Databáze strategií - Portál strategických dokumentů v ČR

Databáze strategií Portál strategických dokumentů v ČR

..vyberte místo Zaslat DOTAZ / NÁMĚT Často kladené dotazy vstup do terminálu
Znak MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI
www stránky
web ke strategiím

MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI

Názvy hierarchických úrovní
1. "Strategický cíl"
1.1 "Úkol"
1.1.1 "Indikátor"

Akční plán pro rok 2019 ke Koncepci vězeňství do roku 2025

1. Zvýšení skutečné zaměstnanosti osob ve výkonu trestu odnětí svobody

1 A Právo stavby

Uskutečnění 1 workshopu pro velké potencionální investory
Zpráva o jednání s potenciálními zájemci

2. Podpora zaměstnávání osob propuštěných z výkonu trestu odnětí svobody

2 A Analyzovat možnosti uplatnění výzkumné potřeby v oblasti "Social Impact Bonds" se zaměřením na zaměstnávání pachatelů trestné činnosti.

Analýza

2.7.2.3 Koordinovat spolupráci Vězeňské služby ČR s Úřadem práce ČR, sociálními kurátory a neziskovými organizacemi při vyhledávání práce pro osoby, které budou v dohledné době na trh práce vstupovat, a to především formou poradenství.

Zpracování příkladů best practice
Zaslání seznamu zájemců o zaměstnání za jednotlivé OJ Úřadu práce ČR s uvedením regionů návratu z VTOS

3. Funkční systém vzdělávání vězněných osob, který je účelně navázán na zaměstnávání vězněných osob a má funkční přesah do období po skončení výkonu trestu odnětí svobody, umožňuje vězněným osobám vzdělávat se v praktických oborech, které s vysokou pravděpodobností naleznou své uplatnění za branou věznice a zabezpečí vězněné osobě příjem, čímž nemalou měrou přispějí ke snížení recidivy a rizika dluhové pasti

3.2.2.2 Zavádět do výukové praxe v SOU moderní technologie (3D tisk, robotika, CNC).

Zpráva o realizaci

3.5.3.1 Navrhnout způsob kontroly vzdělávacího procesu v SOU VS ČR.

Návrh způsobu kontroly předložený MSp

3.5.4.4 Realizovat následné kontroly soukromých subjektů.

Zpráva z kontrolní činnosti OJ Nové Sedlo a Vinařice zaslaná MSp

4. Aktivní personální politika, která umožňuje přilákat do vězeňství kvalitní, motivované zaměstnance, kterým je schopná nabídnout odpovídající karierní růst a finanční ohodnocení, zahrnuje širokou škálu odborného vzdělávání určeného jak pro management, tak pro řadové zaměstnance a specialisty, nabízí příležitosti k dalšímu vzdělávání, sdílení poznatků a profesnímu růstu. V akademické oblasti je cílem rozšíření penologického a penitenciárního výzkumu a statistik.

4.6.1.2 Příprava podkladů pro jednání komise ustavené MSp k případnému zřízení služebních míst "vychovatel" a "speciální pedagog".

Podklady k přípravě změn

4.6.1.3 Příprava podkladů pro novelizaci NV č. 222/2010 Sb. a NV č. 104/2005 Sb.

Návrhy na změny obsahů obou katalogů

4.8.1.4 Spolupráce na přípravě a realizaci projektu "Systém společného vzdělávání".

Informace o proběhlých aktivitách

5. Dosažení stavu, kdy věznice v rámci vnitřní diferenciace zařazují odsouzené podle stupně depravace osobnosti možnosti resocializace a mají dostatek odborného personálu, aby mohly být co nejrychleji zpracovány a naplňovány individuální programy zacházení

5.2.1.4 Po schválení koncepcí výkonu trestu/trestního opatření u mladistvých a žen předložit návrh harmonogramu jejich naplňování.Zahájení plnění vybraných úkolů pro rok 2019.

