídající opatření k jejímu zlepšení
podporovat nastavení efektivního modelu pro poskytování vzájemně provázených služeb pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center v kraji
podporovat zvýšení odbornosti a erudovanosti poradenských pracovníků v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
podporovat vybavenost poradenských zařízení diagnostickými nástroji a metodami (např. dynamické postupy práce, testové baterie s aktuálními normami, metody adaptivních dovedností)
zvážit změnu organizačního uspořádání speciálně pedagogických center (oddělení jejich činnosti od speciálních škol)
podporovat rozvoj kariérového poradenství jako nástroje ke správné volbě vzdělávací cesty a profesního zaměření žáků (zajistit prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje informace v oblasti kariérového poradenství)
podporovat zavedení testování metody HAMET 2 do kariérového poradenství pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky – cizince
posilovat metodickou podporu pracovníků pedagogicko-psychologických poraden
a speciálně pedagogických center prostřednictvím Školského portálu Pardubického
kraje

Prevence rizikového chování dětí a mládeže

Přístup k prevenci rizikového chování dětí a mládeže

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.h další vzdělávání
XX.b kriminalita a prevence kriminality
vznik koordinovaného systému primární prevence založeného na spolupráci
klíčových subjektů působících v oblasti primární prevence v kraji
vzdělávání pedagogických pracovníků na všech úrovních v oblasti primární
prevence rizikového chování (zejména školních metodiků prevence)
činnost Š/ŠZ a dalších subjektů pracujících v této oblasti – příprava zavedení dotačního programu Pardubického kraje na podporu primární prevence rizikového
chování
integraci primární prevence do běžné činnosti škol a školských zařízení
prostřednictvím povinných, povinně volitelných i volitelných předmětů
organizaci porad metodiků prevence při pedagogicko-psychologických poradnách
metodickou pomoc při tvorbě systému primární prevence ve školách a školských zařízeních (např. prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje)
monitorování výskytu rizikového chování dětí a mládeže v kraji
zajištění činnosti Krajského centra primární prevence Ústí nad Orlicí
certifikaci programů primární prevence a certifikované poskytovatele primární prevence
zveřejňování informací vztahujících se k primární prevenci na Školském portálu Pardubického kraje
provoz webových stránek Výchova ke zdraví (www.vychovakezdravi.cz)
zapojení stávajících a dalších škol do krajské sítě škol podporujících zdraví
využívání osvědčených a dlouhodobých programů primární prevence a příkladů
dobré praxe ve školách a školských zařízení Pk
pořádání krajských konferencí k primární prevenci rizikového chování dětí a mládeže

Ubytovací zařízení a zařízení školního stravování

Přístup ke školským ubytovacím zařízením

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
vytvářet podmínky pro kvalitnější nabídku poskytovaných ubytovacích služeb
zvyšovat efektivitu a účelnost využívání stávajících kapacit školských ubytovacích
zařízení
nezřizovat či nepodporovat zápis nového školského ubytovacího zařízení do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným stávajícím kapacitám školských ubytovacích zařízení v kraji
navyšovat kapacity a místa poskytovaných služeb stávajících školských ubytovacích zařízení pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje a v návaznosti na demografický vývoj
upřednostnit centralizaci ubytovacích zařízení před provozem málo naplněných
domovů mládeže či internátů z důvodu vysokých nároků na provozní náklady a na reprodukci majetku
posilovat metodickou podporu pracovníků DM a internátů prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje
vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit DM a internátů na Školském portálu Pardubického kraje

Přístup k zařízením školního stravování

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
vytvářet podmínky pro kvalitnější nabídku stravovacích služeb v souladu se zdravým životním stylem (prevence dětské obezity) s využitím moderních trendů přípravy a technologie úprav jídel
podporovat vedení dětí a žáků k dodržování zásad zdravé výživy a k osvojování správných stravovacích návyků
nezřizovat či nepodporovat zápis nového zařízení školního stravování do rejstříku škol a školských zařízení vzhledem k dostatečným stávajícím kapacitám zařízení školního stravování v kraji (s výjimkou u nově vznikajících škol)
navyšovat kapacity a místa poskytovaných služeb stávajících zařízení školního stravování pouze ve výjimečných a odůvodněných případech, jen v míře přiměřené počtu dětí, žáků a studentů vzdělávajících se ve školách na území Pardubického kraje a v návaznosti na demografický vývoj
podporovat vzdělávání nepedagogických pracovníků v oblasti školního stravování a rozvoj jejich profesních kompetencí
posilovat metodickou podporu pracovníků ŠJ prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje
vytvářet podmínky pro prezentaci aktivit ŠJ na Školském portálu Pardubického kraje

