Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Cíle"
1.1 "Cílové opatření"
1.1.1 "Opatření"

Plán odpadového hospodářství původce odpadů - hl. m. Prahy (2012)

1. Je zajištěna informovaná součinnost
občanů na systému nakládání s odpady hl. m. Prahy

K1 - Pravidelné vzdělávání úředníků veřejné správy

a Při přijímání nových zaměstnanců klást zvýšený důraz na jejich odbornou způsobilost
b Pravidelně vysílat pracovníky magistrátu na vzdělávací semináře a školení
c Podporovat sebevzdělávání pracovníků Magistrátu hl. m. Prahy
d Pořádat vzdělávací exkurze pro městské zastupitele a pracovníky Magistrátu hl. m. Prahy
e Iniciovat a následně se účastnit odborných setkání úředníků městských částí a úředníků z okolních měst zabývajících se odpadovým hospodářstvím

K2 - Výchova a vzdělávání občanů

a Zpracovat a realizovat „Informační kampaň" zaměřenou na zvýšení informovanosti obyvatel města v oblasti odpadového hospodářství; kampaň bude obsahovat minimálně níže uvedené prvky:
* pravidelně v místním tisku informovat občany o odpadovém hospodářství
* do periodik místních částí města pravidelně přispívat články zaměřenými na problematiku odpadového hospodářství
* pořádat vzdělávací exkurze a dny otevřených dveří v zařízeních na nakládání s odpady
* pořádat vzdělávací a informační semináře pro občany města zaměřené na problematiku odpadového hospodářství
* podporovat a využívat programy koncepce EVVO
* podporovat soutěže škol zaměřené na sběr a separování odpadů
* využívat programy společnosti EKO-KOM pro vzdělávání občanů
* realizovat projekt „Kompostování na školních zahradách“ za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování) a
pravidelně jej vyhodnocovat
* informovat o správném způsobu nakládání se stavebními odpady, názorný manuál pro individuální stavebníky
* podporovat oddělený sběr a nakládání s bioodpady přímo u občanů
b Kampaň každý rok vyhodnocovat a pro další roky přijímat příslušná opatření ke zlepšení výsledku kampaně

2. Je systémově zajištěno upřednostňování
předcházení vzniku a využívání odpadů

A2 - Udržovat nádoby na shromažďování směsného KO v počtu a stavu vyhovujícím potřebám obyvatel města

a Udržovat (případně dovybavit a modernizovat) unifikované nádoby na shromažďování směsného KO na standard minimálně 4 l/obyvatele a den (studie optimalizace počtu nádob na směsný KO)
b Stanoviště nádob na směsný komunální odpad v sídlištních částech města umisťovat v souladu s obecně závaznou vyhláškou (např. do
ohraničených typizovaných přístřešků, pokud je to technicky možné)
c V historických částech města nádoby na směsný komunální odpad umísťovat na vnitřní nádvoří domů

A3 - Podporovat naplnění republikového cíle POH na zvýšení materiálového využití komunálních odpadů na 50 %

a Při zpracování směsného komunálního odpadu, v závislosti na technických a ekonomických možnostech, upřednostňovat využívání směsného komunálního odpadu před jeho odstraňováním skládkováním
b Podporovat rozvoj sběru využitelných složek komunálního odpadu (papír, plasty, sklo, nápojové kartony) a zajistit jejich materiálové zpracování
c Provést rozbor SKO - podíl separovatelných složek KO (včetně NO a bioodpadu pro podporu cílů D1 a E1)

D1 - Podporovat kompostování BRKO přímo u občanů

a Realizovat informačně osvětovou kampaň zaměřenou na podporu domácího kompostování
b Nabídka finanční podpory pro nákup pomůcek pro domácí kompostování pro občany města mající možnost kompostovat, podpora komunitního kompostování
c Nabízet školním zařízením na území města účast na projektech podporujících kompostování za finanční podpory města (nákup pomůcek pro kompostování)
d Projekty pravidelně vyhodnocovat + kontrolní rozbor SKO (zahrnut v cíli A3)
e Provést vyhodnocení projektu „Podpora domácího kompostování občany hlavního města Prahy“ realizovaného v letech 2011 – 2014 a na základě výsledků stanovit další postup realizace

