| Vize a strategie Brno 2050 (2017) |
| 1. | Zdraví lidé ve zdravém městě |
| 1.1 | Ochránit zdraví obyvatel a posílit roli prevence a zdravého životního stylu včetně vytváření vhodných nástrojů pro dlouhodobé sledování zdraví obyvatelstva |
| 1.2 | Udržovat kvalitní a dostupnou zdravotní péči a poskytovat ji s ohledem na demografický vývoj s velkým důrazem na individualitu jedince a prevenci, včetně opatření pro snížení počtu chronicky nemocných |
| 1.3 | Posílit zdravou demografickou strukturu města s využitím dat o životním prostředí a zdravotních údajů |
| 1.4 | Podpořit rodiny napříč generacemi, mezigenerační soudržnost a solidaritu v poskytování zdravotní i sociální péče vč. pečujících a zařízení paliativní péče |
| 1.5 | Zvyšovat zdravotní gramotnost obyvatel prostřednictvím popularizačních i preventivních programů zaměřených na častá onemocnění (např. ischemická choroba srdeční, nádorová onemocnění, cévní mozková příhoda, duševní onemocnění, poruchy plodnosti, |
| 1.6 | Podpořit zdravý životní styl, včetně podpory správného stravování a pohybu (rekreačního a sportovního vyžití) |
| 1.7 | Posílit vlastní odpovědnost za život a zdraví napříč všemi skupinami obyvatel |
| 1.8 | Využívat moderní technologie a postupy |
| 1.9 | Budovat centra zdravotně-sociálních služeb v rámci sítě komunitní péče |
| 2. | Soudržné a respektující město |
| 2.1 | Posílit soudržnost mezi obyvateli města |
| 2.2 | Zvýšit dostupnost a kvalitu péče a služeb pro seniory, zdravotně postižené a další skupiny obyvatel potřebující sociální péči a sociální pomoc vč. podpory pečujících osob |
| 2.3 | Snížit počet sociálně vyloučených lokalit a omezit vznik nových |
| 2.4 | Systematicky podporovat sociální inovace (podpora alternativních řešení klasických sociálních služeb, rozvoj a využití moderních ICT a asistivních technologií, podpora sociálního podnikání apod.) |
| 2.5 | Podporovat různorodost a rovný přístup ke všem obyvatelům (rovnost pohlaví, zvýšení míry tolerance vůči různým generacím, etnikům a jiným minoritám) |
| 2.6 | Zvýšit míru solidárnosti obyvatel a společenské odpovědnosti firem (dobrovolná výpomoc, dárcovství...) |
| 3. | Mezinárodní město |
| 3.1 | Lákat a udržet ve městě talentované cizince všech kategorií |
| 3.2 | Vytvořit komplexní systém služeb a mechanismů ve veřejném a soukromém sektoru pro přijímání a integraci cizinců |
| 3.3 | Posílit systém školství umožňující dětem cizinců studovat na základních a středních státních školách a českým dětem získat vzdělání v cizím jazyce |
| 3.4 | Zajistit efektivní spolupráci města Brna se zahraničními partnery |
| 3.5 | Podpořit přítomnost brněnských firem v zahraničí |
| 3.6 | Získat a umístit do Brna středně důležitou mezinárodní instituci EU nebo OSN |
| 4. | Kulturní město |
| 4.1 | Osobitá kulturní a kreativní scéna s mezinárodním renomé, která aktivně pracuje s kulturním dědictvím Brna i experimentem |
| 4.2 | Kvalitní kultura je vyžadována všemi obyvateli Brna a je jim dostupná |
| 4.3 | Zachovalé a připomínané kulturní dědictví Brna (hmotné i nehmotné) |
| 4.4 | Kvalitní a funkční vzdělávání pro kulturu a kreativní sektor, spolupráce vzdělávacích subjektů s praxí |
| 5. | Sportovní město |
| 5.1 | Zajistit pestrou sportovní nabídku pokrývající všechny výkonnostní úrovně |
| 5.2 | Podpořit rekreační sport pro všechny generace |
| 5.3 | Zlepšit podmínky pro výkonnostní sport |
| 5.4 | Podpořit vrcholový sport |
| 6. | Zdravé životní prostředí |
| 6.1 | Snížit vliv faktorů s negativním dopadem na zdraví člověka a prostředí |
| 6.2 | Adaptovat město na klimatickou změnu a aplikovat opatření k jejímu předcházení |
| 6.3 | Posílit ochranu a obnovu ekosystémů a zvýšit biodiverzitu |
