| Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb na území hl. m. Prahy 2025-2027 (1. aktualizace) [akt. 2025]   | 
    | Rozvoj sociálních služeb na území hl. m. Prahy   | 
   | 1 | Podpora infrastruktury pro plánování a rozvoj sociálních služeb na území HMP    | 
    | Zmapování a analýza možností rozvoje kapacit sociálních služeb v rámci Krajské sítě HMP na území Středočeského kraje...    | 
 | Vytvoření Krajské platformy koordinované odborem SOV MHMP pro pravidelná tematická setkávání (síťování a výměna zkušeností) všech relevantních aktérů uvedených v § 95 písm. d) ZSS....    | 
 | Revize a přenastavení fungování platformy koordinátorů komunitního plánování jednotlivých MČ    | 
 | Vytvoření komplexního návrhu pro vznik informačního systému v oblasti sociálních služeb na území HMP...    | 
 | Vytvoření hlavních tezí, na jejichž základě budou zpracovány zásady pro budoucí (potenciální) tvorbu Metropolitního plánu rozvoje sociálních služeb v rámci spolupráce HMP a Středočeského kraje    | 
 | Revize a případné přenastavení pravidel pro vyhlašování rozvoje Krajské sítě HMP    | 
 | Revize a případné přenastavení procesu místních šetření odboru SOV MHMP v rámci tzv. Zjišťování informací o službě (ZIS) v souvislosti s rozvojem Krajské sítě HMP    | 
| 2 | Podpora osob se zdravotním znevýhodněním, tělesným, mentálním, či kombinovaným postižením, osob s chronickým onemocněním a osob s vysokou mírou potřebné podpory    | 
    | Pokračování v realizaci transformačních procesů v pobytových službách sociální péče realizovaných příspěvkovými organizacemi HMP...    | 
 | Dokončení transformace Pečovatelské služby (§ 40 ZSS)...    | 
 | Vznik týmu case managementu na sociálně-zdravotním pomezí ve struktuře PO HMP Centrum komunitních služeb Pro Život, se zaměřením na podporu osob se zdravotním postižením s vysokou potřebou podpory a osob s chováním náročným na péči    | 
 | Vytvoření a pilotní ověření „krizových kapacit“, jejichž prostřednictvím bude možné operativně reagovat na akutní životní situace obyvatel Prahy...    | 
 | Zmapování efektivity, dopadu a návazná revize aktuálních kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb...    | 
| 3 | Podpora osob v seniorském věku (tj. ve věku 65+)    | 
    | Dokončení transformace Pečovatelské služby (§ 40 ZSS)...    | 
 | Pokračovat v probíhající realizaci uvedených opatření zaměřených na podporu osob v seniorském věku...    | 
 | Posílení kapacit Pečovatelské služby (§ 40 ZSS) u stávajících poskytovatelů zařazených do Krajské sítě, kteří prošli transformací...    | 
 | Zmapování efektivity, dopadu a návazná revize aktuálních kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb...    | 
| 4 | Podpora dětí a dospělých v oblasti duševního zdraví    | 
    | Vytvoření stálé pracovní skupiny složené ze zástupců odborů SOV, SML a ZDR a dále vybraných poskytovatelů sociálních služeb věnujících se aktivizační činnosti a podpoře v oblasti vzdělávání dětí a mladistvých, příp. i dalších relevantních aktérů... 
Pracovní skupina bude dílčím způsobem propojena s nově vzniklou Krajskou platformou...    | 
 | Naplňování Memoranda o spolupráci HMP a MZ ČR při reformě psychiatrické péče    | 
 | Pokračování v systémovém přenastavení krizové pomoci v návaznosti na realizaci aktuálně probíhajícího inovativního projektu s názvem „Vytvoření uceleného systému krizové pomoci na území hl. m. Prahy“...    | 
 | Posílení spolupráce s aktéry na poli poskytování krizové psychosociální pomoci, systém krizové pomoci a vytvoření optimálního modelu fungování tohoto systému na území metropole    | 
 | Rozšíření CS stávajících CDZ na území HMP o osoby ve věku od 16 let, osoby s poruchami chování a osoby v seniorském věku (65+)    | 
 | Zmapování aktuálního stavu potřeb a případná revize kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb...    | 
 | Navýšení odpovídajícího počtu úvazků pracovníků uvedených v § 110 a 116 ZSS, kteří zajišťují poskytování sociální služby v rámci CDZ na území HMP...    | 
| 5 | Podpora osob pečujících o rodinné příslušníky a jiné blízké osoby    | 
    | Posílení dotačního programu HMP v oblasti rodinné politiky se zaměřením na oblast podpory neformálních pečovatelů, zejm. v oblasti poradenství, edukace a psychohygieny    | 
 | Zmapování aktuálního stavu potřeb a případná revize kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb...    | 
| 6 | Podpora jednotlivců a rodin v nepříznivé sociální situaci    | 
    | Redefinice dosavadních aktivit v oblasti podpory při zabydlování jednotlivců a rodin prostřednictvím kapacit vybraných sociálních služeb podle ZSS, v rámci Doplňkové sítě HMP...    | 