Ústavní výchova (dětské domovy)

Přístup k ústavní výchově (dětské domovy)

Deskriptory:
VI.g ústavní a ochranná výchova
IX.d sociální infrastruktura
IX.f transformace sociálních služeb
sledovat průběžně naplněnost DD a přijímat organizační opatření k jejich
efektivnímu využití podle potřeb klientů
vytvořit transformační plány pro každý DD včetně plánu vytvoření ambulantních a terénních preventivních podpůrných služeb, příp. pobytových služeb pro děti s rodiči či denních stacionářů
předejít rozvoji rizikového chování dětí a usilovat o úspěšný návrat dítěte do biologické rodiny prostřednictvím poskytování preventivně výchovné péče v DD
podporovat v rámci mezirezortní spolupráce rodičovské kompetence ve smyslu možnosti návratu dítěte do biologické rodiny
zabezpečit v souvislosti se změnami v oblasti péče o ohrožené děti další vzdělávání pracovníků DD zaměřené na jejich uplatnění v nově se tvořícím systému a adaptaci na jiné formy práce
motivovat vedoucí pracovníky dětských domovů k využívání Standardů kvality
k metodickému vedení, sebereflexi a sebehodnocení všech pracovníků zařízení
podpořit zvyšování kvality ústavní péče snižováním počtu dětí ve skupinách

Úloha a podpora pedagogických pracovníků

Přístup k úloze a podpoře pedagogických pracovníků

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
rozvoj metodiky a řízení škol a školských zařízeni (manažerské dovednosti ředitele Š/ŠZ, řízení pedagogického sboru pro zástupce ředitelů, vedoucí předmětových komisí, metodiky a další osoby)
metodická podpora začínajících učitelů
nové formy a metody práce v rámci pedagogického procesu (na aktivizující formy výuky – názorně-demonstrační, badatelsky orientované, projektové aj.)
oblast vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně mimořádně nadaných)
síťování a spolupráci inovativních škol
stínování (shadowing) pro pedagogy cizích jazyků, matematiky, přírodovědných a technických předmětů

Další vzdělávání v rámci celoživotního učení

Přístup k dalšímu vzdělávání v rámci celoživotního učení

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
VI.i celoživotní učení
provázanost dalšího vzdělávání s počátečním vzděláváním
informovanost o významu dalšího vzdělávání a seznamovat prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje se vzdělávacími aktivitami v Pk
zvyšování kvality dalšího vzdělávání
přenos požadavků trhu práce do vzdělávacího procesu
spolupráce s Úřadem práce ČR v oblasti zabezpečené či zvolené rekvalifikace
spolupráce firem a středních škol v rámci Národní soustavy kvalifikací
vzdělávání nad rámec požadavků zaměstnavatelů – zejména znevýhodněných skupin (např. matek na rodičovské dovolené)
vytváření podmínek k dialogu mezi školami, zaměstnavateli a vzdělávacími
institucemi

Environmentální výchova a výchova k udržitelnému rozvoji

Přístup k environmentální výchově a výchově k udržitelnému rozvoji

Deskriptory:
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
realizace průběžných úkolů Krajské koncepce environmentálního vzdělávání,
výchovy a osvěty Pardubického kraje
rozšíření sítě škol zaměřených na komplexní ekologickou výchovu
pokračování v začleňování EVVO a udržitelného rozvoje do života škol
a školských zařízení
vzdělávání pedagogů a dalších pracovníků škol a školských zařízení vedoucí k udržitelnému rozvoji
práce a vzdělávání koordinátorů EVVO
realizace výchovně vzdělávacích projektů a aktivit v oblasti EVVO
zařazování aktivit specializovaných zařízení působících v této oblasti do výuky (např. programy středisek ekologické výchovy) a jejich další rozvoj
popularizaci oblastí VUR a EVVO, oceňování škol, školských zařízení,
neziskových a další vzdělávacích organizací s kvalitními programy
zajišťování průběžné metodické a konzultační činnosti pro školy a školská zařízení v oblasti EVVO a VUR (zejména prostřednictvím Školského portálu Pardubického kraje)
rozvíjení odborného dialogu týkajícího se EVVO a VUR (výměna zkušeností, metodik, příkladů dobré praxe) a vzájemné spolupráce škol a školských zařízení se středisky ekologické výchovy a dalšími subjekty působícími v této oblasti
pořádání krajské konference k VUR a EVVO pro školy a školská zařízení, střediska ekologické výchovy a další organizace
rozvíjení spolupráce v oblasti VUR a EVVO s ostatními kraji
vytváření podmínek pro prezentaci aktivit v této oblasti na Školském portálu Pardubického kraje