| 7. | Příroda ve městě |
| 7.1 | Vytvořit a chránit provázaný systém zelené a modré infrastruktury ve městě |
| 7.2 | Revitalizovat stávající zeleň a navázat ji na biokoridory |
| 7.3 | Podporovat výsadbu a zakládání nové zeleně (vč. zelených střech či fasád), vodních ploch a toků |
| 7.4 | Zvyšovat biodiverzitu ve městě |
| 7.5 | Zajistit dostatek parků pro rekreaci |
| 8. | Kompaktní a vyvážené město |
| 8.1 | Efektivní využívání území města podporující souvislou zástavbu a rozvoj vyvážené sítě lokálních center |
| 8.2 | Město krátkých vzdáleností |
| 8.3 | Zvýšit možnosti města Brna pro výstavbu bytů a domů ve svých administrativních hranicích na úkor intenzity výstavby v suburbiích |
| 9. | Architektonická tvář města |
| 9.1 | Kultivovaná výstavba a podpora moderní architektury odpovídající světovým trendům |
| 9.2 | Atraktivní, kvalitní a inspirativní veřejná prostranství jako nedílná součást stabilizovaných i rozvojových oblastí města |
| 9.3 | Město bez vizuálního smogu |
| 10. | Město s dostupným bydlením |
| 10.1 | Podporovat výstavbu finančně dostupného bydlení a nastavit příznivé podmínky pro zapojení soukromých prostředků pro realizaci bytové výstavby |
| 10.2 | Udržet minimálně 15% podíl obecních bytů na celkovém počtu bytů v Brně |
| 10.3 | Připravit pro bytovou výstavbu strategicky významné rozvojové lokality určené pro bydlení |
| 10.4 | Odstranit zanedbanost stávajícího bytového fondu |
| 10.5 | Zlepšit správu obecního bytového fondu se zaměřením na efektivní hospodaření |
| 10.6 | Zajistit dostatečné množství sociálního bydlení a bydlení pro skupiny obyvatel se specifickými potřebami (startovací byty, byty pro mladé, byty pro seniory, byty pro hendikepované a dostupné bydlení pro nízkopříjmové skupiny obyvatel) |
| 10.7 | Posilovat schopnost sebereflexe a seberealizace seniorů v oblasti řešení budoucí bytové situace |
| 11. | Prosperující město |
| 11.1 | Podpořit nárůst životní úrovně obyvatel města (z hlediska ekonomické dimenze) |
| 11.2 | Podpořit atraktivní pracovní příležitosti – širokou nabídku kvalifikovaných pracovních míst odpovídající ekonomické struktuře obyvatel |
| 11.3 | Napomoci řešení dlouhodobé nezaměstnanosti |
| 11.4 | Podpořit propojení škol s businessem a firmami (praxe studentů během studia, podpora zaměstnávání absolventů) |
| 11.5 | Posílit kvalitní prostředí pro podnikání a podporu malých a středních podniků (MSP), start-upů |
| 11.6 | Připravit město na nové ekonomické modely a budoucí trendy (sdílená ekonomika, robotizace…) |
| 11.7 | Slaďování rodinného a pracovního života v rámci podpory rodin a posilování její nezastupitelné role ve výchově |
| 12. | Středoevropské centrum vědy, výzkumu a inovací |
| 12.1 | Zvýšit aplikovatelnost brněnského výzkumu |
| 12.2 | Podpořit zralost výzkumného podpůrného prostředí v Brně |
| 12.3 | Posílit atraktivitu výzkumného prostředí v Brně |
| 12.4 | Posílit mezinárodní atraktivitu výzkumného prostředí v Brně |
| 12.5 | Podpořit propojenost a propustnost výzkumného prostředí v Brně |
| 13. | Vzdělané univerzitní město |
| 13.1 | Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na všech jeho stupních |
| 13.2 | Zvýšit kvalitu a internacionalizaci brněnských univerzit a vysokých škol |
| 13.3 | Posílit otevřenost akademické sféry vůči veřejnosti, přímé zapojení akademických pracovníků a studentů do aktivit města (univerzity jako otevřená centra vzdělanosti) |
| 13.4 | Zajistit kvalitní, dostupné a inkluzivní vzdělávání na úrovni mateřských a základních škol |
| 13.5 | Flexibilně a smysluplně koncipovat obory středního vzdělávání v kontextu potřeb trhu práce |
| 13.6 | Zajistit dostupné a kvalitní zájmové a neformální vzdělávání |
| 13.7 | Vytvářet podmínky pro spolupracující a informovanou rodinu |
