Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ

Názvy hierarchických úrovní
"Oblast"
1 "Strategický cíl"
1.1 "Opatření"

Implementační plán Strategie resortu Ministerstva zemědělství 2017-2020

GesceSpolugesceSpolupráce
Zemědělství
Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje
Podpora nákupu zemědělské půdy farmářům, a to zejména prostřednictvím PGRLF, s preferencí rezidentů v místě lokalizace této půdy.
Omezení převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“.
Důsledné uplatňování podmínek Kontroly podmíněnosti (Cross Compliance). Rozšíření a zvýraznění podmínek standardů DZES (především úpravu protierozních opatření například zavedením ochrany proti účinkům větrné erozi, zviditelnění půdních bloků reálně ohrožených erozí nebo zařazení nových krajinných prvků typu mokřad či průleh.
Důsledné plnění opatření, které vyplývá z materiálu „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody“ schváleného vládou usnesením č. 620/2015.
Důsledné uplatňování stávajících podmínek tzv. „ozelenění přímých plateb“ (diverzifikace plodin, zachování TTP a vyčlenění ploch v ekologickém zájmu). Návaznost dusík vázajících plodin v rámci EFA na specifickou podporu bílkovinných plodin v rámci dobrovolné podpory vázané na produkci.
Poskytování plateb kompenzujících přírodní znevýhodnění v oblastech LFA
Realizace účinnějších stimulačních/kompenzačních AEKO opatření k ochraně přírodních zdrojů na bázi jejich většího cílení (až „šití na míru“ dílům půdních bloků), včetně nastavení efektivních podpor ekologického a integrovaného zemědělství směrem k reálnému poskytování veřejných statků a stimulace zvyšování obsahu organické hmoty v půdě s ohledem na ekosystémově vhodnou potřebu intenzity chovu hospodářských zvířat.
Důsledné promítnutí Rámcové vodní směrnice EU do opatření politiky, včetně např. systémů hospodaření v ochranných pásmech vod.
Zacílení podpor na zajištění životních podmínek zvířat nad rámce minimálních požadavků.
Podmínění podpor výstavby a provozu BPS stanoveným minimálním podílem suroviny v podobě zbytkové biomasy včetně odpadů z vlastní ŽV
a využitím zbytkového tepla.
Specifická podpora trvalých kultur s pozitivními dopady do zachování
a zlepšování ekologických a estetických funkcí krajiny, včetně obnovy kultur (např. ovocné sady).
Specifická podpora udržování národních (krajových) odrůd, plemen
a odpovídajícího genetického potenciálu.
Důsledné plnění opatření, které vyplývají z materiálu „Národní akční plán na snížení používání pesticidů v ČR“ schváleného vládou usnesením č. 660/2012.
Zajistit maximální podporu přístupu ke všem informacím v oblasti ochrany půdy, které je možné poskytnout.
Zajistit maximální podporu aktualizace a zpřesňování informací v oblasti ochrany půdy.
Vytvoření struktury webového informačního systému monitorujícího parametry zemědělského sucha.
Zajistit monitoring bilance organické hmoty a pohybu uhlíku v půdním profilu.
Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“.
Podpora výzkumu, vzdělávání a poradenství, zaměřeného na vztahy zemědělství k ŽP (na bázi AKIS).
Důsledně využívat prvky integrované ochrany rostlin jako komplexní opatření proti šíření a negativním vlivům škodlivých organismů.
Zajištění komplexního monitoringu kvality zemědělské půdy.
Zefektivnění systému Monitoringu eroze.
Zvýšení efektivnosti a konkurenceschopnosti zemědělských podniků
Další podpora modernizace podniků, inovací, zlepšování vztahu zemědělství k životnímu prostředí a zpracování produkce v podnicích, podpora investic na realizaci dlouhodobých záměrů vedoucích k restrukturalizaci, zvýšení efektivnosti a dalšímu rozvoji zemědělských podniků, zejména prostředky
z programu Zemědělec PGRLF.
Podpora vzdělávání a poradenství prostřednictvím systému AKIS, včetně využívání metod skupinového, individuálního či on-line poradenství na bázi benchmarkingu a BAT (nejlepší dostupná technika) a poradenství k vývoji trhů.
Přizpůsobování zemědělského školství (rozsahu, struktury, náplně oborů) potřebám zemědělské praxe.
Podpora mladým začínajícím zemědělcům přímými platbami, odůvodněnými podporami a preferencemi v investičních opatřeních a zvyšováním „kreditu“ zemědělského povolání.
