Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "část-oblast"
1.1 "strategický cíl"
1.1.1 "opatření"

Rozbalit detaily

Plán regionální péče pro oblast duševního zdraví v Praze 2020-2030

1. Řízení a koordinace reformy a sítě na úrovni kraje

1.1 Existuje stálá řídící skupina / komise - pro plánování, realizaci i hodnocení změn v oblasti péče o duševní zdraví.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

1.2 Výstupy plánování na úrovni řídící skupiny i pracovních skupin se promítají do SPRSS, komunitních plánů MČ i do rozhodování ZP a do dalších koncepčních a strategických záměrů na území hl. m. Prahy.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

1.3 Plán rozvoje péče o duševní zdraví hl. m. Prahy je provázán na Plán Středočeského kraje.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

1.4 Instituce i jednotlivé osoby, které se podílejí na Reformě, mají přístup k aktuálním informacím o stavu Reformy i k potřebným dokumentům Reformy.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

1.5 Služby v systému efektivně komunikují a spolupracují při zajištění kontinuity a kvality péče a zajištění péče prioritně přímo v komunitě. Je zaveden princip multidisciplinární spolupráce.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

1.6 Transformace PNB je plánována a realizována ve spolupráce s MHMP, poskytovateli sociálních a zdravotních služeb v regionu i uživatelských a rodičovských organizací.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

2. Financování

2.1 Zajistit postupné navyšování objemu finančních prostředků do rozvoje terénních sociálních služeb, podpoře bydlení i dalších potřebných sociálních služeb v souvislosti s Reformou péče o duševní zdraví. Zajistit podporu inovativních a pilotních projektů Reformy. Vedle CDZ pro SMI také MDT pro děti a adiktologický MDT.

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb

2.2 Zajištění financování zdravotních terénních služeb v návaznosti na realizaci pilotních projektů a na dlouhodobý záměr budování terénních multidisciplinárních týmů (CDZ) v Praze prostřednictvím úhrad zdravotní péče umožní vybudování 14 CDZ na území Hl. m. Prahy.

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

2.3 Zajištění finančních prostředků na podporu svépomocných aktivit uživatelů a rodinných příslušníků, podporu pečujících, podporu zaměstnávání lidí s duševním onemocněním, destigmatizačních aktivit, programů primární prevence, vzdělávání a podporu přístupu zotavení, na rozvoj inovativních programů, včetně financování služeb a programů na sociálně zdravotním pomezí.

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

2.4 Zajištění financování zdravotních služeb v návaznosti na dlouhodobou koncepci péče o duševní zdraví v Praze (zejména restrukturalizaci lůžkové péče, budování psychiatrických ambulancí s rozšířenou péčí, posilování psychoterapeutické péče).
Hledat možnosti financování pobytových služeb na sociálně zdravotním pomezí.

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

2.5 Zajištění finančních prostředků na řízení, koordinaci, plánování a monitorování rozvoje péče o duševní zdraví (Reformy) – výkonného týmu Reformy.

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

2.6 Zajištění dostatečného finančního příjmu pro lidi s duševním onemocněním, závislostí, dlouhodobě hospitalizovaným v PNB, aby mohli žít v běžných podmínkách.

Deskriptory:
IX.e financování sociálních služeb
XIX.k sociální dávky

3A. Síť služeb pro lidi se závažným duševním onemocněním (SMI)

3A.1 CDZ
V Praze působí 14 týmů CDZ (cca 1 CDZ na 100.000 obyvatel).
CDZ se budou rozvíjet postupně, některé prostřednictvím podpory MZ v rámci pilotních projektů CDZ...

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3A.2 BYDLENÍ
Vytvořit v Praze příležitosti pro bydlení i zabezpečit dostatečnou podporu takovou, aby lidé s duševním onemocněním mohli bydlet v běžných podmínkách. Téměř 730 osob s dlouhodobým duševním onemocněním v kraji potřebuje bydlení a podporu v bydlení.