| 13.8 | Podpořit celoživotní učení |
| 14. | Globálně dostupné město |
| 14.1 | Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé dopravní a komunikační spojení Brna se (středo)evropskými a světovými metropolemi, a to v osobní i nákladní dopravě a také v oblasti informačních toků |
| 14.2 | Zajistit kvalitní, kapacitní a spolehlivé fungování dopravních terminálů, které umožňují vstup globálních osobních i nákladních dopravních a informačních toků do prostoru města a metropolitního regionu Brna |
| 15. | Město s efektivní a udržitelnou mobilitou |
| 15.1 | Zvýšit atraktivitu a využití udržitelných druhů dopravy (veřejná, pěší a cyklistická doprava), a snížit tak negativní dopad dopravy na životní prostředí |
| 15.2 | Zlepšit kvalitu prostředí města |
| 15.3 | Vytvořit efektivní a prostupný dopravní systém umožňující snadnou volbu druhu dopravy, který nejlépe odpovídá požadavků uživatelů – obyvatel města |
| 15.4 | Přistupovat k mobilitě ve městě jako ke službě |
| 15.5 | Podporovat a implementovat inovace v dopravě |
| 16. | Město efektivně hospodařící s vodou |
| 16.1 | Zabezpečit kvalitní a dostatečně kapacitní zdroje a rozvody pitné vody |
| 16.2 | Zvýšit protipovodňovou ochranu města v povodí Svratky a Svitavy vč. využití přírodě blízkých protipovodňových opatření |
| 16.3 | Efektivně nakládat s odpadními vodami, minimalizovat vliv „Brna“ na kvalitu vody ve vodních tocích |
| 16.4 | Efektivně nakládat s dešťovými vodami |
| 17. | Energeticky šetrné, nezávislé a odolné město |
| 17.1 | Zabezpečit dostatečnou energetickou kapacitu z čistých obnovitelných zdrojů energie, a tím snížit zdroj emisí a polutantů, které negativně ovlivňují lidské zdraví a životní prostředí |
| 17.2 | Založit energetickou spotřebu na čistých OZE (obnovitelných zdrojích energie) |
| 17.3 | Snížit celkovou energetickou spotřebu při postupném zvyšování energetické účinnosti |
| 17.4 | Zvýšit podíl místních obnovitelných zdrojů na energetickém zásobování města na základě technologických inovací |
| 17.5 | Rozšířit a maximálně podporovat místní dopad inovací v oboru čistých obnovitelných zdrojů včetně dekarbonizačních metod (CCS) |
| 17.6 | Integrovat Brno do evropských iniciativ v oboru OZE a na implementaci celoevropského gridu umožňujícího propojení, vývoz a dovoz čistých obnovitelných zdrojů energie, a tím snížit ztráty spojené s variabilitou těchto zdrojů |
| 18. | Soběstačné a cirkulární město |
| 18.1 | Podpořit využívání maximálního potenciálu materiálů dostupných na úrovni města |
| 18.2 | Maximalizovat využití odpadních toků ve výrobních podnicích pro vstupy do navazujících podniků |
| 18.3 | Podpořit recyklaci a znovuvyužití odpadních vod a produktů jejich čištění |
| 18.4 | Předcházet vzniku odpadů (průmyslových i komunálních) a podpořit jejich znovuvyužití |
| 18.5 | Nakládat s bioodpady jako se zdrojem pro městské zemědělství a další aktivity vč. produkce bioplynu (zavést třídění, recyklaci a znovuvyužití biologicky rozložitelného odpadu (BRO)) |
| 18.6 | Zvýšit potravinovou soběstačnost města (zvýšení resilience vůči krizím, dopadům změn klimatu aj.) |
| 18.7 | Zvýšit rozsah ploch využívaných pro produkci potravin / zemědělskou produkci |
| 18.8 | Dlouhodobě vzdělávat obyvatelstvo v oblasti udržitelného rozvoje, zdrojové i potravinové soběstačnosti nebo volby výrobků s nízkým dopadem na životní prostředí |
| 18.9 | Zavést a využívat v rámci města, jeho organizací a městských firem systém zeleného zadávání |
| 18.10 | Dlouhodobě podporovat sdílenou ekonomiku |
| 18.11 | Nahradit primární suroviny druhotnými |
| 19. | Čisté město |
| 19.1 | Zvýšit čistotu ulic a veřejných prostranství |