Podpora funkčních odbytových organizací a seskupení, zajišťujících nejen nákup vstupů a/nebo odbyt výrobků, ale i komplexní servis včetně poradenství, resp. podpora „krátkých řetězců“.
Podpora vstupu kapitálu do koncentrovaného odvětví produkce monogastrů.
Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích.
Zajištění vyváženého ekonomického rozvoje a životaschopnosti zemědělských podniků
Uplatnění účinné degresivity plateb LFA podle velikosti podniků,
při zohlednění jejich poskytování na veškerou příslušnou z. p. podniků.
Podpora účinnosti odbytových organizací a seskupení, resp. „krátkých řetězců“.
Využívání přímých plateb jako základního nástroje ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik a využívání PGRLF jako národního nástroje pro efektivní modernizaci a ekonomickou stabilizaci zemědělských podniků.
Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků.
Podpora preventivních protipovodňových, resp. vodozádržných opatření v rámci PRV a případně i jiných programů.
Podpora krytí vybraných zemědělských rizik.
Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou realizace preventivních opatření podniků.
Částečná eliminace dopadů katastrofických událostí s podmínkou účasti podniků ve fondu těžko pojistitelných rizik.
Maximální diferenciace přímých plateb (v rámci dohodnutých pravidel SZP) ve prospěch plateb spojených s produkcí vybraných (citlivých) komodit. Jde zejména o zaměření podpory přežvýkavců a dočasně i cukrovky a dalších komodit definovaných pravidly EU.
Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání.
Podpora investic do zpracování zemědělské produkce přímo v podnicích.
Rozvoj využití zemědělské biomasy jako obnovitelného zdroje energie
Nastavení podmínek poskytování investičních i provozních podpor BPS pro produkci elektřiny a využití tepla, zejména pokud jde o cíleně pěstovanou zemědělskou biomasu a odpady (využití kejdy apod.) s ohledem na efektivitu jejich využívání a potravinové zabezpečení.
Posílení podpory produkce, zpracování a spotřeby OZE i v integrovaných projektech na lokální/regionální úrovni včetně lokálního/regionálního využití biomasy na výrobu pelet a briket.
Přiměřená podpora chovu prasat s vazbou na využití kejdy v BPS.
Podpora výrobkových inovací – vývoje a využití biopaliv druhé generace.
Zlepšení vztahů zemědělství k venkovu
Trvalé zajištění dostatečných preferencí v důchodových i investičních podporách mikro, malým a středním podnikům.
Podpora investic do diverzifikace zemědělských činností, zejména ve sféře partnerství s municipalitami (odpadové hospodářství, komunální služby, lokální energie atd.).
Podpora realizace projektů s plněním daňové povinnosti v místě podnikání.
Podpora tzv. sociálního zemědělství pro uplatnění handicapovaných osob.
Podpora MAS a přístupu LEADER (komunitně vedený místní rozvoj).
Preference investičních podpor pro renovace zemědělských brownfields, pro zvelebení zemědělských usedlostí v intravilánu obcí a diverzifikace (agroturistika ve spojení s ŽV).
Posílení vazeb mezi městem a venkovem prostřednictvím potravin (např. mléko do škol), vzdělávací programy pro žáky městských škol, které je budou seznamovat s přírodou a potravinami (návštěvy farem)
Podpora realizace pozemkových úprav.
Rozvoj a využití poznatků vědecko-technologického vývoje ve prospěch reálné konkurenceschopnosti
Podpora inovačních projektů za podmínek vedoucích ke zlepšení vazeb mezi výzkumem a transferem jeho výstupů do praxe; Implementace zemědělského znalostního a informační systém (AKIS)
Podpora chovu plemenných zvířat (podpora vedení plemenných knih, podpora výpočtu plemenných hodnot aj.).
Podpora ozdravování polních a speciálních plodin
Podpora tuzemského šlechtění
Podpora tuzemského šlechtění a ozdravování rozmnožovacího materiálu
Podpora tuzemského šlechtění informacemi o odrůdách
Podpora technologických platforem.
Udržování a trvalá inovace programu evidence sadů (Registr sadů).
Udržování a aktualizace programu Registru vinic s ohledem na změny vyplývající z evropské i národní právní úpravy a celkové změny filozofie rozvoje vinic.
Snížení dopadů rizikovosti podnikání v zemědělství
Přímé platby jako základní opatření ke zmírňování dopadů zejména produkčních a cenových rizik.
