MINISTERSTVO ZDRAVOTNICTVÍ
Implementační plán č. 1.1 Primární prevence nemocí a ochrana veřejného zdraví [akt. 2025]
GesceSpolugesceSpolupráce
Primární prevence a ochrana veřejného zdraví
1.1.1 Prevence vzniku a šíření infekčních onemocnění a nastavení podpůrných informačních opatření a nástrojů pro řízení krizových situací
Rozvoj datové a informační základny a informačního systému pro včasný monitoring infekčních nemocí (ISIN) a dalších nově se objevujících zdravotních hrozeb, včetně zavedení monitorovacího systému zaměřeného na klimaticky-senzitivní patogeny a jejich vektory v souvislosti s očekávanými změnami v epidemiologické situaci v důsledku klimatických změn
Rozvoj systému epidemiologické bdělosti za účelem stanovení systému účinných opatření k potlačování nebo likvidaci dané nákazy a predikce případných nových výskytů nákazy, včetně zavedení monitoringu vybraných patogenů a dalších ukazatelů v komunálních odpadních vodách
Tvorba a realizace plánů připravenosti na řešení aktuálních zdravotních hrozeb pro veřejné zdraví se zaměřením na infekční onemocnění
Podpora, prevence, diagnostiky, léčby, surveillance HIV v rámci plnění cílů EU/EEA
(Sustainable Development Goal target 3.3)
(Sustainable Development Goal target 3.3)
Podpora rozvoje infekčních oddělení ve všeobecných nemocnicích
Tvorba a realizace strategie pro omezení výskytu a důsledků antimikrobiální rezistence – Národní antibiotický program ČR.
Snížení spotřeby ATB a změna spotřeby v souladu s WHO AWaRE klasifikaci ATB;
pokles incidence infekci krevního řečiště vyvolaných 3 multirezistentními bakteriemi (v souladu s Evropským akčním plánem)
Snížení spotřeby ATB a změna spotřeby v souladu s WHO AWaRE klasifikaci ATB;
pokles incidence infekci krevního řečiště vyvolaných 3 multirezistentními bakteriemi (v souladu s Evropským akčním plánem)
Rozvoj systému epidemické bdělosti – vytvoření databáze pro sledování syndromové surveillance, další rozvoj vlastností automatického systému hlášení nad stávajícími databázemi, který by vyhodnocoval: ohniska, vč. Emergentních nákaz
Implementace metody sekvenace celého genomu (WGS) infekčních agens do systému epidemiologické bdělosti
1.1.2 Vytvoření a implementace národní očkovací strategie jako nástroje pro systematickou prevenci očkováním preventabilních infekčních onemocnění a nastavení organizačního řízení očkovaní a efektivní komunikační strategie
Tvorba národní očkovací strategie
Využití elektronických informačních systémů pro sledování infekčních onemocnění k identifikaci nových trendů v oblasti nemocí, které jsou preventabilní očkováním.
Tvorba a realizace komunikační strategie v oblasti očkování za účelem zvýšit důvěru společnosti v očkování prostřednictvím účinných komunikačních strategií.
Periodická realizace provádění celonárodních imunologických přehledů (sérologické přehledy)
1.1.3 Ochrana zdraví obyvatel ČR v kontextu environmentálních rizik (chemické látky, nadměrná hluková zátěž, světelné znečištění, projevy změny klimatu apod.)
Posílení informační základny v oblasti rizik ze životního prostředí prostřednictvím cílených monitorovacích programů a sběr dat relevantních pro vyhodnocení zdravotních rizik a nastavení adekvátních nápravných opatření
Zmapování výskytu azbestového materiálu v budovách v majetku státu a případně veřejných budovách. Cílem je řízení a odstranění rizik v případě zjištění výskytu azbestového materiálu a jeho možného uvolňování do vnitřního prostředí budov.