Deskriptory:
XVI.d dostupné bydlení

3A.3 ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Bude zajištěna variabilní a individuální podpora při návratu na pracovní trh. Předpokládáme, že celkem 726 osob s dlouhodobým duševním onemocněním v kraji bude potřebovat podporu při nalezení a udržení práce.

Deskriptory:
VII.d adaptabilita pracovní síly

3A.4 PODPORA V KRIZI / AKUTNÍ PÉČE
Lidem, které tíží krizová situace v oblasti duševního zdraví bude poskytnuta kvalitní, efektivní, neprodlená podpora cílená na charakter jejich problémů. Bude zajištěn systém triage a dobrá kooperace zapojených služeb tak, aby byla zajištěna kontinuita péče. Krizová pomoc bude zajišťována vhodnou formou (telefonická, terénní, ambulantní či stacionární, konciliární, příp. lůžková. Péče bude geograficky rovnoměrně rozložena tak, aby se zvýšila dostupnost péče pro všechny Pražany, počet psychiatrických lůžek na jednom místě bude omezen (120 lůžek max.) tak, aby se necentrovala psychiatrická péče na jednom místě a nevytvářela určité ghetto.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3A.5 NÁSLEDNÁ LŮŽKOVÁ PÉČE
Transformace psychiatrické nemocnice umožní postupné zrušení lůžek následné péče, a to v návaznosti na budování komunitních služeb.
V horizontu do roku 2030 lze plánovat redukci na 330 lůžek následné péče, ze stávajícího počtu 998 tedy na cca 30%.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3A.6 AMBULANTNÍ PÉČE
Síť psychiatrických ambulancí je systémově provázána s vytvořenými CDZ a je zajišťována dostatečná kapacita a dostupnost klinicko-psychologické a psychoterapeutické péče. Je nastavena spolupráce mezi CDZ / TDZ a praktickými lékaři.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3A.7 SELF PODPORA/PODPORA PEČOVATELŮ
Zajistit podporu pro uživatelské a rodičovské programy a aktivity.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3A.8 VOLNÝ ČAS/REKREACE
Praha podporuje využívání běžných programů v komunitě lidmi s duševním onemocněním, cíleně podporuje programy umožňující jejich sebeuplatnění a seberealizaci (např. formou výtvarných aktivit).

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XXI.b zájmová činnost a rekreace

3A.9 OSTATNÍ
Je nastavená spolupráce se službami, které jsou primárně pro jiné cílové skupiny, ale zároveň mají ve službách také osoby s SMI.
Služby péče o duševní zdraví jsou schopny poskytovat těmto službám odpovídající podporu, aby byla zajištěna kvalitní a odborná služba.

Deskriptory:
IX.b sociální péče
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3B. Síť služeb pro děti s potřebou podpory v oblasti duševního zdraví

3B.1 KOORDINACE
Bude aktivně vytvářen systém koordinace mezi jednotlivými službami pro děti a dorost, a to napříč resorty tak, aby umožnil celostní multidisciplinární řešení a kontinuální podporu.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

3B.2 PREVENCE, DGPosílení prevence a možnosti časné identifikace dětí v psychosociálním riziku.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

3B.3 SLUŽBY
Zajistit dostatečnou podporu dětem a mladistvým a jejich rodinám přímo v místě, kde žijí.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

3B.4 ŠKOLY
Pracovníci ve školách mají dostatečné personální kapacity, odborné znalosti a dovednosti pro vzdělávání dětí s potížemi v oblasti duševního zdraví

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3B.5 NEFORMÁLNÍ PODPORA
Zapojení neformální podpory do systému péče.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
IX.b sociální péče
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3.C. Síť služeb pro seniory s kognitivním deficitem

3C.1 KOORDINACE
Postavit systém koordinace péče o lidi s demencí a navrhnout další rozvoj koordinace i systému péče (Návrh bude reflektovat stávající zkušenosti a zdroje).

