| Strategie řízeného přístupu k datům pro zajištění podmínek pro kvalitní správu datového fondu VS ČR (2024) |
| 1. | Kvalitní správa dat v jednotlivých úřadech (2024-2025) |
| 1.1 | Vytvoření organizačních a kompetenčních předpokladů pro správu dat |
| 1.1.1 | Stanovit odpovědnost za data úřadu a jejich správu |
| 1.1.2 | Vydat a v praxi uplatňovat interní pravidla pro správu dat |
| 1.2 | Řízení datových potřeb a priorit |
| 1.2.1 | Zmapovat a prioritizovat věcné oblasti dat |
| 1.2.2 | Stanovit a řídit datové potřeby v prioritních oblastech |
| 1.2.3 | Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii v oblasti správy dat |
| 1.3 | Zajištění dohledatelnosti, srozumitelnosti a kategorizace dat |
| 1.3.1 | Popsat data a definovat jejich význam |
| 1.3.2 | Vytvořit a využívat lokální katalog dat a předávat jeho obsah do národního katalogu dat |
| 1.3.3 | Rozlišit kategorie dat a přizpůsobit procesy správy dat jejich specifikům |
| 1.3.4 | Zaevidovat v Registru práv a povinností agendové údaje určené ke sdílení |
| 1.4 | Vytváření podmínek pro správu dat v rámci řešených změn informačních systémů |
| 1.4.1 | Vytvořit v úřadu podmínky pro poskytnutí dat jiným úřadům |
| 1.4.2 | Zohledňovat při zadávání a řešení změn IS dopady na data a jejich správu |
| 1.5 | Zajištění kvality, bezpečnosti a provozní efektivity v oblasti dat |
| 1.5.1 | Zavést v úřadu základní postupy pro zajištění kvality dat |
| 1.5.2 | Zavést v úřadu základní řízení rizik v oblasti dat |
| 2. | Centrální podpora správy dat ve veřejné správě (2024-2025) |
| 2.1 | Zajištění legislativní, metodické a znalostní báze pro správu dat |
| 2.1.1 | Připravit paragrafové znění zákona o správě dat veřejného sektoru |
| 2.1.2 | Vytvořit metodické a podpůrné materiály pro kvalitní správu dat |
| 2.1.3 | Začlenit témata správy dat do Informační koncepce ČR a šablony Informační koncepce úřadu |
| 2.1.4 | Vytvořit a spravovat znalostní bázi pro oblast správy dat |
| 2.2 | Konzultační a praktická podpora jednotlivých úřadů při zavádění správy dat |
| 2.2.1 | Konzultačně podporovat úřady při zavádění opatření |
| 2.2.2 | Prakticky podporovat úřady při popisu dat v prioritních oblastech |
| 2.2.3 | Vyhodnocovat dosaženou úroveň správy dat v jednotlivých úřadech |
| 2.3 | Vzdělávání a zprostředkování výměny zkušeností v oblasti práce s daty |
| 2.3.1 | Zajistit vytvoření a realizaci školení zaměřených na správu dat |
| 2.3.2 | Budovat a koordinovat pracovní skupiny a komunity zaměřené na práci s daty |
| 2.3.3 | Navázat a rozvíjet spolupráci s akademickou sférou při vzdělávání v oblasti dat |
| 2.3.4 | Vytvořit a udržovat partnerský ekosystém externích spolupracujících subjektů |
| 2.4 | Zajištění nástrojů na podporu správy dat |
| 2.4.1 | Zajistit centrální evidenci datových potřeb |
| 2.4.2 | Připravit nástrojovou podporu pro popis dat |
| 2.4.3 | Zajistit nástrojovou podporu pro katalogy dat |
| 2.5 | Fungující infrastruktura a služby pro výměnu dat ve veřejné správě |
| 2.5.1 | Zajistit spolehlivé fungování služeb ISSS |
| 2.5.2 | Implementovat služby ISSS umožňující efektivní dávkovou výměnu dat |
| 3. | Sdílení dat mezi úřady při poskytování služeb (2024-2025) |
| 3.1 | Realizace sdílení dat na úrovni jednotlivých úřadů |
| 3.1.1 | Vytvořit služby pro poskytnutí dat jiným úřadům |
| 3.1.2 | Využívat při digitalizaci služeb možnost získání dat od jiných úřadů |
| 3.2 | Centrální podpora a koordinace sdílení dat |
| 3.2.1 | Prakticky podporovat identifikaci a analýzu datových potřeb v prioritních oblastech |
| 3.2.2 | Prakticky podporovat aktivity úřadů směřující ke sdílení dat v prioritních oblastech |
| 4. | Využívání dat na podporu rozhodování ve veřejné správě (2024-2025) |
| 4.1 | Publikace otevřených dat ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb |
