Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategická oblast"
1.1 "Tematický okruh"
1.1.1 "Zaměření projektů tematického okruhu"

Koncepce Smart Prague do roku 2030 (2017)

Koncepce Smart Prague do roku 2030 (2017)
1.Mobilita budoucnosti
1.1Celoměstská sdílená
elektromobilita
1.1.1Cenově výhodné sdílené moderní elektromobily tak, aby Pražané neměli potřebu vlastnit vůz na městské popojíždění (např. husté pokrytí města elektromobily, možnost okamžitého přistavení vozu, možnost jet kamkoli a to bez starostí majitele vozu jako např. parking, náklady, údržba).
1.1.2Budování sítě ultra rychlých dobíječek a otevření sítě i soukromým elektromobilům.
1.1.3Využití partnerství soukromého a veřejného sektoru v obchodním modelu, např. Praha vybuduje infrastrukturu, soukromý partner zajistí provoz (vozy, integrace na Lítačku a mobilní rezervační systém).
1.2Čisté autobusy
1.2.1Zhodnocení využití potenciálu technických řešení na výměnu baterií ve veřejné přepravě.
1.2.2Zhodnocení potenciálu vodíku na bázi evropských a světových projektů.
1.2.3Porovnání realizovaných pilotních projektů DPP v oblasti elektrifikace autobusů oproti alternativám a podpoření výběru správné varianty migrace na čistou flotilu.
1.3Inteligentní doprava
1.3.1Zavedení adaptivního řízení světelné signalizace na křižovatkách, které zvýší průjezdnost a sníží dobu čekání na dopravní signalizaci, a to prostřednictvím senzorického měření a online řízení reálného toku dopravy (např. upgrade stávajících indukčních smyček a kamer, které nejsou online).
1.3.2Online zobrazení obsazenosti parkovacích míst ve městě a výhledově umožnit i rezervaci parkovacích míst např. přes mobilní aplikaci.
1.3.3Systémy informování pasažérů a dalšího zefektivnění toku dopravy.
1.4Samořídící dopravní prostředky
1.4.1Určení strategie přechodu na samořiditelnost pro jednotlivé typy dopravních prostředků (např. tramvaje, osobní automobily, metro apod.).
1.4.2Iniciace pilotních projektů a sběr dat za účelem komplexní podpory zavádění samořídících dopravních prostředků v Praze, resp. v ČR (zejména návrh legislativních a technických opatření).
1.5Mobilita v mobilu
1.5.1Integrace veškerých informací různých způsobů dopravy (např. B+R, P+R, taxi, sdílení kol/aut a MHD) do jedné platformy (např. mobilní aplikace, internet) za účelem zpřehlednění těchto informací.
2.Chytré budovy a energie
2.1Pražský fond čisté energie
2.1.1Podpora finanční úspory Pražanů za topení a teplou vodu prostřednictvím využití čistých a udržitelných zdrojů energie.
2.1.2Posílení udržitelnosti zásobování energiemi města prostřednictvím autonomních čistých zdrojů energie.
2.1.3Využití finančních nástrojů na zavádění chytrých řešení, např. částečná dotace a dlouhodobá bezúročná půjčka pro SVJ/družstva/vlastníky a další subjekty.
2.1.4Finanční podpora perspektivních projektů zaměřených na udržitelnost, nezávislost a redukci škodlivých vlivů při využívání energických zdrojů.
2.2Zdravé a inteligentní veřejné budovy
2.2.1Využití senzorů ve veřejných budovách za účelem sledování stavu budov z hlediska znečištění jejich vnitřního a vnějšího prostředí (např. vzduch ve školkách a školách u dopravních tepen, neoptimální teplota atd.) a hospodaření s energiemi.
2.2.2Využití pokročilé ventilace a rekuperace vnitřního vzduchu u budov s nezdravým prostředím (např. prašné prostředí, infekční prostředí apod.).
2.3Smart osvětlení
2.3.1Modernizaci pražského osvětlení na inteligentní osvětlení, které např. přizpůsobí svou intenzitu dle pohybu osob, umožní vzdálenou údržbu, bude alespoň částečně napájeno vlastním zdrojem energie a bude využívat senzorické měření (znečištění ovzduší, parkovací místa, tok lidí, popř. dopravy).
2.4Chytré lokální nezávislé sítě
2.4.1Zajištění částečné nebo plné nezávislosti kritické infrastruktury Prahy (např. nemocnice, úprava vody, veřejné osvětlení), a to pomocí chytrých sítí, které disponují vlastní inteligentní výrobou, skladováním a řízením spotřeby elektrické energie.
3.Bezodpadové město
3.1Materiálové využití odpadu
3.1.1Moderní velkokapacitní automatizované technologie na třídění jednoho toku směsného komunálního odpadu i tříděného odpadu (např. senzory, mechanická a fyzikální cesta), které budou schopny oddělit např. organickou složku, kovy, papír, plasty a sklo a zbytkový odpad.