Podpora diverzifikace činností zemědělských podniků.
Zvyšování ochrany půdy v době klimatické změny s ohledem na udržitelné hospodaření a na komplexní rozvoj a tvorbu krajiny
Rozšíření a zdokonalení podpůrného metodického nástroje „Protierozní kalkulačka“.
Vytvořit soulad mezi parametry protierozní kalkulačky a protierozní vyhláškou.
Vytvoření podmínek pro konsenzus při krajinném plánování
Usilovat o soulad intenzivní zemědělské výroby s ochranou půdy.
Vytipování a příprava vzorových podniků zařazených do systému demonstračních farem a jejich využití pro výchovu a vzdělávání.
Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních organizací
s provázanosti na vzdělávací zařízení.
Příprava metodiky a vyhlášky pro rekultivaci a snaha o vyšší součinnost
s resortem MŽP při aktualizaci legislativy a při dodržování této legislativy.
Vytvoření vzorové pachtovní smlouvy
Aktualizace metodiky půdního průzkumu pro vlastníky zemědělské půdy
a její rozpracování na všechny vlastnické struktury.
Tvorba databáze údajů o půdě: digitalizace polohy sond, digitalizace databáze popisných informací k sondám a digitalizace půdních okrsků.
Naplnění povinnosti ČR vyplývající ze směrnice INSPIRE č. 2007/2/ES.
Důsledné dodržování zákona o ochraně ZPF, zpřísnění podmínek převodu zemědělské půdy na jiné užití a důslednější uplatnění principu „znečišťovatel/poškozovatel platí“.
Postupná realizace ostatních opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody, zejména obnovy a budování krajinných prvků a malých vodních nádrží, v kombinaci financování ze soukromých a veřejných zdrojů.
Potravinářství
Zajištění potravinového zabezpečení při podstatném zlepšení dopadů zemědělství na přírodní zdroje
Investiční podpory přednostně orientované na naplňování uvedeného cíle
Ekologicky šetrný růst efektivnosti a produktivity českého potravinářství
Investiční podpory z evropských i národních zdrojů, přednostně orientované na technologické a výrobkové inovace u mikro, malých a středních podniků.
Zvýšení účinnosti ochrany před deformacemi trhu ve vztahu k odběratelům potravinářské produkce, zejména obchodním řetězcům, a tím dosáhnout především zvýšení spravedlnosti v rozložení obchodních rizik mezi dodavateli a obchodem. Aktualizace zákona o významné tržní síle.
Podpora potravinářského výzkumu a realizace jeho výsledků v praxi, včetně projektů spolupráce v rámci výrobkové vertikály.
Podpora mikropodniků (zjednodušení označování výrobků, podpora regionálních potravin a marketing zaměřený na regionální potraviny).
Posilování významu potravinářství na domácím trhu a růst jeho exportní výkonnosti
Investiční podpory, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky a výrobkové inovace.
Rozvoj marketingu českých potravin, při zvýšení organizační i finanční spoluúčasti soukromé sféry.
Podpora exportu především prostřednictvím státních institucí (typu EGAP apod.), pomoci při hledání trhů v třetích zemích a marketingových a propagačních podpor v zahraničí.
Trvalá kvalitní a důrazná činnost orgánů kontroly agrární produkce a další optimalizace jejích procesů
Vzdělávání široké veřejnosti ohledně výroby, složení a kvality potravin.
Zvýšení významu potravinářství v zaměstnanosti a rozvoji venkova
Investiční podpory modernizace a inovací přispívající k růstu konkurenceschopnosti, přednostně orientované na mikro, malé a střední podniky v ekonomicky citlivých regionech.
Podpora rozvoje zpracovatelských kapacit zemědělských podniků a všech forem „krátkých řetězců“.
Podpora rozvoje regionálních prodejních sítí potravinářských podniků (např. formou příspěvku na zřízení prodejních prostor).
Podpora zpracování domácí bioprodukce
Podpora „České technologické platformy pro potraviny“ v činnostech, vedoucích k naplňování uvedeného cíle.
Podpora zpracovatelů v regionu, optimalizace logistických a dopravních podmínek.
Tvorba potravinářské právní úpravy zohledňující podmínky malých zpracovatelských kapacit.
Důraz na zvyšování bezpečnosti potravin a ochranu spotřebitelů
Marketingová podpora mikro, malých a středních regionálních podnikatelů produkujících kvalitní výrobky v souladu se zdravým životním stylem.
