Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak hlavní město PRAHA
hlavní město PRAHA
www stránky

hlavní město PRAHA

Názvy hierarchických úrovní
1. "Oblast opatření"
1.1 "Typ opatření"
1.1.1 "Charakter opatření"

Akční plán snižování hluku aglomerace Praha (2019)

Akční plán snižování hluku aglomerace Praha (2019)
1.Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z automobilové dopravy
1.AUrbanisticko-architektonická opatření
1.A.1Komplexním řešením obytných souborů z hlediska funkčního uspořádání (např. bloková zástavba)
1.A.2Plánování nové chráněné zástavby v dostatečné vzdálenosti od hlavních pozemních komunikací
1.A.3Využití bariérového efektu ochrany území pomocí staveb nevyžadujících protihlukovou ochranu
1.A.4Vhodné architektonické řešení obytných budov - dispoziční i tvarové
1.BUrbanisticko-dopravní opatření
1.B.1Nové trasy komunikací vést vždy v dostatečné vzdálenosti od chráněných budov
1.B.2Dálnice a komunikace I. třídy s vysokou intenzitou dopravy vést mimo obytná území a území s vyššími nároky na hlukovou ochranu
1.B.3Optimalizovat přepravní nároky a zefektivnit přepravní vztahy
1.B.4Minimalizovat tranzitní dopravu z centra a obytných území
1.B.5Vyloučit těžkou nákladní dopravu v blízkosti obytných souborů
1.B.6Jednotlivé druhy dopravy soustředit do hlavních tras a koridorů s možností vytvoření protihlukových opatření
1.B.7Ve městech vytvořit podmínky pro preferenci městské hromadné dopravy a minimalizaci individuální dopravy
1.B.8Novou akusticky vistlivou výstavbu plánovat a povolovat v dostatečné vzdálenosti od zatížených komunikací
1.B.9Parkoviště a další dopravní plochy navrhovat v dostatečné vzdálenosti od chráněných objektů a území obytného, zdravotnického, školního a rekreačního typu
1.B.10Organizovat klidové zóny s vyloučením automobilové dopravy a s časově omezeným vjezdem vozidel pro zásabování v centrálních částech měst a sídel
1.CDopravně-organizační opatření
1.C.1Omezení rychlosti všech nebo jen nákladních vozidel
1.C.2Omezení, resp. dodržení rychlosti jízdy vozidel v noční době
1.C.3Snížení intenzity dopravy zákazem vjezdu nákladních vozidel, zřizováním objížděk a určením jednosměrných ulic
1.C.4Vyčlenění zvláštního jízdního pruhu pro určité druhy vozidel např. autobusy
1.C.5Vhodné umístění zastávek hromadné dopravy a parkovacích ploch
1.C.6(opatření na úrovni státní politiky) Vhodná regulace automatizovaně vybíraných silničních poplatků především pro nákladní vozidla
1.DStavebně-technická opatření
1.D.1Zabezpečení podmínek pro plynulý pohyb vozidel
1.D.2Budování krytů vozovky ze speciálních asfaltů a se zajištěním dobré rovinatosti
1.D.3Vedení tras v zářezu, tunelem, galerií
1.D.4(opatření na úrovni státní politiky) Vhodná motivační opatření pro urychlení obměny vozidlového parku v ČR
1.D.5(opatření na úrovni státní politiky) Tlak na výrobce pneumatik na vývoj tišších pneumatik a zvýhodnění jejich distribuce a prodeje
1.D.6Opatření na dráze šíření hluku (např. protihlukové clony, zemní valy, hmotné objekty atd.)
1.D.7Opatření na budovách (zabudování zvukové izolace do pláště budov atd.)
1.EDalší opatření
1.E.1Snižování zátěže již nyní neúnosně zatížených území
1.E.2Pokud možno nerealizovat další záměry a umísťování staveb do již nyní neúnosně zatížených území
1.E.3Pokud možno nepřesouvání problému z jedné dílčí lokality na druhou, obdobně nebo ještě více zatíženou lokalitu
1.E.4Jakékoliv dílčí opatření je nutné před jeho realizací posoudit i v kontextu dopadu na imisní zatížení území (typicky např. snížení rychlosti)
2.Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z kolejové dopravy
2.AUrbanisticko-architektonická opatření (popsány v kapitole 1.A)
2.BUrbanisticko-dopravní opatření
2.B.1Nové dopravní trasy vést vždy v dostatečné vzdálenosti od chráněných budov
2.B.2Železniční koridory vést mimo obytná území a území s vyššími nároky na hlukovou ochranu
2.B.3Optimalizovat přepravní nároky a zefektivnit přepravní vztahy
2.B.4Novou akusticky citlivou výstavbu plánovat a povolovat v dostatečné odstupové vzdálenosti od zatížených tratí, resp. nepovolovat v území s již existující nebo výhledovou předpokládanou vysokou akustickou expozicí
2.CDopravně-organizační opatření