Vliv rizikových faktorů na zdraví zaměstnanců v jednotlivých kategorií práce
Zmapování výskytu poranění ostrými předměty, včetně rizikových činností s ostrými kontaminovanými předměty
Rozvoj hygienických registrů a předávání informací veřejnosti ve vztahu k ochraně veřejného zdraví prostřednictvím vhodných informačních kanálů a edukace veřejnosti o možných škodlivých vlivech životního prostředí
Realizace Systému monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ČR ve vztahu k životnímu prostředí
Další rozvoj strategických hlukových map a navazujících akčních plánů
1.1.4 Prevence užívání návykových látek, realizace screeningu, časné diagnostiky a krátké intervence v oblasti závislostního chování
Podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární prevence z hlediska působnosti resortu zdravotnictví vedoucí ke snížení míry užívání tabáku/nikotinu, rizikové konzumace alkoholu a dalších návykových látek v populaci, a ke snížení zdravotních a sociálních dopadů závislostí, včetně medializace této problematiky a snahy o zohlednění mezinárodních doporučení a závazků v této oblasti
Zvyšování psychické odolnosti dětí a mladistvých prostřednictvím vzdělávacího programu jako prevence závislostního chování
Zajištění pravidelného proškolení zdravotnických pracovníků v provádění včasné diagnostiky a krátkých intervencí v oblasti závislostního chování
Systémová podpora zvýšení motivace pro realizaci krátké intervence v oblasti závislostního chování zdravotnickým personálem
1.1.5 Tvorba Národního programu zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti, monitoring zdravotní gramotnosti, pohybové aktivity a sedavého chování a podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí
Implementace Národního programu podpory zdravotní gramotnosti realizací schválených intervenčních projektů
Zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti v oblasti rizikových faktorů působením na populaci ve spolupráci s lékaři primární péče
Podpora pedagogických pracovníku a studentů pedagogických a tělovýchovných fakult se zaměřením na zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti u žáků a realizace školení
Podpora zdravotnických pracovníků a studentů zdravotnických škol, vč. lékařských fakult ve zvyšování úrovně zdravotní gramotnosti obyvatel a podpoře zdraví
Podpora pohybové aktivity a programů na zastavení nárůstu nadváhy a obezity u dětí a dospělých a medializace tohoto tématu
Monitoring pohybové aktivity a sedavého chování u české populace
Prevence vzniku posturálních vad u dětí, které jsou důsledkem jednostranné statické zátěže pohybového aparátu ve spojení s pohybovou inaktivitou. Poruchy pohybového aparátu dospělé populace se zakládají v dětském věku a jsou příčinou nejdéle trvajících pracovních neschopností a zdravotních kontraindikací. Vzhledem k sedavému způsobu života dětské populace a k nedostatečnému pohybovému režimu, lze vznik posturálních vad u dětí zařadit mezi tzv. neinfekční choroby dětského věku s hromadným výskytem
Podpora udržitelného a zdravého institucionálního stravování
Podpora realizace aktivit a programů v oblasti primární a primordiální prevence vedoucí ke snížení výskytu nejčastějších a nejzávažnějších neinfekčních nemocí, vč. snížení celkové i předčasné úmrtnosti na tato onemocnění
Podpora rovného přístupu ke zdraví
Realizace průzkumu zdravotní gramotnosti v ČR
Vytvoření meziresortní pracovní skupiny pro komunikaci se zaměstnavateli a spotřebiteli v oblasti podpory zdravotní gramotnosti
Posílit primordiální a primární prevenci s důrazem na zdravé prostředí, zdravý životní styl a sociální determinanty zdraví.
1.1.6 Vybudování a rozvoj center prevence ve zdravotnických zařízeních
Vytvoření metodického zázemí pro založení a následný provoz center prevence ve zdravotnických zařízeních
Pravidelný monitoring zdravotního stavu populace
1.1.7 Vybudování a rozvoj Národního zdravotnického informačního portálu
Dokončení produkční verze systému Národního zdravotnického informačního portálu (NZIP)
Správa, tvorba a aktualizace obsahu Národního zdravotnického informačního portálu
Vývoj nových funkcionalit Národního zdravotnického informačního portálu, včetně e-learningového modulu
1.1.8 Připravenost orgánů ochrany veřejného zdraví na krize pro veřejné zdraví národního a mezinárodního významu
Tvorba a realizace plánů připravenosti na řešení aktuálních zdravotních hrozeb, se zvláštním zaměřením na další než biotické hrozby.
Příprava a realizace hodnotící návštěvy Public Health Emergency Preparedness Assessment (PHEPA).
