 
 
    MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ 
      
www stránky
  www stránky
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
Strategie bezpečnosti potravin a výživy 2014-2020
GesceSpolugesceSpolupráce
1. Priority v oblasti bezpečnosti potravin
 
  1.1 Hodnocení rizik
 
   podporovat činnost institucí statutárně působících v oblasti hodnocení zdravotních rizik
 
   zajistit financování monitoringu cizorodých látek v potravinovém řetězci v rozsahu umožňujícím zpracovat národní koncepci managementu dat z kontrolní a monitorovací činnosti orgánů státního dozoru
 
   vytvořit národní databázi dat pro hodnocení zdravotních rizik umožňující on-line přístup k datům, jak poskytovatelům dat, tak v odpovídajícím formátu laické veřejnosti, kompatibilní se systémem EFSA vč. aplikace vhodného softwarového nástroje pro práci s daty
 
   obnovit plnohodnotnou činnost Vědeckého výboru pro potraviny, zajistit financování činnosti vědeckých výborů MZe a posílit zapojení odborných útvarů zainteresovaných organizací do jejich činnosti
 
   zvyšovat úroveň informovanosti expertů o způsobech hodnocení rizik
 
  1.2 Řízení rizik
 
   dále zvýšit efektivitu činnosti Koordinační skupiny bezpečnosti potravin a prohloubit tak její funkci jako platformy pro výměnu přesných a spolehlivých informací mezi rezorty/státními institucemi
 
   posílit roli Úřadu pro potraviny Ministerstva zemědělství v oblasti metodického řízení činnosti rezortních orgánů státního dozoru (SZPI, SVS, ÚKZÚZ) nad potravinovým řetězcem včetně oblasti krmiv a pesticidů; tento krok předpokládá zintenzivnění činnosti Výkonného výboru dozorových orgánů, rozšíření jeho záběru a posílení koordinace výkonu dozoru nad trhem s potravinami a krmivy
 
   posílit proces navrhování, přijímání a operativní implementace efektivních opatření pro zvýšení konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu a důraz na oblast kvality potravin
 
   optimalizovat síť laboratoří na základě provedené analýzy potřeb
 
   aktivně se podílet na tvorbě a přípravě právních předpisů Evropské unie a jejich připomínkování
 
   pravidelně aktualizovat víceleté plány kontrol
 
   zvýšit pozornost orgánů státního dozoru na prodej potravin a předmětů a materiálů přicházejících do styku s potravinami prostřednictvím internetu, jehož podíl neustále narůstá
 
   bojovat aktivně proti klamání spotřebitele v oblastech označování a falšování potravin, krmiv a pesticidů
 
   posilovat spolupráci s výrobci a distributory předmětů a materiálů určených pro styk s potravinami
 
   zabezpečit rychlou výměnu primárních dat potřebných pro hodnocení zdravotních rizik mezi orgány státního dozoru a institucemi odpovědnými za hodnocení zdravotních rizik
 
   vytvořit transparentní pravidla pro přidělování míst jednotlivým orgánům státního dozoru ve školících kurzech BTSF
 
   zjednodušovat prováděcí právní předpisy k zákonu o potravinách
 
  1.3 Komunikace a vzdělávání
 
   rozvíjet efektivní a otevřenou komunikaci otázek bezpečnosti potravin směrem k veřejnosti
 
   sjednotit webové prezentace organizací rezortu zemědělství zabývajících se potravinami do jedné, za účelem zvýšení efektivity komunikace s veřejností vč. publikace výsledků úředních kontrol
 
   efektivně využívat sociální sítě a moderní komunikační prostředky při komunikaci se spotřebiteli
 
   dále vzdělávat spotřebitele v otázkách hygieny a manipulace s potravinami, v otázkách označování a kvality potravin
 
   sjednotit aktivity Informačního centra bezpečnosti potravin pod hlavičkou Ministerstva zemědělství převedením části aktivit ICBP, které zajišťuje ÚZEI
 
   podporovat zapojování zaměstnanců orgánů státního dozoru do školícího programu BTSF a realizovat školící aktivity na národní úrovni
 
   informačně podporovat kvalitní české produkty, ať v rámci již zavedených aktivit (KLASA, Regionální potravina, Farmářské slavnosti) či jinou podporou kvalitní domácí produkce
 
   podporovat diskusi o nebezpečnosti antimikrobiální rezistence a významu přijímání opatření k omezování jejího rozvoje
 
   podporovat další zapojování nevládních organizací do procesu komunikace a vzdělávání spotřebitelů v oblasti bezpečnosti potravin
 
  1.4 Spolupráce s EFSA
 
   dále rozvíjet činnost Koordinačního místa v návaznosti na požadavky EFSA
 
   podporovat zapojení národních expertů a institucí, které provádí hodnocení rizik do spolupráce s EFSA, např. zapojením do databáze expertů, účastí na pracovních jednáních, spoluprací podle čl. 36 apod.
 
   aktivně se podílet na rozvoji a využívání Platformy pro výměnu informací EFSA sdílením výsledků hodnocení rizik a dalších relevantních informací a zpřístupněním Platformy expertům ČR
 
   zabezpečovat odbornou a technickou pomoc expertům a organizacím zapojeným do spolupráce s EFSA
 
   rozvíjet sítě spolupracujících odborníků a organizací na národní úrovni
 
   propagovat EFSA, zvyšovat povědomí veřejnosti ČR o činnosti
 
   spolupracovat při rozvoji a národní implementaci metod sledování spotřeby potravin, sběru laboratorních dat a hodnocení dietární expozice, jako příspěvku k rozvíjejícímu se pan-evropského hodnocení zdravotních rizik
 