Pravidelné periodické kontroly potravin v celém řetězci.
Výzkum zaměřený na bezpečnost potravin, funkčních potravin.
Zapojení SŠ i VŠ do výzkumu kvality potravin.
Podpora Projektu ovoce a zelenina do škol a Projektu mléko do škol.
Agrární zahraniční obchod
Zvýšení exportní výkonnosti zejména produktů s vyšší přidanou hodnotou a hledání nových odbytišť mimo EU
Cílení proexportní podpory na vybrané prioritní země
Optimální fungování a další rozšiřování sítě zemědělských diplomatů
ve třetích zemích.
Zřízení sítě místních obchodních zástupců MZe ve vybraných třetích zemích pro sektor zemědělství a potravinářství ČR.
Zvýšení podpory účasti firem na mezinárodních veletrzích a výstavách se zvláštním zaměřením na kontinuitu účastí MZe ČR na světově nejvýznamnějších akcích.
Pokračování v aplikaci dotačního programu MZe „Podpora účasti
na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí“.
Zvýšení podílu projektů na podporu ekonomické diplomacie v oblasti zemědělství a potravinářství.
Realizace podnikatelských misí ministra zemědělství do třetích zemí.
Realizace incomingových misí zahraničních partnerů do ČR ve spolupráci s oborovými svazy a komorami.
Vzdělávání a osvěta zemědělsko-potravinářské veřejnosti o možnostech exportu do třetích zemí.
Zvýšení celkového zapojení komor a svazů z oblasti zemědělství
a potravinářství do podpory exportu.
Součinnost s MPO a MZV v proexportní politice státu, zejm. s ohledem
na mapu oborových příležitostí.
Širší zpřístupnění služeb ČEB a EGAP zemědělsko-potravinářským podnikům.
Využití prostředků propagační politiky EU.
Lesní hospodářství
Trvale udržitelné hospodaření v lesích za soustavného zlepšování jejich stavu
Omezování fragmentace lesů, minimalizace trvalých záborů (odnětí) nebo omezení výstavbou (zejména plošných nebo liniových dopravních nebo energetických staveb).
Prevence erozního ohrožení, protipovodňová prevence (realizace opatření meliorací a hrazení bystřin ve veřejném zájmu podle §35 zákona o lesích, zadržování vody v lesních částech povodí, prevence erozního ohrožení s využitím opatření PRV, protipovodňová a protipožární prevence).
Hospodářské využívání a podpora stanovištně a sukcesně vhodných druhů dřevin.
Zlepšování degradovaných půd dlouhodobě antropicky zatěžovaných zejména vlivem imisí (chemická meliorace – vápnění a hnojení lesních porostů, biologická meliorace – zvyšováním podílu melioračních dřevin).
Vytvoření dotačních titulů podporujících obnovu lesa stanovištně vhodnými dřevinami (včetně dřevin odolných proti suchu).
Obnovit jednotný ucelený systém poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích z rozpočtové kapitoly MZe, včetně titulů dosud poskytovaných z rozpočtů krajů.
Zajistit softwarové řešení systému pro vyplácení dotací ve všech odvětvích v gesci MZe, včetně lesního hospodářství.
Vytvořit komplexní aplikaci založenou na geografickém IS pro administraci plošných lesnických opatření, která umožní podávat a administrovat geoprostorové žádosti, provádět softwarové kontroly a kontroly na místě.
Zabezpečit pokračování vývoje robustního informačního a datového centra zajišťujícího správu a dostupnost všech relevantních datových kolekcí pořizovaných napříč resortem lesního hospodářství. Datové úložiště bude určeno pro poskytování informací a jejich využití v souladu s principy INSPIRE a zásadami bezpečnostní politiky (ISMS).
V návaznosti na výsledky druhého cyklu NIL upřesnit těžební výhledy.
Motivovat vlastníky lesa k zapojení do Národního programu ochrany
a reprodukce genofondu lesních dřevin a k naplňování cílů tohoto programu, zejména pak zajistit dostatek uznaných zdrojů reprodukčního materiálu a reprodukci těchto zdrojů.
Optimalizovat dostupnost reprodukčního materiálu požadovaného původu pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin.
Ve spolupráci s největšími vlastníky lesa (zejména státními lesy) optimalizovat smluvní pěstitelství (jasné zadání a jistota odběru pro producenty sadebního materiálu lesních dřevin).
Vytvoření sítě demonstračních objektů trvale udržitelného obhospodařování v lesích v různých formách vlastnictví.
