Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
I. "Oblast"
I.1 "Opatření"
I.1.1 "Aktivita"

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2016-2020

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy hl. m. Prahy 2016-2020
I.Předškolní vzdělávání
I.1Navyšování kapacity MŠ a předškolního vzdělávání v místech aktuální potřeby
I.1.1Otevírání nových tříd ve stávajících objektech.
I.1.2Otevírání detašovaných pracovišť v budovách základních škol
I.1.3Povolování naplnění tříd na maximální počet dětí, tj. 28 dětí ve třídě všude, kde to dovolují hygienické normy a s ohledem na případnou integraci.
I.1.4Podpora zřizování dětských skupin a podpora transformace dětských skupin fungujících na základě živnostenského zákona na dětské skupiny dle platného zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů.
I.1.5Podpora zřizování přípravných tříd základních škol.
I.1.6Podpora výstavby nových objektů a přístaveb stávajících pro rozšíření kapacit předškolního vzdělávání – pouze v místě dlouhodobé potřeby a v souladu s prioritami DZ ČR.
I.2Podpora výuky jazyků a rozvoj polytechnické výchovy v předškolním vzdělávání
I.2.1Podpora výuky mateřského jazyka (českého).
I.2.2Podpora pedagogů MŠ ve studiu metodiky
výuky cizích jazyků.
I.2.3Dotace výuky cizího jazyka pro předškoláky.
I.2.4Podpora polytechnické výchovy a vzdělávání v mateřských školách za pomoci aktuálních a doporučených metodik.
I.3Podpora nabídky logopedické péče
I.3.1Podpora zřizování logopedických tříd pro děti s těžšími vadami řeči.
I.3.2Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti
logopedické péče.
I.4Podpora rozvíjení integrace dětí se zdravotním postižením
I.4.1Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti speciální pedagogiky.
I.4.2Vytváření takových podpůrných opatření, kdy bude nutné v nezbytných případech zapojovat do výuky asistenta pedagoga.
I.5Podpora integrace dětí s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
I.5.1Podpora zvýšení nabídky vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti vzdělávání dětí s OMJ.
I.5.2Podpora předškolní přípravy dětí s OMJ na vstup do základního vzdělávání.
I.5.3Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v potřebném rozsahu.
I.5.4Podpora přirozené výchovy dětí k respektu odlišné kultury.
I.5.5Zajištění efektivní komunikace s rodiči (využívání komunitních tlumočníků, překlady materiálů).
I.6Podpora výuky základních tělovýchovných návyků a sportovních činností a prevence proti úrazům a zraněním dětí předškolního věku
I.6.1Podpora praktické výuky základním tělocvičným návykům a pravidelným programům výuky širokého spektra sportovních činností na sportovištích i v přírodě s přiměřením k věku i zdravotnímu stavu za metodické podpory lokálních sportovních spolků s cílem pohybového vyžití, zábavy, sociálního kontaktu a nastavení organismu ke zlepšování zdravotní i psychické kondice.
I.6.2Podpora zapojení do projektů Českého
olympijského výboru (ČOV) a České sportovní
unie (ČSU) pro předškolní výchovu
I.6.3Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy.
I.6.4Podpora vzdělávání dětí předškolního věku v prevenci proti úrazům a zraněním při různých činnostech s ohledem na věk dítěte.
I.6.5Podpora vzdělávání pedagogů MŠ v oblasti první pomoci při úrazech a zranění dětí způsobených při různých činnostech. Podpora vzdělávání formou zážitkové činnosti.
I.7Podpora spoluúčasti rodičů na činnosti školy a zapojování do společných aktivit
I.7.1Podpora rozvoje forem spoluúčasti a zapojování rodičovské veřejnosti do aktivit realizovaných MŠ a podpora spoluúčasti rodičů (komunity) na programu mateřské školy, a to formou realizace
konkrétních projektů, zveřejňování již fungujících příkladů dobré praxe, nalézání nových forem a systémů spolupráce apod.
II.Základní vzdělávání
II.1Navyšování kapacity ZŠ a základního vzdělávání v místech aktuální potřeby
II.1.1Zřizování nových základních škol pouze v místech, ve kterých bude trvalá potřeba vybavenosti základní školou
II.1.2Podpora otevírání nových tříd zvýšením kapacity stávající základní školy
II.1.3Nebude podporováno navyšování podílu žáků na nižším stupni víceletých gymnázií.