| 19.2 | Snížit produkci komunálního odpadu, odstranit skládkování a jeho důsledky |
| 19.3 | Zvýšit podíl tříděného odpadu a míry jeho recyklace |
| 19.4 | Podpořit růst efektivity energetického využití odpadu pro výrobu tepla |
| 20. | Bezpečné město |
| 20.1 | Snížit kriminalitu a minimalizovat počet incidentů ohrožujících bezpečnost a zdraví |
| 20.2 | Zajistit připravenost města na krizové situace v případě živelných a jiných událostí (prevence a připravenost – např. protipovodňové stěny, cvičení krizových situací) |
| 20.3 | Kvalifikovanou prací s dětmi a mládeží snížit kriminalitu mládeže a podpořit prevenci šikany |
| 20.4 | Zabránit vzniku „NO-GO“ zón ve městě |
| 21. | Sdílená vize a dobré jméno města |
| 21.1 | Zajistit shodu nad dlouhodobým směřováním města a metropolitní oblasti (efektivně plánovat na základě dlouhodobé strategie naplňované městem a jeho společnostmi a územně plánovací dokumentace respektované v rámci celé metropolitní oblasti) |
| 21.2 | Koncentrovat investice do strategických rozvojových oblastí města a realizovat aktivní majetkovou politiku města |
| 21.3 | Vytvořit udržitelný a funkční systém strategického řízení značky města a regionu založený na moderních principech content marketingu, resp. city identity |
| 22. | Fungující Brněnská metropolitní oblast |
| 22.1 | Fungující a spolupracující metropolitní oblast |
| 22.2 | Pevně ukotvit pojem „metropolitní oblast“ jako důležitou prostorovou úroveň v rozvoji území (tvořit normy „metropolitně“) |
| 22.3 | Na principu sdílené zodpovědnosti vytvořit a naplnit prostorovou vizi Brněnské metropolitní oblasti, na které panuje konsensus (koncepčně uvažovat „metropolitně“) |
| 22.4 | Zvýšit povědomí o přidané hodnotě metropolitní spolupráce mezi obyvateli metropole |
| 23. | Efektivně fungující elektronizovaná správa |
| 23.1 | Zjednodušit a zpříjemnit správu města vůči jeho občanům (intuitivní, srozumitelné a konzistentní procesy a formuláře) |
| 23.2 | Zajistit jednoduchý přístup ke kvalitním informacím: uživatelsky příjemný, intuitivní a srozumitelný design služeb (tak aby lidé rychle našli, co potřebují a hledají) |
| 23.3 | Provázat městskou správu s krajskou a státní elektronickou správou a IS (integrace na systémy e-Governmentu, kraje, případně jiných poskytovatelů a využívání jejich služeb) |
| 23.4 | Přizpůsobit služby všem občanům města včetně různě znevýhodněných skupin (např. senioři nebo hendikepovaní) |
| 23.5 | Zabezpečit kontinuitu provozu, zabezpečit data proti ztrátě nebo zneužití, zabezpečit komunikaci vč. bezpečnostní strategie |
| 24. | Participativní správa |
| 24.1 | Zapojení široké veřejnosti, komunit, odborníků a dalších stakeholderů do samosprávních aktivit města prostřednictvím participačních nástrojů na různé úrovni odbornosti (identifikace a vybudování osobního vztahu s městem) |
| 24.2 | Zasazení participačních nástrojů do samosprávných procesů města ve více úrovních (podle míry zájmu, aktivity a odborné způsobilosti občanů) |
| 24.3 | Vytvoření a provoz jednotného informačního webového portálu participace, ve kterém budou v přehledné, strukturované a srozumitelné formě představeny oblasti možného vnějšího zapojení do veřejné správy, definovány jednotlivé participační persony a stanoveny transparentní způsoby, jak je možné do konkrétní participační persony vstoupit |
| 24.4 | Využít všech dostupných forem komunikace a technologií pro rovné zapojení všech skupin obyvatel do komunikace s veřejnou správou |
| 25. | Město otevřené v oblasti dat |
| 25.1 | Tvorba otevřených dat je součástí všech datových procesů města i městských firem, veškerá data jsou katalogizována, otevřená data pak i zveřejňována |
| 25.2 | Aplikace a služby postavené nad otevřenými daty |