Prostřednictvím PGRLF v oblasti pojištění stabilizovat rizika hospodaření vážící se k této činnosti.
Prostřednictvím podpůrných programů PGRLF nadále podporovat konkurenceschopnost a rozvoj subjektů podnikajících v oblasti lesního hospodářství a zpracování dřeva.
Konkurenceschopnost hodnotového řetězce založeného na lesním hospodářství
Analyzovat současnou spotřebu dřeva v ČR.
Zhodnotit dostupnou legislativu týkající se využívání dřeva a dřevěných výrobků.
Zrevidovat technické normy platné pro využívání dřeva.
Podporovat informační a osvětové kampaně pro veřejnost a vzdělávací akce pro architekty a jiné odborné skupiny pracující se dřevem.
Zachovat nediskriminační přístup ke dřevu pocházejícího z lesů
ve vlastnictví státu pro všechny skupiny jeho zpracovatelů“.
Zajistit odpovídající PR sektoru zdůrazňující využívání obnovitelných zdrojů, příznivý vliv na krajinu, ekosystémové služby a přírodu.
Pravidelně hodnotit a postupně zpřesňovat statistická data zahraničního obchodu s dřevem a dřevařskými výrobky.
Formou zákona založit lesnicko-dřevařský fond, který bude podporovat shora uvedené dílčí cíle a opatření, konkrétně: činnosti a aktivity, jejichž cílem
je propagace spotřeby dřeva a výrobků na bázi dřeva, výzkum a inovace v oblasti dřeva, výrobků ze dřeva, zpracování souvisejících studií, získávání poznatků
ze zahraničních výzkumných pracovišť, revize stávajících technických norem
pro použití dřeva, osvětu a dlouhodobě koncipované kampaně na podporu spotřeby dřeva a jeho širšího využití zejména ve stavebnictví, rozvoj studijních oborů, které se zabývají využitím dřeva, průzkumy trhu směřující k podpoře spotřeby dřeva na tuzemském trhu, účast a realizaci výstav, seminářů, konferencí pro odbornou
i laickou veřejnost, výrobu tištěných a audiovizuálních materiálů a prezentaci
v médiích, aktivity lesní pedagogiky
Rybářství
Zachování konkurenceschopné a ekonomicky životaschopné tradiční akvakultury s pozitivními mimoprodukčními funkcemi
Podporovat a využívat národní dotace a účelné využívání dotačních titulů EU.
Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření.
Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství
Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.).
Zajistit vyhodnocování predačního tlaku a koordinovanost postupu
v problematice rybožravých predátorů
Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření
Podporovat polointenzivní chov ryb v rybnících v takovém složení obsádky, která bude omezovat možnosti zvýšeného výskytu invazivních druhů (např. karas stříbřitý, střevlička východní).
Posilování technologického rozvoje, inovací a předávání znalostí v sektoru akvakultury včetně souvisejícího zpracování, investice do vývoje moderní intenzivní technologie chovu umožňující udržitelnou produkci ryb při nízké spotřebě vodya minimálním zatížení životního prostředí a zajištění welfare chovaných ryb
Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace
Prezentovat a podporovat akvakulturu jakožto významný prvek trvale udržitelného hospodaření.
Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství
Propagace akvakultury prostřednictvím masmédií (televize, rozhlas, noviny, atd.)
Zajistit stabilní, druhově rozmanitá rybí společenstva v rybářských revírech
Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace
Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství
Zajistit vyhodnocení predačního tlaku a koordinovanost postupu
v problematice rybožravých predátorů
Zajistit vhodné podmínky pro výskyt ryb v rybářských revírech
Účelné využívání dotačních titulů EU, využívat národní dotace
Systémová koordinace řídících mechanismů v zemědělství
Zajistit zásady správného zemědělského hospodaření
Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků
Zajistit součinnost uživatelů rybářských revírů společně s kompetentními orgány státní správy při řešení problematiky činností MVE
Podporovat výstavbu ČOV (nejlépe i s terciálním stupněm čištění)
Zvýšit zájem a využití potenciálu rekreačního rybolovu v rámci regionálního rozvoje a podpora vzdělání a komunikace
Využívat národní dotace a dotace EU
Zajistit koordinovanost cílů rekreačního rybářství se zájmy ostatních uživatelů vod a správců vodních toků
Propagace rekreačního rybářství prostřednictvím masmédií
Zajistit lepší využití aplikovatelného výzkumu a využití vědeckých výsledků v praxi
Včelařství
Stabilizovat počet včelstev na území ČR a podporovat rovnoměrné rozmístění
Využívaní dotačních podpor z evropských fondů a národních zdrojů pro začínající a stávající včelaře.