II.2Pravidelná aktualizace školních vzdělávacích programů
II.2.1Pravidelné zkvalitňování výuky matematiky, přírodovědných předmětů, informační, čtenářské a finanční gramotnosti apod.
II.2.2Podpora pravidelného zjišťování výsledků vzdělávání (zapojení rodičovské veřejnosti do činnosti školy).
II.2.3Podpora zavádění polytechnické výchovy do školních vzdělávacích programů.
II.2.4Podpora zavádění opatření v oblasti vzdělávání k udržitelnému rozvoji podle platné krajské koncepce.
II.2.5Podpora multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání, předání znalosti a o národnostech, etnických minoritách a otázkách migrace v kontextu etických hodnot jejich sociokulturního prostředí.
II.2.6Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.3Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
II.3.1Vytváření podpory žákům s odlišným mateřským jazykem.
II.3.2Zajištění výuky češtiny jako druhého jazyka v odpovídajícím rozsahu.
II.3.3Zvýšit nabídku vzdělávání pedagogů v oblasti vzdělávání žáků s OMJ.
II.3.4Spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi pracujícími v oblasti multikulturní výchovy a výuky českého jazyka pro cizince, popř. v oblasti odborného poradenství pedagogům.
II.3.5Zkvalitnění interpersonálních kompetencí, tolerance a vzájemného porozumění při komunikaci a jednání s lidmi odlišných kultur a tradic.
II.3.6Podpora práce s rodinou.
II.4Podpora výuky cizích jazyků
II.4.1Podpora grantových programů jazykového vzdělávání.
II.4.2Podpora mezinárodní spolupráce (například formou zahraničních studijních pobytů) a podpora spolupráce se zahraničními školami.
II.4.3Podpora soutěží a olympiád.
II.5Podpora polytechnické výchovy, matematické a přírodovědné gramotnosti na
základních školách
II.5.1Podpora spolupráce základních škol se středními školami poskytujícími technické vzdělávání.
II.5.2Podpora vzdělávání pedagogů a jejich osvěta v oblasti polytechnické výchovy.
II.5.3Podpora soutěží zručnosti.
II.5.4Podpora spolupráce s firmami.
II.5.5Podpora matematické a přírodovědné
gramotnosti na základních školách
prostřednictvím metodických doporučení,
projektů a dalších vhodných aktivit.
II.6Zvyšování a prohlubování odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a zvyšování jejich prestiže
II.6.1Pořádání kurzů a seminářů k vybraným tématům.
II.6.2Poskytování finančních prostředků z rozpočtu zřizovatele i HMP na posílení mzdových prostředků.
II.6.3Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech.
II.6.4Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
II.7Zlepšování vybavenosti škol
II.7.1Podpora vybavování odborných i běžných učeben moderním technickým a specifickým vybavením určené primárně pro výuku.
II.7.2Modernizace tělocvičen a hřišť s důrazem na bezpečnost a podporu efektivnímu i hospodárnému využití ve volném čase pro sportující veřejnost.
II.7.3Podpora vzdělávání pedagogů základních škol ve vybraných oblastech.
II.8Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů
II.8.1Podpora školních poradenských pracovišť pro kariérové a jiné poradenství. Zajišťování jejich
dlouhodobé činnosti zejména v lokalitách, kde je zvýšená poptávka po těchto službách nebo činnost takového pracoviště výrazně posílí nedostatečné informační zázemí pro žáky ZŠ.
II.8.2Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost, zajišťování a průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty apod.
II.9Podpora zavádění konkrétních opatření v souvislosti s legislativními změnami ve školské legislativě do praxe
II.9.1Podpora implementace a zavádění konkrétních opatření vyplývajících z novelizovaného zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, které se týkají vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami.
III.Základní umělecké vzdělávání
III.1Zachování sítě ZUŠ i jejich oborové rozvrstvení
III.1.1Zřizování nových subjektů základních uměleckých škol nebude na území HMP podporováno.
III.1.2V případě aktuální potřeby budou zřizována odloučená pracoviště ZUŠ stávajících ZUŠ v dynamicky se rozvíjejících oblastech HMP a na základě demografické analýzy.
III.2Zahraniční prezentace žáků ZUŠ
III.2.1Spolupráce se zahraničními školami.
III.2.2Spolupráce a výměna zkušeností mezi jednotlivými ZUŠ.
III.2.3Podpora grantových projektů.
III.3Podpora a rozvoj vzdělávání seniorů na ZUŠ prostřednictvím Akademie umění a kultury pro seniory HMP
III.3.1Zvyšování počtu míst v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP.