2.C.1Ve vybraných úsecích snížení maximálně povolené rychlosti jízdy železničních a tramvajových souprav v závislosti na dodržení principu bezpečnosti této dopravy
2.C.2Ve vybraných úsecích omezení rychlosti jízdy souprav v noční době
2.DStavebně-technická opatření
2.D.1Zabezpečení podmínek pro plynulý pohyb souprav
2.D.2Postupné rekonstrukce či novostavby tramvajových a železničních tratí
2.D.3Instalace protihlukových prvků v rámci rekonstrukcí a novostaveb majících vliv na pokles akustických emisí – osazení pryžových bokovnic na kolejnice, podkladní pryžové pásy, odhlučňovací systémy pro žlábkové kolejnice
2.D.4U stávajících typů tramvajových tratí je možné dosáhnout snížení hluku vznikajícího při průjezdu vozů oblouky o malém poloměru osazováním kolejových mazníků či mazáním okolků vlastním mazacím systémem vozidla
2.D.5Údržba tratí – strojní broušení vlnkovitosti a reprofilace kolejnic, souvislá oprava geometrické polohy koleje, navařování provozem opotřebených kolejnic a kolejových konstrukcí, výměna kolejnic a kolejových konstrukcí
2.D.6Obnova železničního a tramvajového vozového parku
2.D.7Akustické krytování spodků tramvajových souprav
3.Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z letecké dopravy
3.AUrbanisticko-architektonická opatření
3.A.1Vyhlášení ochranného hlukového pásma letiště pro plánovaný výhledový provoz společně s omezujícími podmínkami pro jednotlivá hluková pásma v okolí letiště pro stávající i novou výstavbu a územní plánování
3.A.2Aktualizace ochranného hlukového pásma letiště v případě významných změn v provozu letiště (výstavba nové dráhy, výrazné zvýšení provozu letiště apod.)
3.A.3Plánování nové chráněné a jinak citlivé zástavby mimo ochranné hlukové pásmo letiště
3.BOrganizační opatření při plánování letecké dopravy
3.B.1Snížení hlukové expozice v noční době na maximálně 5 % z celkového počtu pohybů
3.B.2Snížení hlukové expozice v noční době vyvolané ostatními provozními vlivy. Omezení motorových zkoušek v noční době na nezbytné minimum. Vykonávání motorových zkoušek v noční době pouze na motorovém stání s protihlukovým vybavením
3.B.3Vymezení a kontrola dodržování letových tratí
3.B.4Při výrazném zvýšení provozu na letištích v Praze případně využít systému monitorování hluku, který umožní komplexní kontrolu hluku z provozu letiště
3.B.5Úprava režimů provádění motorových zkoušek letadel. Motorové zkoušky v jiném, než volnoběžném režimu by měly být prováděny pouze na motorovém stání s protihlukovým vybavením
3.CStavebně-technická opatření
3.C.1Obnova leteckého parku. Omezení pohybů starších dopravních letadel o vysokých akustických emisích, jejich postupná náhrada moderními typy a verzemi se sníženou hlučností
3.C.2Snížení hluku ze stacionárních zdrojů na letišti (především povolení provozu pomocných energetických jednotek letadel pouze na nezbytně nutnou dobu pro připojení pozemního zdroje energie)
3.C.3Výstavba akusticky vybavených motorových stání
3.DAplikace ekonomických nástrojů
3.D.1Uplatnění poplatkové politiky. Ekonomické nástroje spočívají v uplatňování ekonomických pobídek k postupného omezení hlučných letadel formou aktualizací bonus listu a případně při výrazném zvýšení provozu na letišti oproti stávajícímu stavu i zavedení hlukových poplatků
4.Obecné možnosti snižování hlukové zátěže z integrovaných zařízení
4.AUrbanisticko-architektonická opatření
4.A.1Plánování nové chráněné zástavby v dostatečné vzdálenosti od průmyslových zdrojů
4.A.2Využití bariérového efektu ochrany území pomocí staveb nevyžadujících protihlukovou ochranu
4.A.3Vhodné architektonické řešení obytných budov - dispoziční i tvarové
4.A.4Omezení nové bytové výstavby v těsné blízkosti průmyslových zdrojů
4.BStavebně-technická opatření
4.B.1Pokud je to technicky možné, zajištění snížení akutických emisí zařízení např. pomocí zmenšení otáček, regulace výkonu zařízení, regulace provozu zařízení, apod.
4.B.2Zatlumení zdrojů pomocí tlumičů.
4.B.3Zvolení akusticky příznivější technologie (výměna zařízení).
4.B.4V případě umístění zařízení v objektech je nutné zajistit pružné uložení zařízení a jeho oddilatování od kolních konstrukcí.
4.B.5Zesílení plášťů objektů průmyslových hal, apod.
4.B.6Akustické úpravy vnitřních prostorů výrobních hal – zesílení plášťů objektů průmyslových hal