Napomáhat opatřením, která povedou k rozšíření a zkvalitnění včelí pastvy, a současně ke zvyšování biodiverzity krajiny.
Kvalitním a zodpovědným chovem včel zajistit dostatečné stavy zdravých včelstev pro opylování zemědělských entomofilních plodin a zachování biodiverzity krajiny.
Myslivost
Optimalizace početních stavů jednotlivých druhů zvěře podle věku a pohlaví v souladu se zájmy a požadavky vlastníků a nájemců honebních pozemků a přírodními podmínkami krajiny, které umožňují přirozený vývoj populací a ekosystémů bez škod zvěří.
Změny v legislativě (zejména ve vztahu k praseti divokému).
Důsledná kontrola skutečných početních stavů zvěře a odlovených kusů.
Schvalování plánu lovu ze strany držitele honitby a státní správy myslivost
Změna vyhlášky - prodloužení doby lovu mláďat
Sankce za neplnění plánu lovu
Usilovat o změnu tváře dnešní jednostranně intenzivně využívané kulturní krajiny jako životního prostředí nejen lidí, ale i volně žijících živočichů a zvěřeve prospěch vyšší mozaikovitosti (diverzita krajinné matrice a plošek); hospodaření v krajině (střídání plodin, rozčlenit současné velkoplošné hospodaření).
Úprava legislativních předpisů a dotačních titulů v návaznosti
na strategické cíle vytyčené koncepčními dokumenty
Prohloubit, příp. zpřístupnit, stanovit a připravit dostupné dotační tituly EU
i národních dotací, a to jak pro zemědělsky či lesnicky hospodařící subjekty, tak
i uživatele honiteb a nestátní neziskové organizace zabývající se myslivostí.
Podnítit změny v rostlinné výrobě, zvláště pak vyšší pestrosti pěstovaných plodin na menších půdních celcích.
Vytváření vhodných stanovišť s dostatkem vody a přirozené potravy.
Snižování predačního tlaku na populace drobné zvěře důsledným lovem lišky obecné, prasete divokého a místně jezevce lesního, dále pak usmrcováním v přírodě nežádoucích druhů: mývala severního, psíka mývalovitého a norka amerického.
Dotační politika při vypouštění drobné zvěře do volné přírody s citlivým přístupem ochrany genofondu autochtonních populací.
Získávání údajů v rámci ročního statistického zjišťování Mysl (MZe) 1 – 01.
Zvýšit obecné povědomí o funkci myslivosti v oblasti péče o přírodu, podporu komunikace s veřejností a vzdělávání
Vzdělávání a pořádání kulturních akcí.
Vodní hospodářství
Zkvalitnění prevence před povodněmi
Předložit vládě k projednání návrh na zabezpečení finančních prostředků na realizaci uvedených opatření v rámci programu Prevence před povodněmi.
Předložit vládě zásady pro vypořádávání práv k nemovitostem pro využití k realizaci vodních děl nadregionálního významu.
Realizace efektivních technických protipovodňových opatření (upřednostňována opatření směřující ke zvýšení retence).
Podporovat opatření v oblastech s potenciálně významným povodňovým rizikem.
Ve spolupráci s MŽP a se zapojením s. p. Povodí aktualizovat kvantifikaci počtů ohrožených obyvatel a majetku na základě map s významným povodňovým rizikem a ze znalosti záplavových území pro různé úrovně povodňových situací v souladu s naplňováním požadavků Povodňové směrnice.
Legislativně zajistit nezbytnost stanoviska správce povodí k územně plánovací dokumentaci.
Realizace opatření směřujících ke zvýšení retenční schopnosti krajiny uvedených v kap. A.1.
Zmírnění následků sucha v souvislosti se změnou klimatu
Navržení zvýšení počtu lokalit s rezervou státní půdy v územích s identifikovanými problémy za sucha.
Zahájit přípravu realizace technických a přírodě blízkých opatření v suchem nejohroženějších lokalitách.
Dokončení administrace současného dotačního titulu a připravit navazující dotační titul určený k podpoře rekonstrukcí, modernizací a rozvoje závlah.
Vytvořit institucionální strukturu (subjekt), který by zabezpečil údržbu
a provoz HOZ a přivaděčů závlahových vod, a tím bezkonfliktně podpořil hospodaření na z. p.