Předložení harmonogramu MSp
Předložení zprávy o plnění VS ČR vybraných úkolů pro rok 2019

6. Posílení samostatnosti odborného personálu a zajištění, aby většinu svého pracovního času mohli zaměstnanci věnovat práci s vězněnými osobami a nikoli administrativě

6.4.5.1 Posoudit a případně navrhnout změny v dozorčí a strážní službě v souladu s moderními trendy ve vězeňství.

Zpráva o posouzení možností včetně návrhů případných změn

7. Programy zacházení budou v přiměřené míře standardizovány, rozšiřovány do více věznic a jejich efektivita bude ověřována

7 C Navrhnout metodiku pro posuzování kriminální recidivy v České republice.

Zpráva o realizaci vládou ČR schváleného řešení

7.6.1.1 Každoročně informovat o výši vyčleněných finančních prostředků z rozpočtu VS a z SHČ na postupné změny vězeňské architektury.

Zpracovaná zpráva

7.6.2.4 Vyrobit a vybavit zbývající cely ve výkonu vazby novým nábytkem (30 míst).

Vybavení zbývajících míst novým nábytkem

7.6.3.1 Pokračovat v realizaci výstavby nových ubytovacích kapacit odpovídajících podmínkám moderního vězeňství.

Počet nových ubytovacích míst
Aktualizovaný harmonogram

7.6.3.4 Zajistit přípravu výstavby nového ústavu pro výkon zabezpečovací detence s ubytovací kapacitou 200 míst.

Zpráva o dosaženém stadiu přípravy

7.6.3.5 Pokračovat v realizaci investičních akcí zajišťujících zprovoznění kapacity pro výkon trestu odsouzených žen (200 míst).

Zpráva o dosaženém stadiu realizace

7.6.3.6 Pokračovat v přípravě záměru výstavby nového moderního vězeňského zařízení. Pokračovat v jednání pracovní skupiny k záměru výstavby nového moderního vězeňského zařízení z pohledu analýzy území, konceptu a samotného návrhu ve spolupráci s architekty a dalšími přizvanými odborníky včetně stavebního úřadu MSp.

Projednání problematiky výstavby nové věznice na úrovni představitelů územních samospráv
Zpráva o výsledcích pracovní skupiny

7.6.3.7 Navrhnout definici vnějších a vnitřních standardů prostor výkonu trestu se zajištěním potřebných návazností pro zacházení, atd. Pokračovat v přípravě návrhu změny stavebních předpisů a specifikace technických požadavků na vězeňská zařízení.

Návrh definice standardů, návrh změny stavebních předpisů

7.8.1.19.Připravit koncept a zahájit sledování účinnosti odborného zacházení s odsouzenými.

Dokončení konceptu
Zahájení činnosti

7.8.1.22.Podporovat práci s rizikovými faktory "finance" formou realizace projektu "Kontinuální práce se zadluženým klientem ve výkonu trestu odnětí svobody a po propuštění".

Zpráva z projektu

7 F Rozšiřovat realizaci standardizovaných programů.

Počet standardizovaných programů dle OJ
Počet účastníků programů

7 G.1.Využití výstupů z pilotního projektu "Dluhové poradenství ve Věznici Znojmo" pro standardizovaný program.

Zpráva

7.9.2.2 V rámci plnění specifického cíle navyšovat počet vychovatelů a sociálních pracovníků a duchovních.

Předložení požadavků do systemizace 2020, zpráva

7.9.2.4 Rozšiřovat dle možností programové aktivity ve výkonu vazby, aby došlo k rozšíření času, kdy jsou obvinění mimo cely.