IV.Střední vzdělávání
IV.1Zřizování nových středních škol a konzervatoří, úpravy kapacity středních škol a konzervatoří, úpravy oborové nabídky středních škol a konzervatoří
IV.1.1Na území HMP nebude podporováno zřizování nových středních škol a konzervatoří a to vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání a disponibilní kapacitě škol. Zřizování nových škol bude možné pouze ve výjimečných případech a s odůvodněním, které je v souladu s DZ ČR a DZ HMP 2016 – 2020
IV.1.2Do struktury oborů vzdělání s maturitní zkouškou může být v rámci HMP nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude nahrazovat jiný aktivní obor vzdělání s maturitní zkouškou. Výjimku budou tvořit odůvodněné žádosti o zařazení nebo posílení oborů vzdělání, které budou mít technické nebo přírodovědné zaměření nebo se bude jednat o obory vzdělání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami nebo obory čtyřletého gymnázia v návaznosti na demografický vývoj.
IV.1.3Do struktury oborů vzdělání může být nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným
dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce relevantních sociálních partnerů.
IV.1.4Při optimalizaci kapacit oborů vzdělání bude utlumen obor, jehož absolventi vykazují dvojnásobně anebo vyšší míru nezaměstnanosti, než je průměr v HMP.
IV.1.5Obory vzdělání, které mají unikátní obsah nebo jsou jedinečné v rámci ČR nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí
potřeb trhu práce, jejichž seznam byl dohodnut společně s MŠMT a Asociací krajů, zahrne MŠMT do podkladů pro vydání rozhodnutí k zařazení uvedeného oboru vzdělání do struktury oborů vzdělání či zvýšení kapacity těchto oborů odůvodněný souhlas Asociace
krajů ČR. Seznam vyjmenovaných oborů
vzdělání MŠMT uveřejní na svých webových stránkách a Věstníku MŠMT.
IV.1.6V případě oborů vzdělání s výučním listem nebudou zvyšovány kapacity oborů vzdělání ve skupinách oborů, které mají dlouhodobě nezaměstnanost vyšší než průměr nezaměstnaných absolventů v rámci HMP nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah, dle specifikace uvedené v bodě IV. 1.5.
IV.1.7V případě oborů vzdělání s maturitní zkouškou odborného zaměření s výjimkou oborů vzdělání technického nebo přírodovědného zaměření nezvyšovat kapacity maturitních oborů, u kterých nezaměstnanost absolventů dlouhodobě překračuje republikový, resp. krajský průměr nebo jejich oborová kapacita je postačující pro
dlouhodobé pokrytí potřeb trhu práce nebo tyto obory mají unikátní obsah ve smyslu bodu IV. 1.5.
IV.1.8V oborech nástavbového studia, kde dlouhodobá nezaměstnanost absolventů denní formy vzdělávání v krajích přesahuje 15 %, nezvyšovat oborové kapacity oproti kapacitám
uvedeným v rejstříku škol a školských zařízení v roce 2014. Přehled skupin oborů vzdělání, v nichž bude dosahováno dlouhodobé nezaměstnanosti, může být upraven na základě údajů Úřadu práce. Upravený přehled skupin
oborů vzdělání bude vždy zveřejněn MHMP do 31. 7. příslušného roku způsobem umožňující dálkový přístup a aplikován pro řízení v následujícím školním roce.
IV.1.9V případě oborů vzdělání s maturitní zkouškou všeobecného zaměření nebudou navyšovány kapacity 6 a 8 letých gymnázií.
IV.2Podpora technických oborů, matematické a přírodovědné gramotnosti
IV.2.1Účinná propagace požadovaných oborů vzdělání s výučním listem.
IV.2.2Rozvoj a pokračování v programu podpory odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy, který obsahuje kampaně ŘEMESLO ŽIJE! a ODBORNOST ŽIJE!
IV.2.3Transformace vybraných aktivit Programu na podporu odborného vzdělávání na území hl. m. Prahy a zapracování nových účelných aktivit podpory odborného vzdělávání do projektů realizovaných v rámci OP VVV
IV.2.4Podpora komunikace středních odborných škol a středních odborných učilišť s podniky a firmami v daném oboru.
IV.2.5Komunikační propojení středního školství se školami základním.
IV.2.6Podpora kontaktů s odbornými školami evropských zemí zejména formou odborných stáží.