Zadat výzkumný projekt (se zapojením s. p. Povodí, ČHMÚ, VÚMOP, VÚV TGM), který na základě scénářů vývoje klimatu rozpracuje možnosti posílení vodních zdrojů v nejohroženějších oblastech. Financování z NAZV (alternativně z TA ČR).
Udržitelná péče o vodní zdroje ČR
Zajistit podporu na provoz a údržbu vodních cest prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury („SFDI“) úpravou zákona o SFDI pro správce vodních cest.
Iniciovat legislativní obnovení dotací na kapitálové dovybavení, které
na rozdíl od stávajících investičních dotací umožňuje zahrnutí dotace do pořizovací ceny vzniklého majetku.
V návaznosti na vládou schválený materiál (usnesení č. 620 z roku 2015) „Příprava realizace opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha
a nedostatku vody“ připravit dvě novely vodního zákona:

a) první novelizace (garantovaná MŽP) bude obsahovat úpravy v oblasti ekonomiky (zvýšení poplatků za odběry podzemních vod, zpoplatnění energetického potenciálu, zpoplatnění odběrů pro hydrickou rekultivaci – nezvýší nároky na státní rozpočet),

b) druhá novelizace (garantovaná MZe) bude obsahovat úpravy pro zkvalitnění péče o vodní zdroje, jejich udržitelnost a zejména uplatnění koncepčních kroků k omezení následků sucha a nedostatku vody a jejich promítnutí do III. etapy Plánů povodí.
Podpora a regulace oboru vodovodů a kanalizací pro zabezpečení vodohospodářských služeb obyvatelstvu
Zvýšit dohled a kontrolní činnost s ohledem na vysoký počet vlastnických a provozovatelských subjektů. Tento dohled bude adresný. MZe vydá každoročně publikaci „Vodovody a kanalizace ČR – ekonomika, ceny, informace“, v rámci které budou doplněny údaje benchmarkingu vodárenských subjektů.
Zajistit koordinaci regulujících subjektů zřízením centralizovaného místa pro metodickou pomoc při vyřizování stížností, námětů a žádostí o vysvětlení v rámci problematiky VaK. Tato role bude doplněna „poradním orgánem“, který by obsahoval zástupce jak regulujících ministerstev, tak Svazu měst a obcí, sociálních partnerů a Sdružení oboru vodovodů a kanalizací.
Zpracovat metodiku benchmarkingu pro obor vodovodů a kanalizací a v souvislosti s tím propojit data majetkové a provozní evidence.
Zpracovat analýzu sociální únosnosti aktuálních reálných cen pro vodné
a pro stočné a jejich dopady na výdaje jednotlivých skupin domácností, včetně návrhu případné úpravy pravidel regulace cen.
Zajištění aktualizace PRVKÚ ČR podle průběžných aktualizací PRVKÚK v návaznosti na opatření vyplývajících z Plánu povodí.
Zajistit administraci současného dotačního titulu „Podpora výstavby
a technického zhodnocení infrastruktury vodovodů a kanalizací“ a připravit nový dotační titul pro zajištění plynulého pokračování.
Připravit navazující dotační titul k podpoře odstraňování případných povodňových škod na infrastruktuře VaK.
Zlepšení stavu vodních ekosystémů prostřednictvím realizace opatření z Plánů povodí
Prověřit možné způsoby financování provozního monitoringu z jiných zdrojů než jsou výnosy s. p. Povodí.
Zajistit aktualizaci Národních plánů povodí pro období 2021– 2027 (souběžně budou pořízeny Plány dílčích povodí a Plány mezinárodních povodí).
V rámci realizace opatření na zlepšení stavu vodních ekosystémů využít Programy opatření obsažené v plánech povodí.
Zajistit opatření na zlepšení hydromorfologického stavu a na zlepšení situace drobných vodních toků (koryt a břehů) k dosažení dobrého ekologického stavu prostřednictvím správců vodních toků.
Připravit „spící“ dotační tituly, které bude možno otevřít bezprostředně
po povodních tak, aby bylo možné v co nejkratším možném termínu započít s odstraňováním povodňových škod.
Zkvalitnění činnosti státní správy, zajištění veřejně dostupných informací o vodním hospodářství a rozvoj „public relations“
Zajistit financování projektu k realizaci moderních informačních a komunikačních technologií.