Rozšíření aktivit

7 H Ověřit využitelnost EMS v rámci VS ČR.

Zahájení pilotního projektu ve VS ČR a zpráva o jeho průběhu, včetně popisu využitelných oblastí dle koncepce vězeňství

8. Udržení dostupnosti zdravotních služeb ve vězeňských zařízeních. Posílení systému poskytování zdravotních služeb reflektujícího jak požadavky vyplývající ze specifik výkonu trestu odnětí svobody, vazby, zabezpečovací detence, tak také zvýšené nároky spojené s poskytováním těchto služeb osobám ve vazbě, výkonu trestu odnětí svobody, ve výkonu zabezpečovací detence. Tento systém musí garantovat právo člověka na ochranu zdraví a poskytování rovnocenné péče při současném zajištění náležité bezpečnosti všech osob a spočívat na zásadách účelnosti, efektivity a hospodárnosti

8.3.2.2 Zpracovat další investiční záměry k vytváření bezbariérových prostor zdravotnických středisek a nemocnic.

Zpracované IZ

8.4.4.1 Zajišťovat dostatečné přístrojové, materiální a technologické vybavení zdravotnické služby.

Realizace pilotního projektu automatických dávkovačů léků, nákup digitálních RTG, návrh investic

8.4.4.2 Implementace nového systému hlášení nákaz přenášených krví.

Sumarizace výsledků v podobě incidentních a prevalentních ukazatelů morbidity

8.5.3.2 Poskytování sociálních služeb ve VS ČR - nastavení funkčního systému.

Podrobné rozpracování nejvhodnější varianty poskytování sociálních služeb ve VS ČR (včetně personální náročnosti a finančního zajištění).

8.6.3.2 Spolupráce s MZ a dalšími subjekty v oblasti zdravotního pojištění cizinců.

Legislativní návrh

9. Fungující a vhodně provázaný standardizovaný systém účinné odborné pomoci uživatelům návykových látek motivující k abstinenci nejen ve výkonu trestu odnětí svobody ale i po jeho skončení

9 A Rozšířit možnosti substituční léčby ve VS ČR

Rozšíření spektra substituentů o přípravky na bázi buprenorfinu. Spuštění pilotního projektu zahajování substituční léčby ve VS ČR alespoň ve dvou věznicích oběma substituenty.

9.3.1.1-3 Analyzovat zahraniční zkušenosti s doléčovacími programy ve věznicích (včetně programů pro absolventy substituční léčby).Vytvořit a pilotně ověřit intervenční ambulantní / pobytový doléčovací program pro absolventy specializovaných oddělení (SpO, SpOOL), případně pro absolventy substituční léčby. Intervenční doléčovací program zavést do vybraných věznic.

Analýza (2019)
Vytvořený program (2020)
Implementace do věznic (2021)

9.3.2.3 Zvýšit počet věznic, které intenzivně spolupracují s komunitními (civilními) poradenskými a léčebnými službami (u stávající spolupráce zvýšit její intenzitu).

Zvýšení počtu spolupracujících věznic minimálně o 1

9.3.2.4 Zřídit a vybavit poradenské místnosti způsobilé k poskytování certifikovaných drogových služeb ve vězení prostřednictvím komunitních (civilních) poradenských a léčebných služeb.

Zřízení poradenských místností nejméně ve 3 věznicích

9.3.3.2 V rámci propojování věznic s mimovězeňskými adiktologickými službami, které mají zájem spolupracovat na předávání vězněných osob do péče v civilním životě, realizovat aktivity, které jsou součástí Výzvy - Norské finanční mechanismy 2014-2021 (zajištění kontinuity péče prostřednictvím case managementu).

Dodržení harmonogramu Výzvy

9.4.1.19 V rámci Předem definovaného projektu - Norské finanční mechanismy 2014-2021 realizovat aktivity cílené na vězněné osoby s adiktologickou poruchou (zpracovat postupy pro substituční léčbu, zpracovat postupy pro ochranné léčení).

Dodržení harmonogramu Předem definovaného projektu

9.4.2.3 Rozšířit pozice adiktologů do dalších věznic.

Pozice adiktologa zřízena v dalších 2 věznicích

9.4.3.5 Zavést bezplatnou distribuci kondomů v dalších věznicích.

Zavedení bezplatné distribuce kondomů minimálně v jedné další věznici

9.4.7.1-2 Vytvořit program prevence vzniku adiktologické poruchy. Pilotně ověřit vytvořený program v jedné věznici.