D2 - Zajistit oddělený sběr a využití biologicky rozložitelných komunálních odpadů

a V rámci provozování sběrných dvorů sbírat samostatně biologicky rozložitelné (kompostovatelné) odpady
b V rámci provozování sběrných dvorů samostatně sbírat dřevní odpady (například dřevěný nábytek, trámy atp.)
c Ve vhodných lokalitách pravidelně umísťovat velkoobjemové kontejnery na biologicky rozložitelný odpad s možností využití mobilního štěpkovače
d Odděleně sebraný biologicky rozložitelný odpad zpracovávat kompostováním a materiálově využívat
e Legislativně podpořit oddělený sběr bioodpadu na území hl. m. Prahy (obecně závazná vyhláška města)

H1 - Podporovat republikový cíl snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % ve srovnání s rokem 2000

a Ukládat odpady na skládky jen v případě, že s nimi v závislosti na ekonomických a technických podmínkách nelze v daném místě a
čase nakládat jiným způsobem
b Uplatňovat podmínku přednostního využívání odpadů při zadávání veřejné zakázky na svoz a nakládání s odpady města
c Požadovat zvyšování provozní a technologické úrovně provozované skládky v souladu se zpracovaným plánem úprav skládky
d Na skládku neukládat biologicky rozložitelné odpady, uplatňovat podmínku přednostního materiálového využití

J1 - Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při zadávání veř. zakázek k zajištění nakládání s KO

a V rámci zadávání veřejných zakázek uplatňovat požadavky:
* použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
* použití kompostů z odpadů
* nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
* použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů
b Certifikáty kvality EMAS, ISO

J2 - Podporovat ochranu ŽP a odpadové hospodářství při poskytování podpor z rozpočtu města

V rámci poskytování podpor z rozpočtu města uplatňovat následující kriteria:
* certifikace systému řízení (ISO 9000/14000)
* použití ekologicky šetrných výrobků
* použití recyklovaných materiálů a recyklovatelných výrobků
* použití kompostů z odpadů
* nepoužití materiálů a postupů produkujících nebezpečné odpady pokud je to technicky realizovatelné a ekonomicky přijatelné
* použití recyklátů stavebních a demoličních odpadů

3. Je systémově zajištěno minimalizování vlivů nakládání s odpady na životní prostředí

A1 - Pravidelný svoz směsného komunálního odpadu

a Pravidelný svoz směsného komunálního odpadu pro 100 % obyvatel města
b Umožnit smluvní zajištění svozu původcům odpadů, kteří nemají uzavřenou smlouvu s oprávněnou osobou
c Zpracovat studii řešící aplikaci ukazatelů produkce odpadů z činnosti právnických osob a fyzických osob oprávněných k podnikání do plateb za odpady pro tyto osoby, využívající smluvně systém pro nakládání s odpady města

C1 - Provozování sběrných dvorů

a V souladu s územním plánem určit přesné lokality pro výstavbu nových sběrných dvorů a zajistit jejich celkovou předrealizační přípravu
b Výhledově zprovoznit další 6 nových sběrných dvorů v závislosti na dostupných pozemcích (od roku 2012)
c Zajistit bezpečný provoz sběrných dvorů
d Na sběrných dvorech důsledně evidovat odpady přijaté od občanů města a odpady přijaté od firem; údaje evidovat na centrálním serveru
e Na sběrných dvorech bezplatně přijímat stavební a demoliční odpady od občanů města do objemu 1 m3 na osobu a měsíc
f Zpracovat studii ekonomické náročnosti provozu sběrných dvorů ve vztahu k nabízeným službám a množství přijímaných odpadů, včetně
návrhu na zkvalitnění systému
g Provozování mobilních sběrných dvorů zejména v lokalitách, kde nejsou provozovány sběrné dvory

C2 - Svoz objemných odpadů pro občany žijící v lok. s doch. vzdáleností na sběrný dvůr větší než 2 km

a Postupně omezovat svoz VOK
b Zajistit obsluhu a svoz pro pravidelně přistavované VOK, ve spolupráci s ÚMČ VOK přistavovat na vhodná místa a ve vhodnou
dobu
c Pravidelně informovat občany o službách sběrných dvorů a svozech VOK
d Hledat způsoby upřednostnění využití složek objemných odpadů na sběrných dvorech před jejich uložením na skládku s ohledem na
technické a finanční možnosti města
e Posoudit účinnost a přínos „mobilních“ sběrných dvorů provozovaných na území hl. m. Prahy a ekonomickou náročnost dotřídění objemných odpadů sbíraných v rámci svozu VOK