  2. Priority v oblasti výživy
 
  2.1 Hodnocení zdravotních rizik
 
   zajistit postupné provádění národní strategie implementující program Zdraví 2020 v ČR v oblastech, které se týkají výživy a stravování obyvatel
 
   zvýšit zaměření a efektivnost podpory veřejného zdraví a prevence nemocí vč. zdravotní osvěty ke správné výživě populace a vybraných rizikových skupin obyvatelstva
 
   analyzovat stávající stav výživy populace ČR se zohledněním zdravotního stavu obyvatelstva
 
   podporovat systém sběru dat o spotřebě potravin obyvateli ČR a zajistit jeho dlouhodobou funkčnost
 
   zajistit vytvoření a udržování veřejně dostupných tabulek nutričních hodnot potravin potřebných pro jednotné hodnocení epidemiologických údajů o spotřebě potravin a užití dalšími společenskými skupinami, včetně výrobců potravin a spotřebitelů
 
   zajistit systém sběru dat, týkající se výživy, nadváhy a obezity a systém sledování růstu a vývoje dětí a mladistvých
 
   zajistit provádění monitoringu dietární expozice a biologického monitoringu (biomarkerů) jako nezbytného ukazatele přívodu vybraných živin a xenobiotik 
z potravin a životního prostředí jako základu pro vědecké hodnocení a řízení rizik a následná opatření a doporučení k ochraně veřejného zdraví populace
 
  z potravin a životního prostředí jako základu pro vědecké hodnocení a řízení rizik a následná opatření a doporučení k ochraně veřejného zdraví populace
2.2 Řízení rizik
 
   pravidelně modernizovat na skupinách potravin založená výživová doporučení (FBDG) pro celkovou populaci ČR
 
   v návaznosti na EFSA a WHO adaptovat a implementovat výživová doporučení založená na jednotlivých živinách (DRV) pro využití v ČR
 
   kontrolovat a vyhodnocovat naplňování výživových doporučení a norem pro školní stravování
 
   ustanovit Koordinační skupinu pro výživu, jejímž hlavním úkolem bude koordinace aktivit příslušných rezortů a zainteresovaných vládních i nevládních institucí v rámci vymezených kompetencí
 
   přijmout, implementovat a vyhodnocovat národní akční plán na ozdravění výživy a koordinovat aktivity prevence nadváhy a obezity v kontextu národní implementace programu Zdraví 2020
 
   v součinnosti s EK nadále podporovat projekt „Ovoce do škol“ distribucí tuzemského ovoce a zeleniny dětem základních škol
 
   navrhovat opatření k omezení škod působených alkoholem
 
   navrhnout opatření k regulaci fungování poraden výživy a provozoven s podobným zaměřením
 
  2.3 Komunikace a vzdělávání
 
   podporovat správné stravovací návyky obyvatel ČR, odpovědné chování ve výživě a rozvoj zdravotní gramotnosti s cílem snižování nadváhy a obezity a souvisejících chronických neinfekčních onemocnění
 
   ve zvýšené míře zahrnout do vzdělávání a výchovy dětí a mládeže na školách problematiku výživy a stravování vč. prevence chronických neinfekčních nemocí 
a podpory a ochrany zdraví doplněním příslušných rámcových vzdělávacích programů při jejich revizích
 
  a podpory a ochrany zdraví doplněním příslušných rámcových vzdělávacích programů při jejich revizích
 zaměřit tematicky vybrané dotační programy na správnou výživu, stravování a správné stravovací návyky, finančně podporovat projekty s tímto zaměřením
 
   stanovit měřitelné cíle v oblasti stravovacích zvyklostí v populaci prostřednictvím lépe informovaného spotřebitele a vyšší dosažitelnosti (ekonomické) a dostupnosti (fyzické přítomnosti na trhu) zdravějších potravin z hlediska ochrany zdraví před chronickými neinfekčními onemocněními
 
   rozvíjet aktivity k omezení škod působených alkoholem
 
   rozvíjet aktivity zaměřené na podporu správného pitného režimu
 
   podporovat informovanost o vhodné skladbě sortimentu ve školních automatech, bufetech a prodejnách, vč. možností ochrany dětí před nabídkou vysoce rizikových potravin a nápojů
 
   podporovat informovanost o možnostech reformulace potravin s ohledem na snížení obsahu rizikových živin z hlediska rozvoje chronických neinfekčních onemocnění
 
   podporovat informovanost o přínosu kojení pro zdravý rozvoj dětí, vč. prevence vniku rizikových faktorů chronických neinfekčních onemocnění
 
   komunikovat a spolupracovat při vývoji nových technologií a receptur pro potraviny a pokrmy tak, aby lépe odpovídaly současným požadavkům na kvalitu výživy
 
   zlepšovat odborné vzdělávání a výchovu osob činných v potravinářství, vč. pracovníků v poradnách zdravé výživy a provozovnách s podobným zaměřením v oblasti ochrany a podpory zdraví, vč. správné výživy a stravovacích návyků a epidemiologických zásad
 
   zahrnout do pre- i postgraduálního vzdělávání zdravotnických pracovníků ve výrazně širším rozsahu problematiku výživy a stravování vč. prevence nemocí majících vztah k výživě
 
   podporovat rozvoj profesního vzdělávání pracovníků všech organizací zapojených do ochrany a podpory veřejného zdraví v oblasti výživy a prevence nadměrné tělesné hmotnosti a nemocí s tímto souvisejících
 
   zapojit nevládní organizace do procesu tvorby a šíření informací v oblasti výživových doporučení
 
   
  
       
       
       
       
       DATAPLÁN
 DATAPLÁN