IV.2.7Podpora matematické a přírodovědné gramotnosti ve středních školách prostřednictvím metodických doporučení, projektů a dalších vhodných aktivit.
IV.3Podpora výuky cizích jazyků
IV.3.1Podpora grantových programů jazykového vzdělávání.
IV.3.2Pokračování v Metropolitním programu středoškolské jazykové výuky – zvýšení hodinové dotace pro výuku jazyků.
IV.3.3Podpora soutěží a olympiád.
IV.3.4Podpora mezinárodní spolupráce a spolupráce se zahraničními školami.
IV.4Podpora inovace školních vzdělávacích programů
IV.4.1Stanovování klíčových kompetencí žáků ve spolupráci se zaměstnavateli, profesními sdruženími a odbornými cechy.
IV.4.2Transformace oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce.
IV.4.3Odborná spolupráce s vysokými školami a ústavy AV ČR.
IV.4.4Podpora sportovních a tělovýchovných programů jako prevence rizikového chování.
IV.5Podpora integrace žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ)
IV.5.1Zajištění jazykové podpory pro žáky s odlišným mateřským jazykem.
IV.5.2Zajištění efektivní komunikace s rodiči (využívání komunitních tlumočníků, překlady materiálů).
IV.6Podpora spolupráce se zaměstnavateli a sociálními partnery
IV.6.1Vytváření prostředí pro rozsáhlejší spolupráci podnikatelských subjektů, profesních společenstev, škol a sociálních partnerů.
IV.6.2Podpora dalšího vzdělávání učitelů na pracovištích smluvních firem a odborné stáže.
IV.6.3Podíl zaměstnavatelů na tvorbě ŠVP a hodnocení žáků z hlediska kompetencí získaných v praktickém vyučování a odborném výcviku.
IV.6.4Podpora zavádění prvků duálního vzdělávání ve středních odborných školách. Analýza stavu a možností zavedení duálního vzdělávání na území HMP v pilotních školách a ve spolupráci se zaměstnavateli.
IV.7Podpora zvyšování a prohlubování kvalifikace pedagogů a posilování jejich prestiže
IV.7.1Poskytování finančních prostředků z rozpočtu HMP na mzdové prostředky pedagogům.
IV.7.2Podpora výměny pedagogických zkušeností v rámci mezinárodních projektů
IV.7.3Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v potřebných tématech.
IV.7.4Propagovat povolání pedagogů jako
nezbytnou, důležitou a společensky
považovanou profesi.
IV.7.5Podpora začínajících pedagogů při možnosti získání nájemní smlouvy k bytu ve vlastnictví HMP z kvóty pro učitele, v případě, že pedagog bude mít platnou pracovní smlouvu na dobu neurčitou sjednanou se školou zřizovanou HMP
IV.7.6Navázání užší spolupráce středních škol a vysokoškolských pracovišť (fakult) připravujících budoucí pedagogy při vzájemné výměně informací a podpoře činností, které budou směřovat k vyšší profesní zdatnosti budoucích pedagogů.
IV.7.7Podpora při získávání gramotnosti v oblasti zdravého životního stylu a tělovýchovy tělovýchovných pedagogů s cílem dosažení příslušných vědomostí a dovedností.
IV.8Podpora vybavení škol a školských zařízení
IV.8.1Podpora pořízení nového vybavení a techniky pro specializované učebny (jazykové, počítačové, laboratoře apod.).
IV.8.2Podpora pořízení nových technologií, technologických celků a zařízení pro školy s důrazem na co největší zapojení nových technologií ve výuce.
IV.8.3Podpora inovace a pořízení technologií a zařízení, které je důležité pro udržení standardu odborného a praktického vyučování.
IV.8.4Podpora technologického vybavení, odborných pracovišť a dílen zejména v případě středních škol, které budou v případě přesunů identických oborů vzdělání potřebovat zajistit odpovídající vybavení a techniku pro udržení standardu moderní profesní výuky.
IV.9Podpora školních poradenských služeb a školních psychologů
IV.9.2Podpora školních psychologů, výchovných poradců a školních metodiků prevence – vytváření optimálních podmínek pro jejich činnost. Průběžné zvyšování jejich odbornosti a informační základny pro zajištění optimální péče o klienty, kteří potřebují pomoc se zvládáním učiva a dalších situací související se školou.