G2 - Odkládat stavební a demoliční odpad dle obecně závazné vyhlášky hl.m. Prahy

a Podpořit využívání odložných ploch na stavební a demoliční odpady
b Nastavovat platební podmínky za využívání systému odpadového hospodářství města pro velké objemy stavebních odpadů tak, aby bylo
výhodnější využívat pro zpracování stavebních odpadů přímo služeb poskytovaných recyklačními středisky
c Při udělování kolaudačního rozhodnutí požadovat předložení dokladu o nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby
d Prokazatelně při vydávání stavebního povolení informovat o nutnosti předložit při kolaudačním řízení doklad o způsobu nakládání se stavebními odpady vzniklými v průběhu stavby

I1 - Vést a aktualizovat evidenci starých ekologických zátěží

a Vést v elektronické podobě evidenci starých ekologických zátěží na území města
b Provádět podrobnou identifikaci, klasifikaci a průzkum evidovaných černých skládek a starých zátěží na území města ve spolupráci s MŽP

I2 - Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže

a Odstranit černé skládky a sanovat staré zátěže
b Ve spolupráci s ostatními orgány státní správy dohlížet na odstraňování starých zátěží soukromého charakteru

I3 - Ochrana ŽP a zamezení environmentálním škodám v době mimořádných situací

a Aktualizovat průběžně Havarijní plán pro nakládání s odpady hl. m. Prahy
b Při aktualizaci Havarijního plánu spolupracovat podle potřeby s KÚ Středočeského kraje

4. Zvýšení využití složek papír, sklo,
plasty, kovy odpadů z domácností a
podobných na 50 % potenciální produkce v
roce 2015

B1 - Zahustit síť sběrných nádob na separované odpady

a Postupně zahušťovat síť hnízd sběrných nádob na tříděný odpad dle následujících kritérií:
- průměrně 270 spádových obyvatel na jedno stanoviště v roce 2017
- ročně vybudovat minimálně 50 nových stanovišť (včetně Pražské památkové rezervace)
- doporučená docházková vzdálenost 150 m
b Dle technických možností postupně doplnit veřejně přístupná stanoviště kontejnery na nápojový karton a bílé sklo (v Pražské
památkové rezervaci doplnit stanoviště nádobami, aby obsahovaly nádoby na papír, plasty a sklo)
c Postupně dle potřeb dané lokality zvyšovat četnost svozu separovaných komodit dle potřeb lokality a finančních možností města
d Vybavit sběrné nádoby vícejazyčnými popiskami, co do nich lze odkládat
e Optimalizovat osazení a obslužnost stanovišť – zpracovat analýzu optimalizace svozu stanovišť na separovaný odpad (přednostně pro oblast Pražské památkové rezervace)
f Zpracovat metodický pokyn pro zapojení podzemních kontejnerů do systému města
g Podporovat zapojení stanovišť s podzemními kontejnery na tříděný odpad, přednostně v Pražské památkové rezervaci, a to při splnění
podmínek Metodického pokynu

B2 - Zajistit oddělený sběr bílého a barevného skla

a Vybavovat stávající a nová stanoviště sběrných nádob na separovaný sběr kontejnery na oddělený sběr bílého (pokud je to technicky možné) a barevného skla
b Pravidelně informovat občany o prospěšnosti odděleného sběru bílého a barevného skla (regionální tisk - minimálně 1x ročně)

B3 - Podporovat separovaný sběr odpadů u firem a objektů občanské vybavenosti

a Nabízet prostřednictvím svozové firmy smluvní zajištění svozu separovaného sběru právnickým a fyzickým osobám oprávněným k
podnikání s povinností ohlašování odpadů
b Pravidelný sběr a svoz papíru, lepenky, plastů a skla z objektů občanské vybavenosti (úřady, školy)
c Vybavit všechny budovy Magistrátu hl. m. Prahy nádobami na oddělený sběr papíru a plastů
d Realizovat pilotní projekt „Vybavení škol (mateřských, základních a středních) nádobami na separovaný odpad“