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

3C.2 VČASNÁ DIAGNOSTIKA A NABÍDKA POMOCI
V návaznosti na opatření NAPAN zabezpečit včasnou detekci a diagnostiku demence a zajistit návaznou pomoc pro dotčené osoby a jejich rodiny.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

3C.3 SLUŽBY
Posílit terénní a ambulantní komunitní služby.

Deskriptory:
IX.b sociální péče
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb

3C.4 NEFORMÁLNÍ PODPORA
Cíleně podporovat pečující a svépomocné aktivity.

Deskriptory:
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

4. Lidské zdroje a odborná příprava

4.1 Je připravena a realizována strategie zajištění dostatku pracovníků v oblasti péče o duševní zdraví (nastavení oboustranně výhodné spolupráce, stáže, apod.)

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

4.2 Všichni odborní pracovníci ve službách pro duševní zdraví jsou vzdělávání v tématech jako je multidisciplinární přístup, recovery přístup, v měkkých dovednostech (práce se vztahem, respektující komunikace apod.), ve znalosti lidských práv a jejich uplatňování v praxi, ve znalosti konceptu patient-centered care, ve znalosti komunitní péče.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

4.3 Pracovníci spolupracujících služeb (praktičtí lékaři, pracovníci IZS, škol, úřadů veřejné správy, ad. Jsou vzděláváni v základních znalostech a přístupech v oblasti péče o duševní zdraví.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

5. Destigmatizace

5.1 Je zajištěno systematické informování odborné i laické veřejnosti o problematice duševního zdraví, o službách v oblasti duševního zdraví i o průběhu Reformy.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě

5.2 Existuje a realizuje se každoroční plán destigmatizačních kampaní a akcí.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě

5.3 Existují a jsou podporovány destigmatizační programy a programy prevence v oblasti duševního zdraví pro děti a mládež.

Deskriptory:
VI.a předškolní výchova
VI.b základní vzdělávání
VI.c střední vzdělávání
VI.d vyšší odborné vzdělávání
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

5.4 Každoročně probíhají destigmatizační a edukační aktivity pro jednotlivé cílové skupiny - pracovníci veřejné správy včetně IZS, pracovníci zdravotních a sociálních služeb, školství, lidé s duševním onemocněním a jejich rodinní příslušníci, novináři a pracovníci médií, místní komunity.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě

6. Advocacy – Obhajoba zájmů klientů a jejich rodinných příslušníků

6.1 Lidé se zkušeností a rodinní příslušníci jsou zastoupeni ve všech orgánech Reformy na krajské úrovni, účastní se rozhodovacích procesů o Reformě v Praze.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě

6.2 Lidé se zkušeností a rodinní příslušníci se podílejí na kontrole a hodnocení sociálních a zdravotních služeb v Praze.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě

6.3 Lidé se zkušeností a rodinní příslušníci jsou podporováni a edukováni v tom, aby mohli plnit roli v rozhodovacích a kontrolních orgánech.

Deskriptory:
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě
XVII.h participace občanů na veřejné správě

7. Zlepšení kvality systému péče o duševní zdraví a lidská práva

7.1 Přeměna systému existujících sociálních a zdravotních služeb na služby, které umožní na území Prahy naplňovat potřeby osob s duševním onemocněním (s ohledem na rozdílné diagnózy, věk apod.) v souladu s Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

7.2 Nastavení systému hodnocení úrovně naplňování Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením ve zdravotnických a sociálních službách na území Hl.m.Prahy a v organizacích, které MHMP zřizuje (např.s využitím standardů WHO Quality Rights Tool Kit).

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě

7.3 Systém opatrovnictví a samotný výkon prováděný veřejnými opatrovníky i rodinnými příslušníky v Praze bude respektovat Úmluvu o právech se zdravotním postižením i principy recovery.

Deskriptory:
VI.h další vzdělávání
XIII.b kvalita a dostupnost zdravotní péče a služeb
XVII.b optimalizace procesů ve veřejné správě