3.1.2Další inovativní přístupy pro podporu materiálového využití odpadů.
3.2Inteligentní systém svozu a přechovávání odpadu
3.2.1Určení strategických variant pořízení a provozování inteligentního systému svozu odpadu (systém pořídí město např. OICT/PSAS/svozové firmy).
3.3Energetické a surovinové využití odpadní a dešťové vody
3.3.1Maximalizace využití odpadní vody jako surovinového zdroje (např. biopolymery, fosfáty, dusík, amoniak, syntézní plyn, oxid uhličitý, síra a celulóza), zdroje energie (např. čistírenského kalu a teplo v kanalizaci) a zdroje pročištěné vody pro další využití (např. zalévání, splachování, návrat do krajiny).
3.3.2Retence a další využití dešťové vody na území města.
4.Atraktivní turistika
4.1Big data v turismu
4.1.1Funkční automatický sběr agregovaných dat (např. geografická data, data ze sociálních sítí, kreditních karet, senzorů a kamer).
4.1.2Řízení turistického ruchu na základě dat.
4.1.3Zveřejňování dat (např. za účelem komerčního vývoje aplikací).
4.2Turismus v mobilu
4.2.1Vytvoření funkčních moderních turistických mobilních aplikací, které např. v několika jazykových verzích usnadní základní orientaci návštěvníka po městě (např. zobrazení zajímavých míst na mapě, navigace do vybraného místa) a navrhnou varianty strávení pobytu ve městě (např. tematicky řazené podle zájmů různých skupin/ profilů lidí).
4.2.2Propojení mobilní aplikace a dalších služeb pro turisty (např. jízdenky na MHD, vstupenky do pamětihodností a atrakcí, slevy apod.).
4.3Pokročilé technologie pro turismus
4.3.1Zapojení 3D reality/vizualizací do prohlídek pražských pamětihodností za účelem stimulace zájmu turistů a řízení/přesměrování toku turistů do méně vytížených lokalit.
4.3.2Zapojení umělé inteligence (např. průvodcovských robotů) do turistického ruchu jako zábavné interaktivní formy prohlídky města.
5.Lidé a městský prostor
5.1Asistivní a pokročilé technologie pro domácí péči o seniory a nemocné
5.1.1Využití asistivních technologií při péči o nemohoucí (např. seniory a nemocné) a zvýšení jejich samostatnosti s důrazem na zachování domácí péče.
5.2Online detekce rizikových jevů
5.2.1Zprovoznění inteligentního systému, který by online v reálném čase upozorňoval na kriminalitu a krizové jevy ve městě a postupným učením (umělá inteligence) by dokázal předcházet trestným činům a výskytu krizových jevů v Praze.
5.3Nové funkce na městském mobiliáři a ve veřejných budovách
5.3.1Měření kvality pražského ovzduší a sběr přesných a aktuálních informací o jeho stavu pomocí stacionárních i mobilních senzorů (např. i zapojením Pražanů do aktivního sběru dat).
5.3.2Nové funkce v městském prostoru (např. WiFi, informační tabule, dobíjení).
5.4Městské farmaření
5.4.1Efektivní využití dostupného městského prostoru a zvyšování potravinové soběstačnosti Prahy prostřednictvím zdravotně nezávadných potravin pěstovaných za využití pokročilých technologií (např. akvaponie, celoroční solární skleníky, pěstování bez slunečního svitu apod.)
6.Datová oblast
6.1Centralizované zajištění datové infrastruktury
6.1.1Sjednocování a případné dobudování datových sítí a konektivity s jednotnou správou , a to s ohledem na požadavky projektů Smart City a požadavky dalších subjektů.
6.1.2Zajištění bezpečného přenosu dat s ohledem na jejich charakter (např. speciální bezpečnostní požadavky pro data, která budou automatizovaně řídit prvky Smart City např. inteligentní dopravní světla).
6.2Datová platforma pro zobrazení a analýzu dat z projektů Smart City
6.2.1Ukládání a zpřístupnění dat ze všech Smart City projektů kromě těch, kde to bude vylučovat závažný, např. bezpečnostní důvod (např. Městský kamerový systém).
6.2.2Poskytování všech dat stejným způsobem jak soukromému, tak veřejnému sektoru (open data) za účelem podpory vzniku eko systému pro vývoj aplikací.
6.2.3Datová analýza s ohledem na potřeby Smart City projektů.
6.2.4Implementace pokročilých funkcí řídícího centra.
6.33D datový model města
6.3.1Vybudování 3D datového modelu města, který:
• Bude shromažďovat data z širokého spektra zdrojů (big data koncept)
• Zajistí 3D vizualizaci
• Umožní reálnou simulaci opatření na úrovni města
• Podpoří spolupráci se soukromým sektorem při zavádění pokročilých
technologií