5. Je zajištěna infrastruktura pro rozvoj odpadového hospodářství hl. m. Prahy

B5 - Podpořit vybudování dotřiďovacích linek

a V závislosti na postupném ročním nárůstu odděleně sbíraných komodit pravidelně vyhodnocovat kapacitu a dostupnost dotřiďovacích linek
b Spolupracovat se zájemci o vybudování třídících linek na území města popř. zpracování studie posuzující ekonomickou rentabilitu výstavby vlastních dotřiďovacích linek
c Podpořit výstavby dotřiďovacích linek na plasty, a to po 1 lince na každém břehu Vltavy

D3 Výstavba kompostáren na území hl. m. Prahy

a Podporovat a iniciovat výstavbu kompostáren na kompostování BRO pocházejících z území města (min. 2 nová zařízení - jedna kompostárna na každém břehu Vltavy)
b Podpořit provoz kompostáren pro kompostování BRKO
c Biologicky rozložitelné odpady předávat k dalšímu zpracování na kompostárny
d Podporovat využívání kompostů z kompostáren při rekultivacích skládek a starých zátěží, na zemědělské půdě, v bývalých průmyslových zónách apod.

J4 - Mezikrajská a meziresortní spolupráce při řešení problematiky odpadového hospodářství

a Společně se Středočeským krajem sledovat toky odpadů předávaných mimo území hlavního města Prahy
b Spolupracovat se Středočeským krajem při plánování nadregionálních aktivit vedoucích ke zkvalitnění odpadového hospodářství hlavního města Prahy
c Spolupracovat se Středočeským krajem při zpracování havarijního plánu a při řešení krizových situací
d Společně se Středočeským krajem koordinovat poskytování podpor na zajištění kapacit pro využívání, případně odstraňování
problematických odpadů
e Podporovat zpracování a podání žádostí o finanční podporu z fondů EU na projekty řešící problematické oblasti odpadového
hospodářství
f Spolupracovat s organizacemi s majetkovou účastí města a podporovat je při řešení problematiky odpadového hospodářství

6. Je zajištěno oddělené nakládání s
nebezpečnými odpady

E1 - Odložení nebezpečné složky KO

a Zajistit dostatečné množství kontejnerů na nebezpečné odpady odkládané na sběrný dvůr
b Zabránit míšení jednotlivých druhů přijatých nebezpečných odpadů
c Při předávání odpadů oprávněným osobám upřednostňovat materiálové a energetické využití nebezpečných odpadů před jejich
odstraněním
d Kontrolní rozbor SKO (zahrnut v cíli A3)

E2 - Pravidelný mobilní sběr nebezpečných složek KO

a Stanovit zastávková místa pro mobilní sběr nebezpečných odpadů, optimální docházková vzdálenost pro občany by měla být max. 500 m
b Minimálně 2x za rok provádět ve vybraných lokalitách mobilní sběr nebezpečných odpadů
c Informovat občany o mobilním sběru nebezpečných odpadů minimálně 14 dní před jeho realizací

E3 - Zajištění sběru a odstranění nebezpečných složek komunálních odpadů oprávněnou osobou

a Pravidelně kontrolovat zajištění sběru nebezpečných odpadů
b Při zjištění využívání systému pro sběr a odstranění nebezpečných odpadů města bez platného smluvního zajištění s obcí ukládat pokuty

F1 - Podpořit provozem sběrných dvorů naplnění kvót pro zpětný odběr vybraných výrobků

a Zajišťovat smluvně mezi městem a kolektivními systémy sdružujícími výrobce a dovozce výrobků s povinností zpětného odběru
zapojení sběrných dvorů do systému zpětného odběru
b S podporou povinných osob využívat sběrné dvory pro zpětný odběr vybraných výrobků

F2 - Provozovat plochu k uskladnění autovraků u nichž není znám majitel

a Dále provozovat zpevněnou odvodněnou plochu k uskladnění autovraků, u nichž není znám majitel a které jsou odstaveny na
komunikacích a na veřejných plochách
b Autovraky bez známého majitele po marném uplynutí zákonné lhůty předávat k dalšímu zpracování do schválených demontážních středisek