Vytvořený program (2020)
Implementace do věznic (2021)

10. Účinná ochrana vězeňského prostředí od průniku nelegálních látek, potlačování užívání omamných a psychotropních látek vězněnými osobami a důsledná prevence šíření toxikomanie

10.2.1.5 Provést průřezové testování náhodně vybraného vzorku (min. 5 % odsouzených) všech věznic a v rámci toho zvýšit počet testovaných o min. 1000 testovaných osob.

Provedení průřezového testování

11. Zajistit bezpečné prostředí ve věznicích, které vytvoří odpovídající podmínky pro lidské zacházení s vězněnými osobami a pro kvalifikovanou práci s doložitelným příznivým dopadem na úroveň recidivy, a tím i na celkový počet vězněných osob

11.4.2.1 Realizovat specializační kurzy pro příslušníky, kteří zajišťují výcvik služební přípravy v OJ.

Realizace 2 kurzů

11.5.2.3 Pokračovat v realizaci speciálního výcviku služebních psů k detekci mobilních telefonů ve vězeňském prostředí.

Počet vycvičených psů

11.5.3.1 Analyzovat rozpočtové prostředky na nákup potřebného technického vybavení ke snížení rizika pronášení nepovolených předmětů do věznic.

Počet nově instalovaného technického vybavení k eliminaci rizika pronášení nepovolených předmětů do věznic

12. - 13. Snížit recidivu trestné činnosti pomocí účinné práce s odsouzenými a propuštěnými z výkonu trestu odnětí svobody a vytváření prostředí k jejich úspěšné reintegraci do společnosti a vytvořit komplexní systém propojení penitenciární péče, postpenitenciární péče a programů prevence kriminality, a to na meziresortní a multidisciplinární bázi

12.-13 A Zajistit podmínky pro čerpání prostředků z "Norských fondů".

Předložení projektové žádosti PDP 2 a její schválení

12.-13 C Rozšíření konceptu Otevřených věznic v ČR v návaznosti na realizaci pilotního projektu Otevřené věznice Jiřice.

Předložení zpracovaného návrhu možností rozšíření konceptu Otevřených věznic

14. Zajistit dostatečné zdroje k financování dalšího rozvoje vězeňství, při respektování možností státního rozpočtu, zajistit jejich efektivní čerpání a maximální možné využívání prostředků programů spolufinancovaných ze zahraničních zdrojů

14.1.7.5 K návrhu SDV na roky 2020 -2022 předkládat vyčíslené požadavky k realizaci Koncepce vězeňství 2025, a to včetně zahraničních zdrojů.

Nadpožadavky uplatněné v návrhu rozpočtu a SDV na dané období

15. Efektivní čerpání finančních prostředků z fondů Evropské unie, Norských a dalších fondů

15.6.2.3 Vyhodnotit předložené projektové záměry VS ČR pro dotační období 2014 - 2020 (projekty pro rok 2019).

Zpracovaná zpráva

16. Podpora pro rozšiřování provozoven Střediska hospodářské činnosti ve věznicích za účelem využití zisku jako mimorozpočtového příjmu pro rozvoj vězeňství (avšak se zřetelem na to, že tvorba zisku zde není jediným či hlavním přínosem)

16.1.14.1 Analyzovat a připravit návrh na využívání zákonných výjimek u zakázek malého rozsahu a dodávání produktů VS ČR státním institucím.

Návrh na efektivní využití § 30 písm.b) zákona č. 134/2016 Sb.

17. Stabilní právní rámec umožňující bezproblémové fungování vězeňství, reagující na nové výzvy moderního světa a zajišťující prostor pro naplnění smyslu a účelu trestu

17.2.1.4 Vyhodnocovat postupy ve vztahu k vězněným osobám z hlediska dodržování základních lidských práv.
Průběžně provádět rešerši a analýzu judikatury (zejména ESLP, ÚS, obecné soudy) a předkládat případné návrhy změn předpisů.

Vyhodnocení
Případné návrhy změn předpisů

17.3.12.5 Zpracovat návrh záměru legislativní změny zákona č. 555/1992 Sb.

Předložení analýzy potřebnosti, návrhů řešení, vstupních podkladů