| 4.1.1 | Publikovat veřejná data úřadu ve formě otevřených dat |
| 4.1.2 | Monitorovat plnění povinností v oblasti otevřených dat |
| 4.1.3 | Poskytovat praktickou podporu opětovného využití otevřených dat |
| 4.1.4 | Zajistit provoz a rozvoj Národního katalogu otevřených dat |
| 4.2 | Zajištění řízeného přístupu k datům veřejné správy |
| 4.2.1 | Připravit legislativní, metodické a procesní předpoklady pro řízený přístup |
| 4.2.2 | Naplnit roli Jednotného informačního místa pro řízený přístup |
| 4.2.3 | Připravit se v rámci úřadů na zajištění řízeného přístupu |
| 4.2.4 | Zajistit odbornou a technickou podporu řízeného přístupu |
| 4.2.5 | Zajistit provoz a rozvoj portálu pro řízený přístup |
| 4.3 | Příprava podmínek pro analytické zpracování dat na úrovni jednotlivých úřadů |
| 4.3.1 | Připravit centrální koncepční a architektonické návrhy pro služby datových analýz |
| 4.3.2 | Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii analytické práce s daty |
| 5. | Kvalitní správa dat v jednotlivých úřadech (2026-2030) |
| 5.1 | Vytvoření organizačních a kompetenčních předpokladů pro správu dat |
| 5.1.1 | Komunikovat význam dat a pracovat s jejich hodnotou |
| 5.1.2 | Systematicky rozvíjet kompetence pro práci s daty |
| 5.1.3 | Budovat datovou komunitu sdružující lidi se zájmem o data |
| 5.2 | Řízení datových potřeb a priorit |
| 5.2.1 | Systematicky pracovat s datovou vrstvou architektury úřadu |
| 5.3 | Zajištění dohledatelnosti, srozumitelnosti a kategorizace dat |
| 5.3.1 | Popsat data ve formě konceptuálního datového modelu |
| 5.3.2 | Konsolidovat datové modely jednotlivých databází |
| 5.3.3 | Standardizovat a řídit práci s metadaty |
| 5.3.4 | Zavést nástrojovou podporu pro popis dat a datových řešení |
| 5.3.5 | Uplatňovat procesy správy dat na číselníky, kmenová data a nestrukturovaná data |
| 5.4 | Vytváření podmínek pro správu dat v rámci řešených změn informačních systémů |
| 5.4.1 | Standardizovat práci s popisy dat při řešení změn IS |
| 5.4.2 | Zajistit konzistenci datové architektury řešených změn IS s celkovou architekturou a se standardy úřadu |
| 5.4.3 | Implementovat jednotnou integrační platformu |
| 5.5 | Zajištění kvality, bezpečnosti a provozní efektivity v oblasti dat |
| 5.5.1 | Systematicky vyhodnocovat a zlepšovat kvalitu dat |
| 5.5.2 | Systematicky řídit rizika v oblasti dat |
| 5.5.3 | Zavést procesy pro archivaci a výmaz dat |
| 5.5.4 | Efektivně využívat a provozovat datová úložiště |
| 6. | Centrální podpora správy dat ve veřejné správě (2026-2030) |
| 6.1 | Zajištění legislativní, metodické a znalostní báze pro správu dat |
| 6.1.1 | Rozvíjet metodické a podpůrné materiály pro kvalitní správu dat |
| 6.1.2 | Rozvíjet znalostní bázi pro oblast správy dat |
| 6.2 | Konzultační a praktická podpora jednotlivých úřadů při zavádění správy dat |
| 6.2.1 | Konzultačně a prakticky podporovat úřady při zavádění opatření |
| 6.2.2 | Monitorovat dosaženou úroveň správy dat v jednotlivých úřadech |
| 6.3 | Zajištění nástrojů na podporu správy dat |
| 6.3.1 | Zajistit nástrojovou podporu pro popis dat |
| 6.3.2 | Rozvíjet a poskytovat služby pro řešení datových analýz |
| 7. | Sdílení dat mezi orgány veřejné správy při poskytování služeb (2026-2030) |
| 7.1 | Příprava a realizace sdílení dat na úrovni jednotlivých úřadů |
| 7.1.1 | Stanovit v úřadu celkovou odpovědnost za sdílení dat |
| 7.2 | Centrální podpora a koordinace sdílení dat |
| 7.2.1 | Zdokonalit nástroje pro popis a katalogy dat tak, aby umožnily efektivní evidenci údajů v RPP a tvorbu služeb pro sdílení dat |
| 8. | Využívání dat na podporu rozhodování ve veřejné správě (2026-2030) |
| 8.1 | Příprava podmínek pro analytické zpracování dat na úrovni jednotlivých úřadů |
| 8.1.1 | Zavést v úřadu roli datových analytiků |
| 8.1.2 | Vytvořit v úřadu podmínky pro analytické zpracování dat |