V.Vyšší odborné vzdělání
V.1Zřizování nových vyšších odborných škol, úpravy kapacit vyšších odborných škol a úpravy oborové nabídky VOŠ
V.1.1Na území HMP nebude podporováno zřizování nových VOŠ, a to vzhledem k dostačující nabídce širokého spektra oborů vzdělání a disponibilní kapacitě škol. Zřizování nových VOŠ bude možné pouze ve výjimečných případech a s odůvodněním, které je v souladu s DZ ČR a DZ HMP 2016 – 2020.
V.1.2Do struktury oborů vzdělání ve VOŠ může být v rámci HMP nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude nahrazovat jiný aktivní obor vzdělání. Výjimku budou tvořit odůvodněné žádosti o zařazení
nebo posílení oborů vzdělání, které budou mít technické nebo přírodovědné zaměření nebo se bude jednat o obory vzdělání pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami.
V.1.3Do struktury oborů vzdělání může být nově zařazen nebo kapacitně posílen pouze obor vzdělání, který bude odpovídat předpokládaným dlouhodobým budoucím potřebám trhu práce a podpořen odůvodněným stanoviskem zástupce relevantních sociálních partnerů.
V.1.4Při optimalizaci kapacit oborů vzdělání bude utlumen obor, jehož absolventi vykazují dvojnásobně anebo vyšší míru nezaměstnanosti, než je průměr v HMP.
V.1.5Obory vzdělání, které mají unikátní obsah nebo jsou jedinečné v rámci ČR nebo jejich oborová kapacita je postačující pro dlouhodobé pokrytí
potřeb trhu práce, jejichž seznam byl dohodnut společně s MŠMT na a Asociací krajů, zahrne MŠMT do podkladů pro vydání rozhodnutí k zařazení uvedeného oboru vzdělání do struktury oborů vzdělání či zvýšení kapacity těchto oborů odůvodněný souhlas Asociace
krajů ČR. Seznam vyjmenovaných oborů
vzdělání MŠMT uveřejní na svých webových stránkách a Věstníku MŠMT
V.1.6Nebudou zvyšovány kapacity v oborech vyššího odborného vzdělání s výjimkou oborů vzdělání technického, přírodovědného a pedagogického zaměření.
V.1.7Nový akreditovaný vzdělávací program oboru vyššího odborného vzdělávání do vzdělávací nabídky VOŠ může být zapsán do rejstříku pouze v případě, že vzdělávací program by měl
v daném regionu ojedinělý charakter a jehož koncepce by vznikla na základě projevené dlouhodobé společenské potřeby příslušně vzdělaných absolventů na trhu práce.
V.2Podpora vyššího odborného vzdělávání při realizaci opatření vedoucích k funkčnímu a modernímu systému vyššího odborného vzdělávání
V.2.1Podpora odborné přípravy studentů v souladu s potřebami kvalifikačních požadavků trhu práce a odbornosti budoucích absolventů.
V.2.2Podpora inovace vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli a relevantními partnery.
V.2.3Podpora nastavení optimálních podmínek pro spolupráci VOŠ s VŠ s cílem zvýšení odbornosti budoucích absolventů VOŠ (například při možnosti využívání odborných učeben, laboratoří apod.).
V.2.4Podpora dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblastech prohlubování a rozšiřování poznatků v příslušném oboru.
VI.Speciální vzdělávání, pedagogicko – psychologické poradenství
VI.1Zachování sítě školských poradenských zařízení na území HMP (PPP, SPC)
VI.1.1Podpora zvyšování odborných kompetencí pracovníků poradenských zařízení.
VI.1.2Analýza a optimalizace počtu poradenských pracovníků v jednotlivých školských poradenských zařízeních v souvislosti s rozšířením nabídky jejich služeb v souladu s novelizací školského zákona (§ 16)
VI.1.3Podpora spolupráce mezi poradenskými zařízeními, školami, školskými zařízeními a dalšími subjekty poskytujícími služby dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími
potřebami.
VI.1.4Metodické sjednocení výstupů pro školy a zákonné zástupce v souladu s platnou legislativou.
VI.1.5Nebude podporován vznik nových PPP a SPC na území HMP.
VI.2Podpora a zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP
VI.2.1Zvyšování odborné kvalifikace pedagogů, zajištění odpovídajících materiálně technických podmínek a potřebných kapacit škol, optimalizace vzdělávací nabídky škol
VI.2.2Podpora individuální integrace dětí a žáků vyžadujících vysokou míru podpůrných opatření s asistentem pedagoga
VI.2.3Zachování sítě škol poskytujících vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami zřizovaných HMP
VI.3Podpora integrace a inkluze dětí a žáků
VI.3.1Podpora prostřednictvím asistentů pedagoga.
