Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak NÁRODNÍ ÚŘAD PRO KYBERNETICKOU A INFORMAČNÍ BEZPEČNOST
NÁRODNÍ ÚŘAD PRO KYBERNETICKOU A INFORMAČNÍ BEZPEČNOST
www stránky

NÁRODNÍ ÚŘAD PRO KYBERNETICKOU A INFORMAČNÍ BEZPEČNOST

Názvy hierarchických úrovní
A. "Hlavní cíl"
A.1 "Opatření"

Národní strategie kybernetické bezpečnosti ČR 2015-2020

GesceSpolugesceSpolupráce
A. Zajištění efektivity a posilování všech struktur, procesů a spolupráce při zajišťování kybernetické bezpečnosti
Vytvořit efektivní model spolupráce na národní úrovni mezi jednotlivými subjekty kybernetické bezpečnosti – pracoviště typu CERT a CSIRT, subjekty KII apod., a posilovat jejich stávající struktury a procesy.
Vytvořit národní, koordinovaný postup pro zvládání incidentů, který nastaví formát spolupráce, bude obsahovat komunikační matici, protokol postupu a definovat jednotlivé role aktérů.
Vytvořit metodologii pro hodnocení rizik v České republice na úrovni státu.
Udržovat jednotný postoj České republiky směrem do zahraničí, který bude koordinován s ostatními resorty zainteresovanými v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Zohledňovat odpovídajícím způsobem neustále se vyvíjející problematiku kybernetických hrozeb v rámci tvorby a aktualizací významných bezpečnostně-strategických materiálů České republiky (Bezpečnostní strategie České republiky a další).
B. Aktivní mezinárodní spolupráce
V rámci svého členství v Evropské Unii, Severoatlantické alianci, Organizaci spojených národů, Organizaci pro bezpečnost a spolupráci v Evropě, Mezinárodní telekomunikační unii a dalších mezinárodních organizacích se aktivně podílet na mezinárodní diskuzi v aktivitách v rámci fór, programů, iniciativ apod.
Ve středoevropském prostoru působit jako propagátor kybernetické bezpečnosti a dialogu mezi státy regionu.
Navazovat a prohlubovat bilaterální spolupráci s dalšími státy.
Účastnit se a organizovat mezinárodní cvičení.
Účastnit se a organizovat mezinárodní školení.
Podílet se na vytváření efektivního modelu spolupráce a budování důvěry mezi pracovišti typu CERT a CSIRT na mezinárodní úrovni, mezinárodními organizacemi a akademickými centry.
Podílet se na vytváření mezinárodního konsenzu v rámci oficiálních i neoficiálních kanálů ohledně právních norem a chování v kyberprostoru, zajištění otevřenosti internetu, lidských práv a svobod.
C. Ochrana národní KII a VIS
Pokračovat v průběžné analýze a kontinuálním sledování zabezpečení systémů KII a VIS v České republice pomocí jasně definovaného protokolu.
Podporovat vznik dalších pracovišť typu CERT a CSIRT v České republice.
Průběžně navyšovat odolnost, integritu a důvěryhodnost systémů a sítí KII a VIS.
Kontinuálně provádět analýzu a monitoring hrozeb a rizik v České republice.
Efektivně sdílet informace mezi státem a subjekty KII a VIS.
Navyšovat technologické kapacity a schopnosti Národního centra kybernetické bezpečnosti (dále jen „NCKB“), potažmo GovCERT.CZ a v rovině personální neustále vzdělávat a školit zaměstnance/experty tohoto pracoviště.
Důkladně a důvěryhodně zabezpečit prostředí pro skladování a práci s daty subjektů KII a VIS, které zřídí a bude spravovat stát.
Pravidelně provádět kontroly, odhalování chyb a zranitelností v informačních systémech a sítích využívaných státem, založené na principu penetračních testů v KII a VIS.
Průběžně navyšovat technologické a organizační předpoklady k aktivnímu odvrácení (potlačení) kybernetických útoků.
Zvyšovat národní možnosti, schopnosti a kapacity v oblasti aktivní obrany a protiopatření proti kybernetickým útokům.
Vzdělávat specializované odborníky, kteří se zaměří na problematiku a možnosti aktivních protiopatření při zajišťování kybernetické bezpečnosti a obrany a na obecně ofenzivní pojetí kybernetické bezpečnosti.
Zpracovat postup pro přechod mezi vyhlášeným stavem kybernetického nebezpečí dle zákona o kybernetické bezpečnosti a stavy dle ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.
D. Spolupráce se soukromým sektorem
Pokračovat v navazování spolupráce se soukromým sektorem a navyšovat povědomí o práci a aktivitách NBÚ v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Vytvořit v kooperaci se soukromými subjekty jednotné bezpečnostní normy, standardizovat spolupráci a stanovit povinnou úroveň zabezpečení pro subjekty kritické informační infrastruktury.