Analýza stavu připravenosti subjektů zapojených do řízení mimořádných událostí v oblasti veřejného zdraví v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady 2371/2022 a následná aktualizace strategických dokumentů a postupů.
Využití epidemiologického zpravodajství (Epidemic Intelligence) s implementací umělé inteligence (AI) pro efektivnější monitoring a analýzu zdravotních hrozeb.
Reforma hygienické služby, zejména novelizace zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
1.1.9 Strategický a udržitelný rozvoj orgánů ochrany veřejného zdraví z pohledu ochrany zdraví při práci
Revize legislativního rámce v oblasti státního zdravotního dozoru a jeho metodické podpory – zjednodušení a aktualizace předpisů, odstranění duplicit a posílení preventivní funkce dozoru, podpora systematické metodické podpory pracovníků KHS, včetně přístupu k jednotným výkladům a odbornému vzdělávání.
Vytvoření národní platformy pro spolupráci mezi státem, zaměstnavateli, odbornými společnostmi a univerzitami v oblasti pracovního zdraví
pro systematickou výměnu informací, koordinaci opatření a formulaci společných cílů v oblasti ochrany zdraví při práci.
pro systematickou výměnu informací, koordinaci opatření a formulaci společných cílů v oblasti ochrany zdraví při práci.
Vyhlášení Podniku podporující zdraví -
Titul „Podnik podporující zdraví“ může sloužit jako pozitivní motivace pro zaměstnavatele, kteří systematicky podporují zdraví svých zaměstnanců nad rámec zákonných požadavků.
Titul „Podnik podporující zdraví“ může sloužit jako pozitivní motivace pro zaměstnavatele, kteří systematicky podporují zdraví svých zaměstnanců nad rámec zákonných požadavků.
Rozvoj interaktivních on-line nástrojů pro sebehodnocení pracovišť a vzdělávání zaměstnanců.
Zapojení ochrany zdraví při práci do rámce ESG a cílů udržitelného rozvoje (SDGs)
jako nedílné součásti sociální dimenze udržitelného podnikání. Integrace této oblasti do ESG reportingu posílí zodpovědnost firem vůči zaměstnancům a veřejnosti.
jako nedílné součásti sociální dimenze udržitelného podnikání. Integrace této oblasti do ESG reportingu posílí zodpovědnost firem vůči zaměstnancům a veřejnosti.
Zajištění udržitelnosti a systematického financování – vymezení dlouhodobé investiční strategie do lidských a technologických kapacit KHS.
1.1.10 Modernizace technického a administrativního zázemí orgánů ochrany veřejného zdraví
Přijetí novely zákona o ochraně veřejného zdraví
Zajištění administrativního a technického zázemí pro orgány ochrany veřejného zdraví
1.1.11 Zvýšení potenciálu samoléčby k zajištění spolehlivého přístupu k zdravotní péči a udržitelného zdravotního systému
Vytvoření zákonné definice samoléčby a její ukotvení v legislativě
Edukace veřejnosti a zvýšení zdravotní gramotnosti ohledně sebepéče a samoléčby se zaměřením na samodiagnózu a kompetence pro správné užívání volně prodejných léčivých přípravků
Vytvoření jednotných a státem garantovaných doporučených postupů pro samoléčbu běžných a méně závažných onemocnění pro laickou veřejnost
Tvorba a realizace komunikační strategie v oblasti samoléčby
Podpora programů zapojení zaměstnavatelů do péče o zdraví zaměstnanců včetně samoléčby. Zavedení Health day.
1.1.12 Zajistit systematickou podporu, ochranu a propagaci kojení jako klíčové součásti prevence a ochrany veřejného zdraví, s důrazem na sociokulturní, ekonomický, environmentální, lidskoprávní a genderový rozměr kojení
Ukotvit kojení jako prioritu zdravotní politiky s vysokou návratností investic a zásadním významem pro zlepšení a udržení zdraví populace
Zajistit dostatečnou legislativní ochranu kojení a regulaci marketingu náhrad mateřského mléka v souladu s požadavky Mezinárodního kodexu marketingu náhrad mateřského mléka a navazujících rezolucí
Propagovat kojení jako zdraví prospěšnou a společensky hodnotnou praxi a aktivně předcházet stigmatizaci kojících žen, včetně kojení na veřejnosti.
DATAPLÁN