VI.3.2V rámci sjednocení přístupu k integraci dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na území hl. m. Prahy aktualizovat „Zásady“ schválené ZHMP v roce 2009.
VI.3.3Doporučení MČ: podpora postupného přechodu k inkluzi, a to již od MŠ, postupná změna v organizaci běžných základních a mateřských škol tak, aby mohlo dojít k naplnění potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.3.4Podpora spolupráce mezi školami při zajišťování procesu integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.4Podpora programů primární prevence v PPP
VI.4.1Další vzdělávání psychologů a speciálních pedagogů oblasti primární prevence
VI.4.2Metodická podpora PPP a školám v oblasti prevence rizikového chování, metodické vedení metodiků prevence
VI.4.3Provázání programů s dalšími subjekty působícími v této oblasti.
VI.5Péče o ohrožené děti na území HMP
VI.5.1Zajištění bytů pro rodinné skupiny dětských domovů v běžné občanské zástavbě.
VI.5.2Zajištění cvičných a startovacích
malometrážních bytů pro 18leté a starší klienty DD zřizovaných HMP
VI.5.3Podpora vzájemné spolupráce dětských domovů s organizacemi působícími v sociální, zdravotnické, pedagogicko-psychologické oblasti za účelem zkvalitňování péče o děti v tomto druhu školského zařízení.
VI.5.4Podpora ukotvení standardů kvality péče o děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy (dětské domovy) podle platných metodických pokynů a platné legislativy
VI.6Rozšíření nabídky vzdělávacích akcí v oblasti vzdělávání dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
VI.6.1Podpora zvyšování odborných kompetencí managementu škol a pedagogických pracovníků ve školách hlavního vzdělávacího proudu v souvislosti s integrací dětí žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.
VI.6.2Podpora zvyšování odborné kvalifikace pedagogů ve školách.
VI.6.3Pořádání odborných konferencí a seminářů pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení.
VI.7Transformace základních škol praktických
VI.7.1Podpora transformace praktických škol – postupná, v delším časovém úseku, časově a v jednotlivých krocích vymezena, informovanost
rodičů je velmi důležitá; při transformaci je důležitá spolupráce školy, všech vzdělávacích institucí, rodiny, speciálně – pedagogických
center tak, aby se žáci se SVP mohli zařadit do hlavního vzdělávacího proudu.
VII.Zájmové vzdělávání a volnočasové aktivity
VII.1Zkvalitňování mimoškolního života dětí a mládeže
VII.1.1Systémové a komplexní řešení problematiky volného času dětí a mládeže prostřednictvím metodického vedení a finanční podpory aktivit.
VII.1.2Udržení a rozvoj kvality výchovně vzdělávacích a rekreačních činností pro děti a mládež.
VII.1.3Vytváření a rozvoj účinného a všeobecně dostupného informačního systému o nabídce volnočasových aktivit pro děti a mládež.
VII.1.4Podpora rozvoje nabídky volnočasových aktivit neziskových organizací pro mládež.
VII.1.5Zapojování žáků ZŠ do zájmového vzdělávání jako prevence negativních jevů a rozvoje osobnostně sociálních dovedností v rámci neformálního vzdělávání.
VII.1.6Spolupráce se školami v oblasti využití volného času dětí a mládeže.
VII.1.7Systematické hodnocení kvality nabídky a využití finančních prostředků příjemců finanční podpory HMP.
VII.2Podpora vyšší kvalifikace a vzdělávání pedagogických pracovníků ZV
VII.2.1Podpora péče o rozvoj lidských zdrojů včetně dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
VII.3Podpora rozvoje zařízení pro volnočasové aktivity
VII.3.1Zřízení DDM nebo zřízení odloučeného pracoviště některého ze stávajících pražských DDM v městské části Praha 1.
VII.3.2Podpora a rozvoj stávajících pražských DDM a dalšího rozvoje venkovních víceúčelových volnočasových areálů.
VIII.Jazykové vzdělávání, školská zařízení a služby
VIII.1Zřizování nových škol a rozšiřování kapacit škol s právem státní jazykové zkoušky
VIII.1.1Pro období platnosti DZ HMP 2016 – 2020 nebudou zařazovány do RŠ nové jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
VIII.1.2Nebude podporováno navyšování kapacit ve vzdělávacích programech škol s právem státní jazykové zkoušky. Výjimku bude tvořit řádně odůvodněná žádost nebo situace vyžadující řešení v podobě navýšení kapacity.