Zajistit v kooperaci se soukromým sektorem kyberprostor poskytující spolehlivé prostředí pro sdílení informací, výzkum a vývoj a zajistit bezpečnou informační infrastrukturu stimulující podnikání soukromých subjektů v zájmu podpory konkurenceschopnosti všech podnikajících soukromých subjektů v České republice a chránicí jejich investice.
Vzdělávat a provádět osvětu soukromého sektoru v oblasti kybernetické bezpečnosti. Soukromým subjektům tak poskytnout potřebné vedení, jak se správně chovat nejen při mimořádných situacích, respektive při kybernetických incidentech, ale i při každodenní činnosti.
Navyšovat důvěru mezi soukromým sektorem a státem, mimo jiné vytvořením platformy/systému na národní úrovni pro sdílení informací o hrozbách, incidentech a aktuálním ohrožení.
E. Výzkum a vývoj / Spotřebitelská důvěra
Podílet se na národních i evropských výzkumných projektech a aktivitách v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Určit NBÚ jako hlavní kontaktní centrum v oblasti výzkumu v kybernetické bezpečnosti. NBÚ bude přispívat ke koordinaci výzkumných aktivit v této oblasti s cílem zabránit zdvojování výzkumných aktivit. Výzkum v oblasti kybernetické bezpečnosti se tak zaměří na opravdu podstatné problémy a převod výzkumných výsledků do praxe.
Spolupracovat se soukromým a akademickým sektorem na vývoji a implementaci technologií využívaných státem k zajištění jejich maximálního zabezpečení a transparentnosti. Testovat a hodnotit míru zabezpečení používaných technologií.
Spolupracovat s akademickou a soukromou sférou na výzkumných projektech (včetně primárního i experimentálního výzkumu) a aktivitách v technologické i společenskovědní oblasti, a to především na národní, evropské i mezinárodní transatlantické úrovni.
Stanovením výzkumu a vývoje národní prioritou aktivně stimulovat investice do této oblasti.
F. Podpora vzdělávání, osvěta a rozvoj informační společnosti
Navyšovat povědomí a gramotnost v otázkách kybernetické bezpečnosti jak u žáků a studentů základních a středních škol, tak i u široké veřejnosti, respektive koncových uživatelů, pomocí podpory iniciativ a osvětových kampaní, pořádáním konferencí pro veřejnost apod.
Modernizovat stávající vzdělávací programy na základní a středoškolské úrovni a podporovat na vysokoškolské úrovni nové studijní programy, které budou přímo vytvářet experty na kybernetickou bezpečnost.
Vzdělávat a školit zaměstnance veřejné správy působící nejen v oblasti kybernetické bezpečnosti a informační kriminality.
G. Podpora rozvoje schopností Policie České republiky vyšetřovat a postihovat informační kriminalitu
Posílit personálně jednotlivá policejní pracoviště informační kriminality.
Modernizovat technologické vybavení odborných policejních pracovišť.
Zakotvit vazby přímé a rychlé spolupráce se zainteresovanými národními subjekty a ostatními bezpečnostními složkami pro oblast informační kriminality.
Podpořit spolupráci se zahraničními subjekty v oblasti výměny informací k informační kriminalitě a v oblasti vzdělávání.
Odborně vzdělávat a školit policejní specialisty.
Vybudovat multidisciplinární akademické prostředí pro podporu rozvoje schopností Policie České republiky postihovat informační kriminalitu.
H. Právní úprava pro kybernetickou bezpečnost (vytváření právního rámce). Účast na tvorbě a implementaci evropských a mezinárodních pravidel
Na základě systematického přístupu, tj. vzhledem k existujícím právním předpisům, vytvářet v oblasti kybernetické bezpečnosti srozumitelné, efektivní a proporcionální právní předpisy.
Aktivně se účastnit tvorby a implementace evropských a mezinárodních pravidel.
Provádět jak kontinuální analýzu efektivity účinné právní úpravy a jejího souladu s aktuálními poznatky z dotčených technických a společenskovědních oborů, tak i průběžné provádění změn a doplňování tak, aby právní úprava odpovídala aktuálním požadavkům bezpečné informační společnosti.
Podporovat vzdělávání v problematice kybernetické bezpečnosti v rámci justičních orgánů (tj. státních zástupců nebo soudců).