 | Redefinice kapacit služeb Azylových domů (§ 57) v návaznosti na rozlišení dostupných lůžek pro dospělé osoby a pro děti 
Revize současného stavu a posílení výkonu sociální práce ve službě Azylové domy (§ 57) v souladu s novelou ZSS    | 
 | Zmapování aktuální praxe ve vybraných druzích služeb podle ZSS, a podpora při nastavení spolupráce těchto služeb s MČ a orgány sociálně-právní ochrany dětí a dalšími návaznými službami...    | 
 | Posílení kapacit azylových domů na území HMP se zaměřením na podporu při dočasném ubytování celých rodin    | 
| 7 | Podpora osob bez domova a osob bezdomovectvím ohrožených    | 
    | Decentralizace služeb Nízkoprahových denních center (§ 61 ZSS) zařazených v Krajské síti HMP tak, aby v místě poskytování služby nedocházelo k nadměrné koncentraci osob bez domova a k narušování klidného soužití místních obyvatel...    | 
 | Zavedení hygienických center buď v rámci služeb decentralizovaných NDC, případně vytvoření sítě hygienických center mimo režim sociálních služeb se zajištěnou provazbou na již existující služby na území HMP (např. terénní programy)    | 
 | Vytvoření stabilních kapacit Pečovatelské služby (§ 40 ZSS) určených pro osoby bez domova, či osoby se zkušeností s bezdomovectvím...    | 
 | Vytvoření konceptu celoročního dispečinku v rámci HMP ve spolupráci s expertními NNO pro oblast služeb pro osoby bez domova, na základě zkušeností a praxe při realizaci zimních humanitárních opatření    | 
 | Podpora spolupráce sociálních služeb se zdravotnickými zařízeními a zajištění dostupnosti celoroční kapacity zotavovacích lůžek pro osoby bez domova v rámci Městské nemocnice následné péče a Nemocnice na Františku    | 
 | Vytvoření celopražských modelů přechodného sociálního bydlení (zahrnujícího bydlení substandardního typu) a sociálního bydlení (na principu Housing first)...    | 
 | Vytvoření stálé pracovní skupiny na podporu a rozvoj služeb pro osoby bez domova a osoby bezdomovectvím ohrožené na celopražské úrovni, jíž se budou účastnit zástupci poskytovatelů sociálních služeb a relevantních MČ a případně další klíčoví aktéři ve vztahu k této problematice. Pracovní skupina bude dílčím způsobem propojena s nově vzniklou Krajskou platformou...    | 
 | Zajištění prostoru pro vznik kapacit ve vybraných druzích pobytových služeb sociální péče podle ZSS - § 49 Domovy se zvláštním režimem    | 
 | Zmapování efektivity, potřeb a revize aktuálních kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb...    | 
| 8 | Podpora dětí a dospělých osob se závislostním chováním a osob vedoucích rizikový způsob života    | 
    | Vytvoření stabilní a udržitelné soustavy služeb Kontaktních center podle § 59 ZSS, na území HMP s celotýdenním provozem, a s maximální kapacitou do 50 osob za den... 
Zajištění prostor pro vznik min. 3 (optimálně však 7) nových Kontaktních center (§ 59) na území HMP tak, aby nedocházelo k nadměrné koncentraci uživatelů služby v rámci jedné MČ    | 
 | Zajištění personálních kapacit nově vzniklých Kontaktních center (§ 59) v rozsahu až 4,00 úv. ...    | 
 | Zmapování efektivity, potřeb a revize aktuálních kapacit adiktologického poradenství u poskytovatelů sociálních služeb pro osoby se závislostním chováním zařazeným do Krajské sítě HMP 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit adiktologického poradenství...    | 
 | Zmapování aktuálního stavu a revize kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti transformace vybraných služeb do režimu tzv. „mokré služby“ (z angl. „wet services,“ tj. služby zaměřené na práci s osobami s alkoholovou závislostí)...    | 
 | Zmapování potřebnosti pro vznik nízkoprahové služby zahrnující aktivity směřující ke stabilizaci konzumace alkoholu a vytipování vhodného druhu služby podle ZSS pro pilotní provoz 
Na základě zjištěné potřebnosti zařazení nových kapacit do Krajské sítě HMP v předmětném druhu služby...    | 
 | Zmapování potřebnosti pro vznik služby pro supervidovanou aplikaci psychoaktivních látek a vytipování vhodného druhu služby podle ZSS pro pilotní provoz 
Na základě zjištěné potřebnosti zařazení nových kapacit do Krajské sítě HMP v předmětném druhu služby...    | 
| 9 | Podpora obětí trestné činnosti se zaměřením na oblast domácího násilí, sexuálního násilí, obchodu s lidmi, pracovní či jiné vykořisťování a předsudečné či genderově podmíněné násilí    | 
    | Naplňování závazků vyplývajících z Memoranda HMP o domácím a genderově podmíněném násilí    | 
 | Vytvoření stálé pracovní skupiny k tématu pomoci obětem trestných činů zaměřené na oblast sociálních služeb a sociální práce... 