VIII.2Podpora školských zařízení služeb
VIII.2.1Zápis nových školských zařízení, zapisovaných školských služeb a kapacity nových školských zařízení, případně kapacity zapisovaných školských služeb bude prováděn na základě přiměřeného počtu dětí, žáků, studentů vzdělávajících se ve školách na území HMP a demografickému vývoji v patřičných územích a lokalitách.
VIII.2.2Podpora domovů mládeže a internátů ve smyslu školského výchovného zařízení s cílem dalšího rozvoje pedagogické činnosti pracovníků domovů mládeže a internátů a také rozvoje mimoškolních / volnočasových aktivit pro klienty.
VIII.2.3Podpora modernizace vybavení domovů mládeže a internátů s cílem vytvořit vhodné podmínky pro vzdělávání a ubytování klientů a také vhodné pracovní prostředí pro tamní pracovníky.
VIII.2.4Podpora zařízení školního stravování v různých oblastech jejich činnosti. Metodická podpora pro oblast implementace legislativních změn souvisejících se školním stravováním.
VIII.3Podpora efektivní péče o ohrožené děti a podpora odborné péče v Dětských
domovech
VIII.3.1Podpora multidisciplinárního přístupu v péči o ohrožené děti vedoucího k pozitivním výsledkům ve výchově a vzdělávání v dětských domovech.
VIII.3.2Podpora vzdělávacích aktivit pro pracovníky dětských domovů s cílem zvýšení jejich profesních kompetencí.
IX.Průřezová témata
IX.1.1Podpora zkvalitňování výuky cizích jazyků na všech stupních a typech škol
IX.1.1.1Udržení metropolitního programu
středoškolské jazykové výuky v jeho
maximálně možném rozsahu a jeho případný
další rozvoj podle aktuální potřeby škol.
IX.1.1.2Spolupráce se zahraničními školami při realizaci výměnných programů pro žáky a pedagogy v zahraničních školách.
IX.1.1.3Podpora organizace jazykových soutěží.
IX.1.2Zkvalitňování vybavenosti a modernizace informačních technologií ve vzdělávání
IX.1.2.1Podpora pořízení nových a modernizace stávajících informačních technologií určených zejména pro výuku žáků ve školách.
IX.1.2.2Výchova žáků k bezpečnému užívání ICT – například prostřednictvím projektu „Kraj pro bezpečný internet“.
IX.1.2.3Podpora vzdělávání pedagogů v oblasti informačních technologií a pro získávání nových poznatků z této oblasti.
IX.1.2.4Zavádění otevřeného software.
IX.1.3Snižování výskytu sociálně patologických jevů
IX.1.3.1Rozšiřování spolupráce škol s protidrogovými koordinátory a neziskovými organizacemi.
IX.1.3.2Rozšiřování spolupráce poskytovatelů primární prevence.
IX.1.3.3Rozšiřování a zkvalitňování preventivních aktivit.
IX.1.3.4Podpora komplexního systému primární prevence rizikového chování na území hl. m. Prahy.
IX.2.3Zlepšování sociálního klimatu ve školách
IX.2.3.1Rozšiřování spolupráce škol s rodiči.
IX.2.3.2Důsledná prevence v oblasti kyberšikany, a to i ve vztahu k pedagogickým pracovníkům.
IX.1.4Systematické vzdělávání pedagogických i dalších pracovníků školských zařízení
v oblasti EVVO
IX.1.4.1Realizace studií k výkonu specializovaných činností v oblasti EVVO pro školní koordinátory EVVO.
IX.1.4.2Realizace seminářů a pracovních seminářů EVVO s důrazem na aktivizující metody výuky (např. projektová, problémová a kooperativní výuka, integrovaná tematická výuka, místně zakotvené učení, badatelsky orientované vyučování).
IX.1.4.3Podpora pedagogů k realizaci EVVO přímo ve výuce (mentoring, využívání metodických materiálů a serverů EVVO apod.).
IX.1.4.4Setkávání koordinátorů EVVO a dalších pracovníků škol a školských zařízení s cílem výměny a předávání zkušeností.
IX.2.4Podpora sítí škol v oblasti EVVO a propojení mezi aktivitami EVVO ve školách a školských zařízeních i v rámci mimoškolní činnosti
IX.2.4.1Posilování síťování a partnerství škol.