Zajistit ve spolupráci s MŽP jednotnou prezentaci všech výstupních dat prostřednictvím jednoho meziresortního systému.
Zajistit další funkčnost, podporu, rozvoj a financování systému pro podporu vzájemného přenosu informací, evidencí a dokumentů mezi jednotlivými subjekty prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií.
Zajistit realizaci požadavků stanovených zákonem č. 181/2014 Sb.,
o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů a vyhláškou
č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích.
Zajistit ve spolupráci s ČÚZK a MŽP jednotnou prezentaci říční sítě vycházející z geometrie ZABAGED, která bude státem garantovaná a bude plnit úlohu jediného uznávaného datového zdroje a nastavit přesná pravidla spravování takové prezentace.
Pokračovat v osvětě veřejnosti o nenahraditelném významu vody, vodních zdrojů a vodních děl, jejich ochraně, dostupnosti, zachování a využívání,
a o opatřeních proti hydrologickým extrémům souvisejících se změnou klimatu.
Problematiku rozpracovat do každoročních programů využitelných
pro vzdělávání pracovníků vodoprávních úřadů a starostů a zastupitelů malých obcí.
Věda, výzkum, vzdělávání a poradenství
Zajistit dostatek talentů pro výzkum ve výzkumných organizacích podporovaných MZe
Finančně podporovat instituce podle dosažených výsledků.
MZe ve spolupráci s Českou akademií zemědělských věd v rámci dvou veřejných soutěží oceňuje nejlepší realizovaný výsledek výzkumu
a experimentálního vývoje a mladé vědecké pracovníky (Ceny ministra).
Uplatňovat systém hodnocení výstupů výzkumu.
Zajistit další rozvoj IS NAZV MZe, ve kterém jsou technicky zajišťovány veřejné soutěže ve výzkumu a vývoji a hodnocení periodických a závěrečných zpráv řešených výzkumných projektů.
Podpořit spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a aplikační sférou
Zabezpečení předávání údajů stanovených zákonem č. 130/2002 Sb. do Informačního systému VaVaI Rady pro výzkum a vývoj Úřadu vlády ČR.
Ustanovit platformu aktivní spolupráce všech resortních stakeholderů, kteří by jasně formulovali aktuální a reálné problémy, na které je nutné obrátit pozornost resortního výzkumu.
Zvýšit komerční využití výsledků VaVaI a znalostí výzkumných organizací
Vytvořit Infobanku výzkumu MZe.
Právní a administrativní činnost
Zajištění kvalitního a komplexního právního a legislativního servisu
Vyšší zapojení kvalitních dopadových studií do tvorby legislativy.
Širší zapojení odborné veřejnosti a nevládních organizací zastupujících zainteresovanou veřejnost, včetně plné transparentnosti při zveřejňování připravované legislativy.
Plná koordinovanost a řízení činností odvolacích a přezkumných komisí.
Rozšíření elektronizace informačních systémů pro právní a legislativní činnosti, včetně zapojení se do projektů eLegislativa a eSbirka.
Nastavení procesů a proškolení ohledně ochrany duševního vlastnictví
a jednotná licenční podpora v rámci MZe, resortních organizací i nevládního sektoru.
Spravedlivé, uspokojivé a trvalé řešení majetkových vztahů k půdě a dalšímu zejména zemědělskému majetku ve vlastnictví státu či resortních organizací
Dosažení rozhodnutí o téměř 100 % výměry zemědělské a lesní půdy v rámci církevních restitucí v roce 2016 a následném vyřešení zbývajících nejsložitějších případů v delším horizontu v návaznosti na soudní řízení.
Uskutečnění výmazu z obchodního rejstříku u všech zbývajících resortních státních podniků v likvidaci.
Uplatňování společensky odpovědného zadávání
Za účelem postupného prosazení, řízení a vyhodnocování uplatňování principů společensky odpovědného zadávání zavede MZe propracovaný systém koordinace veřejných zakázek v resortu, včetně centrálního zadávání veřejných zakázek v případě komodit, kde je to výhodné vzhledem k hospodárnosti procesu.
Cílem systému koordinace a kontroly veřejných zakázek v resortu bude v rámci širší supervize a metodické podpory veřejných zakázek i dohled nad uplatňování výše uvedených principů, koordinace a sdílení dobré praxe.
V maximální míře bude podporován princip transparentnosti a zveřejňování informací o veřejných zakázkách v širokém významu, včetně resortního multiprofilu, jakož i elektronizace a maximální rychlost zadávacího řízení.