Pracovní skupina bude dílčím způsobem propojena s nově vzniklou Krajskou platformou...    | 
 | Vytvoření a realizace dlouhodobé kampaně zaměřené na osvětu v oblasti služeb pro oběti trestných činů a jejich práv. Do kampaně budou zahrnuty i preventivní aktivity na zvýšení povědomí osob, které se mohou stát oběti trestné činnosti...    | 
 | Zmapování a revize aktuálních kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb... 
Na základě zjištěné potřebnosti realizace posílení či nové zařazení kapacit ve vybraných druzích sociálních služeb...    | 
| 10 | Podpora migrantů, uprchlíků a příslušníků národnostních a etnických menšin    | 
    | Definování pozice interkulturního pracovníka a komunitního tlumočníka ve vztahu k sociálním službám...    | 
 | Nastavení systému služeb sociální péče tak, aby jejich využití bylo dostupné i pro všechny cílové skupiny (cizinci, uprchlíci, národnostní a etnické menšiny)...    | 
 | Nastavení spolupráce mezi relevantními odbory MHMP (zejm. odbory KUC, BEZ, ZDR, SML) a odboru SOV, včetně zapojení organizací Centrum sociálních služeb Praha, Integrační centrum Praha, o.p.s. a dalších expertních NNO při realizaci krizové a humanitární pomoci v souvislosti s mimořádnými událostmi u CS „imigranti a azylanti“, zejm. pak ve vztahu ke zvlášť zranitelným skupinám...    | 
 | Vytvoření pozice metodika a koordinátora sociálních služeb se specializací na CS imigranti a azylanti a příslušníci národnostních a etnických menšin ve struktuře odboru SOV MHMP, v návaznosti na § 93 ZSS...    | 
 | Implementace Strategie romské integrace v HMP pro roky 2022–2030 v rámci činnosti CSS Praha... 
Koordinaci a řízení implementačního procesu zajišťuje krajský romský koordinátor (KUC MHMP) a vybraný koordinátor zařazený v rámci CSS Praha    | 
 | Podpora při zavádění interkulturních pracovníků a komunitních tlumočníků v prostředí sociálních služeb se zaměřením na vybrané služby sociální prevence    | 
| 11 | Průřezové oblasti    | 
    | Komplexní analýza a revize efektivity vč. případné změny obsahu či zaměření a přesunu kapacit v Krajské síti HMP u vybraných druhů sociálních služeb podle ZSS, s cílem optimalizace kapacit s ohledem na potřebnost jednotlivých CS... 
Analýza a revize sociálních služeb zařazených v Krajské síti HMP s ohledem na provázanost na návazné sociální a další veřejné služby, podpora síťování a mapování potřebnosti v návaznosti na Standardy kvality sociálních služeb    | 
 | Aktualizace a případná úprava výpočtu finanční podpory v rámci dotačních programů HMP na provoz sociálních služeb u tzv. „úhradových služeb sociální péče“ v provazbě na výši příspěvku na péči podle ZSS 
Vytvoření metodického a obsahového rámce pro zajišťování případového vedení a case managementu pro definované cílové skupiny uživatelů...    | 
 | Vytvoření a realizace kampaně HMP na podporu osvěty a prestiže oboru sociální práce a na podporu zaměstnanosti v oblasti sociálních služeb v Praze    | 
 | Revize dostupnosti sociálních služeb s cílem snížení nedůvodné „prahovosti“ vzhledem k věku či specializovanému zaměření. Jedná se zejm. o rozšíření věkové hranice o osoby mladší 18 let...    | 
 | Vytvoření doporučení pro poskytování sociálních služeb distanční formou (online) na základě zkušeností a příkladů pozoruhodné praxe poskytovatelů sociálních služeb    | 
 | Provázání vzniku či rozvoje sociálních služeb pro specifické cílové skupiny obyvatel HMP s organizacemi či spolky sdružující rodiče, neformální pečovatele a uživatele sociálních služeb, vč. peer pracovníků    | 
 | Nastavení funkčního systému síťování na relevantní poskytovatele sociálních a návazných služeb na úrovni jednotlivých městských částí a orgánů sociálně právní ochrany dětí    | 
 | Vytvoření strategického rámce pro postupný útlum lůžkových kapacit sociálních služeb v zařízeních příspěvkových organizací HMP nacházejících se mimo území HMP a okresy Praha – Východ, Praha – Západ, a pro jejich postupný přesun na území hlavního města    | 
 | Podpora investic v pobytových zařízeních sociálních služeb zřizovaných PO HMP, příp. MČ určených k zajištění udržitelnosti jejich materiálně-technické základny, vč. snižování energetické náročnosti budov, oprav a rekonstrukcí za účelem snižování počtu lůžek ve vícelůžkových pokojích    |