IX.2.4.2Výměna a sdílení příkladů dobré praxe (semináře apod.) a propojení neformálního, zájmového a odborného vzdělávání, které bude zaměřené na inovace a efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
IX.2.4.3Rozšiřování spolupráce mezi školami vzájemně, školami a dalšími organizacemi za účelem realizace EVVO.
IX.2.4.4Uspořádání krajské konference EVVO pro školy a školská zařízení.
IX.3.4Zajištění výuky v bezprostředním kontaktu s přírodou
IX.3.4.1Zavádění výuky v terénu a v přírodě do širšího spektra vyučovaných předmětů.
IX.3.4.2Využívání školních prostor k tvorbě zahrad, učeben v přírodě, arboret, demonstračních objektů, naučných stezek, atd. pro efektivní výuku odborných kompetencí v EVVO.
IX.3.4.3Podpora škol v přírodě.
IX.4.4Realizace kvalitních vzdělávacích programů EVVO ve školách a školských zařízeních
IX.4.4.1Podpora pedagogů v tvorbě a realizaci Školních programů EVVO.
IX.4.4.2Podpora environmentálního zaměření škol s důrazem na mateřské školy.
IX.4.4.3Vytváření a realizace ekologických výukových programů (EVP) pro školy a školská zařízení.
IX.4.4.4Vytváření a realizace dlouhodobých programů EVVO pro školy a školská zařízení.
IX.5.4Rozvoj mimoškolní činnosti pro děti a mládež
IX.5.4.1Rozšiřování nabídky mimoškolních akcí a aktivit za účelem zapojení dětí a mládeže do ochrany životního prostředí.
IX.5.4.2Podpora environmentálně zaměřených letních táborů a soustředění dětí a mládeže.
IX.5.4.3Vzdělávání vedoucích zájmových oddílů a kroužků specializovaných na EVVO a ochranu životního prostředí.
IX.1.5Zkvalitňování výuky nadaných dětí, žáků a studentů
IX.1.5.1Rozšiřování služeb pro nadané děti, žáky a studenty ve školách i školských zařízeních.
IX.1.5.2Podpora škol orientujících své ŠVP na nadané děti, žáky a studenty.
IX.1.5.3Podpora PPP v práci s nadanými dětmi, žáky a studenty.
IX.1.6Podpora zavedení systému celoživotního učení na území HMP
IX.1.6.1Podpora center celoživotního vzdělávání
IX.1.6.2Zavádění nových míst v ZUŠ pro poskytování vzdělávání v Akademiích umění a kultury pro seniory HMP.
IX.1.6.3Koordinace činnosti center celoživotního vzdělávání.
IX.1.6.4Podpora vzniku tzv. autorizovaných osob ve školách zřízených HMP na území HMP v rámci Národní soustavy kvalifikací.
IX.1.6.5Podpora různých forem zapojení škol zřizovaných HMP do Národní soustavy
kvalifikací.
IX.1.6.6Podpora rekvalifikačních kurzů a vzdělávacích aktivit pro širokou veřejnost, na základě všeobecné potřebnosti takové vzdělávací aktivity realizovat, ve středních a vyšších
odborných školách zřízených HMP.
IX.1.6.7Volné sdílení učebních materiálů vydaných školami: pilotní projekt otevřených vzdělávacích materiálů na pražských středních školách.
IX.1.7Podpora kvality, monitorování a hodnocení vzdělávání
IX.1.7.1Podpora zavádění osobního portfolia žáka jako součásti ověřování výsledků vzdělávacího procesu.
IX.1.7.2Podpora autoevaluace školy a školského zařízení jako plánovaného a systematického procesu při hodnocení kvality vzdělávacího zařízení.
IX.1.7.3Podpora pro vytvoření standardů kvality přípravy žáků odborných středních škol na pracovišti sociálních partnerů škol.
X.Zvyšování profesionality pedagogických pracovníků
X.1Podpora vzdělávání pedagogických pracovníků a zvyšování jejich kvalifikace a prestiže
X.1.1Vzdělávací programy a finanční podpora vzdělávání z prostředků ESF a nových projektů z navazujícího programovacího období 2014 – 2020.
X.1.2Podpora konkrétních vzdělávacích akcí z prostředků Celoměstských programů
podpory vzdělávání (grantů).
X.1.3Podpora seminářů a workshopů a dalších vzdělávacích akcí pro pedagogické
pracovníky.